Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilken linjer kan en ta på allmenfag?

Jeg hvet en kan gå idrettslinja og musikk/drama, men lurer på om det finnes flere?

Har i grunnen ikke så lyst å ta vanlig allmen, men lærerne mener jeg burde gå allmenfag.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Litjmæ
Skrevet

Hvis det er videregående du snakker om så var det hvertfall tre forskjellige linjer da jeg gikk, dvs enten gikk du allmennfag, eller musikk/dans/drama eller idrettslinja. Alle disse gir imidlertidig generell studiekompentanse, noe de fleste andre linjer ikke gjør.

Skrevet

Medier og kommunikasjon gir vel også generell studiekompetanse dersom man tar alle tre årene (man kan avslutte etter to år og bli lærling).

Gjest Litjmæ
Skrevet
Medier og kommunikasjon gir vel også generell studiekompetanse dersom man tar alle tre årene (man kan avslutte etter to år og bli lærling).

:Nikke: Den glemte jeg, den er oppfunnet etter min tid :ler:

Skrevet

tegning form og farge gir også generell studiekompentanse..

Gjest Anonymous
Skrevet

I min mening er allmennfag dumt. Jeg gikk selv allmenn far fordi jeg skjønte ikke/ble ikke forklart godtnok andre muligheter.

Det er mye lurere å gå elektro. Hvis jeg skulle valgt om igjen i dag, ville jeg helt klart valgt elektro. Da kan du etter to år byggepå og få studiekompetanse. I tillegg har du en ettertraktet kompetanse. Hvis du f.eks etter påbegyningsåret er litt lei og vil ha pause kan du gå i lære og bli elektriker. Så kan du jo studere videre (hva som helst, til å bli lærer, sosionom, psykolog, osv) men jobbe som elektriker deltid og få god betaling.

:) Da har man jo både i pose og sekk. To yrker..

Skjønner ikke hvorfor dette ikke presanteres som en mulighet. Selv er jeg dum i matte og liker ikke matte noe særlig. Første året matte på allmenn var for meg mareritt. På elektro tar de allmenn matten (1.året) over to år. Og de har flere timer, altså bedre forklaringer.

Skrevet
Skjønner ikke hvorfor dette ikke presanteres som en mulighet.

:roll:

Selv om det ikke er en mulighet for deg kan det vel være det for andre? Hva med oss som faktisk liker realfagene da, og vil studere dem videre? Da er faktisk allmennfag svært viktig, og for en del studier påkrevd (dersom man ikke vil ta f.eks. 2mx og 3mx samme år).

Påbyggingsåret er dessuten et svært hardt år, og ikke akkurat noen "lettvint utvei"...

Gjest Anonymous
Skrevet

Fra meg som begynte denne tråden

Jeg vil studere på høyskolen og må derfor ha allmenfaglig, men akkurat nå er jeg veldig lei skolen....

Har tenkt litt på tegn form og farge, men er så usikker.

De fleste sier til meg at påbygnings året er veldig tøft, defor har jeg tenkt litt om jeg like godt kan ta allmen og bli ferdig.....

Det er ikke bare bare å vite hva som er det rette valget å ta....

Skrevet

Jeg valgte allmenn av den enkle grunn at jeg ikke hadde peiling på hva jeg skulle bli, og ville holde de fleste muligheter åpne.

Hvis jeg skulle valgt i dag ville jeg nok ikke gått allmenn, siden jeg egentlig ikke har hatt spsielt "bruk for det".

Men det som er viktig å tenke på er om du vil få bruk av noen av de fagene som bare 3. arig allmenn kan tilby som enten diverse økonomifag eller språk/realfag.

Mange skoler krever spesielle fagkombinasjoner og da vil jeg absolutt anbefale allmenn, men hvis du ikke har ambisjoner om noen veldig lang utdanning eller spesielle yrker med visse krav, så ville jeg nok heller satset på salg & service, tegning, form og farge el.l. hvis du er like skolelei som jeg var etter ungdomsskolen.

Da kan du velge enten å bli lærling eller gå allmenn påbygging, også har du i alle fall noe å falle tilbake på hvis du skulle bli skolelei :) Lykke til med valget!

Skrevet

Det *melis* sier er veldig sant, velg allmenne fag om du har lyst å gå noe senere som krever realfag. Du kan se på www.samordnaopptak.no hvilke studier som krever slik fordypning fra videregående.

Jeg gikk tegning/form/farge, og er veldig glad for det jeg har lært der. Om jeg skulle valgt igjen hadde jeg kanskje valgt en linje der jeg hadde kommet ut med et yrke, f.eks elektriker eller noe annet praktisk.

Det virker urettferdig at man har en drøss med muligheter til å ta generell studiekompetanse etterpå, men minimal mulighet til å ta en yrkesutdanning når man først har fullført vgs. Selv kunne jeg godt tenkt meg et praktisk yrke.

Vil legge til at jeg ikke synes sisteåret på tegning/form/farge var spesielt hardt. Vi hadde de allmenne fagene som trengs til studiekompetansen pluss tegning, farge og komposisjon.

Det var nok å gjøre, regelmessige innleveringer, men slett ikke uoverkommelig. I norsken hadde vi f.eks mange timer på skolen, men det var ikke mye lekser i faget.

Spør gjerne hvis det er noe du lurer på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...