Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å ser på en it professor eller hva han en er, en eller annen pensjonert forsker what not som har jobbet for ntnu og telenor. Han mener det er store bevis for at smarte strømmålere vil skade oss på lang sikt, helst nevrologisk. Altså Alzheimer og slike ting. 

Hadde ikke tenkt på dette før jeg fikk en link av en venn. Vet jeg fikk installert en slik i fjord og trodde ikke det var noe galt ved det. Statens strålevern sier det er ok, men som han forklarer ganske godt. Så er det veldig mye staten ikke tar hensyn til og det er mye profitt inni bildet. Akkurat som man trodde at mobiltelefoner på 90 tallet var helt harmløst, så gjør vi det samme nå. Med statlig tvang. 

Hvorfor lar vi politikkere, ta slike avgjørelser for oss, uten at det en gang er debatt om temaet? Vi er en gjeng med zombier.

Anonymkode: ca991...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter å ser på en it professor eller hva han en er, en eller annen pensjonert forsker what not som har jobbet for ntnu og telenor. Han mener det er store bevis for at smarte strømmålere vil skade oss på lang sikt, helst nevrologisk. Altså Alzheimer og slike ting. 

Hadde ikke tenkt på dette før jeg fikk en link av en venn. Vet jeg fikk installert en slik i fjord og trodde ikke det var noe galt ved det. Statens strålevern sier det er ok, men som han forklarer ganske godt. Så er det veldig mye staten ikke tar hensyn til og det er mye profitt inni bildet. Akkurat som man trodde at mobiltelefoner på 90 tallet var helt harmløst, så gjør vi det samme nå. Med statlig tvang. 

Hvorfor lar vi politikkere, ta slike avgjørelser for oss, uten at det en gang er debatt om temaet? Vi er en gjeng med zombier.

Kommer helt Ann på strømmålerne. 

Blir litt oppgitt! 

Den finnes f. Eks i Rogaland Ams målere som bruker gms til å sende inn(alså "sms")  og radiosignaler. 

Hvis folk er så redde for denne type stråling,  skru av routeren og kast mobilen. 

Anonymkode: d0d63...e7b

• Liker 7
Skrevet

Det er mye bevis og forskning på dette. Smartmålere ødelegger cellene i kroppen vår og man trenger ikke eie en sølvfoliehatt for å oppleve symptomer allerede . Vet om ganske mange som fikk kronisk hodepine en uke etter innstallasjon.
Det er groteskt hvordan det tillates så helseskadelige dingser og attpå til plikt innstalleres. Dog er det mulig å få "fritak" ved å sende strømleverandøren legeerklæring før montering, men i de aller fleste boenheter har jo smartmålerne allerede blitt installert og hos mange til og med uten forvarsel og null informasjon.

Dessuten er det sleipt rent økonomisk også fordi strømleverandøren kan nå se når folk bruker mest strøm og justere strømprisene deretter. (en elektrikker som satt opp et elsystem hos meg snakka mye om dette)

Anonymkode: fe199...038

• Liker 1
Skrevet

Strømleverandørene kan inne skru opp prisen når de selv ønsker. Strømprisen er avhengig av bla. vannmagasinene våre, strømprisene i europa, samt en del andre faktorer. Dessuten er strøm allerede billig i Norge, i motsetning til andre europeiske land (f.eks Danmark har mye dyrere strøm). En oppgradering av strømnettet i Norge er uansett nødvendig, da er en AMS-måler et av de rimeligere alternativene. 

• Liker 2
Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Hvis du allerede har strøm i huset (og muligens også mobil og trådløst nett) så skjønner jeg ikke hvordan en måler som sender litt nå og da kan være skadelig. Uansett, dette er en sak som ikke kan løses ved å legge frem fakta, el- og strålingsoverfølsomme er vanskelige å diskutere med, vi får vente til vi har lik på bordet.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt Ann på strømmålerne. 

Blir litt oppgitt! 

Den finnes f. Eks i Rogaland Ams målere som bruker gms til å sende inn(alså "sms")  og radiosignaler. 

Hvis folk er så redde for denne type stråling,  skru av routeren og kast mobilen. 

Hvilken type måler, får man ikke opplyst her. Mobilen kan legges unna og routeren kan slås av. Denne måleren kan vi ikke slå av. 

At nettselskapene som sier dette er helt trykt, ikke gir en garanti for at det ikke er skadelig, er i seg selv ett tegn på at her kan det være ugler i mosen. 

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Før du tilter fullstendig, har du satt deg inn i hvor ofte strømmåleren går på lufta?

Skrevet
6 minutter siden, Tom Bäcker skrev:

Hvis du allerede har strøm i huset (og muligens også mobil og trådløst nett) så skjønner jeg ikke hvordan en måler som sender litt nå og da kan være skadelig. Uansett, dette er en sak som ikke kan løses ved å legge frem fakta, el- og strålingsoverfølsomme er vanskelige å diskutere med, vi får vente til vi har lik på bordet.

Som han forklarer er det ikke helt riktig at det bare sendes litt nå og da. Og det er ting som tyder på at dette har en mye kraftigere effekt en gsm 

Skrevet

Og hvilke "ting" er dette? 

• Liker 1
Skrevet

. "Det spiller ingen rolle hvor mange ganger i døgnet strømmåleren din sender data til nettselskapet, for strålingen er fortsatt svak. Maksimal sendeeffekt for målerne er 0,5 watt. En mobiltelefon kan sende med opptil 2 watt."

Aidon måler. 

Når informasjon blir sendt via mobilnettet kan dette sammenlignes med å sende en tekstmelding. Radiokommunikasjon er regulert i Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften), kapittel 3 utstyr for kortdistansekommunikasjon. Tillatt frekvensbånd er mellom 870-875,6 MHz.

Aidon sin strømmåler har på tre meters avstand 0,0044W/m2, altså ca en tusendel av grenseverdien. På en meters avstand er effekten under en prosent av grenseverdien. Du finner mer informasjon nye strømmålere og stråling på Statens Strålevern sin nettside.

https://www.lysenett.no/avgir-automatisk-maler-mer-straling/category15274.html

• Liker 5
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. "Det spiller ingen rolle hvor mange ganger i døgnet strømmåleren din sender data til nettselskapet, for strålingen er fortsatt svak. Maksimal sendeeffekt for målerne er 0,5 watt. En mobiltelefon kan sende med opptil 2 watt."

Aidon måler. 

Når informasjon blir sendt via mobilnettet kan dette sammenlignes med å sende en tekstmelding. Radiokommunikasjon er regulert i Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften), kapittel 3 utstyr for kortdistansekommunikasjon. Tillatt frekvensbånd er mellom 870-875,6 MHz.

Aidon sin strømmåler har på tre meters avstand 0,0044W/m2, altså ca en tusendel av grenseverdien. På en meters avstand er effekten under en prosent av grenseverdien. Du finner mer informasjon nye strømmålere og stråling på Statens Strålevern sin nettside.

https://www.lysenett.no/avgir-automatisk-maler-mer-straling/category15274.html

Som en annen skrev på youtube: 

Ut fra dette sender altså en AIDON måler data av typen "her er jeg" 90 ganger i minuttet, som betyr at den da sender hvert 666mS (og det skal vel være tilfeldig det da ?) og utstråler dermed 1.5Hz scala bølger. Effekt er ikke like enkelt å regne ut, men ut fra EMF CONSULT sine målinger ligger sende effekt på 40-50W som er 5-6 ganger så mye som en GSM telefon. (500mW er nominell effekt, sender den data i 12.5mS vil den i løpet av 1 sekund send ut 500mW (0,5W) i gjennomsnitt selv om den da sender med 40W i 12.5mS) At scalar bølger på dette nivå gjør noe med kroppens cellers evne til å oppta næring fra blodet, og enda mere, cellenes evner til å kvitte seg med avfallstoffer og giftstoffer er helt innlysende !

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Anbefaler også å lese bloggen hans: einarflydal.com - der man finner grundig, dokumentert informasjoin om skadevirkningene de "smarte" målerne forårsaker, og søknadssjema for fritak.

Takket være denne bloggen, ble jeg oppmerksom på skadevirkningene av AMS-målerne, og har fått fritak av helsemessige grunner; menneskekroppen er rett og slett ikke skapt for å tåle så omfattende stråling som man utsettes for idag, og ingen kjenner de langvarige konsekvensene av dette - i sin tid mente jo "ekspertene" at både røntgenstråling og asbest var heeeeelt ufarlig ...

Anonymkode: e06f7...96b

Skrevet
1 time siden, Tom Bäcker skrev:

Før du tilter fullstendig, har du satt deg inn i hvor ofte strømmåleren går på lufta?

Vel når har jeg allerede tiltet fullstendig :P. Nei, har ikke satt meg noe inni dette. Som mange andre bare antar jeg at det vi får prakket på oss, er trykt. Men ikke helt sikker på denne nå. 

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Hvor tar dere det fra at den sender 90 ganger i minuttet? Prøv heller å finne ut hvor mye data den har behov for å sende, og hvor lang tid den bruker på å sende dataene.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Som en annen skrev på youtube: 

Ut fra dette sender altså en AIDON måler data av typen "her er jeg" 90 ganger i minuttet, som betyr at den da sender hvert 666mS (og det skal vel være tilfeldig det da ?) og utstråler dermed 1.5Hz scala bølger. Effekt er ikke like enkelt å regne ut, men ut fra EMF CONSULT sine målinger ligger sende effekt på 40-50W som er 5-6 ganger så mye som en GSM telefon. (500mW er nominell effekt, sender den data i 12.5mS vil den i løpet av 1 sekund send ut 500mW (0,5W) i gjennomsnitt selv om den da sender med 40W i 12.5mS) At scalar bølger på dette nivå gjør noe med kroppens cellers evne til å oppta næring fra blodet, og enda mere, cellenes evner til å kvitte seg med avfallstoffer og giftstoffer er helt innlysende !

Fortell meg hvorfor det er innlysende, da! Hvilke mekanismer er det som gjør at cellemetabolismen forstyrres av dette? ikke vær redd for å bli detaljert, jeg har jobbet mye med cellebiologi og -patologi.

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler også å lese bloggen hans: einarflydal.com - der man finner grundig, dokumentert informasjoin om skadevirkningene de "smarte" målerne forårsaker, og søknadssjema for fritak.

Takket være denne bloggen, ble jeg oppmerksom på skadevirkningene av AMS-målerne, og har fått fritak av helsemessige grunner; menneskekroppen er rett og slett ikke skapt for å tåle så omfattende stråling som man utsettes for idag, og ingen kjenner de langvarige konsekvensene av dette - i sin tid mente jo "ekspertene" at både røntgenstråling og asbest var heeeeelt ufarlig ...

Ingen har noen sinne ment at røntgenstråling var ufarlig. Helt fra de første eksperimentene har man visst at eksponeringen medførte helsefare, og foretatt sikringstiltak av ulik art. disse er blitt bedre etter hvert som detaljkunnskapen har økt.

Ingen har heller sagt at asbest er helt ufarlig, men man var i tidligere tider ikke klar over hvilken fare asbest utgjorde. Asbest er ikke farlig så lenge den er immobil. Det er når asbestpartikler kommer i bevegelse i luften at de blir farlige. Derfor fjerner man asbest fra bygninger, for å unngå at dette skjer. Millioner av menesker har oppholdt seg i bygninger med asbestinstalasjoner uten noen skade opp gjennom årene. Med økende forståelse for hvilke scenarier som KAN oppstå i slike bygninger, har man pålagt huseiere å sanere asbestmaterialer.

Kunnskap er viktig. Denne tråsen oser ikke av den slags.

Anonymkode: f43b9...e0c

• Liker 4
Skrevet

haraldbrorson-fc3b8tter1.jpg

Hvis man tror at "smarte" strømmålere ikke fører til skadevirkninger, bør man kanskje tenke over hvorfor føttene til denne spesialisten på radiokommunikasjon ser slik ut, og både historien hans og andre historier fra folk som har fått skader som følge av "smarte" strømmålere er ikke fri fantasi; dette er fakta.

Men folk som tror at stråling er heeeeelt ufarlig er tydeligvis ikke lette å overbevise ...

Gjest Tom Bäcker
Skrevet (endret)

Og med dette har denne tråden utviklet seg til en skyttergravskrig mellom de som ser teknisk på det, og hypokondere som plutselig har fått en ny forklaring på alle sine fysiske og psykiske plager: strømmålere. Glemt er høyspent, mobiltelefoner, mikrobølgeovner og CD-spillere. Hypokondere har rustet seg for heksejakt og tråden vil flyte over med vitnesbyrd og bilder av alskens skader der strømmålere får skylda. Jeg trekker meg rolig ut av tråden, men lover å komme tilbake for å se hvordan folk sliter seg ut med å skrike til hverandre. 

Edit: før dere poster, kjør Google søk på navn og bilder, slik at dere ikke av vanvare poster bilde av en byggesaksarbeider som har tråkket på en brennmanet.

Endret av Tom Bäcker
Skrevet (endret)

Fyren er sosialantropolog:

Universitetet i Oslo: cand.polit i 1983, med statsvitenskap, sosialantropologi og sosiologi

Han har vært ansatt i NRK i en årrekke:

NRK, der jeg var frilanser fra 1969 til 1993 og laget noen-og-åtti radioprogrammer og tre TV-dokumentarer om folkemusikk og visesang, etniske minoriteter og utkantsproblematikk i Søreuropa.

Endret av T-Rex
  • Liker 7
Skrevet (endret)

5 minutter siden, Tom Bäcker skrev:

Og med dette har denne tråden utviklet seg til en skyttergravskrig mellom de som ser teknisk på det, og hypokondere som plutselig har fått en ny forklaring på alle sine fysiske og psykiske plager: strømmålere. Glemt er høyspent, mobiltelefoner, mikrobølgeovner og CD-spillere. Hypokondere har rustet seg for heksejakt og tråden vil flyte over med vitnesbyrd og bilder av alskens skader der strømmålere får skylda. Jeg trekker meg rolig ut av tråden, men lover å komme tilbake for å se hvordan folk sliter seg ut med å skrike til hverandre. 

Dette! 

Folk vil ikke ha AMS måler,  men bruker gjerne telefoner og wifi  😂

Tenker også på de som bor i f. Eks blokk,  med 25 router rundt seg som sender ut og 30 tlf som konstant sender SMS etc - det er tydeligvis ikke ett problem

Endret av Vin_fruen
  • Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, T-Rex said:

Fyren er sosialantropolog:

Universitetet i Oslo: cand.polit i 1983, med statsvitenskap, sosialantropologi og sosiologi

Han har vært ansatt i NRK i en årrekke:

NRK, der jeg var frilanser fra 1969 til 1993 og laget noen-og-åtti radioprogrammer og tre TV-dokumentarer om folkemusikk og visesang, etniske minoriteter og utkantsproblematikk i Søreuropa.

Einar Flydals bakgrunn (kilde: bloggen hans)

• NTNU/Institutt for telematikk, univ.lektor II 2003 til 2014, noen veldig artige år med undervisning om store strategiske og samfunnsmessige sider ved IKT: nettverksøkonomi, miljøaspekter, globalisering, forretningsmodeller ved nettsamfunn, m.m.
  • Telenor ASA, der jeg var forsker, så seniorrådgiver, 1993 til 2011, først ved Televerkets forskningsinstitutt (seinere Telenor Research etc.) og seinere i Utredningsavdelingen og konsernstabens strategienhet.
  • Utdanningsdepartementet, der jeg jobbet på konsulentbasis innen «data i skolen» 1989 til 1993 i Datasekretariatet. Der drev vi med utprøving av hvordan IT kunne tas i bruk i undervisningen, blant annet gjennom masseundervisning av lærere, utvikling av programvare og pedagogiske løsninger. Jeg drev prosjektopprydding, utvikling av noe programvare og av informasjonsmateriell, distribusjonsløsninger for programvaren som ble utviklet, m.m.
  • Logos AS, er selskap i Vestdatagruppen. Der var jeg avdelingsleder 1986 til 1989 og bygde opp Oslo-avdelingen, som leverte datautstyr (Scandis), programvare og opplæring til skoleverket.
  • Datema AS, et dataselskap som blant annet leverte utviklingsprogramvare til skoleverket, der var jeg avdelingsleder, disponent m.m. 1985 til 1986
  • Teledirektoratet, der jeg var overinspektør 1983 til 1985 i ARO, dvs Organisasjonskontoret i Rasjonaliseringsseksjonen i Administrasjonsavdelingen. Drev særlig med innføring av de første PC’er, programvare, epost (X.400) og bransjens utviklingstrekk.
  • Arbeidsforskningsinstituttene, der jeg var forsker 1980 til 1983, og samtidig fikk gjort ferdig hovedoppgaven min i statsvitenskap på språk- og sikkerhetsproblemer på oljeplattformer i Nordsjøen (Universitetsforlaget 1983).
  • NRK, der jeg var frilanser fra 1969 til 1993 og laget noen-og-åtti radioprogrammer og tre TV-dokumentarer om folkemusikk og visesang, etniske minoriteter og utkantsproblematikk i Søreuropa.
  • NTNU, MTS (Master in Telecom Strategy and Technology Management) 2001
  • Universitetet i Oslo: cand.polit i 1983, med statsvitenskap, sosialantropologi og sosiologi
  • Oslo katedralskole, artium 1969 på latinlinja med gresk
  • Deutsche Schule Bukarest, 1966-67 (tyskspråklig del-artium på humanistisk linje)
  • Grefsen Gymnas, 1963 til 1966, latinlinja
  • Fridalen skole, Bergen, 1956 til 1963

Så det virker som om han også har kjennskap til andre ting enn sosialantropologi og visesang; at man har en bestemt utdannelse, er ikke til hinder for at man kan ha omfattende kunnskaper om andre emner enn akkurat det man i sin tid studerte på Blindern.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...