AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Sliter med at jeg ikke klarer å slappe av i kjeven, spenner eller biter tennene sammen hele tiden ubevisst og blir veldig sliten og anstrengt av det. Prøver å slappe av men det går kjapt tilbake igjen når jeg ikke tenker på det. Har ikke vondt annet enn at det er ubehagelig fordi jeg blir så anstrengt selv når jeg prøver å slappe av. Noen som har hatt det lignende og har noen måter som hjelper for å slutte å anstrenge kjeven sånn? Prøver å tenke etter hvor lenge det har vært sånn, tror ikke jeg alltid har gjort det.. Anonymkode: 4c9c2...620
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 Generelle avspenningsteknikker (finnes mye rart på Youtube o.l) har hjulpet meg. En klassiker innenfor avspenning er noe som kalles «spenn-slipp». Da spenner man musklene bevisst i noen sekunder, for deretter å slippe spenningene. Dette kan man gjenta noen ganger. Man kan gjøre det med hele kroppen eller bare med de musklene man vil øve på, f.eks kjeven. Når du har gjort slike øvelser blir det lettere å gjenkjenne spenningen når den er der, og det blir også lettere å slippe spenningen. Det er ikke sikkert man helt vil slutte å spenne seg, men det blir lettere og lettere å slappe av. Min egen erfaring er i alle fall at jeg ikke har spenningene så ofte som før, og at det er lettere å slippe dem nå. Anonymkode: 42735...bae
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 Jeg har det, bare på natten. Kalles bruxisme. Man kan få skinne som avlaster eller så settes botox i kjevemusklaturen for at musklene skal slappe av. Finnes også avslapningsøvelser som en over her nevner. Anonymkode: 3d31a...563
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 Jeg vurderer botox i kjeven for samme problem. Gjør det både om dagen og natten. Grunnen til at jeg vurderer botox over skinne er at jeg også lager "sinnarynke" og spenner munnen/kinnene. Blir veldig sliten i ansiktsmusklene av det. Anonymkode: e0656...9e8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 Jeg tror ikkje jeg spenner den med vilje, og har ikke vondt og er ikke sliten. Men jeg greier ikkje slappe av. Hvis jeg prøver eller tror jeg slapper av og får noen andre til å prøve å bevege kjeven så sitter den dønn fast. Finnes det noe som hjelper? Anonymkode: a4930...fa2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå