AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Har en søster som må kremte / renske stemmen hele tiden (hvert 10.sekund). Har ikke merket dette så veldig godt før vi nå bor sammen. Selv må jeg nesten aldri "renske stemmen". Jeg lurer på om det er noe som kan være galt i halsen dersom man holder på sånn hele tiden? I tillegg til at det er ekstremt irriterende å høre på, så antar jeg at det må være ubehagelig for den det gjelder... Anonymkode: ed6ac...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Har en far som gjør det samme og har gjort det i flere år nå. Det er jo faktisk bevist at mye kremting bare fører til større behov for nettopp mer kremting, og kan ødelegge stemmebåndene. Har vist ham artikkelen om det, men det går åpenbart ikke inn Her er artikkelen jeg snakker om Anonymkode: a261a...df2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Tvangshandling. Anonymkode: d8284...b0b 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en søster som må kremte / renske stemmen hele tiden (hvert 10.sekund). Har ikke merket dette så veldig godt før vi nå bor sammen. Selv må jeg nesten aldri "renske stemmen". Jeg lurer på om det er noe som kan være galt i halsen dersom man holder på sånn hele tiden? I tillegg til at det er ekstremt irriterende å høre på, så antar jeg at det må være ubehagelig for den det gjelder... Anonymkode: ed6ac...ad2 For min del så er det astma. Astmamedisin fungerer veldig dårlig og jeg er sterkt plaget. Så for å puste vanlig så kremter jeg endel. Anonymkode: 7b632...097 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For min del så er det astma. Astmamedisin fungerer veldig dårlig og jeg er sterkt plaget. Så for å puste vanlig så kremter jeg endel. Anonymkode: 7b632...097 På hvilken måte hjelper det å kremet? Anonymkode: d8284...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del så er det astma. Astmamedisin fungerer veldig dårlig og jeg er sterkt plaget. Så for å puste vanlig så kremter jeg endel. Anonymkode: 7b632...097 Du kom meg i forkjøpet. Jeg skulle også til å skrive det kunne være pga allergi. Jeg er en av de som kremter mye og det er pga astma. Anonymkode: 52fe3...ef7 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte hjelper det å kremet? Anonymkode: d8284...b0b "Astma er en kronisk betennelses- eller irritasjonstilstands i luftveiene. Astma kan føre til gjentatte episoder med hoste, tetthet i brystet, tung pust eller surkling, særlig om natten eller tidlig morgen. Mellom episoder med forverring kan pusten være normal. " Når medisiner fungerer dårlig og halsen surkler konstant så blir det mye harking. Men jeg hoster også veldig mye og fått forklart at det er fordi kroppen min søker mer luft. Anonymkode: 7b632...097 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 Hva skjer i luftveiene? Det er særlig tre faktorer som hver for seg forårsaker anfall; Krampe i muskulaturen rundt luftveiene. Irritasjon/betennelse (inflammasjon) i slimhinnene i luftveiene som ikke er forårsaket av infeksjon. Betennelsen fører til hevelse i slimhinne, luftveiene blir forsnevret, trangere og det blir tyngre å puste. Slimopphopning i luftveiene. Anonymkode: 7b632...097 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Astma er en kronisk betennelses- eller irritasjonstilstands i luftveiene. Astma kan føre til gjentatte episoder med hoste, tetthet i brystet, tung pust eller surkling, særlig om natten eller tidlig morgen. Mellom episoder med forverring kan pusten være normal. " Når medisiner fungerer dårlig og halsen surkler konstant så blir det mye harking. Men jeg hoster også veldig mye og fått forklart at det er fordi kroppen min søker mer luft. Anonymkode: 7b632...097 Å hoste vil løsne på slim, kremting har da liten effekt. Derfor mitt spørsmål om hvorfor kremting skulle hjelpe. Ved kremting slår du bare stemmebåndene litt mot hverandre og kan skape sår og ubehag, som så kan føre til skurrete og svak stemme. Ved hoste får du mobilisert opp slim fra luftveiene. Anonymkode: d8284...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å hoste vil løsne på slim, kremting har da liten effekt. Derfor mitt spørsmål om hvorfor kremting skulle hjelpe. Ved kremting slår du bare stemmebåndene litt mot hverandre og kan skape sår og ubehag, som så kan føre til skurrete og svak stemme. Ved hoste får du mobilisert opp slim fra luftveiene. Anonymkode: d8284...b0b Helt til du har astma selv vil du ikke forstå skjønner jeg. Skal jeg gå hvert 5 minutt å spytte ut slim? Hvem gidder det? Ved kremting får jeg vekk slik fra stemmebåndene i hvert fall midlertidig. Anonymkode: 7b632...097 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Astma er en kronisk betennelses- eller irritasjonstilstands i luftveiene. Astma kan føre til gjentatte episoder med hoste, tetthet i brystet, tung pust eller surkling, særlig om natten eller tidlig morgen. Mellom episoder med forverring kan pusten være normal. " Når medisiner fungerer dårlig og halsen surkler konstant så blir det mye harking. Men jeg hoster også veldig mye og fått forklart at det er fordi kroppen min søker mer luft. Anonymkode: 7b632...097 Jeg tror ikke søsteren min har astma. Hun er over 30, så det ville vel vært avdekket nå? Har ingen problemer med trening eller piping i brystet så vidt jeg vet. TS Anonymkode: ed6ac...ad2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke søsteren min har astma. Hun er over 30, så det ville vel vært avdekket nå? Har ingen problemer med trening eller piping i brystet så vidt jeg vet. TS Anonymkode: ed6ac...ad2 Fikk vite at jeg hadde astma i voksen alder. Har trent mye hele livet selv om jeg hele tiden måtte jobbe ekstra hardt. Allergi og astma kan utvikles når som helst i livet. Har vært med i NM flere ganger i min idrett før jeg fant ut at jeg hadde astma. Legen sier at det kan ha skjedd i en situasjon hvor lungene fikk sjokk. Intenst syk fra lungeinfeksjon blandet med en brå start på pollen startet det verre enn verst hos meg. Nå er det så ille at det er enkelte jobber og idrett jeg ikke kan drive med. Anonymkode: 7b632...097 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #14 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt til du har astma selv vil du ikke forstå skjønner jeg. Skal jeg gå hvert 5 minutt å spytte ut slim? Hvem gidder det? Ved kremting får jeg vekk slik fra stemmebåndene i hvert fall midlertidig. Anonymkode: 7b632...097 Jeg har astma. Ved kremting vil du på sikt skape trøbbel for stemmebåndene dine. Det er bedre å hoste. De fleste gidder å kvitte seg med slimet, ikke bare bevege det opp og ned mellom stemmebåndene. Anonymkode: d8284...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #15 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har astma. Ved kremting vil du på sikt skape trøbbel for stemmebåndene dine. Det er bedre å hoste. De fleste gidder å kvitte seg med slimet, ikke bare bevege det opp og ned mellom stemmebåndene. Anonymkode: d8284...b0b Nå gjør vel alle det som faller naturlig for de. Anonymkode: 7b632...097 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #16 Skrevet 28. januar 2018 Etter lungebetennelse i høst har jeg slitt med lungene og produserer alt for mye slim. Spesielt når jeg snakker eller eller mye så blir halsen helt tett. Jeg hoster det jo for det meste opp, men etter å ha hostet en stund blir halsen veldig sår og da bærer ikke stemmen min km jeg ikke kremter innimellom. Jeg hater selv å kremte da moren min alltid gjør det veldig mye, og jeg forbinder harking med når hun var sint, pluss at det er en ekkel lyd. Men er liksom ikke så mye jeg kan gjøre noe med... Anonymkode: bc936...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #17 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter lungebetennelse i høst har jeg slitt med lungene og produserer alt for mye slim. Spesielt når jeg snakker eller eller mye så blir halsen helt tett. Jeg hoster det jo for det meste opp, men etter å ha hostet en stund blir halsen veldig sår og da bærer ikke stemmen min km jeg ikke kremter innimellom. Jeg hater selv å kremte da moren min alltid gjør det veldig mye, og jeg forbinder harking med når hun var sint, pluss at det er en ekkel lyd. Men er liksom ikke så mye jeg kan gjøre noe med... Anonymkode: bc936...8a2 Sjekk deg for astma. Anonymkode: 7b632...097
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #18 Skrevet 28. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå gjør vel alle det som faller naturlig for de. Anonymkode: 7b632...097 Det brukeren sikter til, er vel at hvis det gjør vondt verre, så kan det kategoriseres som en "uvane", og ikke en nødvendighet. Og det er jo en ganske relevant forskjell. Dersom det er noe medisinsk, er det jo noe jeg kan hinte til at hun får sjekket opp. Litt mer ubehagelig å ta opp at hun bare er ekstremt irriterende... Hun er veldig skravlete, går det an å skade stemmebåndene ved "overforbruk" kanskje? TS Anonymkode: ed6ac...ad2
Hårstrikk79 Skrevet 28. januar 2018 #19 Skrevet 28. januar 2018 Min svigerinne kremter også. Til tider er det helt jævlig å høre på. Hun er frisk som en fisk somatisk. Det er tvangshandling. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #20 Skrevet 28. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå gjør vel alle det som faller naturlig for de. Anonymkode: 7b632...097 Selvsagt. Så fulgte jeg opp med å stille spørsmål om på hvilken måte kremting skulle hjelpe. Videre påpeker jeg at kremting over lang tid kan være skadelig på stemmebåndene. Kremting kan også være en tvangshandling, noe min egen søster hadde over en lang periode. Hun fikk kremtetrang, men fikk heldigvis hjelp til å slutte. For henne ble det ubehagelig og etter hvert vondt å skulle kremet nærmest annethvert minutt. TS sin søster har muligens utviklet kremting til å bli en tvangshandling. Anonymkode: d8284...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå