Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jente på 90 kg her, som tidligere har brukt ketogen kost som verktøy for  å ned i vekt. Har så langt gått ned 15 kg men skal ned til 75 kg.

Denne runden skulle jeg ønske det gikk litt fortere. Gikk ned noen kg i starten, nokså raskt, men deretter 0.3-0-5 pr uke. Nå ønsker jeg se resultater fortere.Vet det er mulig men husker ikke hvordan. Er det ved å kutte meieriprodukter kanskje? Kan noen oppdatere meg, hvordan få en enda mer optimal ketose mtp vekttap?

mvh Katrin

Anonymkode: a01a0...e2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ketose er ingen magisk kur.

Det eneste som teller er kalorier inn og kalorier ut. Og det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 0,5 kg i uken uansett, så bare fortsett slik du.

Anonymkode: 3dd79...303

Skrevet

Ketose.no eksisterer vel enda?

Anonymkode: a38a5...6ed

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som teller er kalorier inn og kalorier ut. Og det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 0,5 kg i uken uansett, så bare fortsett slik du.

Ketose er magisk. 10 kg i mnd er lett.

Anonymkode: 942c9...d08

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Nei kanskje ikke magisk, men MYE lettere å gå ned i vekt enn f.eks Grete Roede-kosthold (etter min mening). Ketose gjør at jeg blir fortere god og mett og det oppleves mye lettere å slippe å telle kalorier, fordi jeg vet jeg ikke overskrider....OG jeg får mye mer energi uten alt sukkeret.

Tja, kan fortsette slik, men håpte det gikk å få litt mer fortgang i det.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

10?? Det tror jeg faktisk ikke jeg klarer. 5-6 derimot, kanskje....

Fortell hvordan du gjør det. I ketose hele tiden da?

ts

Skrevet

Du forbrenner flere kalorier i ketose enn normalt. Det er fordi det tar lenger tid for kroppen å bryte ned fett og proteiner. Hvor proteiner er deg mest energikrevende.

Kutt karbohydrater. Varierer litt, men jeg må ligge under 20 g krabs pr dag for å være i ketose.

Anonymkode: 5fef7...056

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forbrenner flere kalorier i ketose enn normalt. Det er fordi det tar lenger tid for kroppen å bryte ned fett og proteiner. Hvor proteiner er deg mest energikrevende.

Kutt karbohydrater. Varierer litt, men jeg må ligge under 20 g krabs pr dag for å være i ketose.

Det du sier er "spis mer proteiner"? Hva med desto mer fett? Når jeg er i ketose, må jeg ligge under 25.

Men jeg spiser mer fett enn proteiner. Bør jeg justere det?

ts

Skrevet

Ikke lengre tid. Men må produsere drivstoff til hjernen, siden glukoselagrene i kroppen er tomme. Dette er en kostbar prosess.

Skrevet

Du har det nok helt bakvendt. Jo mindre du er, jo saktere kan du ned i vekt. Du kan regne med å gå ned opptil 1% av kroppsvekten din per uke - mer jo større og nøyaktigere du er. Med din nåværende vekt burde du dermed lett klare å gå ned 600-800 gram per uke. Men det har ingenting med hva du spiser å gjøre - ketose og meieriprodukter eller ikke, er irrelevant - du må kutte kalorier, du må ha et større kaloriunderskudd. Det mest effektive er å veie og loggføre alt du spiser og drikker som har kalorier. Du kan gå ned i vekt uten å telle kalorier, bare du spiser mindre. Poenget er om du er fornøyd med hastigheten på nedgangen. Hvis du vil forsikre deg om at du har optimalt kaloriunderskudd, er det en enkel avgjørelse.

Verken GR eller ketose er den riktige dietten. Riktig diett er hva som passer best for akkurat deg. Du kan spise akkurat hva og hvordan du vil - det er faktisk veldig lurt å gjøre det, siden du må gjøre det lenge for å gå ned i vekt, og når du har nådd målvekta er det fryktelig vanskelig å ikke gå opp igjen, hvis alt du ser fram til, er å kunne spise som før. 

• Liker 1
Skrevet

Har du tenkt til å spise lavkarbo resten av livet? Visst ikke går du på en smell når du begynner å spise vanlig igjen.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, om du er svært overvektig fra før, og har mye "å gå på". Ikke om en bare skal ned 5-10 kilo.

Anonymkode: c2e6c...86b

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, om du er svært overvektig fra før, og har mye "å gå på". Ikke om en bare skal ned 5-10 kilo.

Anonymkode: c2e6c...86b

Mener du at ketogen diett er et dårlig valg for oss som "bare" skal ned 5-10 kg? Hvorfor det?

Anonymkode: cad97...37e

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at ketogen diett er et dårlig valg for oss som "bare" skal ned 5-10 kg? Hvorfor det?

Anonymkode: cad97...37e

Jeg er ikke 86b, men jeg tror han/hun mente at "10 kg i mnd er lett" ikke gjelder om en bare skal ned 5-10 kilo. (Ketose er forresten ikke magisk.)

Skrevet

Du kan kombinere keto dietten med periodisk faste. Eventuelt kutte mellommåltidene og spise 3 ganger om dagen innen spisevinduet ditt. Jeg går ned i vekt hver uke, har ingen hast. Det er nemlig pga helsen jeg kjører dette opplegget og det funker for meg. Kan leve på denne dietten hele livet, savner ikke ferdig mat, raske karbohydrater, sukkerholdige mat, osv. Har til og med sluttet å telle kalorier og spiser meg mett og spiser hva jeg liker. 

