AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Dere som ofte har hodepine, har legen dere funnet ut hva som er grunnen? Hvordan gikk legen deres frem for å finne ut å ubdersøke hva som er grunnen. Hvilken type hodepine dere har? kan man kalle dette en kronisk sykdom? Hvis man sliter mye med det? Anonymkode: ff65c...47f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Først time hvor vi snakket om hvordan hodepinen har vært og hvor ofte, om jeg hadde synsforstyrrelser/kvalme/oppkast osv. En liten undersøkelse og prat om stress og sånt. Måtte føre hodepinedagbok og hodepinekalender i noen måneder, men vi var egentlig veldig sikre begge to på at det er spenningshodepine og migrene. Anonymkode: 1632f...1d4
Kalevala Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Ja, jeg har hatt hodepine siden jeg var 14 år ca. Selv om den kunne være så intens at jeg måtte legge meg, skjønte jeg ikke at det var migrene. Legen min nevnte heller ikke det. Hodepinen startet ofte i nakken, derfor sendte legen meg til fysioterapi, og jeg var også hos kiropraktor og naprapat - uten at det hjalp noe særlig. Først da jeg var over 30 år, fikk jeg prøve triptaner - og for aller første gang forsvant både hodepine og nakkesmerter i løpet av en times tid. Etterpå har jeg lært at nakkesmerter er en vanlig del av migreneanfallet. Hodepinen kom altså ikke fra nakken allikevel. Anbefaler forbundet for oss med hodepine: http://hodepinenorge.no/
Arkana Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 Jeg har migrene. Jeg har aldri blitt undersøkt utover at blodtrykket ble sjekket (høyt blodtrykk kan gi hodepine), diagnosen ble satt utelukkende basert på symptomer. Migrene har vanligvis ganske typiske symptomer med ensidig sterk hodepine som forverres ved anstrengelse, man blir lyd- og lyssky og foretrekker derfor et mørkt og stille rom under anfallet, luktfølsomhet, kvalme og oppkast o.l. Migrene og lignende regnes som en kronisk sykdom.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 Takk for svar. Er ikke migrene jeg har. Er det andre typer hodepine dere vet om? Anonymkode: ff65c...47f
Chiquita Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 Dersom det er hodepine som legen ikke klarer å diagnostisere, så kan du be om henvisning til nevrolog. Det er et HAV av forskjellige hodepiner der ute. Selv har jeg en ‘avart’ av klusterhodepine, og bruker medisiner daglig for å unngå anfall.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #7 Skrevet 1. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Er ikke migrene jeg har. Er det andre typer hodepine dere vet om? Anonymkode: ff65c...47f Jeg ville begynt med både hodepinedagbok og hodepinekalender, du finner skjemaene hvis du Googler. Eventuelt app. Jeg vil ikke anbefale å bare skrive ned i notatform, ofte så mangler viktig informasjon når man bare gjør det selv! Det vil være til stor hjelp for legen, og kan gjøre at ting skjer fortere. Anonymkode: 1632f...1d4 1
Arkana Skrevet 1. februar 2018 #8 Skrevet 1. februar 2018 Det finnes flere typer hodepine, f.eks. clusterhodepine eller spenningshodepine. Jeg ville som noen skriver over her begynt å notere meg når du har hodepine og bestille time hos legen.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #9 Skrevet 1. februar 2018 Ts her. Jeg fører allerede hodepinedagbok. Legen har anbefalt meg dette. Jeg har også prøvd ut forskjellige migrenetabletter. Men ingen av de virker for meg. Anonymkode: ff65c...47f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #10 Skrevet 1. februar 2018 Regner med du har fått tatt MR? Hvis ikke så bør du få det gjort. Har selv hatt hodepine fra jeg var barn, og det visste seg at jeg hadde noe medfødt. Så få det sjekket opp Hvis du ikke allerede har gjort det. Anonymkode: bd148...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #11 Skrevet 1. februar 2018 Har ikke tatt MR nei. Hvordan fåregår det? Anonymkode: ff65c...47f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #12 Skrevet 1. februar 2018 Det er forskjellige type hodepiner. Du kan her lese om de forskjellige typer hodepine som nevrolognene følger https://www.ichd-3.org/1-migraine/ Kriteriene er nylig blitt reviderte. Fastleger er ikke nødvendigvis de beste på dette området. Dersom dere ikke innen rimelig tid finner noe som hjelper deg, ville jeg bedt om henvisning til nevrolog. I venstre kolonne kan du velge de forskjellige hodepinene, både primære og sekundære typer. Det står også hva som er kriteriene for hver enkelt diagnose. Selv har jeg den som står som pkt 4.10 New daily persistent headache. Ingen av fastlegene jeg har hatt (hatt flere pga vikar og legebytter) har hørt om min diagnose. Det er også en sjelden diagnose. Vet kun om ei anna som har denne diagnosen. Det er en konstant hodepine som er på begge sider av hode, den kan flytte seg fra minutt til minutt, men alltid begge sider. Jeg er også kvalm, mens andre er lyssky eller lydsensitiv. En av disse tre er også kriterier. Intensiteten min varierer også veldig. Det føles som jeg alltid har ett trykk i hodet, det føles som jeg har feber i hodet mitt. Hodepinen min har vært kontstant (!) i 3,5 år. Ingen medisiner hjelper så langt og nevrologen min har gitt opp. Det skal sies av nevrologen min er meget dyktig. Har vært på CT, MR og hatt ultralydundersøkelse av halsen for å sjekke blodtilførselen. Alt kommer opp som normalt. Legg merke til om hodepinen din endrer seg med kroppesstillingen din: er den verre eller bedre når du ligger? Husker du når hodepinen din startet? Anonymkode: dbc25...30b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #13 Skrevet 1. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke tatt MR nei. Hvordan fåregår det? Anonymkode: ff65c...47f https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/undersokelser/mr-av-hjernen/ Anonymkode: bd148...6d0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjellige type hodepiner. Du kan her lese om de forskjellige typer hodepine som nevrolognene følger https://www.ichd-3.org/1-migraine/ Kriteriene er nylig blitt reviderte. Fastleger er ikke nødvendigvis de beste på dette området. Dersom dere ikke innen rimelig tid finner noe som hjelper deg, ville jeg bedt om henvisning til nevrolog. I venstre kolonne kan du velge de forskjellige hodepinene, både primære og sekundære typer. Det står også hva som er kriteriene for hver enkelt diagnose. Selv har jeg den som står som pkt 4.10 New daily persistent headache. Ingen av fastlegene jeg har hatt (hatt flere pga vikar og legebytter) har hørt om min diagnose. Det er også en sjelden diagnose. Vet kun om ei anna som har denne diagnosen. Det er en konstant hodepine som er på begge sider av hode, den kan flytte seg fra minutt til minutt, men alltid begge sider. Jeg er også kvalm, mens andre er lyssky eller lydsensitiv. En av disse tre er også kriterier. Intensiteten min varierer også veldig. Det føles som jeg alltid har ett trykk i hodet, det føles som jeg har feber i hodet mitt. Hodepinen min har vært kontstant (!) i 3,5 år. Ingen medisiner hjelper så langt og nevrologen min har gitt opp. Det skal sies av nevrologen min er meget dyktig. Har vært på CT, MR og hatt ultralydundersøkelse av halsen for å sjekke blodtilførselen. Alt kommer opp som normalt. Legg merke til om hodepinen din endrer seg med kroppesstillingen din: er den verre eller bedre når du ligger? Husker du når hodepinen din startet? Anonymkode: dbc25...30b Jeg føler meg bedre i hodet når jeg legger meg ned. Men den går ikke over om jeg legger meg nedpå. Med en gang jeg reise meg opp igjen så er det like vondt. Jeg var hos legen første gang for ca 7 år siden tror jeg. Da hadde jeg også slitt en stund med mye hodepine. Hvis du mener når på dagen den starter. Så er det forskjellig. Jeg kan våkne med hodepine, føler at det trykker å dunker inni skallen. Noen ganger når jeg reiser meg opp fra sofaen så blir jeg svimmel i hodet. Å alt blir svart. ( vet ikke om det er fordi jeg kanskje reiser meg for fort.) får også en helt sinnsyk dunking inni hode mitt for hvert skritt jeg går. Anonymkode: ff65c...47f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå