Gå til innhold

Mus her hvor vi leier?

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hoho, hele leiligheten er full av små hull og sprekker, i tillegg til lufteanlegg som er i hele huset og da i leiligheten vår og. Uff, får bare bite tenna sammen de tre månedene vi må være her og krysse fingrene for at de ikke kommer inn hit og at utleier faktisk tar tak i det. Mistrives hjemme og synes dette er skikkelig ekkelt. De over oss bor ikke der lenger, er bare innom der en gang iblant. Vet veldig lite om mus eller skadedyr generelt da dette aldri har vært et problem for oss før, men vil tro de vil trives der oppe i og med at det ikke er noen der til vanlig.. 

Anonymkode: bb0d4...78e

Skjønner at du syns det er ekkel å høre at de romesterer. Du kan betrygge deg med at det er veldig liten sjanse at de gjør noe salgs skade på deg og ditt, det er typisk hvis man drikker av museinfisert vann eller tar i ting musene har gjort fra seg på ute i naturen at folk en sjelden gang kan bli syke. Altså, større sjanse å bli syk av mus bare ved å ferdes ute enn at dere skal bli syke inni hjemmet deres, hvor det ikke er noe som tilsier at mus pleier å gjøre fra seg.

Anonymkode: 6e88d...22e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge dere ikke ser spor etter dem inne er dette en bagatell. Mus i vegg og tak er helt vanlig. Normalt renhold og tett lokk på matsøpla gjør det lite interessant for musene å oppholde seg inne hos dere, selv om de skulle finne veien inn. De har heller ingen interesse av å gnage seg gjennom tak og vegger uten videre. 

Anonymkode: a9986...a4c

Det er i alle fall litt betryggende.. Vi har nemlig ikke sett et eneste spor etter mus, eller sett selve musa - bare hørt lyd fra taket i stue og kjøkken. Normalt renhold har vi jo, og matsøppelet har vi i en slik grønn kasse som er til matsøppel.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du syns det er ekkel å høre at de romesterer. Du kan betrygge deg med at det er veldig liten sjanse at de gjør noe salgs skade på deg og ditt, det er typisk hvis man drikker av museinfisert vann eller tar i ting musene har gjort fra seg på ute i naturen at folk en sjelden gang kan bli syke. Altså, større sjanse å bli syk av mus bare ved å ferdes ute enn at dere skal bli syke inni hjemmet deres, hvor det ikke er noe som tilsier at mus pleier å gjøre fra seg.

Hva vil museinfisert vann bety? Vann ute, eller vann fra springen?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vann ute i naturen, og vann fra brønner som ikke er tettet igjen så smådyr ikke kan falle oppi.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann ute i naturen, og vann fra brønner som ikke er tettet igjen så smådyr ikke kan falle oppi.

Thank god! Haha

Takk for alle svar her. Det er uten tvil ekstremt ubehagelig og ekkelt dette her, men er i alle fall ikke LIKE nervøs for at de skal komme seg inn i selve leiligheten.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall litt betryggende.. Vi har nemlig ikke sett et eneste spor etter mus, eller sett selve musa - bare hørt lyd fra taket i stue og kjøkken. Normalt renhold har vi jo, og matsøppelet har vi i en slik grønn kasse som er til matsøppel.

For å berolige deg enda litt til: Her i huset har vi alltid vært plaget av mus inne, og det har ikke vært mulig å få tettet skikkelig. De har kommet inn ett eller annet sted, og funnet veien til kjøkkenet og skapet vi har matsøppel i. Denne søpla har vi hatt i en søppeldunk uten lokk som vi fikk fra renovasjonsfirmaet til dette formålet når vi startet med kildesortering. Vi har alltid vært påpasselig med å tømme den ofte, men musene har likevel funnet veien dit i hopetall, og vi har tatt mange mus i fellene hver vinter, selv om søpla alltid har interessert dem mer. I høst byttet jeg ut søppeldunken med en med tett lokk, for å se om det gjorde åtet i fellene mer interessant. Første natta var det ei mus i fella, og noen hadde gnagd litt på kanten av lokket. Etter det har jeg ikke sett tegn til mus inne i hele vinter, og ingen av fellene har fanget noen, selv om jeg hører dem i tak og vegger fremdeles. :) 

Anonymkode: a9986...a4c

• Liker 1
Skrevet

All den tid du har svart i denne tråden, kunne du istedet brukt på å kjøpe en musefelle. 

Ja, så har dere useriøse utleiere, men det er virkelig ikke vanskelig å få tak i musefelle. 

Anonymkode: fc124...e51

• Liker 1
Skrevet

Regner med at det brukes humane musefeller, slik at de kan slippes ut i live? Mordfellene torturerer det stakkars dyret ihjel, og er grov dyremishandling.

Anonymkode: 945b5...88a

• Liker 2
Skrevet

😂😂😂

Anonymkode: b137e...9a2

Skrevet

Vi bor i et gammelt hus og her er det vanlig med mus i veggene. De har aldri gravd seg gjennom og inn i huset. De vi har hatt inne har kommet inn i kjelleren og opp langs rør og inn på kjøkkenet. De er enkle å ta med musefeller, og de plastfellene som heter Rapp 2 er effektive og humane + at man slipper å ta i musa for å fjerne den.

Om det bare er i veggene så kan dere være trygge.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at det brukes humane musefeller, slik at de kan slippes ut i live? Mordfellene torturerer det stakkars dyret ihjel, og er grov dyremishandling.

Anonymkode: 945b5...88a

Selvfølgelig! Mus er utryddningstrua art. 

Skrevet
På 28.1.2018 den 8.16, AnonymBruker skrev:

All den tid du har svart i denne tråden, kunne du istedet brukt på å kjøpe en musefelle. 

Ja, så har dere useriøse utleiere, men det er virkelig ikke vanskelig å få tak i musefelle. 

For det første svarte jeg hovedsakelig her den samme kvelden som jeg skrev den, for det andre er det ikke like lett for alle å komme seg bort for å skaffe musefeller, for det tredje aner jeg ikke HVOR jeg skulle ha satt disse fellene, aner ikke hvor de kommer inn/ut annet enn at jeg mistenker det er en eller annen plass oppe hvor de har sin inngang. Musene har ikke kommet inn eller vært her inne, og NOE synes jeg da utleier bør stå for og. Vi har blitt kvitt andre problemer som har vært med denne leiligheten som h*n ikke har tatt, samt at de lopper oss for nok penger som det er. 

Ts

Skrevet
20 timer siden, Hanne67 skrev:

Vi bor i et gammelt hus og her er det vanlig med mus i veggene. De har aldri gravd seg gjennom og inn i huset. De vi har hatt inne har kommet inn i kjelleren og opp langs rør og inn på kjøkkenet. De er enkle å ta med musefeller, og de plastfellene som heter Rapp 2 er effektive og humane + at man slipper å ta i musa for å fjerne den.

Om det bare er i veggene så kan dere være trygge.

Vi bor i en sokkelleilighet/kjeller, men det er stein rundt hele leiligheten før det blir treverk oppe i «hovedetasjen» hvor de vi leier av har holdt til. Har ikke hørt noe i veggene, kun i taket, er derfor jeg mistenker at de har kommet seg inn oppe ved utleiers inngang der. De bor ikke der lenger så det står tomt, men de har en hel masse dritt rundt hele huset. Vått og råttent treverk og papp, stein, metall og alt mulig flyter rundt her.. Om vi kan være trygge om de er i veggene, gjelder det også dersom de kun er i taket?

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første svarte jeg hovedsakelig her den samme kvelden som jeg skrev den, for det andre er det ikke like lett for alle å komme seg bort for å skaffe musefeller, for det tredje aner jeg ikke HVOR jeg skulle ha satt disse fellene, aner ikke hvor de kommer inn/ut annet enn at jeg mistenker det er en eller annen plass oppe hvor de har sin inngang. Musene har ikke kommet inn eller vært her inne, og NOE synes jeg da utleier bør stå for og. Vi har blitt kvitt andre problemer som har vært med denne leiligheten som h*n ikke har tatt, samt at de lopper oss for nok penger som det er. 

Ts

Ja og i HI skrev du at du har hørt lyd som kan stamme fra mus de siste dagene. 

Da har det gått minst et par dager før du oppretta tråden. 

Det er bare å Google musefelle, så får du svar. Alternative er å høre på krafselyden hver kveld til dere flytter ut😉

Skrevet

Mus er jo bare koselig

Anonymkode: 1d18f...c9c

Skrevet

Du kan "lade" en musefelle med peanøttsmør, og legge den på et litt bortgjemt sted langs veggen. Går det ikke mus i den, har dere ikke mus i huset.

Skrevet
17 minutter siden, T-Rex skrev:

Du kan "lade" en musefelle med peanøttsmør, og legge den på et litt bortgjemt sted langs veggen. Går det ikke mus i den, har dere ikke mus i huset.

Vil ikke det å sette ut mat tiltrekke seg fler?

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vil ikke det å sette ut mat tiltrekke seg fler?

Nei. En annen sak er at om dere fanger en mus, er det garantert flere. Så da blir det å sette ut flere feller.

Plassering og åte bør varieres.

Jeg synes musefeller er bedre enn gift, siden dyrene normalt dør momentant av nakkebrudd. De kan sprelle llitt etter nakkebruddet da. Det er en naturlig reaksjon, som når man knekker nakken på fisk.

Endret av T-Rex
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mus er jo bare koselig

Anonymkode: 1d18f...c9c

Koselig når man ser dem om man er ute på tur i skogen, men å høre de skrape og gnage over oss om kvelden og om natten synes vi er veldig lite koselig.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, T-Rex skrev:

Nei. En annen sak er at om dere fanger en mus, er det garantert flere. Så da blir det å sette ut flere feller.

Plassering og åte bør varieres.

Jeg synes musefeller er bedre enn gift, siden dyrene normalt dør momentant av nakkebrudd. De kan sprelle llitt etter nakkebruddet da. Det er en naturlig reaksjon, som når man knekker nakken på fisk.

Vi har vært så nøye bare med søppel ved å ikke hive det utenfor døren bare noen minutter mens vi rydder engang, nettopp på grunn av beliggenheten til huset og at det sannsynligvis skal svært lite til før mus og rotter kommer. Livredd for at feller med åte skal virke motsatt, at vi tar én, men det kommer fler.

Vi har fortalt utleier om lydene vi har hørt, utleier sa h*n skulle undersøke det, så får vel kanskje i første omgang se om h*n tar tak i det. Kan vel kanskje hende at h*n har en plan. 

Er faktisk litt overrasket over hvor vanlig det tydeligvis er med mus i vegger/tak! Har aldri vært borti det før, før vi flyttet hit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...