Anonymkode: f92c5...52b

• Liker 2
Skrevet

Hei igjen, ts her.

Skal prøve kommentere noen av svarene deres.

Ja, jeg har tenkt å spise lavkarbo resten av livet. Elsker maten, elsker livsstilen. Har lagt 100% om og savner ikke brød, pasta, ris etc, og finner stort sett gode erstatinger for det meste.

Ketose derimot har jeg ikke tenkt å forbli i til enhver tid, da jeg mener det er lurt å fylle på (og anbefalt av mange keto-guruer) karbs i ny og ne. Jeg unner meg pr i dag en karb-dag i mnd, der jeg spiser det jeg har lyst på hele dagen. Ramler selvsagt ut av ketose, men når karbo-lagrene mine er så lave som de er så kommer jeg veldig raskt i ketose igjen.

Jeg er overvektig, selvom jeg har tatt av en hel del allerede, så sammenlangt skal jeg jo ned 25. Går absolutt innenfor målgruppen for ketose. Men jeg begynte faktisk ikke med denne maten grunnet vekt, men helseproblemer. Ble anbefalt av spesialist på sykehuset å legge om kosten slik som dette. Merket fort forbedring i min helsetilstand, og ved forrige kontroll var sykdommen så lite utslagsgivende på prøvene, at jeg ikke trenger medisiner mer. En solid "bivirkning" av kostomleggingen er jo vektnedgang. OG jeg har, ikke minst, mye mer energi.

Helt riktig at man kan ikke si at GR er det eneste rette, eller paleo, eller ketogen kost eller hva det skulle være....

Men for min del er ketogen kost absolutt "det rette", av den enkle grunn at jeg liker maten, og får mer energi uten sukker og stivelse  enn med. Jeg syns også , alt i alt, at jeg blir mye fortere mett og dermed spiser mer eller mindre ubevisst mindre kalorier.

Kalorier inn, kalorier forbrent er absolutt cluet i samtlige "dietter", men jeg kan med hjertet på hånden anbefale denne måten å leve på, til dem som skal mye ned. Mange idrettsutøvere lever jo også stort sett på ketogen kost, selvom de ikke trenger ned i vekt. Energien man får er vel antakelig hovedmotivasjon for et slikt kosthold da?

Skal forøvrig prøve periodisk faste, har gjort det tidligere med god effekt, men hadde glemt det litt. Takk for påminnelsen.

Gøy å lese alle innspill her. :) Takker.

mvh ts

• Liker 5
Skrevet

Hvis du skal gå ned i vekt er 500-700 gram kroppsvekt i uka i snitt det meste du kan gå ned før du begynner å miste muskelmasse. Går du ned mere så er sansynnligheten for at du minker mye i muskelmasse større. Dvs. motoren din blir mindre å du forbruker ennda mindre energi å går ennda tregere ned i vekt. Dette fordi energien i musklene er lettere for kroppen å bruke som energi enn det lagrede fettet.

Folk som dropper 10kg i mnd. vil som oftest øke ennda mere i kroppsvekt etter slankekuren.

Ketogen diett er direkte livsfarlig hvis du ikke vet hva du holder på med. Hodet ditt trenger karbohydrater for å eksistere. Under ketogen diett uteblir karbohydrater med stor fare for skader i hodet.

Slanking er ingen heksekunst, men du vil ikke bli superslank over natta. Spis mindre enn det du forbruker. Da vil du gå ned i vekt uansett hva du spiser. Bruker kroppen din 2000 kal. om dagen å du spiser 1800 kal. vil kroppsvekten minke. Spiser du 2100 kal. vil vekten øke selv om du er på "diett" å spiser salat.

Skrevet
2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Hvis du skal gå ned i vekt er 500-700 gram kroppsvekt i uka i snitt det meste du kan gå ned før du begynner å miste muskelmasse. Går du ned mere så er sansynnligheten for at du minker mye i muskelmasse større. Dvs. motoren din blir mindre å du forbruker ennda mindre energi å går ennda tregere ned i vekt. Dette fordi energien i musklene er lettere for kroppen å bruke som energi enn det lagrede fettet.

Folk som dropper 10kg i mnd. vil som oftest øke ennda mere i kroppsvekt etter slankekuren.

Ketogen diett er direkte livsfarlig hvis du ikke vet hva du holder på med. Hodet ditt trenger karbohydrater for å eksistere. Under ketogen diett uteblir karbohydrater med stor fare for skader i hodet.

Slanking er ingen heksekunst, men du vil ikke bli superslank over natta. Spis mindre enn det du forbruker. Da vil du gå ned i vekt uansett hva du spiser. Bruker kroppen din 2000 kal. om dagen å du spiser 1800 kal. vil kroppsvekten minke. Spiser du 2100 kal. vil vekten øke selv om du er på "diett" å spiser salat.

Fint om du linker til dette. da det er regelrett feil.

• Liker 4
Skrevet

Fint om du linker til dette. da det er regelrett feil.

Hva er feil?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Hva er feil?

At hodet trenger karbohydrater for å eksistere. Tror jeg uthevet det som var feil i ditt innlegg, om du ser etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...