Gjest Iowa Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Jeg elsker aioli og spiser det på det fleste restauranter dersom de har dette på menyen. Her varierer det veldig. De ferdige man får kjøpt i butikken er helt forferdelige. Jeg lager selv en ganske Ok aioli, men synes den mangler det lille ekstra som gjør den eksepsjonell. Er det noen som ønsker å dele sin fantastiske aioli-oppskrift?
Gjest Overrasket Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Tja ... Det eneste jeg alltid gjør likt er at jeg bruker morter og pistill. Jeg tar vel sånn ca 1-2 fedd og en klype salt, og knuser det godt sammen. Så rører jeg inn en eggeplomme, fortsatt for hånd med pistill. Så tilsetter jeg noen dråper olivenolje og rører, og tilsetter flere dråper og rører og tilsetter flere dråper og rører mer. Litt etter litt kan oljemengden økes, det må ikke ikke være kun noen dråper om gangen hele veien. Stadig gjøres røringen for hånd. Totalt trengs det noen desiliter olivenolje. Til slutt tilsetter jeg andre ting for å oppnå ønsket smak og bruksområde. F.eks. (en av) røkt papirkapulver, pepper, sitronjus eller sennep.
Gjest Catalina Culès Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 2 eggeplommer 4 fedd hvitløk 1-2 ts epledikk Olivenolje, ikke virgin. 2 ss melk Salt og pepper.
Arkana Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 To eggeplommer, en liten teskje Dijonsennep, salt, pepper og så mye presset hvitløk du ønsker has i en bolle. Bruk elektrisk håndmikser og visp gradvis inn 2-3 dl nøytral olje eller olivenolje alt etter hvilken smak du ønsker, dråpevis først og deretter i tynn stråle. Smak etterpå om du trenger mer salt og pepper. Synes du den er litt tykk kan du vispe inn en liten skje kaldt vann til slutt. Om aïolien skulle skille seg tar du en ny eggeplomme i en ny bolle og visper så gradvis inn først den skilte aïolien og så fortsetter du med resten av oljen. Ingenting går til spille her. Du kan også ha i litt presset sitron, men jeg synes aïoli er best uten (i vanlig majones bruker jeg derimot alltid sitronsaft).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå