Gå til innhold

Er så redd for lungekreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

De siste tre månedene har jeg ved fire-fem anledninger våknet av at jeg er tungpustet. Det sitter i bronkiene. Jeg har følt jeg har fått for lite luft og atått opp, lagt meg igjen og sovet dårlig resten av natten. I blant piper det litt i bronkiene når jeg puster hardt inn. Det har som regel også tettet seg en del til i nesa. Om dagen er det aldri slik. Det har blitt litt verre når jeg har drukket alkohol. Jeg har også pusset opp hjemme og hatt det mer støvete enn normalt.

Jeg er så redd for å gå til legen. Årsaken er at jeg er redd for lungekreft. Jeg har festrøkt før. Da jwg var student festrøkte jeg ofte, altså minst en gang i uka. Etter fylte 30 (fikk barn), har jeg hatt lange perioder med opphold, det siste året har jeg feateøkt kanskje fire ganger.

Hjelp. Jeg får helt angst bår set står på.

Anonymkode: 47b91...899

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er forresten 36 år.

Skrevet

Du har angst, ikke lungekreft. Slapp av.

Anonymkode: 6aedc...191

• Liker 9
Skrevet

Dette er neppe lungekreft, og du skal ikke være redd for å gå til legen.

En langt mer sannsynlig diagnose er asthma, men jeg kan selvfølgelig ikke si noe sikkert. Lungekreft i din alder er sjeldent, og det ledsages nesten alltid av en kronisk hoste som ikke gir seg, og det opptrer ikke episodisk, slik du beskriver. Det er da også vanlig at du går rundt med en langvarig, lavgradig feber.

Gå til legen og bli beroliget. Om dette er behandlingstrengende, er det i alle fall lite som tyder på kreft.

Anonymkode: 045c9...cb1

• Liker 3
Skrevet

Gladnyheten, Ts, er denne: om du har eller ikke har en lungesykdom er helt uavhengig av både om du går til lege eller ei og om du er redd eller ei. Det er altså ingen som helst grunn til å være redd legen. Tvert imot er legen den eneste som hindrer deg i å dø om dette mot alle odds er noe alvorlig.

Så gå til lege. ;) 

Anonymkode: c6f17...e5f

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har angst, ikke lungekreft. Slapp av.

Anonymkode: 6aedc...191

Det er riktig at symptomene gjør meg redd, for følelsen av å ikke få puste er svært ubehagelig.

Men angst i seg selv er det ikke, for det har jeg hatt og vet godt hvordan det oppleves. Dette har en fysiologisk årsak selv om det ikke er lungekreft ;)

Skrevet

Astma, allergi eller en kombinasjon.

Anonymkode: b1583...2c7

• Liker 5
Skrevet

Pr nå er det ingen som vet om det er astma, allergi, forkjølelse, bronkitt, lungebetennelse eller kreft. 

Du bør absolutt ta deg en tur til legen for å sjekke deg.

Og er det kreft så passer det fint å dra til legen for behandling så fort som mulig. 

Da jeg leste om symptomer på lungekreft så virker det ikke som du har det ut ifra det du skrev i HI: https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/lungekreft/

Anonymkode: 17e37...75c

• Liker 1
Skrevet

Var hos legen nå. Jeg hadde lungekapasitet som et gammelt menneske. Har fått astmamedisin, tatt allergitester og skal til ny sjekk om et par uker.

Merker jeg fortsatt er dødsbekymra, selv om legen sa at sannsynligheten for lungekreft er svært liten.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var hos legen nå. Jeg hadde lungekapasitet som et gammelt menneske. Har fått astmamedisin, tatt allergitester og skal til ny sjekk om et par uker.

Merker jeg fortsatt er dødsbekymra, selv om legen sa at sannsynligheten for lungekreft er svært liten.

Jeg fikk selv astma helt akutt ut av det blå for noen år siden. Våknet en morgen og trodde lungen hadde kollapset for det var så vondt. De første ukene hadde jeg cyanose på tærne nesten hver dag og måtte sove sittende. 

Jeg tenkte aldri på lungekreft. Det er nesten en umulighet for unge mennesker som ikke røyker å få det. Skjønner derfor ikke hvorfor du er så bekymret. Bare regn med at det tar en stund før du blir bedre med astmaen. Du har sikkert fått anfallsmedisin (sikkert bricanyl eller ventoline du har fått) i tillegg til en fast medisin med kortison som taes morgen og kveld. På apoteket får du kjøpt en PEF-måler. Om du får anfall blåser du først i PEF-måler og så tar du anfallsmedisinen og så blåser du i PEF-måleren igjen. Er det en forbedring som er mer enn bare pittelitt (kanskje 10-25% forbedring) så er det astma du har. Dette er fordi mennesker som ikke er astma får en så markant bedring av medisinene. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/undersokelser/pef-maler/ 

https://www.apotek1.no/produkter/personal-best-pef-maaler-1stk-816412p

Her kan du se skjema for normalverdier. Merk at det er ett for kvinner og ett for menn: https://test-deg.no/information/peak-flow-meter-normalverdier-hvordan-er-dine-lunger-38/ 

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/pef-nomogram-for-voksne/

På den siste linken kan du se hva PEF-verdiene normalt skal være på. Jeg kan ta meg som eksempel. Jeg skriver inn alder og kjønn og høyde(i meter, ikke cm) i skjemaet og får opp 456 som resultat. Standardavviket er på 55. Det betyr at alt mellom 401 og 456 er normalt. Samtidig har legen min bestemt at grønn sone (dette ser du hva betyr når du har PEF-måler foran deg) på PEF-måleren min er fra 440. Det betyr at om det er over der er det bra. Gul sone for meg er er fra 280 til 440. Det betyr at det er ok, men ikke veldig bra. Rød sone er under 270. Det betyr at en skal søke lege raskt. Jeg var ofte i rød sone før. Nå ligger jeg i gul sone selv om jeg er bra medisinert. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk selv astma helt akutt ut av det blå for noen år siden. Våknet en morgen og trodde lungen hadde kollapset for det var så vondt. De første ukene hadde jeg cyanose på tærne nesten hver dag og måtte sove sittende. 

Jeg tenkte aldri på lungekreft. Det er nesten en umulighet for unge mennesker som ikke røyker å få det. Skjønner derfor ikke hvorfor du er så bekymret. Bare regn med at det tar en stund før du blir bedre med astmaen. Du har sikkert fått anfallsmedisin (sikkert bricanyl eller ventoline du har fått) i tillegg til en fast medisin med kortison som taes morgen og kveld. På apoteket får du kjøpt en PEF-måler. Om du får anfall blåser du først i PEF-måler og så tar du anfallsmedisinen og så blåser du i PEF-måleren igjen. Er det en forbedring som er mer enn bare pittelitt (kanskje 10-25% forbedring) så er det astma du har. Dette er fordi mennesker som ikke er astma får en så markant bedring av medisinene. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/undersokelser/pef-maler/ 

https://www.apotek1.no/produkter/personal-best-pef-maaler-1stk-816412p

Her kan du se skjema for normalverdier. Merk at det er ett for kvinner og ett for menn: https://test-deg.no/information/peak-flow-meter-normalverdier-hvordan-er-dine-lunger-38/ 

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/pef-nomogram-for-voksne/

På den siste linken kan du se hva PEF-verdiene normalt skal være på. Jeg kan ta meg som eksempel. Jeg skriver inn alder og kjønn og høyde(i meter, ikke cm) i skjemaet og får opp 456 som resultat. Standardavviket er på 55. Det betyr at alt mellom 401 og 456 er normalt. Samtidig har legen min bestemt at grønn sone (dette ser du hva betyr når du har PEF-måler foran deg) på PEF-måleren min er fra 440. Det betyr at om det er over der er det bra. Gul sone for meg er er fra 280 til 440. Det betyr at det er ok, men ikke veldig bra. Rød sone er under 270. Det betyr at en skal søke lege raskt. Jeg var ofte i rød sone før. Nå ligger jeg i gul sone selv om jeg er bra medisinert. 

Tusen takk for svar. Jeg fikk Seretide, kjenner du til det? Det var alt jeg fikk.

Jeg er jo ikke så ung (36) og jeg har også røkt (men ikke fast). Det var det med lungekapasitet som et gammelt menneske som skremte meg sånn...

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

De siste tre månedene har jeg ved fire-fem anledninger våknet av at jeg er tungpustet. Det sitter i bronkiene. Jeg har følt jeg har fått for lite luft og atått opp, lagt meg igjen og sovet dårlig resten av natten. I blant piper det litt i bronkiene når jeg puster hardt inn. Det har som regel også tettet seg en del til i nesa. Om dagen er det aldri slik. Det har blitt litt verre når jeg har drukket alkohol. Jeg har også pusset opp hjemme og hatt det mer støvete enn normalt.

Jeg er så redd for å gå til legen. Årsaken er at jeg er redd for lungekreft. Jeg har festrøkt før. Da jwg var student festrøkte jeg ofte, altså minst en gang i uka. Etter fylte 30 (fikk barn), har jeg hatt lange perioder med opphold, det siste året har jeg feateøkt kanskje fire ganger.

Hjelp. Jeg får helt angst bår set står på.

Angst for sykdom kan gi deg plagene du beskriver. Men langt ,er sannsynlig er det at du har allergi i nedre luftveier med astma. Lungekreft kan du slutte å tenke på med mindre du er og har vært storrøyker og bor i radonhus med muggsopp. 

Begynn med å rydde og vaske grundig hjemme særlig på soverommet. Støvsug madrassene grundig og vask madrasstrekkene, dyner og puter. Så blir du nok bedre. Du våkner vel ikke tilfeldigvis en gang mellom klokken 04.00 og 05.00?

Jeg trodde og at de fleste i dagens samfunn var så opplyste på lungekreft at de 1. Visste hva som utløser lungekreft, 2. At lungekreft ikke gir symptomer før i sluttfasen, 3. Hvilke symptomer lungekreft da gir. 

Anonymkode: 1711d...52e

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Jeg fikk Seretide, kjenner du til det? Det var alt jeg fikk.

Jeg er jo ikke så ung (36) og jeg har også røkt (men ikke fast). Det var det med lungekapasitet som et gammelt menneske som skremte meg sånn...

Ja, kjenner til seretide. Da får du kanskje en kortisoninhalator etterhvert. 

Altså, er jo ikke rart lungekapasiteten er dårlig når en er astmatisk. Som sagt var jeg på rødt selv mange ganger de første ukene. For min del måtte jeg ta prednisolonkur(kortison i tablettform), maks med kortison og langtidsvirkende astmamedisin i tillegg til at jeg brukte maks dosering på den kortidsvirkende anfallsmedisinen og en ukeskur på erymax (antibiotika) før jeg i det hele tatt kunne sove vanlig igjen. Altså kan astma være ganske alvorlig når det oppstår akutt og det forklarer lungefunksjonen din. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angst for sykdom kan gi deg plagene du beskriver. Men langt ,er sannsynlig er det at du har allergi i nedre luftveier med astma. Lungekreft kan du slutte å tenke på med mindre du er og har vært storrøyker og bor i radonhus med muggsopp. 

Begynn med å rydde og vaske grundig hjemme særlig på soverommet. Støvsug madrassene grundig og vask madrasstrekkene, dyner og puter. Så blir du nok bedre. Du våkner vel ikke tilfeldigvis en gang mellom klokken 04.00 og 05.00?

Jeg trodde og at de fleste i dagens samfunn var så opplyste på lungekreft at de 1. Visste hva som utløser lungekreft, 2. At lungekreft ikke gir symptomer før i sluttfasen, 3. Hvilke symptomer lungekreft da gir. 

Anonymkode: 1711d...52e

Tusen takk for svar.

Jeg vet at frykten min er irrasjonell. Jeg har tidligere hatt angst, og moren min og to av hennes søsken døde av kreft i ung alder. Kreft er derfor en hangup hos meg, og jeg har jobbet mye med å holde denne helsengaten noenlunde i sjakk. Men når noen har sykdomssymptomer, inkludert meg selv, går tankene til kreft veldig fort, også i tilfeller hvor det ikke egentlig er noen grunn til det. Særlig etter at jeg fikk egne barn har jeg vært slik. Bare for å forklare hvorfor jeg tenker som jeg gjør.

Skrevet

Seretide er et kombinasjonspreparat. Det er kortison som er langtidsvirkende og et adrenergikum som er hurtigvirkende. 

Det høres veldig ut som astma, når du beskriver symptomene. Det vil ta noen dager før du får full effekt av Seretiden. Jeg har selv astma og kjenner meg igjen i mange av symptomene dine. Særlig i de periodene hvor jeg har vært dårlig medisinert. Men selv nå, som jeg er godt medisinert så kjenner jeg fortsatt mye symptomer i perioder. 

Anonymkode: 70a78...f48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...