Gå til innhold

Dere som bare har ett barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg inderlig flere barn, men må finne meg en mann først. :P

Anonymkode: d826c...f46

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ønsket oss bare en og barnet har selv sagt at hun var glad hun var enebarn. Krevende personlighet både sosialt og kognitivt i oppveksten, men hun går nå på medisiner som gjør tilværelsen hennes stabil. Hadde aldri i verden hatt krefter, psyken eller tiden til å følge opp henne om vi skulle hatt flere. Hun har aldri savnet søsken og vi har aldri savnet flere barn.

Anonymkode: 94d20...b36

• Liker 1
Skrevet

Ja. Jeg trodde alltid at jeg kom til å få flere barn. Men sånn ble det ikke...

Anonymkode: e8ece...fc1

• Liker 2
Skrevet

Savner av og til et barn eller to til, men per nå så har vi et barn som krever såpass mye ekstra av oss at vi hadde ikke hatt tid og overskudd til en baby nå. Jeg får også veldig bekkenløsning, og så mye som jeg må bære på datteren vår og utstyret hennes så går det ikke. Vi er også så mye på sykehuset at vi hadde blitt nødt til å dele oss.

Når jeg ser jenta vår med babyer og dukker så tenker jeg at hun hadde blitt en fantastisk storesøster! Da er savnet ekstra stort! Dersom ting blir lettere så håper jeg at vi kan få flere barn.

Anonymkode: 70c86...a1f

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Savner dere noengang et til, og at barnet deres ikke er alene?

Anonymkode: 99836...02a

Nei. Hun er 15, og har aldri angret på at vi fikk kun et barn. 

Anonymkode: 1a251...bbd

• Liker 1
Skrevet

Jeg er alene med ett barn. Noen ganger kan jeg kjennet savnet etter fler. Barnet mitt ønsker seg veldig en lillesøster, hun leker mye med dukker og den ene er liksom lillesøsteren. Har dukken med, i en perioden måtte dukken også kles på før vi gikk ut, og hun setter dukken fast i belte i bilen etc. Synes litt synd på henne. Jeg kan ikke få flere barn så hun vil forbli enebarn. Det jeg kan håpe på er å treffe en mann med ett barn, men det trenger ikke nødvendigvis bli noe lykke. Så en mann får komme når han kommer, uavhengig av barn. Selv om jeg i perioder kan savne fler barn så kjenner jeg veldig på den enorme friheten vi har, det er bare oss to og ta hensyn til når vi skal finne på noe etc. Jeg er veldig fornøyd med henne jeg har, og føler meg veldig heldig som har fått ett.

Anonymkode: a8a2b...a2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg følte det manglet ett når vi hadde ett. Alt føles mye mer riktig når det ble en til ☺️

Anonymkode: 80817...be7

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, *nordby* skrev:

Savner ALDRI flere barn, er deilig med ett! Hun er sosial og får lett venner, og har vår fulle oppmerksomhet. 

tror ikke det er så sunt jeg da. Vi har også ett barn, men prøver likevel at det ikke skal bli sånn at han får "vår fulle oppmerksomhet." Syntes det er litt skremmende når folk sier sånt,og "da får vi fulgt han/hun opp godt", tror barn har godt av å dele oppmerksomheten til foreldrene sine med noe/noen. 

Skulle gjerne hatt et søsken til barnet mitt og jeg jobber med meg selv for å ikke gi han "min fulle oppmerksomhet", men det er vanskelig da jeg bare  har han 50% av tiden. Det blir jo lett sånn at da er jeg veldig "på" den tiden jeg har han, men det tror jeg ikke er sundt for han. Barn trenger å lære at de ikke er universets sentrum hele tiden. 

Anonymkode: 73a6c...78d

• Liker 4
Skrevet

Jeg er selv enebarn, og ville alltid ha mer enn ett barn. Men det var mer slitsomt og krevde mer enn jeg trodde å ha barn, så her strekker ikke energien til hvis vi skulle hatt flere barn, full jobb, hus, hage og alt som følger med. Som enebarn selv vet jeg at enebarn kan ha det veldig fint, og jeg er så lei av å få høre at enebarn er bortskjemte drittunger. Folk spør også stadig vekk om vi ikke skal ha et barn til, selvsagt av motsatt kjønn av det barnet vi allerede har. Det hadde vært koselig med søsken, men jeg tror det hadde gått ut over parforholdet, psykisk - og fysisk helse. Da er det viktigere at den lille familien har det bra slik vi har det nå.

Anonymkode: bdd1d...4fb

• Liker 5
Skrevet

Ja, egentlig hele tiden. Ferieturer er vanskelig med bare et barn, i hvertfall når barnet i tillegg er litt sjenert. Og jeg er alene. Oss to blir ikke helt det store for ungen. 

Barnet har selv sagt at h*n ønsker seg søsken i flere år. Har dårlig samvittighet for at jeg ikke kunne gi det. Nå har jeg møtt en ny mann som selv er enebarn, og jeg ser hvor mye han sliter med dårlig samvittighet ovenfor sin mor. Vi kan aldri feire jul med min familie, for moren hans blir sittende alene (kronisk syk, og kan ikke forflyttes over lange avstander). Så nå lager vi en til! Mitt barn skal ikke måtte føle at det må komme hjem til meg hver høytid fordi jeg ikke har noen andre. Jeg ønsker ikke det presset på barnet mitt. 

Selv mistet jeg en forelder for noen år tilbake, og jeg aner ikke hva jeg skulle gjort om jeg ikke hadde hatt mine søsken å støtte meg på. At vi var flere om å rydde opp, ordne papirer etc, var så godt. Å stå alene i en sånn situasjon må være helt forferdelig. 

Tror nesten jeg går så langt som å si at å frivillig velge å få enebarn, det er egoistisk ovenfor barnet man allerede har. Kan man ikke av diverse grunner (som meg, jeg ble alene da barnet var lite), så kan man ikke. Men er man to, man er friske og raske og har ok økonomi, så ser jeg ingen grunn til hvorfor man lar det første barnet være alene. En ting er når de er små, men tenker dere egentlig over når de blir voksne? Når de skal miste dere foreldre? Når de stifter egen familie, og føler de må hjem til foreldre i julen fordi de ikke har noen andre? 

Anonymkode: 19a8b...288

• Liker 2
Skrevet

Nei, aldri savnet flere. Var utrolig nøye med prevensjon i årene etter at barnet var født :)

Anonymkode: e2375...eec

• Liker 2
Skrevet

Veldig fornøyd med kun ett barn 👍

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

tror ikke det er så sunt jeg da. Vi har også ett barn, men prøver likevel at det ikke skal bli sånn at han får "vår fulle oppmerksomhet." Syntes det er litt skremmende når folk sier sånt,og "da får vi fulgt han/hun opp godt", tror barn har godt av å dele oppmerksomheten til foreldrene sine med noe/noen. 

Skulle gjerne hatt et søsken til barnet mitt og jeg jobber med meg selv for å ikke gi han "min fulle oppmerksomhet", men det er vanskelig da jeg bare  har han 50% av tiden. Det blir jo lett sånn at da er jeg veldig "på" den tiden jeg har han, men det tror jeg ikke er sundt for han. Barn trenger å lære at de ikke er universets sentrum hele tiden. 

Kjenner at jeg er litt lei av "enebarn tror de er universets sentrum"-myten, det finnes da plenty barn og voksne med søsken som oppfører seg slik.... Dessuten synes jeg det er mer skremmende at mennesker ikke reflekterer over hvor mange barn de er i stand til å følge opp på en god måte før de får dem, enten de velger å gå for ett eller fire.

Anonymkode: 5765e...04a

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du om det, vi storkoser oss i alle fall!

• Liker 2
Skrevet

Har ett barn, og ønsker meg ikke flere.  Jeg har all verdens tid med han, og sjelden noe stress i hverdagen.  Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke gir han søsken:) 

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg tror han har det bedre alene.

Jeg blir gal av familier som har mange småbarn. De sloss støtt og er uvenner og griner. De igler opp hverandre og til enhver tid prøver å overgå hverandre i å være ulydige. Akkurat slik og min søster drev når jeg var liten :/

Jeg føler at vi får fulgt han bedre opp. Sosial trening får han gjennom barnehage, venner og slekninger.

Samt at vi gjør vår dugnad for å redusere befolkningen i en alt for overbefolket verden.

Anonymkode: d8cda...95b

Redusere befolkningen ved å ha fått et barn? 😂 morsomt formulert.

Vi vil ha flere barn. Det er mye man lærer ved å ha søsken.

Ser at mange bruker argumenter som at enebarnet får foreldrenes fulle oppmerksomhet. Vi vil IKKE bli noe curlingforeldre.

Anonymkode: 69414...1ed

Skrevet

Alt blir jo mye lettere og bedre med bare ett barn.  I forhold til bursdager,avslutninger,søskenkjærlighet,utgifter ,søvn,osv. Men er veldig glad vi har 2. De har hverandre. Og kunne ikke vært foruten :)

Anonymkode: b439a...b85

Skrevet

Jeg syntes vi manglet et barn når vi hadde et, så nå er nr 2 på vei :) Synes også det er viktig å ha søsken. Kjenner ikke så mange enebarn, men de fleste sier de savner å ha et søsken. 

Skrevet

Nei! Elsker å ha tid til å være der for han uten han han krangler med søsken! Vi savner det kun når vi drar på ferie, da hadde det vært kjekt innimellom. På helgeturer tar vi ofte med oss en venn av han, men på lange ferier hadde det vært kjekt med en å leke med. Men vi kan jo ikke få flere barn pga to uker i året!

Det var et bevisst valg og vi er fortsatt enige i vårt eget valg nå som han er 14.

Anonymkode: 77b49...ad6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...