AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #1 Skrevet 27. januar 2018 Jeg er uføretrygdet, mannen er i full jobb. Vi planlegger å få barn, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan vi kan løse det med permisjon. Jeg vet at jeg får engangsstønad, men betyr det at han ikke har inntekt når han er hjemme med barnet? Hvor mye av permisjonen kan han ta, og når kan dette skje? Anonymkode: 53cee...831
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 Han får vanligvis kun fedrekvoten, med mindre du er for syk til å ta deg av barnet. Far kan ikke ta ut disse ukene i de første seks ukene etter fødselen og de må tas ut innen 46 (100% dekning) eller 56 (80% dekning) uker etter fødselen. Han får utbetalt foreldrepenger beregnet etter sin lønn. Dersom disse utbetales fra nav, begrenset opp til 6 g, men mange arbeidsgivere dekker evt mellomlegg om lønn er høyere. Han har også rett på fri fra jobb i forbindelse med fødsel (omsorgspermisjon). I de fleste bedrifter er dette 2 uker med lønn, hos andre har far krav på fri men uten lønn disse ukene. Sjekk arbeidsavtale for å finne ut om arbeidsgiver betaler lønn under omsorgspermisjon ved fødsel, og om arbeidsgiver dekker eventuelt mellomlegg mellom 6 g og full lønn ved uttak av foreldrepermisjon. Nærmere om fedrekvote/ fars foreldrepermisjon når mor er ufør; Les 14.14 tredje ledd og nedover https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-14-særlige-regler-der-bare-faren-har-opptjent-rett-til-foreldrepenger Anonymkode: aeee1...ae1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #3 Skrevet 27. januar 2018 Du får engangstønad når du er ufør. Hilsen ufør. Anonymkode: 80b5b...d68
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 Beklager, trodde det sto du ikke fikk det🙈 Anonymkode: 80b5b...d68
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han får vanligvis kun fedrekvoten, med mindre du er for syk til å ta deg av barnet. Far kan ikke ta ut disse ukene i de første seks ukene etter fødselen og de må tas ut innen 46 (100% dekning) eller 56 (80% dekning) uker etter fødselen. Han får utbetalt foreldrepenger beregnet etter sin lønn. Dersom disse utbetales fra nav, begrenset opp til 6 g, men mange arbeidsgivere dekker evt mellomlegg om lønn er høyere. Han har også rett på fri fra jobb i forbindelse med fødsel (omsorgspermisjon). I de fleste bedrifter er dette 2 uker med lønn, hos andre har far krav på fri men uten lønn disse ukene. Sjekk arbeidsavtale for å finne ut om arbeidsgiver betaler lønn under omsorgspermisjon ved fødsel, og om arbeidsgiver dekker eventuelt mellomlegg mellom 6 g og full lønn ved uttak av foreldrepermisjon. Nærmere om fedrekvote/ fars foreldrepermisjon når mor er ufør; Les 14.14 tredje ledd og nedover https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-14-særlige-regler-der-bare-faren-har-opptjent-rett-til-foreldrepenger Anonymkode: aeee1...ae1 Men er det ikke en felles kvote på permisjon? Kan ikke han ta den? Eller får han ikke lov til det når jeg ikke jobber? Jeg ønsker at han skal være mest mulig hjemme med barnet, selv om det måtte gå ut over økonomien til en viss grad. Takk for link, har lest litt der men har fortsatt mange spørsmål. Anonymkode: 53cee...831
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Men er det ikke en felles kvote på permisjon? Kan ikke han ta den? Eller får han ikke lov til det når jeg ikke jobber? Jeg ønsker at han skal være mest mulig hjemme med barnet, selv om det måtte gå ut over økonomien til en viss grad. Takk for link, har lest litt der men har fortsatt mange spørsmål. Anonymkode: 53cee...831 Dette får du svar på i linken, (men sånne rundskriv er litt tunge å lese). Kort oppsummert; Far kan dessverre ikke ta av fellesperioden med mindre du er "i aktivitet" (jobb/studier) eller for syk til å ta vare på barnet. Som ufør vil aktivitetskravet være vanskelig å møte, og det stilles også sterke krav til hvor syk du må være for å få innvilget det siste. Men om du faktisk ikke har helse til å ta deg av barnet alene på grunn av sykdom, kan far totalt ikke ta ut mer enn 40/50 uker, som må tas innenfor den ordinære stønadsperioden på 46/56 uker. Og han kan da ta permisjon også de 6 første ukene etter fødsel. En mulighet om du ikke er så syk at du ikke kan ta vare på barnet, men bare tenker at du kunne trengt litt avlastning innimellom, er jo selvsagt at far kan jobbe redusert en tid? Da er det i såfall lurt av han å ta fedrekvoten sin først. Dette fordi fars inntekt rett før permisjon danner foreldrepengegrunnlaget hans, og dersom han jobber redusert rett før uttak av permisjon vil dette kunne føre til lavere utbetaling også i permisjon. Uansett hvordan det løser seg, lykke til! Anonymkode: aeee1...ae1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette får du svar på i linken, (men sånne rundskriv er litt tunge å lese). Kort oppsummert; Far kan dessverre ikke ta av fellesperioden med mindre du er "i aktivitet" (jobb/studier) eller for syk til å ta vare på barnet. Som ufør vil aktivitetskravet være vanskelig å møte, og det stilles også sterke krav til hvor syk du må være for å få innvilget det siste. Men om du faktisk ikke har helse til å ta deg av barnet alene på grunn av sykdom, kan far totalt ikke ta ut mer enn 40/50 uker, som må tas innenfor den ordinære stønadsperioden på 46/56 uker. Og han kan da ta permisjon også de 6 første ukene etter fødsel. En mulighet om du ikke er så syk at du ikke kan ta vare på barnet, men bare tenker at du kunne trengt litt avlastning innimellom, er jo selvsagt at far kan jobbe redusert en tid? Da er det i såfall lurt av han å ta fedrekvoten sin først. Dette fordi fars inntekt rett før permisjon danner foreldrepengegrunnlaget hans, og dersom han jobber redusert rett før uttak av permisjon vil dette kunne føre til lavere utbetaling også i permisjon. Uansett hvordan det løser seg, lykke til! Anonymkode: aeee1...ae1 Er fu sikker på det? Hvorfor er drt plutselig naturlig at mor skal ha hele fellesperioden? Anonymkode: 03944...1dc
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er fu sikker på det? Hvorfor er drt plutselig naturlig at mor skal ha hele fellesperioden? Anonymkode: 03944...1dc Fordi hun er hjemme og får penger av staten, både ufør og engangsstønad, da får ikke han også være hjemme og få penger for det. Det blir dobbelt opp. Anonymkode: 7f83c...c74 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 Jo, far kan gå mors permisjon fra fødsel, og 42 uker. Men da må du ha papirer fra lege som tilsier at du må ha ekstra hjelp føste tiden, spørs veldig på hvorfor du er ufør. Jeg er gravid og ufør selv pga en kronisk sykdom som gjør at jeg er mye sliten, mannen min får 42 uker, men alt må taes ifra fødsel av. Legen min skrev at jeg måte ha han hjemme for at jeg skal komme meg etter graviditeten og at jeg er myd mer sliten pga sykdommen min, og trenger han første tiden. Anonymkode: 5f19e...bff
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun er hjemme og får penger av staten, både ufør og engangsstønad, da får ikke han også være hjemme og få penger for det. Det blir dobbelt opp. Anonymkode: 7f83c...c74 Blir noe helt annet om hun er hjemme fordi at hun er syk! Blir ikke dobbelt opp!!! Anonymkode: 5f19e...bff
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 Synes at det veldig dumt at folk som ikke har peiling svarer deg her... Jeg har snakket med de på nav om dette og vet at er man ufør pga en sykdomm som gjør at du ikke er i jobb og sliter mye med helsen, så har far krav på permisjonen til mor! Er ikke sånn at du ikke må være istand til å ta vare på ungen! Men vi som er syke ifra før er som regel ekstra utslitt etter å ha gått gravide og født, som normale folk også er, men tar litt ekstra på til syke folk. Så å ha far hjemme de første 40 ukene, så mor får kommet seg igjen er rett. At mor ikke klarer å ta seg av barnet er feil, alle klarer det uansett hvor syk man er. Men det er ikke sånn at vi skal være helt utslitte vi som er syk fra før, og da trenger ekstra støtte av far. Var sånn de på nav forklarte det også, det som står på nettet er litt overdrevet. Så søk på den 40 ukers til pappaen,ts! Så lenge det er av helsemessige årsaker at du er ufør. Ikke la far gå glipp av 40 uker bare fordi at noen her sier du ikke har rett på det, og at det blir dobbelt opp! For det blir det absolutt ikke! Er nok urattferdighet med at vi allerede må leve med en sykdom som tar på! Så den pappapermen skal man unne å ha hjem med GOD samvittighet! Anonymkode: 5f19e...bff
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #12 Skrevet 28. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun er hjemme og får penger av staten, både ufør og engangsstønad, da får ikke han også være hjemme og få penger for det. Det blir dobbelt opp. Anonymkode: 7f83c...c74 Da er vel løsningen å ikke søke om engangsstønaden da? Anonymkode: 03944...1dc
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er vel løsningen å ikke søke om engangsstønaden da? Anonymkode: 03944...1dc Noen her mener nå at man kan de, mulig de har endret det da. Du får høre med nav. Anonymkode: 7f83c...c74
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #14 Skrevet 28. januar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Er fu sikker på det? Hvorfor er drt plutselig naturlig at mor skal ha hele fellesperioden? Anonymkode: 03944...1dc Ja, dette er jeg bombesikker på. Det står begrunnelse i linken; "Bortsett fra under fedrekvoten er fars uttak av foreldrepenger avhengig av at mor går ut i arbeid eller studier eller er for syk til å ta seg av barnet. Dette kravet til aktivitet hos mor er begrunnet i at man ikke ønsker å gi far rett til foreldrepenger når mor likevel er hjemme og kan ta seg av barnet (dobbeltomsorgsprinsippet). En del fedre er forhindret fra å ta ut foreldrepenger fordi mor ikke har opptjent seg rett til foreldrepenger og heller ikke oppfyller aktivitetskravet etter fødselen. Hvis mor er ufør, har hun ikke mulighet til å velge aktivitet, verken før eller etter fødselen. Uførepensjon gir ikke rett til opptjening til foreldrepenger. Familien har heller ikke mulighet til å tilpasse seg foreldrepengeregelverket ved at mor begynner å arbeide eller studere etter fødselen. Det betyr at far i disse tilfellene er avskåret fra å ta ut foreldrepenger, selv om han har egen opptjening." Er selv delvis ufør, og har nylig vært hjemme i perm. Her fikk pappen overført noen uker av mødrekvoten, da jeg var innlagt på sykehuset for blodoverføring og intravenøs antibiotikabehandling etter katastoftekeisersnitt i flere uker etter forløsning. Når jeg ble i bedre form, og klarte å ta vare på barnet selv, ble resten av permisjonen min (med unntak av pappakvoten). Kan legge til at jeg fikk utbetalt foreldrepenger, ikke engnagstønad, siden jeg jobber deltid ved siden av 50% uføretrygd. Hadde heldigvis en grei arbiedsgiver som sørget for å betale ut sykepenger til meg den perioden jeg var innlagt og pappa tok over mødrekvote, så jeg slapp å miste over halve inntekten min disse ukene. Jeg opplevde det som vanskelig å få overført permisjon til far, og prosessen med å skaffe dokumentasjon var krevende. Spesilet siden fastlegen ønsket å overføre også to uker etter at jeg ble utskrevet. (Det var ikke vanskelig å få dokumentert at jeg var for syk de ukene jeg var innlagt.) Men, nå er jo jeg ikke 100% ufør. Mulig det er lettere å få overført mer av fellesperioden om du er det? Snakk med legen din. Om nødvendig kan det hende du må få bekreftelse fra spesialist. Sikkert lurt å søke om overføring i god tid om du vet at det er helt uholdbart for deg å ha omsorgen alene etter fødsel. For vår del var det ikke planlagt at far skulle overta deler av mødrekvoten, og det ble mye papirarbied, telefoner til nav og fastlege og arbeidsgivere og styr, og pengene ble utbetalt først flere måneder på etterskudd pga saksbehandlingstid, så jeg opplevde det hele som en ekstra belastning. Vi visste jo ikke om vi fikk det innvilget før lege etter at jeg hadde blitt frisk og gjenopptatt permisjon, men på den andre siden hadde vi ikke noe annet valg enn å satse på at det gikk i orden. Fra rundskrivet om overføring ved sykdom; "Bestemmelsen innskrenker ikke fars rett til å ta ut foreldrepenger på selvstendig grunnlag etter § 14-13. Dersom mor er innlagt i helseinstitusjon eller på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, jf § 14-13 første ledd bokstav d) og e), kan far ta ut foreldrepenger inntil 40/50 uker. I slike tilfeller kan også far ta ut foreldrepenger i de første seks ukene etter fødsel." Anonymkode: aeee1...ae1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #15 Skrevet 28. januar 2018 Ps; Engangsstønad kan du søke om likevel! Denne mener jeg å tolke rundskrivet som at du som ufør uten opptjente foreldrepengerettigheter har du krav på uansett, selv om far tar ut foreldrepenger på selvsetning grunnlag dersom du på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp til å ta deg av barnet. Anonymkode: aeee1...ae1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 Tusen takk for svar, alle sammen! Nå ble jeg mye klokere. Jeg vet ikke hvordan formen blir etter fødsel, da jeg har en sykdom som ofte forverrer seg veldig rett etter man har født. Det er også usikkert om jeg kan gå på medisiner i svangerskapet/under amming, noe som gjør situasjonen veldig uforutsigbar. Slik dere beskriver det her kan det se ut som far kan ta min permisjon på grunn av min helsetilstand, i alle fall hvis den blir forverret av fødselen. Da føles det litt tryggere å sette i gang med prøving, for det er denne perioden rett etter fødsel jeg er mest bekymret for med tanke på helsa mi og barn. Anonymkode: 53cee...831
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 Ikke for å være frekk, jeg er selv syk og ufør. Men hva er det som gjør at du likevel velger å få barn? Jeg står ved et veiskille selv. Anonymkode: e05e1...acf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå