AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #21 Skrevet 30. januar 2018 7 minutter siden, Elaine Marley skrev: For min del handler det ofte ikke om selve hunden, men om noen av de som eier små hunder. Virker som det tiltrekker seg endel som ikke ser på det som en hund, og derfor gidder de ikke å gjøre så mye med dem. Jeg opplever i hvert fall ikke like ofte at større hunder er så bråkete, nervøse og uoppdragne som små hunder. Det virker som de lar hundene få slippe unna med mer fordi de er så små og søte. enig Alt handler om trening, uansett størrelse Anonymkode: 135bd...d98
Anonym2467 Skrevet 30. januar 2018 #22 Skrevet 30. januar 2018 Jeg har adoptert en liten hund som var et lite helvette.. Gamle eier sa at den ikke kunne noe og var umulig å oppdra. Vel.... Nå er hun en veloppdragen og lykkelig hund, bare 6 mnd etter jeg tok over henne. Hun elsker å lære og lærer veldig lett. Hun er fortsatt litt redd forskjellige ting men blir bedre for hver dag, så herlig å se! Ser mange sier de fleste ulydige og gneldrete hundene de møter er små hunder, jeg sitter med motsatt inntrykk. Møter mange store og viltre hunder. Men jeg tror uansett det går på eier, ikke om hunden er liten eller stor. Men som mange sier er det en viss type menneske som skaffer en viss type hund og da får man dessverre en stereotype.. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #23 Skrevet 30. januar 2018 Har en liten hund selv. Føler ikke jeg mottar noe utpreget negativ holdning til hunden, heller tvert imot. Det eneste er kanskje at folk ikke helt skjønner eller vet om små hunder også kan være med på ting. Mange har inntrykk av at småhunder er veskehunder og bare "til pynt", men det er jo langt fra sannheten. Jeg har hunden min med på fjellturer, andre turer i skog og mark, jeg har den med på naturopplevelser og hytteturer, fisketurer, besøk til familiemedlemmer, kjøreturer, etc. Og den elsker det. Nå tilpasser jeg litt da - med en liten hund må man kanskje være klar over at noen steder, særlig over bratte partier, må hunden bæres eller has i en sekk. Det går fint det, om hunden er vant til å sitte i sekken en halvtimes tid mens man går i bratte partier. Så lenge hunden får løpe på toppen... Småhunder er akkurat like gode hunder som store hunder, bare i mindre format. Noen småhunder er ekstra "gneldrete", men jeg har ikke en sånn rase så jeg vet ikke hvordan det problemet egentlig utarter seg i individet. Og man skal åpenbart behandle en liten hund like mye som en hund. Ja, den er søt og kan løftes hit og dit, men la den gå selv. Sett den på plass og gi kommandoer dersom hunden ikke oppfører seg. Vær like nøye med at hunden får være nettopp en HUND, og har en hunds liv. Som de fleste vet så trenger hunden to ting; en familie og en jobb. Anonymkode: 67dbb...460 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #24 Skrevet 30. januar 2018 8 timer siden, Tabris skrev: At små hunder er "gneldrebikkjer" har nesten mer å gjøre med avl enn med oppdragelse. En hund som bjeffer mye på andre folk/hunder gjør det fordi den er redd, ikke fordi den er dårlig oppdratt. Men når en 2 kgs sak bjeffer intenst på noen så har ikke det samme effekt som om en 40 kgs rottweiler skulle gjort det samme. Dermed blir det ikke tatt så alvorlig av oppdrettere og bare de da vinner på utstilling og koser i sofaen så blir de avlet på. Nei, dette går jo på at små raser har et mindreverdighetskompleks og mye større grad av nerver enn store raser. Det merkes enormt godt når man oppdrar små valper versus større valper, størrelsen i seg selv gir utslag i behovet for å markere seg med bjeffing, og alle andre tegn på usikkerhet som vil være til stede i større grad. Man ser akkurat det samme med hester versus ponnier, små dyr er alltid mer usikre. Anonymkode: 34aa0...1b5 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #25 Skrevet 30. januar 2018 Nuss nuss. Samme poenget som barbie dukker folk liker å mishandle småttinger..... hey sadisten!!! Anonymkode: 581ab...3fe
Tabris Skrevet 30. januar 2018 #26 Skrevet 30. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, dette går jo på at små raser har et mindreverdighetskompleks og mye større grad av nerver enn store raser. Det merkes enormt godt når man oppdrar små valper versus større valper, størrelsen i seg selv gir utslag i behovet for å markere seg med bjeffing, og alle andre tegn på usikkerhet som vil være til stede i større grad. Man ser akkurat det samme med hester versus ponnier, små dyr er alltid mer usikre. Anonymkode: 34aa0...1b5 Usikkerhet finner man igjen i mange raser av ulike størrelser, men det gir seg utslag på ulike vis. Og man tolererer mer bjeffing og utagering hos små hunder enn hos store fordi konsekvensene ikke er så store. Dermed blir det avlet på i større grad enn på store hunder (selv om det dessverre der også avles altfor mye på utrygge individer). En hund som er trygg og som er godt sosialisert med både små og store hunder, vil ikke være redd hunder bare fordi de er større. Men er det dårlig avl og/eller dårlig sosialisering, så får man "gneldrebikkjer". Og har man en hund som er redd, så handler det ikke lenger om oppdragelse, men om å jobbe med frykten som ligger bak bjeffingen. Det er en tidkrevende prosess. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #27 Skrevet 31. januar 2018 Jeg hater ikke små hunder, men jeg kan ikke akkurat si at jeg liker dem spesielt godt heller. Helt ærlig, så synes jeg både de og eierne deres har både noe litt komisk, pinglete og fjollete over seg. Miniatyrhunder er liksom ikke "skikkelige" hunder, kun rekvisitter for fjollete og hysteriske kvinner. Små hunder virker dessuten også mindre smarte og vanskeligere og dressere. De har jo ikke plass til noen stor hjerne i de små hodene sine, så det er kanskje derfor. Noe av det mest absurde jeg ser, er når fullvoksne menn kommer trippende med en slik en i bånd.Anonymkode: dfa4f...cad
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #28 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater ikke små hunder, men jeg kan ikke akkurat si at jeg liker dem spesielt godt heller. Helt ærlig, så synes jeg både de og eierne deres har både noe litt komisk, pinglete og fjollete over seg. Miniatyrhunder er liksom ikke "skikkelige" hunder, kun rekvisitter for fjollete og hysteriske kvinner. Små hunder virker dessuten også mindre smarte og vanskeligere og dressere. De har jo ikke plass til noen stor hjerne i de små hodene sine, så det er kanskje derfor. Noe av det mest absurde jeg ser, er når fullvoksne menn kommer trippende med en slik en i bånd. Anonymkode: dfa4f...cad Når man har en familie så hender det at mannen også må gå ut med lille, kan ikke la bikkja dævve fordi det ser dumt ut at en mann skal gå tur med en hund. Et annet spm: ser det like dumt ut når kvinner går rundt med rottweilere? Anonymkode: 135bd...d98
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #29 Skrevet 31. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man har en familie så hender det at mannen også må gå ut med lille, kan ikke la bikkja dævve fordi det ser dumt ut at en mann skal gå tur med en hund. Et annet spm: ser det like dumt ut når kvinner går rundt med rottweilere? Anonymkode: 135bd...d98 Jeg skjønner at mannen også må bidra til hundeluftingen. Men det blir ikke et mindre latterlig syn av den grunn. Når det er sagt, så må det se nesten like latterlig ut når en sart, liten frøken med høye hæler kommer drassende med en rottweiler også. Men jeg har ennå til gode å se det, antakelig fordi små, sarte jålekvinner hverken har krefter eller interesse av å gå tur med, eller skaffe seg en slik hunderase. Selv om jeg ikke kunne tenke meg en rottweiler selv, så er det i alle fall en hund som har en grei størrelse, og som en føler ikke knekker i to dersom man klapper den. Hunder som er på størrelse med en katt, er ingen skikkelig hund, men et stakkarslig kreatur som er avlet frem for å fungere som nettopp det....et kreatur og en rekvisitt. Anonymkode: dfa4f...cad 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #30 Skrevet 31. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at mannen også må bidra til hundeluftingen. Men det blir ikke et mindre latterlig syn av den grunn. Når det er sagt, så må det se nesten like latterlig ut når en sart, liten frøken med høye hæler kommer drassende med en rottweiler også. Men jeg har ennå til gode å se det, antakelig fordi små, sarte jålekvinner hverken har krefter eller interesse av å gå tur med, eller skaffe seg en slik hunderase. Selv om jeg ikke kunne tenke meg en rottweiler selv, så er det i alle fall en hund som har en grei størrelse, og som en føler ikke knekker i to dersom man klapper den. Hunder som er på størrelse med en katt, er ingen skikkelig hund, men et stakkarslig kreatur som er avlet frem for å fungere som nettopp det....et kreatur og en rekvisitt. Anonymkode: dfa4f...cad At du syns det ser latterlig ut, sier mer om deg og dine holdninger enn om noe annet. Du har rett og slett litt smålig og stakkarslig som person, som ikke evner å danne deg et ordentlig perspektiv på ting. Jeg syns synd i deg.. Anonymkode: 67dbb...460 4
Majott Skrevet 31. januar 2018 #31 Skrevet 31. januar 2018 (endret) På 30.1.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev: Nei, dette går jo på at små raser har et mindreverdighetskompleks og mye større grad av nerver enn store raser. Det merkes enormt godt når man oppdrar små valper versus større valper, størrelsen i seg selv gir utslag i behovet for å markere seg med bjeffing, og alle andre tegn på usikkerhet som vil være til stede i større grad. Man ser akkurat det samme med hester versus ponnier, små dyr er alltid mer usikre. Anonymkode: 34aa0...1b5 Ikke enig. Min valp av stor rase var bare sammen med hunder som var større enn han selv da han vokste opp. Hadde det vært som du sier, burde han blitt en gneldrebikkje, fordi han var mindre enn de han omgikkes med. Og særlig den store han bor med. Hun oppdro han sånn at hun kunne trives med han, etter sin egen gode metode som eldre tisoe, som var litt streng. Men hun var en veldig god oppdrager, både på hundespråk og oppførsel generelt blant hunder. Men han var helt avslappet til alt, og var veldig harmonisk til alt som skjedde rundt han. Ikke noen nervøsitet der. Hun som fikk oppdra han på hundespråk er en helt super lærer på det men, stresser endel i bil. Der blir. Ikke hun rolig, og lager både lyd og uro i bilburet før hun får komme utpå tur i marka. Men han tar ikke etter henne der, for det er han ikke typen til å gjøre. Han snorker og sover samtidig som at hun andre ikke klarer å roe seg på vei til tur når vi kjører. Her viser jeg egentlig til raseforkjeller slik jeg opplever det med mine to. Den ene stresser mens den andre slapper av. Ettersom den ene av mine stresser, så burde det vel bety at dn andre også stresset eller ble påvirket av det? Men det skjer ikke. Han er like rolig, og kommer gjerne med et snork mens den andre stresser. Så med mine hunder, som er såpass ulike, og ikke påvirkes av hverandre, så ser jeg ikke hvorfor en liten hund skal la seg påvirke så mye av andre hunder? Og om det unnskyldes med nerver eller mindreverdighetskompleks, så har det mer med arv og gemytt å gjøre enn med noe annet. De bør jo da omgås store og trygge hunder, og lære seg det sosiale mellom hunder som er normalt. Får de det, er det ingen grunntil dårlig oppførsel fra små hunder. Annetenn dårlig avl, og dårlig gemytt Pga det. Jeg har sett at små hunder har hatt et godt språk, og kunne omgås mine to store på lik linje med store hunder. Og om det generelt er sånn at små hunder har mye større grad av nerver enn store hunder, så er jeg veldig glad for at jeg har store, rolige og avslappede hunder, med unntak av at den ene stresser i bil når hun skal ut på tur. Endret 1. februar 2018 av Majott 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå