Gå til innhold

Hat på mindre hunderaser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor misliker folk små hunder? slik som chihuahua, Jack russel, pomeranian osv? Vet at noen av de er gneldrete, men det kan større hunder også være! :)

Anonymkode: 135bd...d98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er rare, og tror at man må ha store hunder for å ha hund! Opplever det selv. Vi hadde en stor før, og en liten nå. Like fornøyd med begge. Vår lille er ingen gneldrebikkje.

Anonymkode: 2eefb...ddf

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater absolutt ikke små hunder. Men sånn generelt så får de ofte mindre oppdragelse enn større hunder. Og da har man en gneldrebikkje som er slitsom og omgås eller møte. 

Oppdra den lille hunden din og folk bryr seg ikke så mye lengre. 

Anonymkode: db949...579

• Liker 7
Skrevet

Har ikke noe i mot små hunder så lenge de ikke gneldrer. Dessverre gjør de fleste det.

Anonymkode: 263f3...dfe

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater absolutt ikke små hunder. Men sånn generelt så får de ofte mindre oppdragelse enn større hunder. Og da har man en gneldrebikkje som er slitsom og omgås eller møte. 

Oppdra den lille hunden din og folk bryr seg ikke så mye lengre. 

ja, de krever nok også litt mer trening enn større hunder! Men min lille chihuahua valp lærte seg å sitte på en halvtime, ikke verst! :) Men så tenker jeg også ofte at det er ganske mange eldre damer som skaffer seg slike små, og mange av dem er kanskje ikke så opptatte av trening? Ialfall ikke dem i min familie!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja, de krever nok også litt mer trening enn større hunder! Men min lille chihuahua valp lærte seg å sitte på en halvtime, ikke verst! :) Men så tenker jeg også ofte at det er ganske mange eldre damer som skaffer seg slike små, og mange av dem er kanskje ikke så opptatte av trening? Ialfall ikke dem i min familie!

Ja, det er nok sant. At mange eiere av små hunder ikke deler den samme interessen (og ser behovet) av lydighet. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg hater de ikke, men lurer jo på om eierene er mindre begavet. Har en venninne som mener små hunder ikke går an å trene. 

Jeg passet hunden hennes i tre uker en sommerferie og trente den i lag med min hund. Viste seg den lille chihuahuaen kunne trenes og syntes det var morsomt i tillegg. Ikke at jeg var i tvil altså.  De fleste hunder gjør jo hva som helst for litt godis. 

Anonymkode: ac2e7...88d

• Liker 5
Skrevet

Så lenge folk oppdrar de små bikkjene så har jeg ikke noe imot dem. Men har oftere opplevd at de små ikke finnes oppdragene siden «de er så små og ikke kan gjøre skade» og som mener at de ikke trenger like mye trening og trim som en stor hund. Det er ikke rart det klikker for noen av de små hundene når de ikke får være hund. Nervøse og usikre hunder liker jeg ikke, uansett størelse. Men har en opplevelse av at folk oppdrar større bikkjer bedre. 

Anonymkode: cc8f6...74f

• Liker 4
Skrevet

Mitt hat er stortsett rettet mot det genetiske. Små hunder har ofte helseplager som resultat av ugunstig avl for vår egen fornøyelse, og kan ikke forstå at folk kan fortsette å støtt denne avlen. Som t.d mops som sliter med å puste, chihuahua som har for liten skalle i forhold til hva den skulle hatt, og engelsk bulldog som ikke engang kan føde normalt.

Dette gjelder forøvrig ikke KUN småhunder, missliker også t.d Schæferen pga. hoftestillinga. 

Anonymkode: 271fe...8d4

• Liker 5
Skrevet

Så lenge folk oppdrar de små bikkjene så har jeg ikke noe imot dem. Men har oftere opplevd at de små ikke finnes oppdragene siden «de er så små og ikke kan gjøre skade» og som mener at de ikke trenger like mye trening og trim som en stor hund. Det er ikke rart det klikker for noen av de små hundene når de ikke får være hund. Nervøse og usikre hunder liker jeg ikke, uansett størelse. Men har en opplevelse av at folk oppdrar større bikkjer bedre. 

Ja, skjønner tanken. Vi var hos veterinæren med vår lille hund da hun skulle ha en vaksine, og han sa: "Hun er liten og søt, men du må huske å behandle henne som at hun er en 30 kilos stor hund. de trenger like mye trim, de kan trenes like bra, det er hva man gjør dem til selv!" og nå skal vi snart på valpekurs, hun skal trenes akkurat som andre hunder, til vår flaks er hun veldig rolig til andre mennesker og hunder, bjeffer aldri! Vi gikk tur i går, og da var den schæferen som bjeffa som en gal, hun hold seg helt rolig :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt hat er stortsett rettet mot det genetiske. Små hunder har ofte helseplager som resultat av ugunstig avl for vår egen fornøyelse, og kan ikke forstå at folk kan fortsette å støtt denne avlen. Som t.d mops som sliter med å puste, chihuahua som har for liten skalle i forhold til hva den skulle hatt, og engelsk bulldog som ikke engang kan føde normalt.

Dette gjelder forøvrig ikke KUN småhunder, missliker også t.d Schæferen pga. hoftestillinga. 

Anonymkode: 271fe...8d4

Ja, vår er en blanding av chihuahua og Jack russel, dette er en god mix om man ønsker en liten og frisk hund. Hun har lang og fin snute så pusting er ikke noe problem. Hun ligner veldig på min gamle, store hund, bare i liten versjon!

Skrevet

Hunden min er liten. Hun kommer når jeg plystrer, slutter å bjeffe når jeg ber henne. Alltid! Hun kan sitte, ligge, danse på to bein, bamse, spille død, rulle rundt. Når jeg sier vent, venter hun med å spise til jeg sier,  vær så god. Hun stopper når jeg sier stopp.  Og blir på plassen, når jeg sier bli. Hun er 33 cm høy, altså folkens. Og hun kan alt det der⬆️ Hun er snart 11 år gammel, og fortsatt lærer hun. 

Anonymkode: 8cfc1...80c

• Liker 1
Skrevet

De små hundene jeg treffer på min vei er så og si uten unntak gneldrebikkjer.Et unntak er det og det er en dame litt nedi veien som har 4 mellompudler og fra de kommer det ikke en lyd.Ikke engang når jeg slipper ut katten min akkurat når de går forbi.Hun driver med agility og har nok dressert de godt.Det er alltid en glede å treffe de,hundene er overlykkelige for litt oppmerksomhet fra en fremmed,men aldri annet enn "gladhvining".Aldri hysterisk gneldring slik som fra mange småbikkjer.Og jeg skal ikke engang gå innpå hva jeg syntes om "veskehunder"...:)

Skrevet

Hunden min er liten. Hun kommer når jeg plystrer, slutter å bjeffe når jeg ber henne. Alltid! Hun kan sitte, ligge, danse på to bein, bamse, spille død, rulle rundt. Når jeg sier vent, venter hun med å spise til jeg sier,  vær så god. Hun stopper når jeg sier stopp.  Og blir på plassen, når jeg sier bli. Hun er 33 cm høy, altså folkens. Og hun kan alt det der⬆️ Hun er snart 11 år gammel, og fortsatt lærer hun. 

Anonymkode: 8cfc1...80c

:ninuskapus:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Sk57 skrev:

De små hundene jeg treffer på min vei er så og si uten unntak gneldrebikkjer.Et unntak er det og det er en dame litt nedi veien som har 4 mellompudler og fra de kommer det ikke en lyd.Ikke engang når jeg slipper ut katten min akkurat når de går forbi.Hun driver med agility og har nok dressert de godt.Det er alltid en glede å treffe de,hundene er overlykkelige for litt oppmerksomhet fra en fremmed,men aldri annet enn "gladhvining".Aldri hysterisk gneldring slik som fra mange småbikkjer.Og jeg skal ikke engang gå innpå hva jeg syntes om "veskehunder"...:)

Kommer an på hva du definerer som veskehunder. En hund som sitter i veska når den er litt sliten? eller en som nesten "bor" i en veske og ikke er dressert?

Skrevet
2 minutter siden, Sk57 skrev:

«Veskehunder» er jo ren skjær misshandling. Bikkjene får store skader i skjelettet av å bli bært rundt som pynt. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

«Veskehunder» er jo ren skjær misshandling. Bikkjene får store skader i skjelettet av å bli bært rundt som pynt. 

enig, små eller store, ingen hunder eller dyr skal bo i en veske!

Skrevet

At små hunder er "gneldrebikkjer" har nesten mer å gjøre med avl enn med oppdragelse. En hund som bjeffer mye på andre folk/hunder gjør det fordi den er redd, ikke fordi den er dårlig oppdratt. Men når en 2 kgs sak bjeffer intenst på noen så har ikke det samme effekt som om en 40 kgs rottweiler skulle gjort det samme. Dermed blir det ikke tatt så alvorlig av oppdrettere og bare de da vinner på utstilling og koser i sofaen så blir de avlet på.

• Liker 3
Skrevet

Mange små hunder er jo søte og herlige :) Men som andre i tråden har sagt, når eierne skjemmer bort hunden og behandler den som en baby kan hundene bli litt usympatiske. Virker som det er flere som ser gjennom fingrene med små hunders problemadferd enn med stores... 

Anonymkode: d9cb6...270

• Liker 1
Skrevet

For min del handler det ofte ikke om selve hunden, men om noen av de som eier små hunder. Virker som det tiltrekker seg endel som ikke ser på det som en hund, og derfor gidder de ikke å gjøre så mye med dem. 

Jeg opplever i hvert fall ikke like ofte at større hunder er så bråkete, nervøse og uoppdragne som små hunder. Det virker som de lar hundene få slippe unna med mer fordi de er så små og søte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...