Gå til innhold

Ta tempen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tar dere tempen på dere selv ved sykdom og hvor er det best å ta den for å få mest mulig rett resultat? 

Anonymkode: 86c3c...717

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar den bare under armen. Har aldri vært i en situasjon hvor det var dødsviktig å vite nøyaktig hvor syk jeg er.

Anonymkode: 06187...4e1

• Liker 1
Skrevet

Bare lurte litt her på hva andre folk gjør. Er syk forskjølet vond hals og feber. Tok Paracet for et par timer siden, men kjennes ikke ut som den har hatt effekt på feber. Så er i den båten nå og begynte tenke på hva andre gjør når de er syke. Hører sjelden voksne snakke om slikt annet enn på barn.

Skrevet

Du får et mer nøyaktig svar med å måle i rumpa. Men ikke noe problem med å måle andre steder, bare husk at du da må legge til ekstra (0,5-1 grad)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurte litt her på hva andre folk gjør. Er syk forskjølet vond hals og feber. Tok Paracet for et par timer siden, men kjennes ikke ut som den har hatt effekt på feber. Så er i den båten nå og begynte tenke på hva andre gjør når de er syke. Hører sjelden voksne snakke om slikt annet enn på barn.

Ved vanlig forkjølelse hos voksne ellers friske personer blir vel neppe feberen faretruende høy. Så ser egentlig ikke noen grunn til å måle temperaturen i det hele tatt. Hvorfor er det så viktig å vite? Almenntilstanden avgjør, tenker jeg. Jeg eier ikke engang et termometer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg måler ikke temperaturen på meg selv, ser ikke poenget når det ikke er noe alvorligere enn forkjølelse/influensa ol. Det er almentilstanden som avgjør. 

Anonymkode: 1bb64...6c3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Ved vanlig forkjølelse hos voksne ellers friske personer blir vel neppe feberen faretruende høy. Så ser egentlig ikke noen grunn til å måle temperaturen i det hele tatt. Hvorfor er det så viktig å vite? Almenntilstanden avgjør, tenker jeg. Jeg eier ikke engang et termometer.

Har vel ikke sagt noe jeg om det er viktig for meg å vite eller ei. Har jeg?? 

Men hvis en har lungebetennelse eller feks streptokokk infeksjon o.l så kan feber bli veldig høy. Feber er jo også en måte vite om en fortsatt har infeksjon i kroppen. Da kan jo feber være lav slik at allmenntilstand hos noen ikke er så unormal.

Det var bare noe jeg funderte på her jeg ligger full i feber! 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vel ikke sagt noe jeg om det er viktig for meg å vite eller ei. Har jeg?? 

Men hvis en har lungebetennelse eller feks streptokokk infeksjon o.l så kan feber bli veldig høy. Feber er jo også en måte vite om en fortsatt har infeksjon i kroppen. Da kan jo feber være lav slik at allmenntilstand hos noen ikke er så unormal.

Det var bare noe jeg funderte på her jeg ligger full i feber! 

Hvis man ikke synes det er viktig å vite, måler man vel heller ikke feber ...

Skrevet
17 minutter siden, Thyra skrev:

Hvis man ikke synes det er viktig å vite, måler man vel heller ikke feber ...

Du har svart hva du mente tidligere. Du måler ikke feber og synes det er unødvendig hos friske mennesker. OK da vet jeg hva du mente om det.

Men hva om jeg ikke var helt frisk da?? Men tenker ikke på at pga sykdommen burde fulgt bedre med på helsen hvis det er feber. Men hvis noen kommenterte her at de måler pga sånn og sånn, så kan jo det gi en vekker for meg. Og kanskje andre. Må jo kunne få lov å spørre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har svart hva du mente tidligere. Du måler ikke feber og synes det er unødvendig hos friske mennesker. OK da vet jeg hva du mente om det.

Men hva om jeg ikke var helt frisk da?? Men tenker ikke på at pga sykdommen burde fulgt bedre med på helsen hvis det er feber. Men hvis noen kommenterte her at de måler pga sånn og sånn, så kan jo det gi en vekker for meg. Og kanskje andre. Må jo kunne få lov å spørre.

Selvsagt må man kunne spørre. Og så må andre kunne svare. Spør man på et forum vil man få ulike svar. Men husk at de som svarer her (sannsynligvis) ikke er leger.

Anonymkode: 8d566...b0b

Skrevet

Har har aldri tatt tempen etter at jeg ble voksen. Jeg kjenner om jeg er syk, om jeg har 38 eller 39 i feber er ikke så viktig.

Anonymkode: 74731...f68

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt må man kunne spørre. Og så må andre kunne svare. Spør man på et forum vil man få ulike svar. Men husk at de som svarer her (sannsynligvis) ikke er leger.

Anonymkode: 8d566...b0b

Takk for svar! :) 

De er ikke leger nei. Jeg spurte bare om hva folk flest der ute gjør når de er syk. Ikke et lege spm. Synes det er en litt negativ tone i svar på KG generelt når en spør om noe. Noen spørsmål er kanskje dumme, men da er jo et slikt sted som dette hvor en kan få være anonym helt perfekt og stille slike spørsmål. Er ikke så gøy da når andre på en måte påpeker det. Folk må jo svare, men voksne mennesker burde jo kunne svare saklig. (Mener ikke deg nå)

Er sjeldnere og sjeldnere på KG. Og det er en grunn til det! 

Skrevet

Jeg har et som måler i panna. Det er faktisk ganske nøyaktig. Tok tempen på bikkja en gang han var syk (ved å ta der det var minst pels), og da dyrlegen tok den en time senere i rumpa var det bare 0,1 grads forskjell. Vi hadde et til å bruke i øret før, men det blir så grisete. Jeg vil også tro at det i rumpa måler mest nøyaktig, men jeg har ikke SÅ stort behov for å vite nøyaktig temperatur. Det i panna fungerer utmerket

Anonymkode: 4cb15...b97

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner som regel på meg at nå har jeg feber. Blir det veldig ille legger jeg måleren under tunga
og legger til en halv grad. Det holder til mitt bruk. Viktig å drikke nok, hvile og holde seg varm.
God bedring til den syke. :) 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg kjenner som regel på meg at nå har jeg feber. Blir det veldig ille legger jeg måleren under tunga
og legger til en halv grad. Det holder til mitt bruk. Viktig å drikke nok, hvile og holde seg varm.
God bedring til den syke. :) 

Takk for det! Hyggelig! 😊 Varmer med gode ord! 😄

Skrevet

Jeg har vokst opp med rompetermometer, og har ingenting i mot det. Før jeg flyttet hjemmefra pleide jeg å måle temperaturen når jeg var syk (og noen ganger når jeg var frisk), men det var mest av nysgjerrighet. Etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg ikke kjøpt noe eget termometer, for jeg kjenner det hvis jeg er syk. 

På jobb har vi et pannetermometer som skal være nøyaktig. Det er veldig praktisk, siden det ikke er noe gris eller ubehag med det, men det koster litt mer enn andre typer.

OT: I en periode målte jeg temperaturen hver dag for å finne ut hvordan min temperatur varierte naturlig. Mens jeg holdt på fikk jeg influensa, og målte derfor to ganger om dagen for å få bedre statistisk grunnlag. Temperaturen svingte helt fryktelig, det kunne gå fra 39 til 37 og opp igjen iløpet av et døgn. Det ble en helt jævlig uke, der jeg varierte mellom feberfantasier, kaldsvetting, frostrier og helt klare perioder der jeg var aldeles utslitt. På legevakta brydde de seg ikke så lenge feberen var under 40 (jeg måtte dit for legeerklæring).

Anonymkode: da117...c3e

• Liker 1
Skrevet

Tar den kun i endetarmen. Det er det sikreste. Hvertfall etter gammel lære

Anonymkode: 05c54...c83

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...