AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Hei. Jeg ønsker å studere medisin i øst-Europa. Har noen her noen erfaringer fra dette, og eventuelt hvilke land som er bra å studere i? Er opptaksprøvene vanskelige? Er studiet vanskelig etc? Hvordan er det med turnus i Norge etterpå? Anonymkode: 53527...0d6
Kalevala Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Foreslår å endre tittelen din, slik at folk forstår at det er medisinstudiet i øst-Europa du lurer på, og ikke bruk av øst-Europeiske medisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 Studerer i Polen Anonymkode: baebc...506
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studerer i Polen Anonymkode: baebc...506 Hvordan er det? Er du fornøyd? Er studiet vanskelig? Anonymkode: 53527...0d6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 38 minutter siden, Kalevala skrev: Foreslår å endre tittelen din, slik at folk forstår at det er medisinstudiet i øst-Europa du lurer på, og ikke bruk av øst-Europeiske medisiner. Hadde nok vært en god idé ja, men det er dessverre ikke mulig for meg å rette på når jeg har skrevet som anonym. Anonymkode: 53527...0d6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Kalevala skrev: Foreslår å endre tittelen din, slik at folk forstår at det er medisinstudiet i øst-Europa du lurer på, og ikke bruk av øst-Europeiske medisiner. Dersom man er en så stor idiot at man tror at tråden dreier seg om bruk av medisiner fra Øst-Europa får man bare ha det så godt. Verden kan ikke tilrettelegges for de dummeste i samfunnet, og godt er det. Anonymkode: bc387...748 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 En venn av meg studerte i Tsjekkia, studiet var hardt, men bra! Hun har hatt turnus i Norge, null problem med jobb. Et fantastisk nydelig land, fine byer og natur, billig og god mat. Det eneste minuset var endel av de andre medstudentene fra andre land, endel som kun var der for prestisjen og typisk at foreldrene betalte alt. Noen prøvde å jukse seg gjennom studiet osv. I tillegg var lokalbefolkningen noe fiendtlig innstilt til studentene, men dette er nok i endring, er maaange år siden hun studerte der nå.😉 Anonymkode: a29fd...be9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 6 timer siden, Kalevala skrev: Foreslår å endre tittelen din, slik at folk forstår at det er medisinstudiet i øst-Europa du lurer på, og ikke bruk av øst-Europeiske medisiner. Øst-Europa* østeuropeiske* Tror for øvrig folk flest skjønner at det er tale om medisinstudiet i Øst-Europa, særlig når tråden er i kategorien "Karriere og utdanning". Anonymkode: ee825...873 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 På 29.1.2018 den 15.55, AnonymBruker skrev: Hvordan er det? Er du fornøyd? Er studiet vanskelig? Anonymkode: 53527...0d6 Det er et par punkter jeg kan dele med deg Det sosiale er veldig kjekt. Det er rimeligere å bo og leve her, og det blir ofte middager, lunsj ute om en sosial del av dagene. I noen av byene er det norske/skandinaviske miljøet stort, mens i andre er det mye mindre. Det er store internasjonale linjer, men det er ofte kjekt å ha en gruppe med mennesker som kommer fra samme bakgrunn som deg. Utdanningen i seg selv er vanskelig fordi det er en utrolig mengde med informasjon man skal ta til seg. Vi har også prøver 3-4 dager i uken som er avgjørende om du skal få opptak til eksamen. Det betyr at vi alltid må være på, og ikke kan slakke av noe særlig. Man må lære seg å takle skuffelser og stress, og forstå at man ikke lenger kan være den beste i klassen. Skolesystemene er veldig anderledes. Det er en del trynefaktor, og det er ikke akkurat en fordel hvis ikke lærerene liker deg. Stort sett så har de klart å holde seg nøytrale, men ved klasseprøver så får ofte stjerneelevene litt flere fordeler. I tillegg er de glad i byråkrati. Det er en del papirer, lite system osv og det er ikke noe man kan gjøre med det. Jeg venter fortsatt på resultater fra en prøve som vi tok for 2 måneder siden. De fleste andre klasser har fått de, men ikke min og det nytter ikke å klage. Det er ikke det samme som Norge. Alle vet alles karakterer, om du bestod eller ikke og ellers mye nysgjerrighet. MEN FYTTI SÅ GØY DET ER! Det er spennende, lærerikt og sosialt. Alle er i samme båt og alle hjelper hverandre. Vi har måltider sammen, leser på biblioteket sammen, er frustrerte og feirer sammen. Jeg har fått masse nye venner og livserfaringer. Jeg gleder meg veldig til de neste årene. Anonymkode: baebc...506 3
pellepolitibil Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 (endret) bra greier. MYE bedre enn i norge. opptaksprøvene fikser alle. scorer du ikke veldig bra kommer du alltids inn et sted.. men regn med hat fra norske medisinstudenter (disse er stort sett tapere og uintelligente så ikke bry deg om det)... mange statusryttere, pliktoppfyllere og sosiale avvik. i østen finner man intelligente og oppgående folk som ikke er redd for å gjøre en innsats! ikke trenger du å jobbe ved siden av studiene heller! norske studenter (ved seriøse utdannelser, rigtignok) får varige skader fordi de må jobbe så mye ved siden av studieløpet... unntaket er kansje de som får alt sponsa av sine foreldre, finner klærne sine på dynga elr drar på parties så og si aldri (partybopers).. PS. normen for ekte studenter er å feste 3-4 ganger i uka minst. vi har det som konger på studiestøtten her nede og man får kjøpt alt for en slikk og en ingenting. studentene og universitetene er mye bedre enn i norge. de har eksistert i mange hundre år og studenter fra hele VERDEN kommer hit. ingen kommer til UiO for å studere medisin for å si det slikt. BLI LEGE, BABY! Endret 30. januar 2018 av pellepolitibil
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 Det er enkelt å komme inn, men vanskelig å fullføre. Har du dårlige karakterer og labre studievaner fra før av krever det mye av deg å foreta en snuoperasjon så du henger med. Skolesystemet er også annerledes enn her hjemme, og du kan nok ikke forvente like mye forståelse for sykdom o.l. som gjør at du henger etter som det du kan her. At alt foregår på et annet språk kan også være en utfordring, selv om de fleste kommer inn i det etterhvert. Hvis du kontakter ANSA kan de sikkert hjelpe deg med hvilke universitet som har mange nordmenn som studenter dersom du ønsker å studere et slikt sted. Du lever greit på norsk studiestøtte, men bør likevel skaffe deg en jobb hjemme i ferier for å knytte nettverk og vise arbeidserfaring fra norsk helsevesen. Turnusordningen (nå Lis1) for leger ble lagt om for noen år siden fra trekkbasert (der alle fikk plass før eller seinere) til søknadsbasert (der alle slett ikke får jobb), og det er ingen hemmelighet at studenter med utdanning fra Norge og arbeidserfaring herfra foretrekkes. I siste runde hadde de fleste søkerne utdanning fra et annet land enn Norge, men de fleste som ble ansatt var utdannet her. Det har også være en diskusjon om utenlandsstudenter bør gjøre ferdig turnustjeneste i landet de studerer, men det ble ikke slik denne gang. Det er imidlertid ingen garanti for at dette ikke skjer i fremtiden, så velg et land du kan tenke deg å tilbringe mange år i om det blir aktuelt. Dersom det er lege du ønsker å bli så gå for det, men det er ikke så superenkelt å få jobb som mange gir inntrykk av, og lønnen er heller ikke så feiende fantastisk som en over her tror. Anonymkode: b77fe...41c 3
pellepolitibil Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 leger soper inn penger.. tillegg for ditten og datten. hele helsevesenet er i en diger boble.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #13 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, pellepolitibil skrev: bra greier. MYE bedre enn i norge. opptaksprøvene fikser alle. scorer du ikke veldig bra kommer du alltids inn et sted.. men regn med hat fra norske medisinstudenter (disse er stort sett tapere og uintelligente så ikke bry deg om det)... mange statusryttere, pliktoppfyllere og sosiale avvik. i østen finner man intelligente og oppgående folk som ikke er redd for å gjøre en innsats! ikke trenger du å jobbe ved siden av studiene heller! norske studenter (ved seriøse utdannelser, rigtignok) får varige skader fordi de må jobbe så mye ved siden av studieløpet... unntaket er kansje de som får alt sponsa av sine foreldre, finner klærne sine på dynga elr drar på parties så og si aldri (partybopers).. PS. normen for ekte studenter er å feste 3-4 ganger i uka minst. vi har det som konger på studiestøtten her nede og man får kjøpt alt for en slikk og en ingenting. studentene og universitetene er mye bedre enn i norge. de har eksistert i mange hundre år og studenter fra hele VERDEN kommer hit. ingen kommer til UiO for å studere medisin for å si det slikt. BLI LEGE, BABY! Du er ikke riktig god, og trenger åpenbart hjelp. Dersom du faktisk er medisinstudent, synes jeg oppriktig synd på dine fremtidige pasienter. Samtidig varer nok ikke autorisasjonen din så altfor lenge med din væremåte som preges av manglende sosial kompetanse og nedlatende holdninger overfor andre. Anonymkode: ee825...873 3
pellepolitibil Skrevet 30. januar 2018 #14 Skrevet 30. januar 2018 (endret) for å miste autoriasjonen/få sparken må man minimum være pedofil som lege. til og med hvis du pedofil er det vanskelig å gi en sparken. pedofile leger som regel bare "flyttet rundt".. ikke alle gidder å ungdomstida på pugging/sonans/privatist/poengsanking. det store utland er mye bedre en lille norge hvor alt bare handler om å kommme inn. når man kommer inn blir man lege uans. ser man på de norske medderne så kommer de gjerne fra landet hvor ´´álle kjente alle´´´, og læreren var bestekompisen til faren din. snill karaktersetting m.a.o......... du er bare misunelig. Endret 30. januar 2018 av pellepolitibil
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #15 Skrevet 30. januar 2018 På 28.1.2018 den 21.35, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg ønsker å studere medisin i øst-Europa. Har noen her noen erfaringer fra dette, og eventuelt hvilke land som er bra å studere i? Er opptaksprøvene vanskelige? Er studiet vanskelig etc? Hvordan er det med turnus i Norge etterpå? Anonymkode: 53527...0d6 Hvis du ikke skal jobbe i landet du vil studere i, øså studer i Norge. Å få jobbe som medisiner i Norge etter utenlandsstudier, og uten å måtte ta det meste av utdannelsen på nytt, blir etterhvert umulig. Snakk med statens autorisasjonskontor. Anonymkode: 43da9...709
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #16 Skrevet 30. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke skal jobbe i landet du vil studere i, øså studer i Norge. Å få jobbe som medisiner i Norge etter utenlandsstudier, og uten å måtte ta det meste av utdannelsen på nytt, blir etterhvert umulig. Snakk med statens autorisasjonskontor. Anonymkode: 43da9...709 Dette må du komme med kilder på. EU vil nok ha ett og annet å si om en slik praksis som du beskriver her. Anonymkode: 44e3e...59f
pellepolitibil Skrevet 30. januar 2018 #17 Skrevet 30. januar 2018 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du ikke skal jobbe i landet du vil studere i, øså studer i Norge. Å få jobbe som medisiner i Norge etter utenlandsstudier, og uten å måtte ta det meste av utdannelsen på nytt, blir etterhvert umulig. Snakk med statens autorisasjonskontor. Anonymkode: 43da9...709 tull! det ermye bedre å studere i utlandet (og da særlig i østen) enn i norge. ingen vil ha norske meddere internasjonalt... øst-europeiske leger har også en mye tyngre utdanning. i norge pugger de nestne ikke. de har ikke eksamen eller noen ting. de bare kommer inn, drar til afrika på "frivillig arbeide" og ser på sultne/fattige, møter opp på noe praksis og blir leger.. Endret 30. januar 2018 av pellepolitibil
Zooey Skrevet 30. januar 2018 #18 Skrevet 30. januar 2018 Du kan ta kontakt med en studieveileder i SONOR, de hjelper norske studenter med spørsmål om opptak til medisinstudier: https://sonor.no/studere-sentral-europa/
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #19 Skrevet 30. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke skal jobbe i landet du vil studere i, øså studer i Norge. Å få jobbe som medisiner i Norge etter utenlandsstudier, og uten å måtte ta det meste av utdannelsen på nytt, blir etterhvert umulig. Snakk med statens autorisasjonskontor. Anonymkode: 43da9...709 Tøv. Du må ikke ta noe om igjen så lenge studielandet er godkjent i Norge. Anonymkode: baebc...506
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #20 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, pellepolitibil skrev: for å miste autoriasjonen/få sparken må man minimum være pedofil som lege. til og med hvis du pedofil er det vanskelig å gi en sparken. pedofile leger som regel bare "flyttet rundt".. ikke alle gidder å ungdomstida på pugging/sonans/privatist/poengsanking. det store utland er mye bedre en lille norge hvor alt bare handler om å kommme inn. når man kommer inn blir man lege uans. ser man på de norske medderne så kommer de gjerne fra landet hvor ´´álle kjente alle´´´, og læreren var bestekompisen til faren din. snill karaktersetting m.a.o......... du er bare misunelig. Hva skal jeg være misunnelig på? Har aldri hatt noe ønske om å studere medisin, og har selv kommet inn på mitt drømmestudium - som ikke er langt unna medisinstudiet når det gjelder poengkrav. Når jeg ser måten du skriver på, tror jeg nok du aldri hadde hatt sjans til å komme inn i Norge, selv om du hadde tatt opp fag. Du er vel klar over at man mister autorisasjonen ved å vise seg inkompetent? I tillegg til det faglige, skal også empatien, medmenneskeligheten og sosiale og pedagogiske evner være på plass. Jeg kan ikke se for meg at du har noen av disse egenskapene. Håper som sagt at du får hjelp, for innleggene dine er bekymringsverdige. Jeg frykter det kan bli direkte farlig dersom du skal ha ansvar for pasienter. Forhåpentligvis blir du fanget opp som uskikket før du i det hele tatt er ferdig utdannet, samtidig som det ikke forundrer meg dersom du ikke studerer medisin i det hele tatt. Faktisk forundrer det meg om du studerer medisin, for du er åpenbart totalt uegnet for legeyrket - og det kommer før eller siden til å bli fanget opp. Forhåpentligvis før du får gjort vesentlig skade. Anonymkode: ee825...873 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå