Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, gladjenta93 skrev:

Er det mulig å forhandle lønnen for å få den økt? Hvilken bransje gjelder det? :-) 

Det er kundeservice i callsenter

Anonymkode: 9092e...952

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet er du vel pliktig til å ta jobben, ellers er du ikke reell arbeidssøker, og har dermed ikke krav på dagpenger. Om du mener at det bør gjøres unntak i ditt tilfelle, ring Nav og hør om de er enige.

Anonymkode: b0ea7...aa7

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gammel 27.500

Ny 22.500

Brutto månedslønn 

Sjekk om det er under tariffen, er det under tariffen så sier du at du kan ta jobben for tariffpris.   Du kan også fortelle at du er verdt 27500, og ønsker å vise det.  Foreslå at du jobber for 22500 i tre måneder, og at dere tar en reforhandling deretter.

Skrevet

Du blir kun truet med konsekvenser om du takker nei til en tilbudt jobb. Det er ingen heksekunst å manipulere et jobbintervju slik at du ikke blir tilbudt jobben. 

Anonymkode: 32510...b27

Skrevet

Det er helt normalt på et callsenter å ligge på rundt 153kr timen når du er helt ny et sted. Du begynner på nytt, en ny plass, hva forventer du? Dessuten, callsenter, det er begrenset hvor bra lønn du kan få hvis det ikke er provisjoner og/eller kveldstillegg inne i bildet. Jeg selv lå på rett under 154kr timen. Drittlønn, men det var i det minste fast jobb. 

Anonymkode: d7425...847

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har vørt arb ledig i noen mnd nå. Hvis jeg nå får et jobbtilbud og lønna er mye mindre enn den jeg hadde fra forrige jobb (nesten samme jobb). Må jeg ta jobben?

Jeg tenker at den jobben jeg skal ta nå , skal jeg ha i mange år fremover. Og når llnna er ca 5000kr lavere i mnd så mister jeg mye. Og ja jeg vet at jef har jo bare 62% av set jef hadde i forrige stilling (dagpenger) , men regner med å komme i jobb om ikke lenge fordi 62% er veldig lite. Så om jeg ikke tar imot tilbudet  kan nav stoppe dagpengene? Dette er en jobb jeg har søkt på selv.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg tenker at denne jobben tilsvarer 80% av tidligere lønn. Og på dagpenger har jeg 62% av tidligere lønn. Det ee jo ikke mye forskjell. Takker jeg ja, så har jeg nesten "dagpengerlønn " hele tiden. Det er jo et stort tap. Er da bedre å vente noen måneder og få en jobb som har tilsvarande den lønnen jeg hadde. For jeg vil jo være i en jobb fast og lenge og ikke måtte finne meg ny jobb hver 4.-5. måned. Fordi det er ikke bare bare å begynne i ny jobb for meg. Mentalt er det et psykisk slit å måtte forholde meg til nye og ukjente mennesker. Og tilvenne meg ny arb miljø osv.. for meg holder det å gjøre dette en gang. Dere som kommeneterer at jeg kan jo jibbe her i noen mnd også finne annet, er det like greit for dere om dere må skifte jobb flere ganger i året?

Ikke så mye forskjell? Det er nesten 50% i forskjell det. Lønna de tilbyr, er da 5000 kr/mnd lavere enn forrige jobb. Det betyr at du på dagpenger har 10 000 kr/mnd mindre enn da du hadde jobben.

Det er 5000kr i forskjell... Du motsier deg selv i disse to innleggene.

Du vet at du fortsatt kan søke jobber selv om du takker ja til denne?

Jeg hadde takket ja til jobben, men fortsatt å søke på andre jobber. Du får vel en prøvetid på 6 mnd først, i denne perioden er oppsigelsestiden vesentlig kortere enn etter prøvetiden. På 6 mnd har du da, dersom du tar jobben, tjent 30k mer enn dersom du skulle hatt dagpenger.

Det nevnes også pensjonspoeng samt attraktiviteten din på arbeidsmarkedet. Av og til må man ta noen jobber som kan i utgangspunktet ikke ønsker, men det er en overgangsperiode. Det går over. Det er langt bedre å være i en jobb enn ikke.

