Gå til innhold

Intens og nysgjerrig gutt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på fem som alltid har vært aktiv, nysgjerrig og sovet lite. Han krever mye aktiviserende og leker nesten aldri alene. Han er nysgjerrig på alt fra planeter til matte og dinosaurer. Han er svært intens og spør mer enn vi kan svare. 

Jeg tipper han er veldig intelligent og egentlig kjeder seg mye, men jeg føler ikke jeg har krefter eller energi til å imøtekomme alt han ønsker å lære. Vi har også et mindre barn som krever sitt. Nesten så jeg gleder meg til han beg på skolen så han får brukt hodet litt mer. 

Noen som har lignende barn og har noen tips? Hilsen sliten mamma 

Anonymkode: 91979...d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha. "brukt hodet på skolen". Lykke til

Men om du vil ha tips, fortsett kjøpe bøker om tema han er interessert i, kjøp hefter med hjernetrim. Abonner på vitenskapsblad eller lignende. Sørg for at han alltid har bøker og kunnskap tilgjengelig. 

Anonymkode: ec6ba...c15

  • Liker 10
Skrevet

Av erfaring og lest mye om andres erfaring blir det som regel verre når de begynner på skolen. Skjønner veldig godt hvordan det føles. 

Enig med hun over.

Anonymkode: e31a0...05f

  • Liker 2
Skrevet

Hva med slike "lære spill".

Et av dem het Josefine en gang i tiden 😅 Vet ikke hva som er inn nå, men mange barn som like slike spill, og de får bryne seg litt på lesing, skriving, matte :) 

Anonymkode: 42a9c...59c

  • Liker 3
Skrevet

Kjør på med programmer som Newton, "Den magiske kroppen", lesekorpset osv. Se filmen "Maur i rompa"-sammen, så verken han eller dere har urealistiske forhåpninger til skolen. Vi har et sånt barn, og skolen har vært bra, den så langt, men det er utfordrende med mismatch med resten av klassen (får mest FOR vanskelige lekser for å liksom kompensere, vinner alle spill og quizzer, de andre barna har andre interesser og er mer "umodne" faglig og verbalt, samtidig som min ikke er noe mer moden sosialt og følelsesmessig). Men alt i alt, skolen byr på mange interessante fag og de nivådeler fra første stund her. Allikevel fikk han holde på som han ville i barnehagen, de fulgte en slags Montesorritilnærming (utilsiktet tror jeg), med at spurte han om noe, fant de fram bøker og spill og tegnet og forklarte, han fikk holde på med og leke det han interesserte seg for i øyeblikket. Han lærte seg litt engelsk blant annet, han visste interesse, de  fant fram engelske bildebøker (Busy town), noen spill, lærte ham noen engelske sanger og standardfraser og snakket om uttale for eksempel. På skolen er det jo bare å følge ukens opplegg uansett, så vår savner friheten i barnehagen. Du kan se på sidene til "Lykkelige barn", men jeg syns de er altfor "problemfokusert", alt er skolens og barnehagens skyld og det å ha et intelligent barn er en byrde liksom. Noen møter sikkert en slik virkelighet og mye motgang, men husk at å ha et kvikt og intelligent barn er da utelukkende både normalt og en glede, og det går helst veldig bra med slike på skolen, ikke dømt til å gå dårlig.

Konkret tips: Send ham på musikkopplæring med et instrument. Da er det noter, øving, mye som skal læres, individuell progresjon. Andre fritidsaktiviteter også, hvis dere har kapasitet: Svømmekurs. Kunst/teater/friidrett- dere behøver ikke å stå for all læring.

Anonymkode: 4b97e...45e

  • Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på med programmer som Newton, "Den magiske kroppen", lesekorpset osv. Se filmen "Maur i rompa"-sammen, så verken han eller dere har urealistiske forhåpninger til skolen. Vi har et sånt barn, og skolen har vært bra, den så langt, men det er utfordrende med mismatch med resten av klassen (får mest FOR vanskelige lekser for å liksom kompensere, vinner alle spill og quizzer, de andre barna har andre interesser og er mer "umodne" faglig og verbalt, samtidig som min ikke er noe mer moden sosialt og følelsesmessig). Men alt i alt, skolen byr på mange interessante fag og de nivådeler fra første stund her. Allikevel fikk han holde på som han ville i barnehagen, de fulgte en slags Montesorritilnærming (utilsiktet tror jeg), med at spurte han om noe, fant de fram bøker og spill og tegnet og forklarte, han fikk holde på med og leke det han interesserte seg for i øyeblikket. Han lærte seg litt engelsk blant annet, han visste interesse, de  fant fram engelske bildebøker (Busy town), noen spill, lærte ham noen engelske sanger og standardfraser og snakket om uttale for eksempel. På skolen er det jo bare å følge ukens opplegg uansett, så vår savner friheten i barnehagen. Du kan se på sidene til "Lykkelige barn", men jeg syns de er altfor "problemfokusert", alt er skolens og barnehagens skyld og det å ha et intelligent barn er en byrde liksom. Noen møter sikkert en slik virkelighet og mye motgang, men husk at å ha et kvikt og intelligent barn er da utelukkende både normalt og en glede, og det går helst veldig bra med slike på skolen, ikke dømt til å gå dårlig.

Konkret tips: Send ham på musikkopplæring med et instrument. Da er det noter, øving, mye som skal læres, individuell progresjon. Andre fritidsaktiviteter også, hvis dere har kapasitet: Svømmekurs. Kunst/teater/friidrett- dere behøver ikke å stå for all læring.

Anonymkode: 4b97e...45e

Takk for et utfyllende svar. Selvsagt er det positivt at han er nysgjerrig og lærevillig, men det blir bare litt mye noen ganger. Er spent på hvordan skolen blir. 

Anonymkode: 91979...d1a

  • Liker 1
Skrevet

Vi abonnerer på mine første fakta, følger med lydbok som femåringen hører på. 

Spiller brettspill og kortspill.

Hvordan vet dere at dere har intelligente barn? 

Anonymkode: 60a07...2ae

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi abonnerer på mine første fakta, følger med lydbok som femåringen hører på. 

Spiller brettspill og kortspill.

Hvordan vet dere at dere har intelligente barn? 

Anonymkode: 60a07...2ae

Takk for tips. Nei, hvordan vet vi det? Har vel barr konkludert med det ut fra hvordan han er. Han har alltid vært tidlig på ting og er ekstremt nysgjerrig. 

Jeg og pappaen er også over snittet intelligente, så det er vel bare en slutning jeg har trukket uten å ha testet han.. 

Anonymkode: 91979...d1a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Nei, hvordan vet vi det? Har vel barr konkludert med det ut fra hvordan han er. Han har alltid vært tidlig på ting og er ekstremt nysgjerrig. 

Jeg og pappaen er også over snittet intelligente, så det er vel bare en slutning jeg har trukket uten å ha testet han.. 

Anonymkode: 91979...d1a

På hvilken måte er pappen og du intelligente - hvordan vises det - noen eksempler? 

Ble nysgjerrig :)

Anonymkode: 9c5ec...6ac

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er pappen og du intelligente - hvordan vises det - noen eksempler? 

Ble nysgjerrig :)

Anonymkode: 9c5ec...6ac

«Pappaen» :)

Anonymkode: 9c5ec...6ac

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Pappaen» :)

Anonymkode: 9c5ec...6ac

Jeg orker ikke å kverulere over det. Det var ikke poenget med innlegget. Vi har lange utdannelse, og vi har begge scoret godt på iq-tester. 

Rart så veldig denne janteloven alltid kommer frem i innleggene her inne.. 

Anonymkode: 91979...d1a

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker ikke å kverulere over det. Det var ikke poenget med innlegget. Vi har lange utdannelse, og vi har begge scoret godt på iq-tester. 

Rart så veldig denne janteloven alltid kommer frem i innleggene her inne.. 

Anonymkode: 91979...d1a

Intelligente mennesker pleier da å ta vel imot hyggelige spørsmål omkring et tema de bringer opp. 

Jeg har også laang utdannelse (r) og har scoret bra med folk, møter og arbeidsliv.

Men, det sitter langt inne å omtale meg selv som over gjennomsnittet intelligent - fordi jeg vet at intelligens ikke er en entydig dimensjon. 

I måten å parere på, der du tar imot et spørsmål og avskriver det som kverulering, er nok ikke blant de mest heldige.

Jeg har erfart at intelligente mennesker så og si aldri omtaler seg selv som intelligent. Det er noe folk finner ut.

Anonymkode: 9c5ec...6ac

  • Liker 6
Skrevet

Min var slik som liten, jeg valgte faktisk å reise med han, la han oppleve verden,mens vi lærte underveis.

Kjøpte tonnevis med stimulerende bøker

Brukte dataspill ( mye Josefine ) den gangen

Han fikk alt det nye av datamaskiner/ padder/  spill

Kjøpte aktivitetshefter

Var mye på biblioteket/ vil vite senter/ museum

Svømmekurs, klatring

Abbonerer på illustrett vitenskap&historie ( nå?

Lager til rommet for undring og magi, verdesnkart, stjerner, magi, globus

Det finnes noen tegnefilmer for barn som er tilpasset, heter de newton(?) er usikker, men kan jo google it

Det å lære og spille et instrument høres jo ut som et genialt forslag

Anonymkode: 3972e...6bf

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Intelligente mennesker pleier da å ta vel imot hyggelige spørsmål omkring et tema de bringer opp. 

Jeg har også laang utdannelse (r) og har scoret bra med folk, møter og arbeidsliv.

Men, det sitter langt inne å omtale meg selv som over gjennomsnittet intelligent - fordi jeg vet at intelligens ikke er en entydig dimensjon. 

