Gå til innhold

Så utmattende!!! Er det normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 16 mnd, og han er en hyperaktiv propell. På kjøkkenet skal alle skuffer åpnes og alt hives ut. På stua skal alt klatres på. Spising generer enorme mengder søl. På badet, når vi skal vaske hender, stritter han imot og skal ha tak i det som står på vasken isteden. Er han nede på gulvet, feks mens jeg vasker hender etter bleieskift, rekker han å dra av x antall meter med dopapir og har begynt å rive det i tusen biter. Evt gått løs på dobørsten eller vaskemaskinen. På sitt eget rom er det eneste som står i hodet på han å skru på termostaten - omtrent det eneste han ikke får lov til der inne. Er det mulig??? Er det bare sånn det er, eller er han i overkant propell? Og når begynner de å høre på et NEI?? *sliten etter helg*

Anonymkode: ed4a6...f3a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, jeg har hatt en sånn en. Nå er han nesten nettopp fylt 3 år og er betraktelig mindre klåfingret. Noen barn er sånn, store utforskere og nysgjerrige på alt. Mens andre kan sitte i en krok og plukke på de samme lekene i ro og mak. Trøsten er at det blir bedre, særlig når språket kommer mer og mer og man kan kommunisere mer med dem. 

Men at det er slitsomt kan jeg skrive under på, orker nesten ikke ha han med noe sted, måtte fotfølges konstant! 

Anonymkode: d149d...e22

• Liker 2
Skrevet

Høres helt normal ut.

Anonymkode: 99cf1...fd6

• Liker 5
Skrevet

Det er normalt😀 Men noen barn er travlere enn andre😀

Barnet ditt utforsker👍

Min løsning på det "problemet " var å være mye ute i naturen😀 Eller på tur i barnehagene i nærheten, veldig grei helgeaktivitet😀

Anonymkode: 3b2a5...414

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hva med å lage en aktivitetsvegg?

6735E788-066B-4762-BB24-432B157D32FE.jpeg

EF819C34-1058-4B0D-9824-2C2CBF0FA63E.jpeg

4C0CC9FE-4C16-412C-96F1-EE2BE8EA2ED1.jpeg

Skrevet
44 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Hva med å lage en aktivitetsvegg?

6735E788-066B-4762-BB24-432B157D32FE.jpeg

EF819C34-1058-4B0D-9824-2C2CBF0FA63E.jpeg

4C0CC9FE-4C16-412C-96F1-EE2BE8EA2ED1.jpeg

Disse er geniale. Skal definitivt lage noe sånt om nestemann blir likedan :fnise:

Anonymkode: d149d...e22

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 16 mnd, og han er en hyperaktiv propell. På kjøkkenet skal alle skuffer åpnes og alt hives ut. På stua skal alt klatres på. Spising generer enorme mengder søl. På badet, når vi skal vaske hender, stritter han imot og skal ha tak i det som står på vasken isteden. Er han nede på gulvet, feks mens jeg vasker hender etter bleieskift, rekker han å dra av x antall meter med dopapir og har begynt å rive det i tusen biter. Evt gått løs på dobørsten eller vaskemaskinen. På sitt eget rom er det eneste som står i hodet på han å skru på termostaten - omtrent det eneste han ikke får lov til der inne. Er det mulig??? Er det bare sånn det er, eller er han i overkant propell? Og når begynner de å høre på et NEI?? *sliten etter helg*

Det er helt normalt. Og fordi dette er normalt, så barneaikrer en huset etter beste evne. 

Dorullen flyttes opp så høyt at små fingre ikke rekker den, skuffene på kjøkkene sikres, med unntak av en, den er for barna med innhold de ikke kan skade seg på. 

Hvorfor tror du enkelte barns første ord er "nei"? Jo, fordi enkelte foreldre bruker og repeterer nei til det kjedsommelige fremfor å avlede, tilrettelegge og se på alternativer til å stadig si nei. Termostaten på barnets rom er vel på en ovn? Den må du finne barnesikring til, før barnet skrur termostaten på max uten at du oppdager det, og brenner seg stygt. Alternativt får du bytte ovnen ut med en ovn der termostaten ligger skjult bak et lokk. På sikt kan du jo og risikere at barnet under lek dekker ovnen til og det oppstår brann så dette er en invistering på sikt. 

Vaskemaskinen finnes det forhøyer til. Da går det en stund til barnet rekker opp til knottene på maskinen. 

Du nevner ingenting om strømuttaket i huset. Er ikke det av nyere typen så kjøp barnesikring til dem også før den aktive og oppfinnsomme lille putter fingrene inn i hullene. Velkommen til virkelighetens verden med små barn. Vær takknemlig for at du ikke har et barn som bare ligger stille uten å kunne gjøre noe selv. 

Anonymkode: 23d06...d5d

• Liker 4
Skrevet

Jente 17 mnd her, skulle tro du beskrev henne! Så tror det er normalt dessverre ;-) 

Anonymkode: 75dec...8a2

• Liker 1
Skrevet

Høres normalt ut. Helt likt her! 

Anonymkode: 48ad4...a8b

Skrevet

Det er normalt. Og det er derfor man barnesikrer skuffer og skap, samt flytter dobørste og dopapir unna slik at han ikke kan nå det.

Anonymkode: 23c2a...24c

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt. Det roer seg når de er rundt to. 

Prøv å komme deg litt ut. Kanskje dere har en åpen gård eller lekeplass i nærheten? 

Anonymkode: 83e50...f16

Skrevet

Husker jeg ikke skjønte hva folk mente med at det var intenst med småttiser sa eldste var liten, han var en veldig rolig og fornuftig liten fyr, måtte aldri rydde bort noe og knapt nok avlede eller si nei til noenting. 

Yngste, der i mot, var sånn som du beskriver din. Helt ekstremt intens og klåete. I tillegg var han skikkelig klønete, så ting velta og han falt og han griste med alt av mat og drikke. Han har alltid vært dødssjarmerende, men herregud så slitsomt :ler:

Han er fortsatt en villmann, det er bare personligheta hans å være MYE, men det roa seg veldig da han bikka tre. Nå er han bare morsom, og han sliter meg ikke ut lengre. Det går over! :ler:

• Liker 4
Skrevet

Helt normalt! Vi har ikke funnet noen måte å barnesikre kjøkkenskuffene uten å skru, og siden vi snart skal flytte forhåpentligvis vil vi ikke det. Så hver bidige dag i ca ett år har han gått på jobb i kjøkkenskuffene hver morgen 🙈 drar ut alt, spiser litt på det han finner, ommøblerer osv. 

Når han skal vaske hender må vi avtale på forhånd at det ikke skal lekes, bare vaske og så er vi ferdig. Likevel klikker han hveeeer gang. 

Alt det andre høres også ut som hos oss. Jeg har vel tenkt at det er sånn det er å ha barn, men merker at andremann er en helt annen type (men vi får nå se når han blir mer mobil 🙈)

Anonymkode: 84bc2...9ea

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt. Og fordi dette er normalt, så barneaikrer en huset etter beste evne. 

Dorullen flyttes opp så høyt at små fingre ikke rekker den, skuffene på kjøkkene sikres, med unntak av en, den er for barna med innhold de ikke kan skade seg på. 

Hvorfor tror du enkelte barns første ord er "nei"? Jo, fordi enkelte foreldre bruker og repeterer nei til det kjedsommelige fremfor å avlede, tilrettelegge og se på alternativer til å stadig si nei. Termostaten på barnets rom er vel på en ovn? Den må du finne barnesikring til, før barnet skrur termostaten på max uten at du oppdager det, og brenner seg stygt. Alternativt får du bytte ovnen ut med en ovn der termostaten ligger skjult bak et lokk. På sikt kan du jo og risikere at barnet under lek dekker ovnen til og det oppstår brann så dette er en invistering på sikt. 

Vaskemaskinen finnes det forhøyer til. Da går det en stund til barnet rekker opp til knottene på maskinen. 

Du nevner ingenting om strømuttaket i huset. Er ikke det av nyere typen så kjøp barnesikring til dem også før den aktive og oppfinnsomme lille putter fingrene inn i hullene. Velkommen til virkelighetens verden med små barn. Vær takknemlig for at du ikke har et barn som bare ligger stille uten å kunne gjøre noe selv. 

Anonymkode: 23d06...d5d

Vet du, jeg er veldig uenig med deg. Ja, klart man skal barnesikre det som er direkte livsfarlig. Stikkontakter er selvfølgelig sikret. Det er heller ikke noe farlig (knvier etc) i de kjøkkenskuffene han får opp. Men at hele huset skal barnesikres, og at ordet "nei" skal unngås til fordel for konstant avledning, er jeg dypt uenig i. Hvordan skal han da lære å høre etter? Noe er lov, annet er ikke lov, og det må barnet lære seg. Vi kan ikke fjerne alt for at han skal få løpe rundt og te seg som en villmann uten at det får konsekvenser. Ts

• Liker 12
Skrevet

Veldig fint å høre at det er normalt :P Og god ide med aktivitetsvegg! Det har de i barnehagen, og den liker han godt. Det er dessverre litt begrenset hva som er morsomt ute på denne tiden av året dessverre (mye klær, mye snø = dårlig bevegelighet). Klart vi finner på andre ting, men må være hjemme innimellom også. Ts

Skrevet

Han har forøvrig lært seg mange ord allerede, men "nei" er vel det som blir brukt minst ;) Ts 

Skrevet

Fire gutter, og ingen av de har vært i den kategorien der. Da hadde jeg nok ikke hatt fire barn...

Anonymkode: e56f6...19d

Skrevet

Fem barn her, og alle har vært mer eller mindre spinnville i den alderen der. Jeg synes hands down alderen mellom 1 og 2,5 er den travleste og mest slitsomme av alle, og det er nok veldig normalt at de vil se på alt, plukke på alt, prøve alt. Men det har som sagt vært forskjell i intensitet med mine også, noen har vært mer aktive og utprøvende enn de andre. Men ingen av dem har tatt det sånn veldig med ro i den alderen, og det har gått med noen tusenlapper til reparasjon og nye innkjøp (ett av mange høydepunkter var da en toåring og en treåring fant på at de skulle bruke videospilleren som sparebøsse, og stappet den full av kronestykker. For eksempel. Jeg ler nå, men jeg lo ikke da det skjedde!)

Anonymkode: 52bed...55d

• Liker 1
Skrevet

Høres helt normalt ut for meg, men det blir bedre med tiden!

Anonymkode: 1548d...e84

Skrevet

To av mine tre var sånn. 

Pøbelmakere som alltid tømte en skuff, en melpose, telte makaroni og rene håndklær, brukte opp såpen og puttet lure ting i do. 

Sjelden ondt i tankene, jeg tror de gjerne hadde en god idé og bare skulle sjekke, utforske og eksperimentere. De roer seg endel (men ikke alltid helt) når språket og motorikken sitter. 

Men, jeg vil se den voksne personen som kan herme etter en toåring en hel dag og holde samme koken. Det er.. Utmattende, ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...