Gjest Forbanna Skrevet 8. februar 2005 #1 Skrevet 8. februar 2005 Tenk deg følgende scenario: Person A har kommet gjennom nåløyet hos ny arbeidsgiver B, det eneste som gjenstår er sjekking av referanser. Da B ikke får kontaktet hovedreferanse C, kontakter B personalavdelingen til C for å få et annet telefonnummer, og får snakke med en person D som jobber i avdelingen og som ikke vil oppgi nummer uten å vite hva det gjelder. Person D er et menneske som A har vært i konflikt med tidligere pga D sin udugelighet. Nå ser D sitt snitt til å ta igjen og forteller masse dritt til B. B kontakter A og avlyser jobbtilbudet pga dette, til tross for at referanse C avgir gode tilbakemeldinger om A. Person A får ikke vite av B hvem D er, men alternativene er få og det kan umulig være noen andre. Person A får heller ikke vite hva D har sagt. Har man rett til å få vite hvem intervjuer har snakket med, og har man rett til å få vite hva som har blitt sagt?
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #2 Skrevet 8. februar 2005 Tja, jeg vet ikke, men arbeidsgiver har vel lov til å innhente informasjon om deg fra hvem han vil? Han vet jo at du ikke har oppgitt D som referanse, og har snakket med din referanse også. Så lenge kontrakt ikke er underskrevet, kan vel arbeidsgiver (så vel som arbeidstaker) trekke seg uten å oppgi noen (god) grunn. (så sant det ikke er staten, tror jeg) Tror ikke du har rett til noen ting, jeg. Men mulig jeg tar feil.
glaciera Skrevet 8. februar 2005 #3 Skrevet 8. februar 2005 Jeg tror heller ikke du har rett til noen ting. Det er uprofft og useriøst å ta sånn dritt prat for god fisk uten å undersøke mer, og vanligvis skal ikke ny arbeidsgiver kontakte andre enn dem du oppgir. Nettopp for å unngå slike situasjoner! Likevel tror jeg du her er avhengig av at alle involverte har rett ryggrad og følger de uskrevne spillereglene. Føler med deg, og håper du ikke senker deg ned på sladrehankens nivå og tar igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #4 Skrevet 8. februar 2005 Du sier jo at den som sjekket referansene både snakket med din referanse og en annen der. (Både c og d). Så da har personen fått snakke med begge referansene. Sannsynligvis har den personen også ringt andre referanser, og sjekket referanser til andre som har vært på intervju. Du kan ikke kreve at personen skal fortelle deg hvem han har snakket med, og hvem som har sagt hva. Det dummeste du kan gjøre er å slenge dritt om andre på din (tidligere) arbeidsplass.
Gjest Fortsatt Forbannet Skrevet 8. februar 2005 #5 Skrevet 8. februar 2005 Det er ikke A i dette tilfellet som har slengt dritt om noen, men person D som intervjuer tilfeldigvis kom i snakk med. Og siden D sa så mye negativt, orket ikke intervjuer ringe opp den siste referansen en gang. Men ok, da har man ikke noe å stille opp med i alle fall. Kjedelig å ikke vite hva som har blitt sagt. For alt man vet kan det være oppspinn og vill løgn også.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #6 Skrevet 9. februar 2005 Kanskje du kan si til den nye arbeidsgiveren akkurat som det er? At du beklagelivis hadde en liten uoverenskomst med denne personen, man kan jo ikke komme like godt overens med alle på en arbeidsplass, og at du frykter at denne personen har vært noe ensidig og lite nyansert i sin beskrivelse av deg. Vet ikke hvilket arbeidsforhold du hadde til denne personen, men du kan jo forklare at denne personen ikke var naturlig å ha som referanse fordi han ikke var din overordnede/ hadde så godt innblikk i hva du jobbet med som de du satte opp som referanse, og at du håper de vil legge mest vekt på de beskrivelsene av deg som de har fått fra dine referanser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå