Aircondition Skrevet 28. januar 2018 #1 Del Skrevet 28. januar 2018 Jeg holder på å skrive ned et av eventyrene jeg har diktet til ungen, begynte så fint å fantasere om å kanskje dra skrivedrømmen litt lengere etter hvert, og kanskje prøve å nå fram til enda flere barn. Aldersgruppe fra rundt 5-8 år. Hva er viktig å tenke på når man skal skrive for barn? Hva trengs for å klare å fange et barns oppmerksomhet, og holde på den gjennom et helt eventyr/bok? Jeg har googlet litt, men finner veldig lite om skriveteknikker, hvilke elementer som er viktig å ta med, virkemidler etc. Er det noen her som har et tips eller to? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 29. januar 2018 #2 Del Skrevet 29. januar 2018 Du kan gå på biblioteket og søke etter fagtekster om barnelitteratur. Ellers ville jeg bare ha lest mer god barnelitteratur for å få innsikt i sjangeren. Et tips kan være å ikke undervurdere barna - ikke skriv ned alt personene tenker. Show, don't tell gjelder her også. Barn forstår ganske mye. Ellers er det bare å sende inn til forlag og høre hva de synes. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #3 Del Skrevet 29. januar 2018 Tenker du at barnet i hovedsak skal lese selv eller noe som passer til høytlesning? Jeg har barn i denne gruppa og ergrer meg egentlig over hvor mye dårlig litteratur for barn som skrives. Ofte er det tynne, banale historier og platt språk, det er utrolig frustrerende og holder ikke interessen for mine barn i hvertfall. Ikke undervurder barna! Det er viktig med en godt historie med en tydelig rød tråd. Karakterene bør være interessante, litt rare og snodige er også greit. Historien bør være tydelige, hvem, hva, hvor og hvordan. Ikke for mange sidehistorier. Språket bør være variert, ikke for banalt og enkelt. God flyt og varierte vendinger. Ikke fall i fella med å gjenta den samme setningsbygningen igjen og igjen. Barn skal jo lære noe også, det gjør ingenting om det er noe de ikke forstår og må spørre. Anonymkode: ad52b...193 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå