Gå til innhold

Hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker dere hunderaser som elsker alle fremmende eller de som er helt likegyldige?

Anonymkode: 72b25...f92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle blir glad av en glad og imøtekommende hund men som egen hund ville jeg selv valgt en som ikke måtte løpe bort til alle andre hver gang men var mer likegyldig :)

Skrevet

Hunden min er skeptisk til fremmede. Jeg liker at hun ikke stoler på fremmede. Hun hadde aldri blitt med andre. Hun går ikke på tur med andre enn meg. Hun nekter. Hun er ei skikkelig en manns hund. Hun har ikke seperasjonsangst eller noe slik. Men er vi ute, da må jeg være med. Hun kan godt løpe 10-20 meter foran, og så snur hun seg og lurer på om jeg kommer snart. 

Anonymkode: 26bc5...a01

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min er skeptisk til fremmede. Jeg liker at hun ikke stoler på fremmede. Hun hadde aldri blitt med andre. Hun går ikke på tur med andre enn meg. Hun nekter. Hun er ei skikkelig en manns hund. Hun har ikke seperasjonsangst eller noe slik. Men er vi ute, da må jeg være med. Hun kan godt løpe 10-20 meter foran, og så snur hun seg og lurer på om jeg kommer snart. 

Hvilken rase er det? 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir like slitsomt som den typen som må hilse på absolutt alle i dens vei. Hva om du blir syk, eller må bort i jobb etc.? Det er ikke alltid du kan ta med hunden, og en hund som er såpass omgjengelig at den takler å bli tatt med på tur av andre, eller bli passet av andre noen dager, det er i hvert fall jeg avhengig av.

Anonymkode: fe9cc...6ac

• Liker 2
Skrevet

Jeg foretrekker en mellomting. En hund som er trygg på folk og ikke trekker seg unna, men som heller ikke blir spinnvill av glede bare den ser et annet menneske. Mye av det har med genetikk og mijlø å gjøre, og en del kan man gjøre med oppdragelse. Men jo bedre utgangspunkt man har, jo lettere er det å jobbe med.

Skrevet
14 timer siden, Tabris skrev:

Jeg foretrekker en mellomting. En hund som er trygg på folk og ikke trekker seg unna, men som heller ikke blir spinnvill av glede bare den ser et annet menneske. Mye av det har med genetikk og mijlø å gjøre, og en del kan man gjøre med oppdragelse. Men jo bedre utgangspunkt man har, jo lettere er det å jobbe med.

Men hva heter det da når man skal lete etter en sånn hunderase? Enten står det at hunden er sosial og elsker alt eller alle eller så står det at hunderasen er reservert og vaktsom mot fremmende. På noen står det ingenting om dette men det betyr jo ikke at den er en mellomting heller men kun noe de ikke har tenkt noe på eller fokusert eller lagt vekk noe på. Ikke alle legger vekten eller bryr seg om hunderasen sin er reservert eller ikke og hvis de da skal skrive en anmeldelse av hunderasen så sier de heller at hunderasen feks. er en ypperlig jakthund for aktive fritidsfolk og jegere.

Det står ingenting sånn at : - hunderasen er en mellomting mellom sosial og reservert. 

Men selvfølgelig er det stor forskjell på individer innen samme hunderase også.

Skrevet

Du må ikke se deg blind på rase. Min erfaring er forskjellene blandt individer er større enn forskjeller blandt raser.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Perle skrev:

Du må ikke se deg blind på rase. Min erfaring er forskjellene blandt individer er større enn forskjeller blandt raser.

Hva skal man gå etter da? Utseende og helse da? Og opprinnelig bruksområde feks. Fuglehunder til fuglejakt?:ac:

Skrevet

Raser som beskrives som "vaktsomme" eller "reserverte" har større sjanse for å være usikker på mennesker og vil derfor trenge mer god sosialisering for å bli trygg. Raser som beskrives som "sosiale" har større sjanse for å bli oversosiale, og det er dermed mer viktig å styre forventningene (ikke la dem få hilse på alle på tur f.eks), selv om man selvsagt også skal sosialisere dem.

Også er det, som nevnt tidligere i tråden, selvsagt individuelle forskjeller. Se gjerne på hvordan tispemor er, det kan ofte være et lite pekepinn på hvordan valpene kan bli.

Skrevet

Min foretrukne rase har en tendens til å gi en god faen i fremmedfolk :P Litt sånn overlegen. Om fremmede absolutt skal hilse, står de og ser litt lidende overbærende ut, nærmest demonstrativt "gud som jeg kjeder meg, kan vi gå nå"? Men blir kjempeglad når de hilser på kjentfolk. 

Anonymkode: fa17e...ecb

Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men selvfølgelig er det stor forskjell på individer innen samme hunderase også.

Det er egentlig ikke verre enn at du velger rasen ut fra de egenskapene du ønsker at hunden skal ha for øvrig, og når du kommer så langt at du skal velge individet velger du en kombinasjon som passer deg, altså hvordan tispa og hannhunden er, og den valpen som fremstår mest ideell i kullet. Jeg har to reserverte raser, men yngstemann er alt annet enn reservert fordi jeg ønsket det motsatte andre gang.

Endret av palamina
  • Liker 1
Skrevet

Beste og enkleste og tryggeste hundene er blandingshunder. Ingen spissede egenskap,   kan "styre "mer selv , basert på sosialisering , hvordan de blir behandlet osv.  

Anonymkode: b2a23...b4e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste og enkleste og tryggeste hundene er blandingshunder. Ingen spissede egenskap,   kan "styre "mer selv , basert på sosialisering , hvordan de blir behandlet osv.  

Blandingshunder er vel og bra, men nå må du gi deg.... vis meg kilder på at det er lettere å forme blandingshunder, og at de er bedre, enklere og tryggere enn renrasede.

Det får da være grenser..

Anonymkode: 13056...f6a

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Blandingshunder er vel og bra, men nå må du gi deg.... vis meg kilder på at det er lettere å forme blandingshunder, og at de er bedre, enklere og tryggere enn renrasede.

Ha!! Kilder?Kom med det motsatte du.

Håper du tuller!  Sier seg selv at når en hund har flere raser i seg så dempes  spesifikke egenskaper. Trenger ikke være kjernefysiker får å forstå at en German Shepherd bandet med 6 andre raser i seg har utvannet egenskaper!  

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har minst 10 ganger før  lagt ut link til forsking( 90000 hunder!!) om at ja de har bedre helse og lever lenger,  jeg er 100% ferdig med å diskutere temaet.

Alle hunder er fantastiske punktum.

Skrevet
På 29.1.2018 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Ha!! Kilder?Kom med det motsatte du.

Håper du tuller!  Sier seg selv at når en hund har flere raser i seg så dempes  spesifikke egenskaper. Trenger ikke være kjernefysiker får å forstå at en German Shepherd bandet med 6 andre raser i seg har utvannet egenskaper!  

På 29.1.2018 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har minst 10 ganger før  lagt ut link til forsking( 90000 hunder!!) om at ja de har bedre helse og lever lenger,  jeg er 100% ferdig med å diskutere temaet.

Alle hunder er fantastiske punktum.

Du er tydelig farget av din egen preferanse. Uten kilder er påstanden din verdiløs. Om du har lagt ut link tidligere er irrelevant. Du skriver som anonym og jeg kan umulig vite hva du har foretatt deg tidligere. Dessuten sier du at linken handlet om at blandingshunder har bedre helse og lever lenger, men det jeg ba om kilde på var din påstand om at de både er bedre, enklere og tryggere enn renrasede.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er tydelig farget av din egen preferanse. Uten kilder er påstanden din verdiløs. Om du har lagt ut link tidligere er irrelevant. Du skriver som anonym og jeg kan umulig vite hva du har foretatt deg tidligere. Dessuten sier du at linken handlet om at blandingshunder har bedre helse og lever lenger, men det jeg ba om kilde på var din påstand om at de både er bedre, enklere og tryggere enn renrasede.

Har sett vedkommende promotere blandingshunder ved en hver mulighet, med den samme undersøkelsen som begrunnelse. Enkelte forstår ikke innholdet i slike undersøkelser og avleder hva det skal være av positive konsekvenser etter eget hode, fullstendig verdiløst selvfølgelig.

Anonymkode: 22116...bd6

Skrevet

Jeg har prøvd begge deler. Jeg har hatt en hund som ville bort og hilse på alle og det er litt slitsomt på tur fordi ikke alle blir glad for det. Men maken til livsglad hund skal man lete lenge etter, så fantastisk å ha en slik hund hjemme, når man har besøk eller treffer andre hundevante. 

Nå har jeg en hund som elsker mennesker, men har ikke tid til kos og klem ute. Ute er hunden opptatt av lukter, natur og andre hunder. Det er hyggelig å ha en hund som sjarmerer gjestene synes jeg. Men så liker alle vi kjenner hund heldigvis. Alle som kommer på besøk hit kan få en snute som dytter opp armen, et hode hvilende i fanget, ja eller hele udyret om de vil :fnise:

Skrevet
Akkurat nå, kvinneguide skrev:

Alle som kommer på besøk hit kan få en snute som dytter opp armen, et hode hvilende i fanget, ja eller hele udyret om de vil :fnise:

Ja det har sin sjarm det og. Jeg har en som sniker seg lydløst innpå en hver håndverker vi har innom heimen, han elsker å være nær mennesker og da helst oppi trynet på dem. Men så får han alltid beskjed om å holde seg unna så de får jobbet i fred, så da gjelder det å være stille. Elektrikeren skvatt så han ropte høyt nede i kjellern i forrige uke, for da hadde sniken listet seg innpå han og satt bom stille med snuten 1 cm fra ansiktet hans, uten at han hadde oppdaget det så klart. Fyren fikk sjokk.😂 Får vovsen da positiv respons så er han over hele mennesket på et øyeblikk. ☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...