bortebra Skrevet 26. januar 2018 #41 Skrevet 26. januar 2018 15 timer siden, Arabella skrev: Ettersom vi befinner oss på språkforumet, tar jeg meg den frihet å korrigere deg angående bøyning av adjektiver. Nasjonalitetsadjektiv skal gradbøyes bare med mer og mest, altså ikke "norskere", men mer norsk. Vet. Men jeg skriver med bevisst muntlig preg på alle forum og sosiale medier, og korrekt norsk i formelle brev o. l.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #42 Skrevet 26. januar 2018 20 timer siden, Arabella skrev: Ettersom vi befinner oss på språkforumet, tar jeg meg den frihet å korrigere deg angående bøyning av adjektiver. Nasjonalitetsadjektiv skal gradbøyes bare med mer og mest, altså ikke "norskere", men mer norsk. http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Norsk+&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge Anonymkode: ea976...a08
Arabella Skrevet 26. januar 2018 #43 Skrevet 26. januar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Norsk+&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge Anonymkode: ea976...a08 Jeg forstår ikke hvilken sammenheng dette har med mitt innlegg?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #44 Skrevet 26. januar 2018 6 minutter siden, Arabella skrev: Jeg forstår ikke hvilken sammenheng dette har med mitt innlegg? Det viser at du tok feil om gradbøyingen av adjektivet "norsk". Du kan forresten lære mer om bøying av adjektiver her: https://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk-en-innforing/ordklassene/adjektiver/ Anonymkode: ea976...a08
Arabella Skrevet 26. januar 2018 #45 Skrevet 26. januar 2018 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viser at du tok feil om gradbøyingen av adjektivet "norsk". Du kan forresten lære mer om bøying av adjektiver her: https://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk-en-innforing/ordklassene/adjektiver/ Anonymkode: ea976...a08 Dette er meget kjent stoff for meg. Jeg tror det er du som ikke helt forstår reglene for gradbøyning av adjektiver. Endret 26. januar 2018 av Arabella Tillegg
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #46 Skrevet 26. januar 2018 34 minutter siden, Arabella said: Dette er meget kjent stoff for meg. Jeg tror det er du som ikke helt forstår reglene for gradbøyning av adjektiver. Det er nok heller du som ikke engang kan slå opp i ordboka. Med teskje: Etter II norsk står koden a2 med blå skrift (= lenke). Trykk på den, så kommer bøyinga av adjektivet fram. Da viser det seg at du farer med tøv: norskere, norskest heter det. Anonymkode: ee564...141
Arabella Skrevet 26. januar 2018 #47 Skrevet 26. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok heller du som ikke engang kan slå opp i ordboka. Med teskje: Etter II norsk står koden a2 med blå skrift (= lenke). Trykk på den, så kommer bøyinga av adjektivet fram. Da viser det seg at du farer med tøv: norskere, norskest heter det. Anonymkode: ee564...141 Enten er du bare påståelig eller så vet du ikke bedre. Du tar feil. Sitat fra ditt innlegg: Noen adjektiver gradbøyes bare med mer og mest: Adjektiver på -isk, kaotisk, politisk, magiskx) Flerstavelses adjektiver på -sk, djevelsk, opprørsk Perfektum partisipp brukt som adjektiv, interessert, avkjølt, forfrossen Presens partisipp brukt som adjektiv, drivende, underholdende, kapitalkrevende Adjektiver på -s som opprinnelig er substantiver, avleggs, gjengs, sidelengs x) under dette punktet faller nasjonalitetsadjektiver.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #48 Skrevet 26. januar 2018 På 24.1.2018 den 23.19, AnonymBruker skrev: "Nå sitter jeg på dataen." "Mannen har lånt dataen min." "I morgen skal jeg kjøpe ny data." Faen, det høres bare idiotisk ut. Det heter PC eller datamaskin! Skjerpings! Anonymkode: 63353...8ac Ååå, er helt enig!!!!😀 Anonymkode: 1a29f...1a2
Gjest N-Nøff Skrevet 26. januar 2018 #49 Skrevet 26. januar 2018 (endret) På 24.1.2018 den 23.29, Lill3My skrev: Nja... Data og datamaskin brukes om hverandre, men betyr faktisk ikke det samme. Data er jo egentlig bare informasjon... 0111010 = en samling data Ikke at jeg egentlig bryr meg særlig om akkurat dette. Språklig sett er det mye jeg irriterer meg over, men dette står langt nede på lista. Dataen er fortsatt kort for datamaskinen akkurat som "mobilen". Det betyr jo egentlig noe annet, men kan brukes om f.eks. iPhonen din Endret 26. januar 2018 av N-Nøff Bestemt form entall
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #50 Skrevet 26. januar 2018 16 minutter siden, Arabella said: Enten er du bare påståelig eller så vet du ikke bedre. Du tar feil. Sitat fra ditt innlegg: Du tar feil nok en gang, du siterer ikke fra mitt innlegg. Men la nå det ligge. Har du slått opp i ordboka og sjekket gradbøyningen, slik som jeg gav deg oppskrift på? Hvis det ble for vanskelig for deg, må du bare spørre! Får håpe du i det minste er enig i at Bokmålsordboka er mer autoritativ enn tilfeldige null på internett. Anonymkode: ee564...141
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #51 Skrevet 26. januar 2018 1 time siden, Arabella skrev: Enten er du bare påståelig eller så vet du ikke bedre. Du tar feil. Sitat fra ditt innlegg: Noen adjektiver gradbøyes bare med mer og mest: Adjektiver på -isk, kaotisk, politisk, magiskx) Flerstavelses adjektiver på -sk, djevelsk, opprørsk Perfektum partisipp brukt som adjektiv, interessert, avkjølt, forfrossen Presens partisipp brukt som adjektiv, drivende, underholdende, kapitalkrevende Adjektiver på -s som opprinnelig er substantiver, avleggs, gjengs, sidelengs x) under dette punktet faller nasjonalitetsadjektiver. Vel, jeg må nok slenge den ufine kommentaren din rett tilbake til deg. "Flerstavelses adjektiver", står det der. "Norsk" har én stavelse. Bøyningsmønsteret bekreftes også i ordboken, men jeg går ut ifra at du ikke klikket deg inn på lenken jeg gav deg, for i så fall hadde du vel gitt deg. Anonymkode: ea976...a08
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #53 Skrevet 26. januar 2018 On 1/25/2018 at 12:05 AM, AnonymBruker said: Nei, irriterer meg grønn over det nymotens ordet "app". Det heter applikasjon, eller program. App? Blæh. Anonymkode: 63353...8ac Du får si det til Apple som har "app store". Anonymkode: c26e4...629
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå