Gå til innhold

Dere som kutter ned/ut meieriprodukter for bedre hud...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva erstatter dere det hovedsakelig med?

og kan man erstatte f.eks vanlig melk med laktosefri? Eller er det ingen forskjell? Hvilket stoff/hormon i meieriprodukter er det som sies å ikke være bra for oss med hudproblemer? Har nettopp begynt å kutte ned på, da beg har strevd i hele tenårene og nå (tidlig 20.årene). Har gått på isotretinoin ++. Men har bare vært litt til hjelp. :-) 

Anonymkode: 060e1...054

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og kan man erstatte f.eks vanlig melk med laktosefri? Eller er det ingen forskjell? Hvilket stoff/hormon i meieriprodukter er det som sies å ikke være bra for oss med hudproblemer? Har nettopp begynt å kutte ned på, da beg har strevd i hele tenårene og nå (tidlig 20.årene). Har gått på isotretinoin ++. Men har bare vært litt til hjelp. :-) 

Det er neppe sånn at melk hjelper (om en ikke er enten allergisk mot laktose eller melkeprotein). Men å være kostholdet bevisst, hjelper. Å kutte ut halvfabrikata, junk etc.

Du kan i 2018 erstatte melk med melk. Mandel, soya, havre, ris, kokos etc.. alt er lett tilgjengelig og ikke dyrt.

Anonymkode: ce1c1...8b6

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke finere hud uten melk. Da ville folk med melkeallergi hatt nydelig hud, noe mange av oss ikke har. 

Det du derimot får er mangelsykdommer på grunn av mangel på mange av melkens næringsstoffer.

Anonymkode: d3860...808

• Liker 3
Skrevet

Det å kutte ut melkeprodukter hjelper fordi de mater patogener og er generelt dårlig for kroppen. Samme med mange tilsetningsstoffer og drittmat.

Anonymkode: 4db8b...7d4

• Liker 1
Skrevet

Bruk soyamelk eller andre typer, ikke morsmelk fra en annen art, om det så er ku, katt eller hundemelk (sier seg selv at vi ikke skal ha hormoner fra morsmelk lagd til babyer.)

Anonymkode: 5aa93...107

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å kutte ut melkeprodukter hjelper fordi de mater patogener og er generelt dårlig for kroppen. Samme med mange tilsetningsstoffer og drittmat.

Anonymkode: 4db8b...7d4

Hva skriver og hva mener du her? Forstår du hva patogener betyr? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe sånn at melk hjelper (om en ikke er enten allergisk mot laktose eller melkeprotein). Men å være kostholdet bevisst, hjelper. Å kutte ut halvfabrikata, junk etc.

Du kan i 2018 erstatte melk med melk. Mandel, soya, havre, ris, kokos etc.. alt er lett tilgjengelig og ikke dyrt.

Anonymkode: ce1c1...8b6

TS her. Takk for svar. Jeg har jo et velsig sunt kosthold. Spiser nok, variert og har omtrent ikke sukker i kostholdet mitt. Derimot består det av veldig mye melkeprodukter - derfor jeg lurer på å kutte ned på i en periode. Bruker mye havre- og kokosmelk, men skal vurdere å bytte ut vanlig melk med en av delene kanskje! 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk soyamelk eller andre typer, ikke morsmelk fra en annen art, om det så er ku, katt eller hundemelk (sier seg selv at vi ikke skal ha hormoner fra morsmelk lagd til babyer.)

Anonymkode: 5aa93...107

Er du veganer? Ikke som et frekt spørsmål, altså :-) men det ligger jo i vår natur å drikke kumelk..

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke finere hud uten melk. Da ville folk med melkeallergi hatt nydelig hud, noe mange av oss ikke har. 

Det du derimot får er mangelsykdommer på grunn av mangel på mange av melkens næringsstoffer.

Tøv.Ikke utal deg om ting du ikke har kunnskap om

Anonymkode: 807bd...eb6

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, Februarbarn skrev:

Er du veganer? Ikke som et frekt spørsmål, altså :-) men det ligger jo i vår natur å drikke kumelk..

Det ligger ikke i vår natur nei.Det ligger i vår natur å søke bryset til mor som baby,men å drikke melk fra kartong er ikke noe som ligger i våres natur

Anonymkode: 807bd...eb6

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Det man må passe på er kalsium (ingen utfordring da man får like mye kalsium i f.eks. soyamelk, som også inneholder fullverdig protein), samt jod (finnes i fisk). 

Ts, melk kan erstattes med havre-, ris-, soya-, mandel- og cashewmelk. Som kremfløte kan man bruke Alpro sin (den røde), som matfløte Oatly sin eller Alpro sin grønne. 
Alpro har flere gode yoghurter, samt sjokolade- og vaniljedessert.

Masse god melkefri iskrem, f.eks. Tofuline, Oatly, Lovice etc., og Hennig Olsen kommer med noe i uke 8! (Enda større utvalg på helsekostbutikker). 

Oatly vaniljesaus.

Mye kjeks osv er melkefritt, og mye mørk sjokolade også (Coop har melkefri appelsinsjokolade, mint etc. fra eget merke). SoFree har lys melkefri sjokolade, og igjen, større utvalg på helsekost.

Selv har jeg atopisk dermatitt, og har opplevd enorm bedring i å kutte ut kumelk fra kosten. Prøver også å spise lite sukker, men skal jeg først ha is/vaniljesaus/sjokolade etc., velger jeg melkefritt.

Forresten har Coop mørk kokesjokolade som er melkefri, koster 9-10 kr. Husk at "spor av melk" ikke betyr at det inneholder melk, men at det produseres i samme fabrikk.

Anonymkode: f6677...c63

• Liker 2
Skrevet

Det har tatt litt tilvenning fordi smakene er ikke helt like men jeg kan nå si at jeg har sluttet med meieriprodukter. Jeg liker best mandelmelk fra Alpro, Havregurt( havre yoghurt) og den revede "osten" fra Coop sitt eget merke med litt grillkrydder på og den er også helt fin smeltet på brødskive, til pizza og annet. Havremelken med sjokoladesmak er også ganske god men pass på for den har en del kalorier.

Du kan også lage din egen nøttemelk og tilsette smak selv om du ønsker det. 

Anonymkode: 08a29...329

Skrevet

Glemte selvsagt ost. Som ts over liker jeg godt Coop sin revet ost, og GoVegan sin revet (til f.eks. pizza, nachos, taco etc.). På Meny har de ost fra Jeezly, tror den fortsatt er på 30% (samme gjelder mange typer plantemelk og -yoghurt på meny. Liker best Jeezly pizza (bruker den som pålegg).

Oatly har rømme som jeg bruker til taco. <3 

Anonymkode: f6677...c63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...