Gå til innhold

Folk som kremter hele tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det brukeren sikter til, er vel at hvis det gjør vondt verre, så kan det kategoriseres som en "uvane", og ikke en nødvendighet. Og det er jo en ganske relevant forskjell.

Dersom det er noe medisinsk, er det jo noe jeg kan hinte til at hun får sjekket opp. Litt mer ubehagelig å ta opp at hun bare er ekstremt irriterende...

Hun er veldig skravlete, går det an å skade stemmebåndene ved "overforbruk" kanskje? :fnise:

TS

Anonymkode: ed6ac...ad2

Det går an å skade stemmebåndene, spesielt utsatt er skravlete kvinner. Kremter man i tillegg og ikke tar vare på stemmen, er sjansen større for å utvikle stemmebåndsknuter eller cyster. Stemmen vil da endre karakter, noen kan oppleve stemmetretthet og andre kan miste stemmen i en periode. 

Anonymkode: d8284...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det brukeren sikter til, er vel at hvis det gjør vondt verre, så kan det kategoriseres som en "uvane", og ikke en nødvendighet. Og det er jo en ganske relevant forskjell.

Dersom det er noe medisinsk, er det jo noe jeg kan hinte til at hun får sjekket opp. Litt mer ubehagelig å ta opp at hun bare er ekstremt irriterende...

Hun er veldig skravlete, går det an å skade stemmebåndene ved "overforbruk" kanskje? :fnise:

TS

Anonymkode: ed6ac...ad2

Syns det er verre å være kronisk sår i halsen. 4 år siden jeg fikk diagnosen astma så man gjør det man kan for å fungere. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Så fulgte jeg opp med å stille spørsmål om på hvilken måte kremting skulle hjelpe. Videre påpeker jeg at kremting over lang tid kan være skadelig på stemmebåndene. Kremting kan også være en tvangshandling, noe min egen søster hadde over en lang periode. Hun fikk kremtetrang, men fikk heldigvis hjelp til å slutte. For henne ble det ubehagelig og etter hvert vondt å skulle kremet nærmest annethvert minutt. TS sin søster har muligens utviklet kremting til å bli en tvangshandling. 

Anonymkode: d8284...b0b

For meg hjelper det jo, om enn midlertidig. Ellers hadde jeg vel ikke gjort Det?

Jeg må renske halsen hver gang jeg skal prate og i blant ellers for å puste. Jeg orker ikke hoste og alltid ha alt hals. Da hoster jeg til jeg får vondt eller brekker meg. Altså ikke behagelig

Anonymkode: 7b632...097

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg, da jeg leste var nerver. En depresjon. Tenker mye.. Da kommer det ukontrollerte kremting. kansje til og med ukontrollerte pust med tiden?  Bærer på en sorg?

Anonymkode: f6f71...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk deg for astma. 

Anonymkode: 7b632...097

Gjorde det rett før jul, med sånn blåsetest. Men hadde samme styrke (eller hva man sier) både før ognetter medisin. Venter på røntgen av lungene nå da. Men legen min sier at mest sannsynlig så trenger bare lungene mine tid på å bygge seg opp igjen. Jeg blir gradvis bedre, bare akkurat det med slimproduksjonen har ikke bedret seg.

Anonymkode: bc936...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde det rett før jul, med sånn blåsetest. Men hadde samme styrke (eller hva man sier) både før ognetter medisin. Venter på røntgen av lungene nå da. Men legen min sier at mest sannsynlig så trenger bare lungene mine tid på å bygge seg opp igjen. Jeg blir gradvis bedre, bare akkurat det med slimproduksjonen har ikke bedret seg.

Anonymkode: bc936...8a2

Jeg hadde samme før og etter jeg og. Så vær lenge sikker på at da har jeg ikke astma for medisinene fungerer ikke. Gikk jevnlig til lungespesialist og fikk til svar at jeg har astma, men medisinene fungerer fortsatt ikke.

Er nå på trippel daglig dose med 3 forskjellige medisiner. Fikk til svar for 4 år siden at innen 2 år vil medisinene starte å fungere. Nå fungerer de noe, men har fremdeles ikke bedre etter tester på sykehuset. 

Anonymkode: 7b632...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å hoste vil løsne på slim, kremting har da liten effekt. Derfor mitt spørsmål om hvorfor kremting skulle hjelpe. Ved kremting slår du bare stemmebåndene litt mot hverandre og kan skape sår og ubehag, som så kan føre til skurrete og svak stemme. Ved hoste får du mobilisert opp slim fra luftveiene. 

Anonymkode: d8284...b0b

For min del så sitter slimet såpass høyt opp at hosting ikke er nødvendig, det koster mye mer energi å hoste, det er ikke alltid jeg har ork til det. Så å kremte fungerer bra når jeg kjenner slimet er veldig høyt opp. Har astma. 

Anonymkode: 8ee0a...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del så sitter slimet såpass høyt opp at hosting ikke er nødvendig, det koster mye mer energi å hoste, det er ikke alltid jeg har ork til det. Så å kremte fungerer bra når jeg kjenner slimet er veldig høyt opp. Har astma. 

Anonymkode: 8ee0a...5ef

Det er en bestemt måte å løse opp det slimet på i følge kg-brukere som kommenterer her 😂

Anonymkode: 7b632...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en bestemt måte å løse opp det slimet på i følge kg-brukere som kommenterer her 😂

Anonymkode: 7b632...097

Stemmer. Glemte et sekund at jeg var på KG, der noen har fasiten over alles kropp og sjel. Sorry, my bad. 

Anonymkode: 8ee0a...5ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 28.1.2018 den 20.42, Gjest Bifftomat skrev:

Tror det er en uvane mange har

Nope 

Anonymkode: 0fa5e...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

På 28.1.2018 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Har en søster som må kremte / renske stemmen hele tiden (hvert 10.sekund). Har ikke merket dette så veldig godt før vi nå bor sammen. 

Selv må jeg nesten aldri "renske stemmen". Jeg lurer på om det er noe som kan være galt i halsen dersom man holder på sånn hele tiden?

I tillegg til at det er ekstremt irriterende å høre på, så antar jeg at det må være ubehagelig for den det gjelder...

Anonymkode: ed6ac...ad2

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/spiseror/spiserorsutposning-osofagusdivertikkel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...