Gå til innhold

Hva vil du se i et bakeri?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Overrasket said:

Spiller ingen rolle hva du serverer, det som avgjør er hvor spiselig det er. Middels spiselig -> kommer ikke tilbake. Over middels spiselig og rimelig -> kommer kanskje tilbake. Utrolig nam -> kommer to ganger i uken, utrolig nam og grei pris -> flytter inn.

Det har selvsagt noe å si hvilke grupper du tiltrekker deg. Si at du har et vegetarisk alternativ og er den eneste i området som har det. Da vil alltid vegetarianeren i vennegruppa dra med seg venner og familie dit fordi de har noe de kan spise. Samme med andre grupper. Det har også noe å si om man tilpasser seg de som er opptatt av å spise sunt og som spiser ofte ute. Disse spiser ikke mat med mye fett og kalorier fordi de spiser ute så ofte at det påvirker vekten. Man må selvsagt servere noe som smaker godt, men om du vil ha den lille ekstra inntekten er du lur og tilpasser deg markedet. Spesielt om det er konkurenter i omrpdet som ikke tilbyr det du tilbyr

Anonymkode: ef97f...bff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har selvsagt noe å si hvilke grupper du tiltrekker deg. Si at du har et vegetarisk alternativ og er den eneste i området som har det. Da vil alltid vegetarianeren i vennegruppa dra med seg venner og familie dit fordi de har noe de kan spise. Samme med andre grupper. Det har også noe å si om man tilpasser seg de som er opptatt av å spise sunt og som spiser ofte ute. Disse spiser ikke mat med mye fett og kalorier fordi de spiser ute så ofte at det påvirker vekten. Man må selvsagt servere noe som smaker godt, men om du vil ha den lille ekstra inntekten er du lur og tilpasser deg markedet. Spesielt om det er konkurenter i omrpdet som ikke tilbyr det du tilbyr

Anonymkode: ef97f...bff

Nå er det vel rimelig lett for en vegetarianer å finne noe å spise på et bakeri, spesielt dersom de fleste varene smaker skikkelig godt. Spesialmeny kan være en grunn for at jeg besøker et sted første gang, men smak er min hovedgrunn nr. 1 for om jeg går tilbake. Ellers kan jeg bare lage meg en kake hjemme på kjøkkenet og fyre opp Bialetti-kannen. Jeg gidder ikke gå tilbake til et dyrt og dårlig sted bare fordi de serverer et par salatblader om jeg trenger det. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Hvis du tenker at det vil komme en del pensjonister så bør du kanskje ha et par standard bakevarer. F.eks. napoleonskake og kanelsnurrer. Eller solskinnsboller og marsipankake. Tebrød. Ellers så er det vel en del som velger å spise/kjøpe med seg mat fra bakeri ute etter kanskje noe standard. 

Annet jeg ville likt:
-Surdeigsbrød eller annet godt brød med godt pålegg. Altså noe bedre enn en slapp skinke med ost oppå, en paprikabit og et salatblad. Noe mer spennende. 
-Scones. 
-Skikkelig saftig gulrotkake.
-Kanskje en dagens suppe eller gryte. Kan være ok å ha det litt variert slik "alle" kan komme uansett om de er ute etter en liten søt smak eller noe salt til lunsj. 
-Ordentlig kaffe og varm sjokolade. Noen gode teer (løsvekt). Med varm sjokolade mener jeg med kokesjokolade. Ikke noe pulver. 

• Liker 3
Skrevet

Hvor i all verden bor dere som ser overflod av fromasjkaker? :fnise: Jeg ELSKER fromasjkake, men finner bare sånne ekle ostekakevarianter.

Så jeg ville gjerne hatt fromasjkake, gjerne god gammeldags med rullekake og masse frukt i. :sikle: 

Og så ville jeg elsket noen små, SALTE bakverk, som ostemuffins, bittesmå paier eller liknende. Veldig greit med et alternativ når man bare er småfysen og ikke vil ha full lunsj, men heller ikke noe søtt. 

Anonymkode: 10296...dd2

• Liker 2
Skrevet
På 29.1.2018 den 9.26, AnonymBruker skrev:

pensjonistene kan kose seg der på dagtid

Isåfall bør du servere napoleonskake og noe mindre lunchmat som påsmurte rundstykker. 

Anonymkode: 05b95...761

• Liker 1
Skrevet

Litt nye bakevarer og kaker. Cupcake, Bagels, tyske pretzels, napoleonskake, forskjellige typer sjokoladekaker, paris-brest kake, tyrkiske simit og/børek (veldig  populær bakevare i Tyrkia og i hele Balkan), foccacia, Brioche osv...... bakevarer som ikke finnes andre steder.

Anonymkode: 3aca0...4cd

• Liker 2
Skrevet

Te i løsvekt er veldig smart, både fordi det smaker desidert best og fordi du kan selge i poser. Det gir fortjeneste uten mye arbeid. Dessuten holder te seg lenge når den oppbevares riktig. 

• Liker 2
Skrevet

Budapestrull

Matskolan-budapestrulle.jpg

Anonymkode: 4971b...acb

• Liker 1
Skrevet
On 1/28/2018 at 11:01 PM, AnonymBruker said:

Hei! Tenker litt på å etter hvert åpne et lite bakeri her i byen. Drømmer meg litt bort, og har begynt planleggingen i hodet:) Hva slags mat/kaker osv forventer du at det er i et bakeri/liten café?

Anonymkode: 50b26...bbc

En konditor.

Anonymkode: 55d8d...a5f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En konditor.

Anonymkode: 55d8d...a5f

Du tror konditor er en matrett eller en kake? (Les innlegget du siterer)

Anonymkode: 4971b...acb

Skrevet

Kvæfjordkake.   :sikle:

Anonymkode: 79c9d...f11

• Liker 3
Skrevet

Helst ikke slike: bug.gif

Anonymkode: 78f28...50d

Skrevet

Hadde du solgt helt alminnelig brød bakt uten rug hadde du i hvertfall hatt en fast kunde i meg og trolig i en del andre også. Det er en allergi det aldri tas hensyn til. 

Anonymkode: 8abb9...7e1

• Liker 3
Skrevet

Svette, muskuløse menn i bar overkropp...

Anonymkode: 65b2f...9f1

Skrevet (endret)
På 28.1.2018 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Hei! Tenker litt på å etter hvert åpne et lite bakeri her i byen. Drømmer meg litt bort, og har begynt planleggingen i hodet:) Hva slags mat/kaker osv forventer du at det er i et bakeri/liten café?

Anonymkode: 50b26...bbc

Boller både med og uten rosiner, sjokoladeboller, kanalboller, sjokolade kake, napolions kake, skolebrød, solskinnsbolle, bolle med sjokoladekrem på toppen og krem innvendig, skillingsbolle, kanskje muffins med forskjellige toppinger. I tillegg stykker av marsipan kake, kanel kake, gultotkake, vafler og krydder kake, oreokake, ostekake. Hele kaker også av marsipan og sjokolade, men at resten måtte bestilles på forhånd av kundene om de feks ville ha en hel oreo kake. Kokosboller også evt..

I tillegg ville jeg hatt baguetter med ost og skinke, eggerøre og laks, kylling, karbonader, roastbiff og enkle salater. Feks salat med ost og skinke, eller reker. 

Brød og rundstykker burde du ha, samt både kald og varm drikke.

Endret av tussi84
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er veldig glad i håndverksbakeri. Ekstra gode brød, rundstykker og boller. God kaffe og påsmurte med god kvalitet og litt spennende pålegg. Går nesten aldri til de tradisjonelle konditoriene/bakeriene egentlig. 

Jeg tror du må ha noe helt spesielt for å få et lite bakeri til å gå rundt. De store tradisjonelle bakeriene med utsalg vil alltid kunne slå en i pris. Så man må ha noe folk ikke får der og som har høy kvalitet som folk er villige til å betale for. 

I en kafe vil jeg ha gode kaker som frister, god mat og bra kaffe. Kakene må se fine ut, men også smake godt. Balanserte smaker og ikke for søtt. Ikke kaker som ser fine ut, men som har så mye krem/glasur at de blir kvalme. Og et koselig lokale der man føler seg velkommen. Gjerne god lunsjmat som er varm og ikke bare påsmurt.  

Det kommer vel litt an på hvem man vil ha som kunder da. Jeg kan vel si det sånn at her jeg bor så ser jeg ofte folk i alderen 50-80 år på konditoriet som har et tradisjonelt utvalg, mens folk i alderen 15-50 drar til håndverksbakeri, kule kafeer og kaffebarer. 

Endret av Zinatara
  • Liker 1
Skrevet

Ingredienslister og skikkelig respekt for allergikere er noe du vil tjene godt på å ha, da får du faste og ytterst lojale kunder da de færreste andre reelt bryr seg om den gruppa.  

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingredienslister og skikkelig respekt for allergikere er noe du vil tjene godt på å ha, da får du faste og ytterst lojale kunder da de færreste andre reelt bryr seg om den gruppa.  

Det er ganske strenge regler for merking av allergener. Har man ikke det vil man få problemer med mattilsynet. 

Skrevet
16 minutter siden, Zinatara skrev:

Det er ganske strenge regler for merking av allergener. Har man ikke det vil man få problemer med mattilsynet. 

Allergenmerking dekker bare noen få allergener og dessuten er det de færreste som tar den merkinga på alvor. Og ikke hjelper det en dritt heller når skjea som brukes til kylling allerede har vært innom rekene, hanskene man holder det glutenfrie rundstykket med er blitt brukt til å flytte hvetebaguetter og de bruker samme skjærefjøl og kniv på både agurk og rødløk. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allergenmerking dekker bare noen få allergener og dessuten er det de færreste som tar den merkinga på alvor. Og ikke hjelper det en dritt heller når skjea som brukes til kylling allerede har vært innom rekene, hanskene man holder det glutenfrie rundstykket med er blitt brukt til å flytte hvetebaguetter og de bruker samme skjærefjøl og kniv på både agurk og rødløk. 

Jeg har jobbet på et konditori for en del år tilbake og vi var iallefall veldig oppmerksom på sånt. Hadde permer med ingredienser og allergener på alt vi solgte og var bevist på matsmitte i forhold til allergier. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...