Anonymkode: eb3ee...77e

• Liker 8
Skrevet

Ja, du må nok ta jobben hvis du skal beholde dagpengegrunnlaget. Så vidt jeg vet, så er det ikke noe krav til tariff hos NAV, men sjekk det opp med en jurist med kompetanse innen trygderett/arbeidsrett. På generelt grunnlag er det ikke lovbestemt minstelønn i Norge, og arbeidsgiver kan i prinsippet betale 30,- per time. 

Anonymkode: 54d72...c4d

Skrevet

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/hva-vil-det-si-å-være-reell-arbeidssøker

Som hovedregel må du være villig og i stand til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge.

Dette innebærer at du

• ikke kan stille krav til lønn. Hvis du ikke er villig til å ta arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane har du ikke rett til dagpenger.

Spørsmålet blir da - er arbeidet lønnet eller tarifg eller sedvane? Kan hende er dette normal lønn  og det du hadde i tidligere jobb unormalt god lønn? Om du takker nei og NAV får vite det kan du risikere å miste dagpengene.. Er det verdt å ta sjansen?

Som flere nevner er det bedre å takke ja og fortsette å søke jobber.. Ingenting som sier at du må være hos denne arbeidsgiveren til evig tid...

Anonymkode: 20542...ccf

Skrevet

Jo lenger du er arbeidsledig, jo mindre blir sjansen for at at drømmejobben dukker opp. For potensielle arbeidsgivere vil enhver jobb være bedre enn ingen jobb, å ha vært ute av arbeidslivet i lengre tid er svært lite attraktivt. Å ta en hvilken som helst jobb nå er den beste investeringen for din framtidige karriere.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har vørt arb ledig i noen mnd nå. Hvis jeg nå får et jobbtilbud og lønna er mye mindre enn den jeg hadde fra forrige jobb (nesten samme jobb). Må jeg ta jobben?

Jeg tenker at den jobben jeg skal ta nå , skal jeg ha i mange år fremover. Og når llnna er ca 5000kr lavere i mnd så mister jeg mye. Og ja jeg vet at jef har jo bare 62% av set jef hadde i forrige stilling (dagpenger) , men regner med å komme i jobb om ikke lenge fordi 62% er veldig lite. Så om jeg ikke tar imot tilbudet  kan nav stoppe dagpengene? Dette er en jobb jeg har søkt på selv.

Du gjør valg hele livet. Valgene dine må du selv ta konsekvensene av, både på kort og på lang sikt. 

Tar du ikke en jobb du får tilbud om, så stopper Nav pengene dine. Du opparbeider deg og et dårlig rykte når du søker på en jobb, får den og takker nei. Innen de fleste yrker så prater ledelsen sammen. 

Jo lengre du går arbeidsledig desto vanskeligere blir det å få jobb og å fungere godt i en jobb. Det vet de fleste arbeidsgivere, og dermed sakker du akterut også der. 

Om du nå tar i mot en jobb og fungerer godt i jobben så kan du utmerket godt søke andre aktuelle jobber og dermed også lettere komme i betraktning fordi du er i jobb og ikke arbeidsledig. 

Men selvfølgelig, dette er dine valg, og du som må ta konsekvensene av valgene. Du taper jo og penger på kort og lang sikt på å gå på Nav penger. Så totalt sett, dersom du har litt mellom ørene, så tar du jobben.

Anonymkode: 61edb...26b

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/hva-vil-det-si-å-være-reell-arbeidssøker

Som hovedregel må du være villig og i stand til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge.

Dette innebærer at du

• ikke kan stille krav til lønn. Hvis du ikke er villig til å ta arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane har du ikke rett til dagpenger.

Spørsmålet blir da - er arbeidet lønnet eller tarifg eller sedvane? Kan hende er dette normal lønn  og det du hadde i tidligere jobb unormalt god lønn? Om du takker nei og NAV får vite det kan du risikere å miste dagpengene.. Er det verdt å ta sjansen?

Som flere nevner er det bedre å takke ja og fortsette å søke jobber.. Ingenting som sier at du må være hos denne arbeidsgiveren til evig tid...

Anonymkode: 20542...ccf

Tviler på at man kan argumentere for at en ren kundeservice jobb ikke fyller kravet om sedvane hvis man har 22500 brutto per mnd. Rene kundeservicejobber er som regel relativt lavt betalt. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dagpenger er egentlig forskudd på pensjonen du vil få det mindre når du blir pensjonist, helt sykt.

Anonymkode: 84f32...5aa

Er det? Det kan hende, men det at du ikke setter punktum mellom setninger, bidrar ikke til at ser på deg som en troverdig kilde.

Anonymkode: 1e381...48f

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at man kan argumentere for at en ren kundeservice jobb ikke fyller kravet om sedvane hvis man har 22500 brutto per mnd. Rene kundeservicejobber er som regel relativt lavt betalt. 

22 500 brutto i måneden er veldig lavt, da. Det er 10-15% lavere enn en ufaglært assistent med 0 års ansiennitet som jobber bare dagtid i ukedagene har i måneden i kommunal sektor.

Skrevet

Jeg synes det er en forferdelig dårlig unnskyldning at du synes det er ubehagelig og stressende å begynne i ny jobb, og derfor kun til ta jobber du ser for deg å bli lenge i. 

Hallo, tror du vi andre elsker å begynne i ny jobb, med alt det innebærer av å sette seg inn i nye ting, treffe nye folk, måtte lære seg nye sosiale uskrevne regler på arbeidsplassen, osv? 

Men man går da ikke unødig på nav og snylter på andre skattebetalere av den grunn. Det er langt mer rederlig å ta jobben, og fortsette å søke, og så heller finne seg i å måtte gå gjennom det å være nyansatt en gang til. 

Anonymkode: dff9f...9f2

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

22 500 brutto i måneden er veldig lavt, da. Det er 10-15% lavere enn en ufaglært assistent med 0 års ansiennitet som jobber bare dagtid i ukedagene har i måneden i kommunal sektor.

Ja? Det er ingen som sier rene kundeservicejobber er godt betalt, snarere tvert imot. Det går dessverre ørten av kundebehandlere på dusinet, og man kan raskt byttes ut. Det eneste unntaket vil være noe ala spesialisert teknisk produktstøtte (ikke generell støtte i canal digital eller noe sånt) på et nisjeprodukt som krever en viss kompetanse. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Det kan hende, men det at du ikke setter punktum mellom setninger, bidrar ikke til at ser på deg som en troverdig kilde.

Beklager at jeg glemte punktum. Men dette er noe en som går på AAP, fortalte meg, han fikk vite det igjennom Amento, som er en bedrift som hjelper folk tilbake i arbeid, de jobber gjennom NAV.

Anonymkode: 84f32...5aa

Skrevet

Hvis du skal forhandle lønn, må du gjøre det før du skriver under på kontrakt. Er ikke bare å forhandle lønn senere, hvis du har de samme arbeidsoppgavene. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke skal snylte på andre men greie deg selv. Kan du ta de jobbene du vil. Men greier du ikke deg selv. Så får du ta til takke med det du får. 

Ta den jobben og se deg rundt etter en bedre betalt jobb mens du er der. Ikle sitt hjemme og lag hull i CV. Da får du ingen jobb. 

Anonymkode: 85014...9d8

• Liker 1
Skrevet

At du har fått tilbud på callsenter er jo kjempe bra. Leste i går at Telenor har lagt den enormt mange stillinger på kundeservice fordi det ikke lenger er like stor bruk for mennesker i de stillingene. Så gratulerer med å å fått en tilbud i en bransje som blir mindre. Du kan som mange skriver her ta jobben og søke andre jobber samtidig. Med din erfaring er det jo også sjanse for at du kan jobbe deg oppover i den bedriften du har fått tilbud om jobb. Kanskje du i løpet av et halvt år kan få bedre lønn enn den du hadde i din gamle stilling? Du får mange muligheter ved å takke ja til jobben. Du har ikke (så vidt jeg har lest) fått noe bedre tilbud mens du er på dagpenger så den jobben du håper å få tilbud om finnes ikke nå. Det er godt mulig du ikke får noe annet tilbud noen gang, da burde du vel stengt talt fått det allerede (om du du har søkt mange jobber og er en attraktiv arbeidstaker)? 

Anonymkode: 4bf5e...49e

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig tar du jobben, det at du vurderer og ikke ta den sier at du bør jobbe litt med hodet ditt, anbefaler boken "Det er ikke er mer synd på deg enn andre".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...