AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Jeg tar p-piller, allergitabletter og anitdepressiva fast, men har også noen vitaminer jeg må ta på grunn av mangel(folsyre, magnesium, kalsium og omega3 multivitamin). Lurer i grunn på om jeg kan ta alle på en gang? Klarer ikke å svelge alle på en gang, men rett etter hverandre. Tar de om morgenen når jeg står opp, og glemmer ofte vitaminene om jeg må ta de på et annet tidspunkt. Hva gjør dere? Noen som vet om det går fint? Anonymkode: 96a4f...7c4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Man kan ta det sammen om det ikke er interaksjoner. Du burde opplyse din lege om at du tar vitaminer når du bruker medisiner. Anonymkode: 8f013...b45
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan ta det sammen om det ikke er interaksjoner. Du burde opplyse din lege om at du tar vitaminer når du bruker medisiner. Anonymkode: 8f013...b45 Ja, det er min lege som har tatt blodprøve og funnet ut at jeg har mangler. Så vet legen også hvilke medisiner jeg går på. Men tenker mer på samme tid, ikke samme dag. Er ikke spesielle medisiner jeg går på, så regner med de kan taes med de fleste vitaminer bortsett fra sånn johannesurt ol. TS Anonymkode: 96a4f...7c4
Sitronterte Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Sjekk her: https://www.legemiddelsok.no/sider/Interaksjoner.aspx
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 4 minutter siden, Sitronterte skrev: Sjekk her: https://www.legemiddelsok.no/sider/Interaksjoner.aspx Denne var super, kom ikke opp interaksjoner på noen, så da burde det vel gå fint Takk! TS Anonymkode: 96a4f...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar p-piller, allergitabletter og anitdepressiva fast, men har også noen vitaminer jeg må ta på grunn av mangel(folsyre, magnesium, kalsium og omega3 multivitamin). Lurer i grunn på om jeg kan ta alle på en gang? Klarer ikke å svelge alle på en gang, men rett etter hverandre. Tar de om morgenen når jeg står opp, og glemmer ofte vitaminene om jeg må ta de på et annet tidspunkt. Hva gjør dere? Noen som vet om det går fint? Anonymkode: 96a4f...7c4 Du skal aldri ta både Folsyre/folat og multivitaminer. Da får du for mye Folsyre og det kan på sikt gi deg tarmkreft. (Det vet leger, så legen har neppe bedt deg om å ta begge deler.) Hvordan og om du kan mixe de andre medisinene dine må du snakke med apotekets farmasøyt eller lege. Noen medisiner skal ikke taes sammen fordi de nedsetter eller endrer funksjonen til medisinen. Det er og viktig at du ikke bruker Grapefrukt, Granateple eller Tranebær når du bruker medisiner. Disse kan og endre effektwn av medisiner. Anonymkode: 42ed0...c8c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skal aldri ta både Folsyre/folat og multivitaminer. Da får du for mye Folsyre og det kan på sikt gi deg tarmkreft. (Det vet leger, så legen har neppe bedt deg om å ta begge deler.) Hvordan og om du kan mixe de andre medisinene dine må du snakke med apotekets farmasøyt eller lege. Noen medisiner skal ikke taes sammen fordi de nedsetter eller endrer funksjonen til medisinen. Det er og viktig at du ikke bruker Grapefrukt, Granateple eller Tranebær når du bruker medisiner. Disse kan og endre effektwn av medisiner. Anonymkode: 42ed0...c8c Nei, det er ikke sant. Det er gammel forskning. – Hovedkonklusjonen fra undersøkelsene vi har bidratt i, er at det er svak eller ingen sammenheng mellom folat eller B12 og prostata-, mage- eller tykktarmskreft – verken i positiv eller negativ retning, sier Vollset Anonymkode: 5ebda...e66
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke sant. Det er gammel forskning. – Hovedkonklusjonen fra undersøkelsene vi har bidratt i, er at det er svak eller ingen sammenheng mellom folat eller B12 og prostata-, mage- eller tykktarmskreft – verken i positiv eller negativ retning, sier Vollset Anonymkode: 5ebda...e66 Du kan ikke bare ta ut det som passer inn i en tekst og uten å opplyse om hvor du har hentet teksten fra. Her om strides ogaå de lærde, men når du bare kopierer det som passer deg så er det umulig for andre å tilbakegå eller kontrollere teksten du kommer med som om det er du som har intervjuet personen selv. Dette er i tillegg ulovlig. Anonymkode: 42ed0...c8c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal aldri ta både Folsyre/folat og multivitaminer. Da får du for mye Folsyre og det kan på sikt gi deg tarmkreft. (Det vet leger, så legen har neppe bedt deg om å ta begge deler.) Hvordan og om du kan mixe de andre medisinene dine må du snakke med apotekets farmasøyt eller lege. Noen medisiner skal ikke taes sammen fordi de nedsetter eller endrer funksjonen til medisinen. Det er og viktig at du ikke bruker Grapefrukt, Granateple eller Tranebær når du bruker medisiner. Disse kan og endre effektwn av medisiner. Anonymkode: 42ed0...c8c Skjønner det, men har stor mangel, så skal ta 600 mikrogram i 3 mnd, før jeg går ned på 200, som vel er det som er i multivitaminen alene om jeg husker riktig. Regner med jeg ikke får tarmkreft av denne lille perioden. Medisinene mine går helt fint sammen, det vet jeg. Var mer vitaminer opp mot de faste medisinene og det å ta de samtidig jeg tenkte på. Takk likevel for opplysende svar. Spiser en del granateple, men aldri samtidig som jeg tar medisiner, går det fint å spise det på kvelden om jeg tar medisiner om morgenen? TS Anonymkode: 96a4f...7c4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal aldri ta både Folsyre/folat og multivitaminer. Da får du for mye Folsyre og det kan på sikt gi deg tarmkreft. (Det vet leger, så legen har neppe bedt deg om å ta begge deler.) Anonymkode: 42ed0...c8c Det kommer da virkelig an på hvor stor dose man skal ta. Anonymkode: b78c2...2dd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bare ta ut det som passer inn i en tekst og uten å opplyse om hvor du har hentet teksten fra. Her om strides ogaå de lærde, men når du bare kopierer det som passer deg så er det umulig for andre å tilbakegå eller kontrollere teksten du kommer med som om det er du som har intervjuet personen selv. Dette er i tillegg ulovlig. Anonymkode: 42ed0...c8c Sorry, glemte å legge med linken. https://forskning.no/vitaminer-hjertet-svangerskap/2011/04/b-vitaminer-helt-eller-syndebukk Anonymkode: 5ebda...e66
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bare ta ut det som passer inn i en tekst og uten å opplyse om hvor du har hentet teksten fra. Her om strides ogaå de lærde, men når du bare kopierer det som passer deg så er det umulig for andre å tilbakegå eller kontrollere teksten du kommer med som om det er du som har intervjuet personen selv. Dette er i tillegg ulovlig. Anonymkode: 42ed0...c8c Men når du påstår her at de lærde strides, så hvordan kan du være så påståelig å si at folsyre sammen med multivitamin kan gi tarmkreft, det er jo ganske så bastant å si. Faktisk ganske skummelt, da ingen leger går rundt å sier dette. Og vi snakker også om større doser b.vitamin, ikke vanlige doser. Anonymkode: 5ebda...e66
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå