Gå til innhold

Så utmattende!!! Er det normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg er veldig uenig med deg. Ja, klart man skal barnesikre det som er direkte livsfarlig. Stikkontakter er selvfølgelig sikret. Det er heller ikke noe farlig (knvier etc) i de kjøkkenskuffene han får opp. Men at hele huset skal barnesikres, og at ordet "nei" skal unngås til fordel for konstant avledning, er jeg dypt uenig i. Hvordan skal han da lære å høre etter? Noe er lov, annet er ikke lov, og det må barnet lære seg. Vi kan ikke fjerne alt for at han skal få løpe rundt og te seg som en villmann uten at det får konsekvenser. Ts

Anonymkode: ed4a6...f3a

Grensesetting kan også være å ta fra ham fjernkontrollen eller hva det er han plukker på og si 'mamma sin' og gi ham en leke eller noe han har lov å holde på med og si 'leke med den'. Det er minst like viktig å vise småtrollene hva som er greit, som hva som ikke er greit. Ordet 'nei' mister sin betydning hvis det brukes for mye. 

Anonymkode: 3bb0c...5a8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste var sånn. Vi sikrer hele huset. Jeg orker ikke å bare følge etter han å so nei hele dagen. Vet du hva? Nå er han tre og hører etter. Min gjorde slikt særlig hvis han ville leke eller være med oss. Nå i dag hører han stort sett når vi sier det. Grise ved mat gjør han fortsatt, av erfaring med større tantebarn kan det pågå ganske lenge. Så jeg ville gjort det litt enkelt og hadde en litt mer positiv tone hjemme. Så i går en overskrift på en mail fra klikk muligens om at barn trenger dobbelt så mye ros som ris.

• Liker 1
Skrevet

Eldstejenta mi var sånn. Milde himmel, hun sleit meg regelrett ut. Men enkle grep kan gjøre stor forskjell. Dorull og dokost ble flyttet opp i høyden, og skuffer med farlig innhold ble sikret. Ting vi var ekstra redd for ble flyttet bort, men vi var også opptatt av å la noe stå igjen. På ett eller annet vis må de lære seg at man ikke kan pille på alt. Vi prøvde ihvertfall å finne en fin middelvei mellom a) å gnåle neineinei hele dagen og b) å faktisk lære henne noe.

• Liker 1
Skrevet

Min er ganske lik og han er 11 mnd. Har tenkt at det er helt normalt. Storesøster var akkurat samme type.

Anonymkode: a4754...15a

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg er veldig uenig med deg. Ja, klart man skal barnesikre det som er direkte livsfarlig. Stikkontakter er selvfølgelig sikret. Det er heller ikke noe farlig (knvier etc) i de kjøkkenskuffene han får opp. Men at hele huset skal barnesikres, og at ordet "nei" skal unngås til fordel for konstant avledning, er jeg dypt uenig i. Hvordan skal han da lære å høre etter? Noe er lov, annet er ikke lov, og det må barnet lære seg. Vi kan ikke fjerne alt for at han skal få løpe rundt og te seg som en villmann uten at det får konsekvenser. Ts

Nei, man kan ikke barnesikre absolutt alt, men om man ikke sikrer eller flytter mer enn akkurat det de kan dø av å fikle med, får man hvertfall en veldig slitsom hverdag som forelder. En 1-åring har veldig begrenset impulskontroll, selv om det er forskjeller på barn, så å gå etter og si nei til veldig mange ting kan virke nesten meningsløst. De kan kanskje huske fra forrige gang at det ikke er lov, men impulsen til å ta på vil likevel ofte overstyre det de husker og vet. De kan noen ganger til og med gjøre ting de vet ikke er lov, bare for å sjekke om de husker hva foreldrene vil si, fordi det er gøy å kunne forutse et handlingsmønster.

Så jeg ville flyttet unna mye, og så heller fokusert på noen få ting som det kan være vanskelig å barnesikre. Da har barnet kanskje en sjanse til å klare det, og det blir ikke så slitsomt for de voksne. Det er noe med å ikke ha alt for høye forventninger til en 1-åring, som på mange måter fortsatt er som en baby i hodet, selv om det har lært å gå, snakke litt osv. Det er jo bare for en periode, og så plutselig har de mye større evne til å holde seg unna det de får beskjed om å ikke klå på.

• Liker 2
Skrevet

Og så vil jeg legge til at jeg ikke syns barna mine var så ekstremt klåfingra i den alderen, og de var nok ikke av de mest ekstreme, men så husker jeg hvordan det var å være på besøk hos folk med mye nips. Da var det bare å gå konstant etter barnet for å forhindre ødeleggelser, særlig den yngste. Og selv for yngstemann var det ikke mange månedene dette holdt på, men det var rundt da han fylte 1. Det jeg prøver å si er at selv om vi ryddet unna mye hjemme, betydde ikke det at han ikke lærte seg å ikke klatre på og ta på alt mulig, for det lærte han veldig greit ikke så veldig mye senere. Men alt til sin tid - du kan ikke sammenligne utforskertrangen til en 1-åring med et eldre barn som ikke har lært å "oppføre seg", da den mentale kapasiteten deres endrer seg mye bare til de er 2, evt. 3 år.

• Liker 1
Skrevet

Vi har gått for en kombinasjon av barnesikring, unnarydding, og å si nei og lære ungen at det ikke er lov å klå på alt. Om vi ikke skulle banesikret noe og latt alt stå fremme, ville vi knapt gjort noe annet enn å løpe rundt og si nei. Samtidig er det viktig for oss at barnet må lære at ikke alt er lov å klå på. 

Barnet må kunne være med på besøk til folk uten å rasere stedet, og uten at hele besøket blir ødelagt av at ungen hyler fordi han ikke er vant til å få beskjed om at sånn og sånn er ikke lov. 

Jeg husker med gru et vennepar sin oppførsel. De var sånne som hadde barnesikret alt og ryddet unna alt hjemme. Og når de var på besøk, satt de helt rolig i sofaen og lot ungen herje vilt hos vertene. For "om de ikke ville at ungen skulle pelle på det, burde de ryddet det vekk".... De ble ikke invitert så ofte til oss etterhvert, for å si det sånn. 

Anonymkode: a05c3...207

Skrevet

Som de andre sier, helt normalt. Jeg hadde to av dem på samme tid. Trodde jeg skulle kollapse innimellom. De løp hver sin vei og fant nye ting å gjøre. 

Vi ryddet bort alt, å fly etter å si nei til alt virker ikke. Til slutt går ungen rundt å sier nei,nei,nei uten å forstå.

Det blir bedre.

Men de fikk veldig god motorikk av det, siden de aldri satt stille. Begge lå langt fremme i motorikken når de var så små. 

Anonymkode: 0bc55...4eb

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 16 mnd, og han er en hyperaktiv propell. På kjøkkenet skal alle skuffer åpnes og alt hives ut. På stua skal alt klatres på. Spising generer enorme mengder søl. På badet, når vi skal vaske hender, stritter han imot og skal ha tak i det som står på vasken isteden. Er han nede på gulvet, feks mens jeg vasker hender etter bleieskift, rekker han å dra av x antall meter med dopapir og har begynt å rive det i tusen biter. Evt gått løs på dobørsten eller vaskemaskinen. På sitt eget rom er det eneste som står i hodet på han å skru på termostaten - omtrent det eneste han ikke får lov til der inne. Er det mulig??? Er det bare sånn det er, eller er han i overkant propell? Og når begynner de å høre på et NEI?? *sliten etter helg*

Fælt å si, men høres ut som er godt oppegående 16 mnding og helt normalt for alderen :) ALT skal undersøkes. Dopapir det beste som finnes! Vi har hatt dopapiret over do lenge, utenfor rekkevidde. Nå er hun snart to og syns ikke dopapir er spennende mer. Det går over :) Men da oppdager de noe nytt, hehe. Babyproofing/toddlerproofing så langt det går, for først nå hun begynner å skjønne konseptet med nei, så lenge det fortsatt etterfølges av hva vi forventer at hun heller gjør. Men endelig begynner hun å høre etter når vi blir strenge. Det er ganske nytt. Men har alltid hjulpet mye å ha lovlige aktiviteter å tilby. Eks en kopp i vasken ved håndvask som hun får lov å leke med ("vaske hendene først - så kan du leke med koppen") og toleranse for at hun trolig blir våt med mindre jeg trer på gensersmekka først :P 
Jeg tror all utforskingen er knallbra for de og vedlig lærrerikt. Er som om de er innstilt fra naturens side på hva de skal undersøke og lære seg når, så jeg er for trygg tilrettelegging for mye av det de har lyst til  drive med. Her har vi madrass i stua vi slenger fram hver ettermiddag som hun kan hoppe på, stupe kråke på, hun får klatre på sin egen lille lenestol og hoppe ned på madrassen osv, selvsagt mens vi passer på. Noen uhell blir det, men er bedre å tilby henne aktivitetene i kontrollerte former enn at hun skal eks klatre andre steder og hoppe fra... For hoppe MÅ hun bare nå. Det er det ingen tvil om. OG det fine er at da gjør hun veldig lite annet bøll altså. Nokså genialt føler jeg.

• Liker 1
Skrevet

Slik er frøkna mi på 1,5 år også. Å gi alternativer har vi prøvd hele veien, men jeg begynner å gå litt tom for ideer, spesielt i matsituasjoner. Nå er det nemlig å "hjelpe mamma" som er den store greia. Samboer og svigermor kan ha henne stående på en stol ved kjøkkenbenken under matlaging uten problemer, jeg må konstant ta henne ned fra benken eller plukke vekk ALT innen rekkevidde. (Også det jeg holder på med.) En brødskalk og skje/gaffel er ikke nok lenger, hun skal bruke samme kniv som meg til å "smøre på" min skive. (Dvs hamre med kniven i matpakken og skiva etter tur.) (Bæresjal/sele funket fjell frem til hun ble for aktiv og ikke ville sitte i ro.)

Skrevet

Dette høres helt normalt ut :) Jeg har en liten en på 20 mnd som er helt lik. Og ja- det kan være skikkelig utmattende, det er jeg helt enig i! Jeg har lagt ved et par youtube-videoer jeg håper kan hjelpe. Det aller letteste, i stedet for å fokusere på å "endre" barnet, er å jobbe med seg selv og hvordan man opplever det barnet gjør :)  

Gode tanker herfra! 

Anonymkode: bd788...9bc

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har gått for en kombinasjon av barnesikring, unnarydding, og å si nei og lære ungen at det ikke er lov å klå på alt. Om vi ikke skulle banesikret noe og latt alt stå fremme, ville vi knapt gjort noe annet enn å løpe rundt og si nei. Samtidig er det viktig for oss at barnet må lære at ikke alt er lov å klå på. 

Barnet må kunne være med på besøk til folk uten å rasere stedet, og uten at hele besøket blir ødelagt av at ungen hyler fordi han ikke er vant til å få beskjed om at sånn og sånn er ikke lov. 

Jeg husker med gru et vennepar sin oppførsel. De var sånne som hadde barnesikret alt og ryddet unna alt hjemme. Og når de var på besøk, satt de helt rolig i sofaen og lot ungen herje vilt hos vertene. For "om de ikke ville at ungen skulle pelle på det, burde de ryddet det vekk".... De ble ikke invitert så ofte til oss etterhvert, for å si det sånn. 

Anonymkode: a05c3...207

Det er vel denne strategiene vi også har gått for. Vi har ryddet bort mye, men ikke alt. Det som står fremme er det strengt tatt ikke så farlig med, selv om det er visse ting han ikke får klå på likevel. Jeg tror det er viktig trening. Det er stor forskjell på om ungen ikke klår på noe fordi det ikke finnes noe å klå på, og det å faktisk lære at ikke alt er lov. Jeg flyr heller ikke etter og sier nei til alt, selv om det selvfølgelig blir noen "nei" ila dagen. Men vel så ofte kan jeg si "det er mamma sin", "det er ikke lov", "ikke ta den", "du kan leke med dine egne leker" eller bare flytter han fra situasjonen uten å si noe som helst. Og så får han ros hvis han gir til meg, legger noe pent fra seg osv. Og hvis han er litt ekstra tålmodig med noe så får han takk/ros for det også. 

Takk for mange fine svar alle sammen. Skal se de videoene når jeg får tid :)

Skrevet

Ts over. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig fint å høre at det er normalt :P Og god ide med aktivitetsvegg! Det har de i barnehagen, og den liker han godt. Det er dessverre litt begrenset hva som er morsomt ute på denne tiden av året dessverre (mye klær, mye snø = dårlig bevegelighet). Klart vi finner på andre ting, men må være hjemme innimellom også. Ts

Jeg lagde en i dag og fant alt på Clas Ohlson. Han synes det var veldig kjekt. Han reagerte på at lysbryteren IKKE styrte noe lys da :P 

Ellers så er min 2,5 år og han forstår veldig godt hva som er lov eller ikke. Men vi sier sjeldent ordet nei. Vi ber han være forsiktig og viser han hvordan ting skal gjøres.

Han elsker f.eks å åpne og lukke skaper, dører og kjøleskapet. Vi har latt han gjøre alt siden han ville det fra 1 års alderen, men vi lot han ikke smelle og rive ting. Han tok det veldig fort når vi heller viste han og veiledet. De gangene han ble rabiat, så tok vi han bestemt bort og avledet med noe annet. 

Han har kun knust en ting og det var noe nytt som han ble fryktelig nysgjerrig på, men ellers rører han ikke det han ikke får lov til. 

Jeg tror ordet nei ofte fører til at de gjør ting mer på trass. Det er et så negativt ladet ord.

Vi har knapt brukt det ordet og han er veldig lydig og gjør sjeldent noe han ikke får lov til. Så her har det iallefall funket med veiledning, positiv forsterkning på når han ikke rører det han ikke skal fremfor nei, at vi viser han hvordan ting skal gjøres og lar han få være med på å sette ting på plass etc. Er han på vei til å gjøre noe han ikke skal så holder det med et «ehem» så tar han en kjapp sving og går videre :fnise:

Men han er klåfingret og alt er veldig spennende. Det er rene diskoteket i barnehagen fordi han synes det er utrolig morsom å skru av og på lyset så nå må de teipe bryteren fast :laugh: Jeg vil heller si at det er unormalt om de IKKE er nysgjerrige og vil ta på alt mulig. 

Og ja; doruller er dritgøy :P

Endret av GoldenLioness
Skrevet
På 28.1.2018 den 15.17, GoldenLioness skrev:

Hva med å lage en aktivitetsvegg?

6735E788-066B-4762-BB24-432B157D32FE.jpeg

EF819C34-1058-4B0D-9824-2C2CBF0FA63E.jpeg

4C0CC9FE-4C16-412C-96F1-EE2BE8EA2ED1.jpeg

Åh herregud, hvorfor tenkte jeg ikke på dette selv? :overrasket:  Får jeg barn igjen blir det der graviditetsprosjekt nummer uno! 

Hilsen mor til propellunge, holdt på å bli gal :P Som 4åring har han byttet ut tafsingen med skravling n-o-n-s-t-o-p :ler: 

Anonymkode: 8b96f...31c

Gjest GoldenLioness
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh herregud, hvorfor tenkte jeg ikke på dette selv? :overrasket:  Får jeg barn igjen blir det der graviditetsprosjekt nummer uno! 

Hilsen mor til propellunge, holdt på å bli gal :P Som 4åring har han byttet ut tafsingen med skravling n-o-n-s-t-o-p :ler: 

Anonymkode: 8b96f...31c

Lagde en i dag 😃 

Ungen ble jo helt i hundre 🤗

EEE5B44A-DD4A-4B19-8F80-1A862979632F.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...