I måten å parere på, der du tar imot et spørsmål og avskriver det som kverulering, er nok ikke blant de mest heldige.

Jeg har erfart at intelligente mennesker så og si aldri omtaler seg selv som intelligent. Det er noe folk finner ut.

Anonymkode: 9c5ec...6ac

Som sagt så har jeg ikke testa ungen, men jeg har tolket det sånn utfra hvordan han er. Jeg tar selvsagt imot tips, men gjerne uten en nedlatende tone og skepsis. 

Synes også du føler behov for å skrive at du også er over gjennomsnittleg intelligent. 

Forskning viser vel at intelligens er svært arvelig, så jeg har vel konkludert litt basert på det..

Anonymkode: 91979...d1a

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt så har jeg ikke testa ungen, men jeg har tolket det sånn utfra hvordan han er. Jeg tar selvsagt imot tips, men gjerne uten en nedlatende tone og skepsis. 

Synes også du føler behov for å skrive at du også er over gjennomsnittleg intelligent. 

Forskning viser vel at intelligens er svært arvelig, så jeg har vel konkludert litt basert på det..

Anonymkode: 91979...d1a

Det virker som om du ikke forsto innlegget. 

Anonymkode: 9c5ec...6ac

  • Liker 1
Skrevet

Ble positivt overrasket over de FLESTE svarene her, for tidligere ville mange svart surt og " hva tror du at du er", hvis noen turte å skrive at de selv, eller deres barn var spesielt intelligente. Det viser at janteloven begynner å forsvinne, heldigvis,for vi trenger de skarpe hjernene for at Norge skal fortsette å utvikle seg.

Anonymkode: 31e86...1ec

Skrevet

Vi har et sånt barn, kunne lese som treåring og har vært veldig aktiv og nysgjerrig alltid. Hun har elsket skolen, de har gjort en kjempegod jobb med å differensiere opplegg og gi utfordringer. Så vi får håpe at sønnen din og får en fin skoletid. Det vi gjorde for å tilfredstille henne intellektuelt da hun var yngre; bøker selvfølgelig , iq-nøtter (fra bøker ol. men også som vi fant på selv... mattespørsmål ol.) ulike spill,  sjakk og noen dataspill. Vær glad at du har en smart unge, det kan være slitsomt, men er veldig givende☺

  • Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble positivt overrasket over de FLESTE svarene her, for tidligere ville mange svart surt og " hva tror du at du er", hvis noen turte å skrive at de selv, eller deres barn var spesielt intelligente. Det viser at janteloven begynner å forsvinne, heldigvis,for vi trenger de skarpe hjernene for at Norge skal fortsette å utvikle seg.

Anonymkode: 31e86...1ec

Ja, enig! Det er nå engang sånn at noen er mer skoleflinke enn andre , og smartere enn andre. Forstår ikke at det trenger å dysses ned.. 

Anonymkode: 91979...d1a

  • Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig! Det er nå engang sånn at noen er mer skoleflinke enn andre , og smartere enn andre. Forstår ikke at det trenger å dysses ned.. 

Anonymkode: 91979...d1a

I andre land har man gjerne spesialskoler/ klasser for svært intelligente barn. Der vil de kunne jobbe i et langt raskere tempo, og i tillegg vil de møte barn som på mange måter tenker som dem selv. Her i Norge har det alltid vært likhets-skole, alle skal ligge i midten, men hvis en elev er svakere teoretisk så får han/ hun hjelp. Svært evnerike barn derimot fortsette å jobbe på et nivå som ligger langt under deres hva deres evnenivå tilsier og de ender tilslutt opp som underytere. Dette har det begynt å bli en ending på, men det er gjerne avhengig av hvilken lærer de får og/eller kamp fra foreldrene.

Anonymkode: 31e86...1ec

Skrevet

Vi har en fireåring som er veldig nysgjerrig, kan spørre om alt og er utrolig aktiv av seg. Vi prøver å tilrettelegge for at han får brukt hele seg i løpet av dagen og veksler mye mellom uteaktiviteter som utfordrer ham på det fysiske og inneaktiviteter som maling, tegning, skriving, fargelegging, lese bøker, spille spill, bygge med lego, figurlek og rollelek. Vår gutt har heller ikke veldig stor tålmodighet til å leke alene, men vi jobber med saken og passer på at han har nok tid til å "kjede seg" uten at vi aktiviserer. Da kan han plutselig sette i gang en omfattende lek på egenhånd. Av spill kan jeg virkelig anbefale "Alias junior"; det er favorittspillet her hjemme for tiden. 

Hvordan leker han med andre barn? Vår gutt har hatt en del utfordringer sosialt tidligere, men nå går det mye bedre. Vi passer likevel på å være på besøk/ha besøk av andre barn jevnlig, i tillegg til at han går i barnehagen så klart. Mange intelligente barn strever med det sosiale og blir ensomme, så vi som foreldre er ekstra obs på det. 

Anonymkode: e375a...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...