Gå til innhold

Tvangstanker/handlinger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år slitt med depresjon og angst på og av i en del år, til tross for at jeg bare er 21. Det plager meg vanligvis veldig lite og jeg lever forholdsvis greit med det, men av og til blir angsten litt i meste laget. Jeg har ikke angst for noe spesielt eller lignende. Det er mer det at jeg er rastløs, anspent, ikke klarer å slappe av, fokusere og blir veldig stressa av å ikke være hjemme. I det siste har jeg merket en slags "trang" til å sortere ting, og det ga meg en tilfredstillende og avslappende følelse fra angsten, selv om den kom tilbake etterhvert. Det første jeg merket var da jeg stekte wokgrønnsaker og fikk ideen om å sortere de i pannen mens jeg stekte de. I dag hadde jeg en pose med nøtter og frukt som jeg også plutselig fikk en trang til å sortere, og det var veldig behagelig da det var gjort.

Det er ikke særlig ofte det skjer, men når det skjer har jeg lagt merke til at det er de gangene angsten er på sitt "verste". Problemstillingen her er selvsagt om det kan utvikle seg til noe mer, noe som naturlig nok ville være svært uheldig. Samtidig kommer jeg ikke over den behaglige og beroligende følelsen det ga meg. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: a58b3...7d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal slutte å gjøre det. OCDen vil bare kreve mer og mer av deg, og til slutt holder det ikke å bare sortere grønnsakene i panna for å oppnå den midlertidige følelsen av ro og velbehag, du må sortere de etter både farge og form, og gjøre det hvertfall 30 ganger på rad før det føles "riktig" inni deg, og tilslutt har det gått to timer og grønnsakene er brent og du fikk aldri indre ro allikevel. 

Stol på meg - ikke gjør det, du er bare i ferd med å fore en ny angstlidelse som vil spise deg helt opp hvis du blir fanget. 

Anonymkode: b0d80...56c

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal slutte å gjøre det. OCDen vil bare kreve mer og mer av deg, og til slutt holder det ikke å bare sortere grønnsakene i panna for å oppnå den midlertidige følelsen av ro og velbehag, du må sortere de etter både farge og form, og gjøre det hvertfall 30 ganger på rad før det føles "riktig" inni deg, og tilslutt har det gått to timer og grønnsakene er brent og du fikk aldri indre ro allikevel. 

Stol på meg - ikke gjør det, du er bare i ferd med å fore en ny angstlidelse som vil spise deg helt opp hvis du blir fanget. 

Takk for svar. Problemet er at jeg nå legger mye mer merke til angsten etter at jeg opplevde den beroligende følelsen. 

Skrevet

Søk hjelp nå mens det er i startfasen ❤️

Anonymkode: cfe14...a15

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Problemet er at jeg nå legger mye mer merke til angsten etter at jeg opplevde den beroligende følelsen. 

Ja, det er sånn OCDen "virker" - den forsøker å gjøre det helt uimotståelig for deg å fortsette med uhensiktsmessige tvangshandlinger; "prøv å se her! Husker du ikke den deilige følelsen? Og se hvor mye angst du har nå! Den eneste måten å få oppleve indre ro igjen er å gjøre flere!"  

Som sagt, den prøver bare å lure deg - ikke fall for det. Kanskje opplever du økt angst akkurat nå, fordi OCDen er aktivert - det vil forsvinne hvis du velger riktig, og holder deg unna flere tvangshandlinger. Husk at den beroligende følelsen ikke er ekte indre ro, men en følelse OCD har konstruert for å få deg hekta - den er like falsk som angstfølelsen din, selv om det kjennes helt virkelig. 

Jeg har gått i langvarig terapi mot OCD, og som sagt vil jeg anbefale deg å holde deg langt unna:fnise: du har nemlig fortsatt et valg! Som en liten motivasjon: hvis du fortsetter, vil den konstruerte beroligende følelsen forsvinne om kort tid, og du blir nødt til å utføre enda mer omstendelige og tidkrevende handlinger for å oppnå noe som minner om ro, og til slutt blir det helt uoppnåelig - og du har pådratt deg en ny angstlidelse! Det vil du ikke :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...