Gå til innhold

Influensa - hvordan unngå smitte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått influensa, og lurer på hva jeg kan gjøre for å begrense smittefaren overfor resten av familien. Vet at vi ikke har noen garanti for at de ikke blir syk, men har jo lyst å gjøre et forsøk... 

Anonymkode: cdd20...f6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sprit håndtakene, vask alltid hendene godt, ikke driv med matlaging resten av familien skal lage 

Anonymkode: 1d740...7a7

Skrevet

Hold deg unna dem, så langt det går :) ikke kyss dem, ikke overdreven nærhet, sov alene :) Ikke lag mat, vær flink med håndvask osv. 

Anonymkode: 246fd...0b1

Skrevet

God håndhygiene er alfa og omega, ikke host på dem som er ihuset, hold deg mest mulig for deg selv, ikke lag mat til resten av familien. 

Anonymkode: 6f3bc...60b

Skrevet

Hold deg på to meters avstand hele tiden, vask deg godt på hendene hyppig (og spesielt etter hver eneste gang du snyter deg eller nyser) og hold tannkosten din unna de andres. 

Influensa må smitte via dråpe, så andre trenger ikke få det om du har gode hygienerutiner og bryter smittekjeden. Jeg hadde svineinfluensa uten at noen andre fikk det i familien. 

Anonymkode: 210c4...8a0

Skrevet

Takk for svar. Jeg tenkte å holde meg på et rom for meg selv, og bruke eget bad. Håper vi unngår smitte, unner ingen dette altså... 

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat fått influensa, og lurer på hva jeg kan gjøre for å begrense smittefaren overfor resten av familien. Vet at vi ikke har noen garanti for at de ikke blir syk, men har jo lyst å gjøre et forsøk... 

Du benytter det gode virkemiddelet asiatene har brukt i 200 år: munnbind. Dette har du på deg i alle situasjoner der du ikke er alene.

Host i munnbindet eller i albuen (med klær på), snyt nesen kun på do og kun rett før du vasker hendene. Dersom du må snyte deg i offentligheten: ha med håndsprit. Sprit hendene hver gang du er i kontakt med smitte (altså med eget ansikt).

Fortsett med dette til du er helt symptomfri.

Anonymkode: 4b014...6c2

Skrevet

Veldig gode råd du har fått her. Jeg klarte å unngå å smitte resten av familien med omgangssyke ved å følge de en gang og det er jo rimelig smittsomt. God bedring! 

Anonymkode: c4861...9b8

Gjest Solstråletårer
Skrevet

Hold deg unna fok . God håndhygiene  . Vask ting du tar på som andre tar på også (kontaktpunkter) med sprit viss du har. Holder også med såpe og vann men da gjøres oftere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...