AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Jeg spiser ikke kjøtt, men bruker litt melkeprodukter som creamer til kaffien og melk til sauser og supper, yoghurt til smoothier, og ost på pizza. Jeg ønsker å gradvis bevege meg mot et mer vegansk kosthold. Har noen tips til hvilke produkter jeg kan erstatte de melkebaserte produktene med? Skriv gjerne også hvor produktet kan kjøpes og pris. Anonymkode: e9635...1aa
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 MELK Mandelmelk, Havremelk Soyamelk Cashewmelk Rismelk Kokosmelk TIL SAUSER ETC Otaly imat (fløte) Oatly imatfraiche YOGHURT Soya yoghurt Havreyoghurt OST Synnøve govegan skivet og revet Coop skivet og revet Violife (helsekost,meny,kolonial.no,nettbutikker) http://www.oatly.com/products/norway/ Anonymkode: 5c091...386
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: MELK Mandelmelk, Havremelk Soyamelk Cashewmelk Rismelk Kokosmelk TIL SAUSER ETC Otaly imat (fløte) Oatly imatfraiche YOGHURT Soya yoghurt Havreyoghurt OST Synnøve govegan skivet og revet Coop skivet og revet Violife (helsekost,meny,kolonial.no,nettbutikker) http://www.oatly.com/products/norway/ Anonymkode: 5c091...386 Tusen takk for utfyllende svar 🤗 Anonymkode: e9635...1aa
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser ikke kjøtt, men bruker litt melkeprodukter som creamer til kaffien og melk til sauser og supper, yoghurt til smoothier, og ost på pizza. Jeg ønsker å gradvis bevege meg mot et mer vegansk kosthold. Har noen tips til hvilke produkter jeg kan erstatte de melkebaserte produktene med? Skriv gjerne også hvor produktet kan kjøpes og pris. Anonymkode: e9635...1aa Det du absolutt bør tenke på og passe på å få i deg er det kroppen din trenger av bitaminer, mineraler og sporstoff før du får alvorlige mangselsykdommer du aldri blir frisk eller klarer å gjenopprette. Jeg synes det er skremmende når folk på egenhånd eksprimenterer med kosthold på denne måten. Anonymkode: 2a481...3f1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du absolutt bør tenke på og passe på å få i deg er det kroppen din trenger av bitaminer, mineraler og sporstoff før du får alvorlige mangselsykdommer du aldri blir frisk eller klarer å gjenopprette. Jeg synes det er skremmende når folk på egenhånd eksprimenterer med kosthold på denne måten. Anonymkode: 2a481...3f1 Et vegansk kosthold er jo relativt normalt hvis vi ser lengre enn lille Norge, så eksperimentering med kosthold er det nok ikke Likevel så skal man absolutt vite hva man holder på med og sette seg inn i hvor man får tak i ulike vitaminer og mineraler, samt vite om man har behov for å ta supplementer utenom Anonymkode: dda71...13b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du absolutt bør tenke på og passe på å få i deg er det kroppen din trenger av bitaminer, mineraler og sporstoff før du får alvorlige mangselsykdommer du aldri blir frisk eller klarer å gjenopprette. Jeg synes det er skremmende når folk på egenhånd eksprimenterer med kosthold på denne måten. Anonymkode: 2a481...3f1 Du veit at de fleste faktisk har evnen til å lese seg opp om slike ting på nett sant? Anonymkode: 4a76b...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 Enig med listen over her, men vil legge til: bruk alltid usøtet melk i matlaging, med mindre det faktisk er meningen at maten skal smake søtt. Anonymkode: c5603...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 I tillegg til listen over, så finnes det en fantastisk vegansk vaniljeis, jeg tror navnet eller merket ligner på ordet tofu. Veldig god med bær, sjokoladesaus, kakao, lønnesirup eller bare om den er. Neida, vegansime trenger ikke være sunt(mørk kokesjokolade er forøvrig også ofte vegansk) Anonymkode: 2a221...a78 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du absolutt bør tenke på og passe på å få i deg er det kroppen din trenger av bitaminer, mineraler og sporstoff før du får alvorlige mangselsykdommer du aldri blir frisk eller klarer å gjenopprette. Jeg synes det er skremmende når folk på egenhånd eksprimenterer med kosthold på denne måten. Anonymkode: 2a481...3f1 Jeg spiser veldig variert og sunt. Jeg er opptatt både av å få i meg næringsrik mat og å unngå å påføre dyr unødige lidelser. Jeg har f.eks ikke spist kjøtt på 15 år men har likevel alltid hatt høye jernverdier, uten å ta noen form for tilskudd. Mvh. Ts Anonymkode: e9635...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I tillegg til listen over, så finnes det en fantastisk vegansk vaniljeis, jeg tror navnet eller merket ligner på ordet tofu. Veldig god med bær, sjokoladesaus, kakao, lønnesirup eller bare om den er. Neida, vegansime trenger ikke være sunt(mørk kokesjokolade er forøvrig også ofte vegansk) Anonymkode: 2a221...a78 Høres veldig ut som Tofuline, men de har byttet navnet til Choice Samme produkt mener jeg, men i ny emballasje. Apropos iskrem så kommer Hennig Olsen med vegansk kroneis og dugg-serien kommer med vegansk kokosis med sjokolade biter. Vegansk ben&jerrys kommer også i noen norske butikker i vår, men er litt usikker på utvalget. Ellers har/hadde Tofuline en pinneis (ikke saftis) med pæresmak på innsiden og mørk sjokolade på utsiden, den er utrolig god Anonymkode: dda71...13b 3
AmelieA Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 (endret) Takk igjen for tipsene. Nå har vi testet ut ulike typer soyamelk, mandelmelk, ulike typer havremelk og rismelk. Alt (!) smakte godt! Jeg er så fornøyd, de smaker jo mye bedre enn melk! Til og med mannen min som aldri har likt melk, drikker nå både havremelk og soyamelk😃 Har også erstattet smør på skiva med Berit Nordstands "rapskokos", og det smaker og knallgodt! Jeg klarer og nyte maten mye bedre når ingens lidelse ligger bak produktet☺️ Endret 20. juli 2018 av AmelieA 3
Gjest -Willow Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 På 25.1.2018 den 23.10, AnonymBruker skrev: Det du absolutt bør tenke på og passe på å få i deg er det kroppen din trenger av bitaminer, mineraler og sporstoff før du får alvorlige mangselsykdommer du aldri blir frisk eller klarer å gjenopprette. Jeg synes det er skremmende når folk på egenhånd eksprimenterer med kosthold på denne måten. Anonymkode: 2a481...3f1 Og jeg syns det er skremmende at folk spiser så mye kjøtt og animalske produkter, og dermed betraktelig øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft blant annet. Men meg om det.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #13 Skrevet 11. februar 2018 På 25.1.2018 den 23.14, AnonymBruker skrev: Et vegansk kosthold er jo relativt normalt hvis vi ser lengre enn lille Norge, så eksperimentering med kosthold er det nok ikke Likevel så skal man absolutt vite hva man holder på med og sette seg inn i hvor man får tak i ulike vitaminer og mineraler, samt vite om man har behov for å ta supplementer utenom Anonymkode: dda71...13b En stor hake i argumentet ditt er at vi er ulike raser som krever ulikt kosthold og næringskilder. For ja, vi er ulike raser med ulike spesialiteter. En fra norge, en fra hellas og en fra asia har ulike behov. Anonymkode: 43c77...55a
AmelieA Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: En stor hake i argumentet ditt er at vi er ulike raser som krever ulikt kosthold og næringskilder. For ja, vi er ulike raser med ulike spesialiteter. En fra norge, en fra hellas og en fra asia har ulike behov. Anonymkode: 43c77...55a Tvilsomt, vi er alle mennesker😃 Et balansert vegansk kosthold er mye bedre enn å fråtse i kjøtt. I gjennomsnitt spiser en nordmann 70kg kjøtt i året. Tenk all den sunne maten vi som ikke spiser kjøtt spiser i stedet😃 Massevis av grønnsaker, belgfrukter og nøtter. Det er sunt det😃👌🏻
IdestImperium - PT Skrevet 13. februar 2018 #15 Skrevet 13. februar 2018 Det handler mest om smakssansen, etter min mening. Prøv deg frem! :-) Havremelk, rismelk og soyamelk er det mest "vanlige" og også det mange mener erstatter melk på best mulig måte. Vi har heldigvis nok alternativer å velge mellom :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå