Gå til innhold

Overraskelsesbryllup og folk er sure :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Terence
På 1/28/2018 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Bryllupet til søsteren din handler da ikke om deg?

Anonymkode: 05e1e...764

Har du bodd under en stein de siste årene? Millenniumsgenerasjonen. Alt handler om dem. Alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Eller man kan snu på det, og si at et bryllup er en feiring for to familier, og at det er TS og mannen som er selvsentrerte. Tradisjonelt sett er jo bryllup en fest for alle de involverte, ikke bare brudeparet. Det er jo først de siste tiårene at dette "det er VÅR (eller for enkelte bruder: MIN) dag" har kommet. Så ikke vanskelig å forstå at det er mye sårede følelser i sving her. Jeg personlig hadde nok ikke brydd meg så mye, men har ingen problemer med å forstå at andre gjør det.

Men i all verden, et bryllup er vel kun interessant for bruden og brudgommen. Bryllup er utrolig kjedelig uansett, fatter ikke at folk blir sure for at TS ønsker å feire på denne måten. 

Jeg tror familien ble sure fordi de ble snytt for en bryllupsfest gitt. Er ikke alle som er komfortable med masse oppmerksomhet, gaver osv. Taler er f.eks syyykt kleint etter min smak, hvorfor ikke bare si hva man føler direkte til de det gjelder. 

Anonymkode: d7279...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg ser ikke poenget med å sette i stand et "overraskelsesbryllup" - det er ikke en fødselsdag.

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det ikke til å stikke under en stol at særlig foreldregenerasjonen tar dette med bryllup spesielt alvorlig. De vil så gjerne få være med å gi råd, glede seg på deres vegne og feire kjærligheten. Det er som en sier over her - et bryllup er jo tross alt også en slags sammensmelting av familier. 

Man kan så klart velge å se det fra deres perspektiv: dere skulle gifte dere, dere ville gjøre det på deres måte, det er deres dag, deres ønsker som skal bli etterfulgt, og bare hva dere syntes som betyr noe. Og det er jo sant, men det er normalt å ta litt hensyn for det. Å tenke "mor har et sterkt ønske om hjelpe sin datter å velge brudekjole" eller "er det veldig viktig for far å følge meg opp kirkegulvet?". Kanskje det ikke er så viktig for en selv, men det er viktig for de rundt. I mitt hode er det ting jeg ville tatt hensyn til, selv om det var "min dag".

Det er nok mye jeg kommer til å gjøre/kompromisse på min bryllupsdag - nettopp fordi jeg ønsker at min familie skal føle seg inkludert, ha gode følelser om det som skjer, at de skal få glede seg, og at vi kan felles kan se fremover. Ikke nødvendigvis fordi det er så viktig for MEG, men det er viktig at familien min føler seg inkludert i mitt nye liv.

Greit å ta hensyn, men et sted går grensen. Jeg vet at mor vil at jeg en gang skal gifte meg i "bløtkakekjole", og at far vil følge meg opp kirkegulvet. Ingen av dem får viljen sin hvis jeg en gang skal gifte meg. Bunad er det eneste "kjolelignende" plagget jeg til nød trives i, og som ateist er kirkebryllup utenkelig.

TS, hvis moren din er så respektløs som du beskriver henne, så gjorde dere helt rett.

 

Anonymkode: c42e9...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svoger og svigerinne dro til andre siden av jordkloden og giftet seg, uten at noen visste om det! Jeg SÅ på ansiktet til svigermor at hun veldig gjerne skulle visst at minstemann skulle gifte seg... men hvis din mor hadde snudd opp ned på alt hvis hun hadde visst om det forstår jeg deg bedre! Tenkte mer at det hadde vært koselig hvis hun visste om deres store overraskelse!

Jeg er visst blitt temmelig gammel når jeg identifiserer meg mer med mor/svigermor enn brudeparet... 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.1.2018 at 6:05 PM, AnonymBruker said:

Topp opplegg for alle, bortsett fra kanskje nærmeste familie som føler seg snytt fordi de ikke var innviet i hemmeligheten. I retrospekt burde dere nok ha fortalt det til foreldre, besteforeldre og søsken

Paret burde altså ikke hatt et overraskelses-bryllup, etter din mening. Det to vet, vet alle, heter det. Og her vil du ikke orientere bare én, men ca. et dusin. Hvordan går det med den "hemmeligheten", tror du?
Forutsetningsvis skulle alle møte uforberedt til dåpen, ingen forberedelser fikk bryllupsgjestene lov til å gjøre. Da sitter man igjen med en eneste grunn for at familien skal informeres: for å tilfredsstille den ekle, motbydelige nysgjerrigheten. 
Og anstendige mennesker holder seg for gode til å gi etter for den.

Anonymkode: 11e71...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Paret burde altså ikke hatt et overraskelses-bryllup, etter din mening. Det to vet, vet alle, heter det. Og her vil du ikke orientere bare én, men ca. et dusin. Hvordan går det med den "hemmeligheten", tror du?
Forutsetningsvis skulle alle møte uforberedt til dåpen, ingen forberedelser fikk bryllupsgjestene lov til å gjøre. Da sitter man igjen med en eneste grunn for at familien skal informeres: for å tilfredsstille den ekle, motbydelige nysgjerrigheten. 
Og anstendige mennesker holder seg for gode til å gi etter for den.

Anonymkode: 11e71...72a

Et dusin er en gammel mengdeenhet for et antall av tolv. Dusin tilhører tolvtallsystemet, sammen med blant andre tomme (1/12 fot). Mengde- og målenheter tilknyttet tolvtallsystemet: fem dusin er en skokk (60).

Anonymkode: 481ba...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så glad for at jeg har sett denne tråden, og skjønner at  jeg ikke er den eneste som hadde blitt såret.

Etter å vært i utale diskusjoner om jeg synes man minum  værtfall burde og invitere mor og far-

Og helt også søsken,. jeg har alltid nevnt at hvis man ikke har god grunn til å gjøre det eller at man har en veldig stor søskenflokk.

Og jeg har fått så mange i mot,. og det har drøssa med likes til de som debaterte mot meg.

Jeg har så glad for å se at jeg ikke er den eneste som mener, og heller ikke hadde blir såret over slik oppførsel Søsken eller barna mine.

Anonymkode: b7eaa...79c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er så glad for at jeg har sett denne tråden, og skjønner at  jeg ikke er den eneste som hadde blitt såret.

Etter å vært i utale diskusjoner om jeg synes man minum  værtfall burde og invitere mor og far-

Og helt også søsken,. jeg har alltid nevnt at hvis man ikke har god grunn til å gjøre det eller at man har en veldig stor søskenflokk.

Og jeg har fått så mange i mot,. og det har drøssa med likes til de som debaterte mot meg.

Jeg har så glad for å se at jeg ikke er den eneste som mener, og heller ikke hadde blir såret over slik oppførsel Søsken eller barna mine.

Anonymkode: b7eaa...79c

Og synes det er dårlig av enkelte som mener at man ikke skal kunne få lov til å være lei seg og såret over at man har gått glipp av den mest viktigst dagen til en nær familiemedlem som du er glad i.

Anonymkode: b7eaa...79c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og synes det er dårlig av enkelte som mener at man ikke skal kunne få lov til å være lei seg og såret over at man har gått glipp av den mest viktigst dagen til en nær familiemedlem som du er glad i.

Anonymkode: b7eaa...79c

Nå gikk jo ikke TS sin familie glipp av bryllupet.

Anonymkode: 7359d...b5b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noe bryllupsmenneske, men tror jeg hadde følt meg litt såret/snytt i en sånn setting, om en av mine nærmeste hadde "stunt-gifta" seg i forbindelse med en annen begivenhet. Det er noe med å få tid til å glede seg litt til begivenheten, og kanskje stable på beina noen presanger, som ikke trenger å være kostbare. Mange mennesker liker det, å gi presanger.

Kanskje hadde det vært like greit å ha en anonym vielse uten andre enn brudeparet til stede - på et konsulat i utlandet, kanskje. Jeg føler vel at det ville vært riktigere.

Men når det er sagt, får folk forholde seg til det som skjer. Blir det bryllup sammen med dåp, så blir det det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nå har jeg kun lest hovedinnlegget, og forholder meg derfor kun til info gitt der)

Jeg synes det høres helt topp ut, TS! 

Morsomt, hyggelig, nært og uformelt :hjerte: 

Merkelig når folk greier å bli fornærmet over hvordan andre velger å feire kjærligheten.  

Anonymkode: dfc62...57d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...) man har gått glipp av den mest viktigst dagen til en nær familiemedlem som du er glad i.

Anonymkode: b7eaa...79c

Nå er jo ikke bryllupsdagen den viktigste dagen i livet. Det alle de andre dagene som faktisk spiler en rolle. Det er i motgang, glede, hverdag og fest vi skal fungere sammen, kommunisere, inngå kompromiss, krangle og finne enighet. Bryllup er jo bare fasade og glansbilder av det vi håper skal bli livene våre, i fellesskap. 

Anonymkode: dfc62...57d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse

Jeg syns det var et kult bryllup/dåp jeg! Jeg hadde så klart blitt veldig overrasket om dette skjedde i vår familie, men veldig glade på deres vegne! Det viktigste er at dere får deres ønsker oppfylt på DERES dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sagt det, men skorter det litt på selvinnsikten  der i gården. Hun ser ikke at hun hadde ødelagt feiringen vår om hun hadde fått styre på, noe hun garantert hadde gjort. Uansett hva jeg hadde sagt hadde hun holdt tale, prøvd å prakke på meg gjester som jeg ikke ønsker i bryllupet, hatt med gave (og da ville jo de andre gjestene føle litt på at ikke de hadde med gaver) etc. det hadde kort og godt ikke blitt den feiringen VI hadde sett for oss. 

Jeg er en stille og reservert type og min mor er min rake motsetning. Hun har ingen forståelse for at noen ikke ønsker oppstyr, da hun lever for det...

 

TS

Anonymkode: 314d6...219

Da syns jeg du skal slappe av og bare la henne være sur rett og slett. Man kan dessverre ikke gjøre alle til lags. Gratulerer med ekteskapet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så glad for at jeg har sett denne tråden, og skjønner at  jeg ikke er den eneste som hadde blitt såret.

Etter å vært i utale diskusjoner om jeg synes man minum  værtfall burde og invitere mor og far-

Og helt også søsken,. jeg har alltid nevnt at hvis man ikke har god grunn til å gjøre det eller at man har en veldig stor søskenflokk.

Og jeg har fått så mange i mot,. og det har drøssa med likes til de som debaterte mot meg.

Jeg har så glad for å se at jeg ikke er den eneste som mener, og heller ikke hadde blir såret over slik oppførsel Søsken eller barna mine.

Anonymkode: b7eaa...79c

Hva er det du snakker om? Foreldre og søsken fikk jo være tilstede i bryllupet til TS. Mer kan de faktisk ikke kreve eller forvente.

Hvis noen av mine nærmeste hadde prestert å bli sur/såret over hvordan jeg valgte å gifte meg hadde jeg blitt skikkelig sint. Et bryllup er ikke for noen andre enn de to som gifter seg, og folk skal ikke måtte behøve å lage masse styr de ikke er komfortable med for å tekke smålige slektninger. 

Syns dere løste det godt, TS 👍

Anonymkode: cfa56...684

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i all verden, et bryllup er vel kun interessant for bruden og brudgommen. Bryllup er utrolig kjedelig uansett, fatter ikke at folk blir sure for at TS ønsker å feire på denne måten. 

Jeg tror familien ble sure fordi de ble snytt for en bryllupsfest gitt. Er ikke alle som er komfortable med masse oppmerksomhet, gaver osv. Taler er f.eks syyykt kleint etter min smak, hvorfor ikke bare si hva man føler direkte til de det gjelder. 

Anonymkode: d7279...35d

De fleste synes ikke bryllup er kjedelig. Det er jo derfor de er skuffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og etter reaksjonene her inne å dømme, skal jeg bare gifte meg i stillhet og ikke fortelle noen at vi er gift. 

Kirkebryllup og bryllupsfest er helt utenkelig for meg, jeg kan ikke tenke meg noe mer ukomfertabelt enn å ha all oppmerksomhet rettet mot meg en hel dag. 

Nå har jeg heldigvis støtte i familiehistorien når det gjelder min tro på at ingen hadde blitt sure eller såret, da, selv om det kunne ha blitt en overraskelsesfest der alle hadde gravd frem de styggeste gavene de kunne finne på loftet. Det har nemlig skjedd ved flere enn en anledning, men jeg har aldri hørt noen oppføre seg slik som familien til TS. 

Anonymkode: 81380...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en veldig merkelig fremgangsmåte for noen som ikke er glad i oppmerksomhet. For dere burde ha forstått at fol kom til å reagere på denne måten å gifte seg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde akkurat det samme som dere. Fikk ingen negative reaksjoner, men svigers ga oss aldri noen gave - vet ikke om det er fordi de egentlig er sure. 😂 En venninne av meg var først veldig lei seg for at hun ikke ble bedt. Hun trodde at hun hadde blitt ekskludert. (Hun er sensitiv på det etter mobbing i barndommen.) Så oppdaget hun at ingen visste noe, ikke engang min mor, og da var det greit likevel, heldigvis. 😉

Anonymkode: a1bd5...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde akkurat det samme som dere. Fikk ingen negative reaksjoner, men svigers ga oss aldri noen gave - vet ikke om det er fordi de egentlig er sure. 😂 En venninne av meg var først veldig lei seg for at hun ikke ble bedt. Hun trodde at hun hadde blitt ekskludert. (Hun er sensitiv på det etter mobbing i barndommen.) Så oppdaget hun at ingen visste noe, ikke engang min mor, og da var det greit likevel, heldigvis. 😉

Anonymkode: a1bd5...ed2

Og nei, før noen begynner å hakke på det: Vi forventet absolutt ikke noen gaver fra noen. Vi giftet oss jo ikke pga gavene. Vi fikk noen få gaver i ettertid, blant annet fra mine foreldre, og det var jo hyggelig, men ikke noe vi regnet med å få. 

Anonymkode: a1bd5...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...