Gå til innhold

Hvor viktig er retningen til vinduene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en liten leilighet, og har sett på flere. Den jeg likte har verken morgen eller kveldssol. Altså ingen direkte sollys inn i leiligheten. Den er veldig "på skyggesiden". Vinduene derimot er ganske store, men vil det likevel oppleves veldig mørkt? Hvor viktig er dette?

Anonymkode: 2bca2...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det skikkelig viktig med godt lys, bor nå i en leilighet som er litt midt i mellom sånn som din, og her forsvinner lyset fort..! Har store vinduer, og til og med balkong, men det er leit at det ikke skinner ordentlig inn. Skal nå flytte til en leilighet med et diiigert vindu som slipper sol inn hele dagen, det var slik på visning og jeg fallt helt pladask og lurer på hvordan jeg har klart meg så langt.

Anonymkode: 95c0c...4e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det skikkelig viktig med godt lys, bor nå i en leilighet som er litt midt i mellom sånn som din, og her forsvinner lyset fort..! Har store vinduer, og til og med balkong, men det er leit at det ikke skinner ordentlig inn. Skal nå flytte til en leilighet med et diiigert vindu som slipper sol inn hele dagen, det var slik på visning og jeg fallt helt pladask og lurer på hvordan jeg har klart meg så langt.

Er dette jeg er redd for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette jeg er redd for

Ikke for å være helt negativ her, men det skjønner jeg godt at du er. Jeg er veldig glad i min nåværende bosted fordi det er nært og sentralt, men denne mangelen på godt lys gjør meg litt nedbrutt og jeg merker godt hvor lyst og flott andre har det mens jeg er avhengig av kunstig lys som ikke er noe koselig. Så jeg har bestemt meg for å flytte. Jeg liker også å lese, holde på med håndarbeid eller andre hobby ting i hjemmet, så jeg kunne sagt meg fornøyd med noe bra lys, men slik det er nå sliter jeg fælt og har ikke fått utøve hobbyene mine så mye, det er ikke det samme å bruke lamper hele tiden. Tenk deg godt om, det kommer til å bli et savn. En ting er nå om sommeren, men når vinteren kommer, da vil du faktisk ha inn alt det lyset du kan få, tro meg...!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd en leilighet med en kjempestor FLOTT veranda. Problemet var at det aldri var sollys der. Alle vinduene vendte også til en side iten direkte sollys. Føltes som å bo i en "bunker". 

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt til deg er at å få solen inn, er viktigere enn du tror. Ville ikke undervurdert det. Du vil nok oppleve det som mørkt, og kanskje mistrives pga det.

Anonymkode: 5b2ce...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med sollys er så smak og behag! 

Bodde lenge uten, og lengtet veldig mye etter solen. 

Flyttet endelig til solrikt hus og uteplass.

Alt jeg da omsider strevde med, var å stenge veldig sjenerende sollys ute på dagen.

Dette på uteplassen også, når en hadde gjester, spiste, og skulle annet enn å sole seg. 

Da lærte jeg å sette pris på bolig, med vanlig behagelig dagslys inne og ute. Endte derfor opp med det.:) 

Så det er veldig smak og behag. Jeg trodde drømmen var solrikt. Og lærte at jeg i virkeligheten likte bedre det jeg opprinnelig hadde. :)

Anonymkode: d79b3...da1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med sollys er så smak og behag! 

Bodde lenge uten, og lengtet veldig mye etter solen. 

Flyttet endelig til solrikt hus og uteplass.

Alt jeg da omsider strevde med, var å stenge veldig sjenerende sollys ute på dagen.

Dette på uteplassen også, når en hadde gjester, spiste, og skulle annet enn å sole seg. 

Da lærte jeg å sette pris på bolig, med vanlig behagelig dagslys inne og ute. Endte derfor opp med det.:) 

Så det er veldig smak og behag. Jeg trodde drømmen var solrikt. Og lærte at jeg i virkeligheten likte bedre det jeg opprinnelig hadde. :)

Anonymkode: d79b3...da1

Høres ut som at det var veldig enten-eller for din del, at det enten ble for mørkt eller for lyst? Det er forskjell på sjenerende sol og vanlig dagslys, og jeg tenker ihvertfall at det er viktig å ha sistnevnte.

Anonymkode: 5b2ce...054

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt DRØMTE jeg at jeg hadde flyttet inn, og det var så lite lys... Hjelpes.

Boligjakten går til hodet på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greit å tenke på er at man ikke får gjort noe med beliggenhet og mangel på sol. Er det derimot for mye sol er det lett å fikse på med forskjellig type solskjerming.
Jeg ville aldri ha kjøpt noe der det ikke er sol i det hele tatt på huset, takke meg til store vinduer med sollys direkte rett inn og en markise, persienner eller lignende som man kan skjerme av med i de verste periodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha sollys på uteplasser, men jeg vil faktisk ikke ha sol inn i boligen. Det er jo bare noe drit. Det selges solskjerming i dyre dommer, og det er av en grunn. Sol inn = møbler/gulv/vegger misfarges, det blir varmt, og det blir vanskelig å se på tv. 

Det trenger ikke være mørkt om det ikke er sol. Det kommer jo an på hva som er grunnen til at det ikke er sol. Om det er store bygg/fjellvegger som sperrer for solen veldig nært boligen, kan det oppleves som mørkt, men om det er fritt utstyn bare i "feil" retning (som nordover), kan det være lyst og fint selv om det ikke er sol. 

Anonymkode: bc543...138

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliger med dårlige solforhold selges tildels ganske mye rimeligere enn de som er vestvendte. Det er en grunn til det. Du kan kjøpe billig, men må også selge billig en gang i fremtiden, når du skal ha noe større.

Noen mennesker bryr seg ikke så mye om sol/lys i leiligheten, men de fleste gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...