Gå til innhold

Hvorfor sier folk "dataen"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Nå sitter jeg på dataen." "Mannen har lånt dataen min." "I morgen skal jeg kjøpe ny data."

Faen, det høres bare idiotisk ut. 

Det heter PC eller datamaskin!

Skjerpings!

Anonymkode: 63353...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det det eneste forenklede ordet du irriterer deg over? Folk har forkortet ofte brukte ord i alle tider, det er naturlig: Menstruasjon - mensen, mobiltelefon - mobilen, automobil - bilen, brystholder - BH-en osv (og så videre).

Anonymkode: 81bcb...891

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det eneste forenklede ordet du irriterer deg over? Folk har forkortet ofte brukte ord i alle tider, det er naturlig: Menstruasjon - mensen, mobiltelefon - mobilen, automobil - bilen, brystholder - BH-en osv (og så videre).

Nja... Data og datamaskin brukes om hverandre, men betyr faktisk ikke det samme. Data er jo egentlig bare informasjon... 0111010 = en samling data 

Ikke at jeg egentlig bryr meg særlig om akkurat dette. Språklig sett er det mye jeg irriterer meg over, men dette står langt nede på lista. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dagens siste fnis.  Det er så godt med slike problemer som dette. He he. Små fine irritasjoner. Ingen krig og sult etter kveldsmat. 

Anonymkode: cc13d...656

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Lill3My skrev:

Nja... Data og datamaskin brukes om hverandre, men betyr faktisk ikke det samme. Data er jo egentlig bare informasjon... 0111010 = en samling data 

Ikke at jeg egentlig bryr meg særlig om akkurat dette. Språklig sett er det mye jeg irriterer meg over, men dette står langt nede på lista. 

Vel, det er mange ord som har flere betydninger, også data (informasjon og forenkling av "datamaskin"). Det betyr ikke at den ene bruken av ordet er riktigere enn den andre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det det eneste forenklede ordet du irriterer deg over?

Nei, irriterer meg grønn over det nymotens ordet "app".

Det heter applikasjon, eller program.

App? Blæh.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er mange ord som har flere betydninger, også data (informasjon og forenkling av "datamaskin"). Det betyr ikke at den ene bruken av ordet er riktigere enn den andre.

Ja. Mange ord har flere betydninger. Men om en finner frem definisjonen av ordet "data" så er det ikke det samme som datamaskin. En datamaskin benytte deg av data for å fungere. Ingen datamaskin uten data, men massevis av data finnes uten en datamaskin :-) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også dataen, men tror at jeg konsekvent skal gå over til å kalle det for EDB-maskinen min heretter. :nigo: 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC er kort for personal computer. Hvorfor er det dumt å forkorte Datamaskinen til Dataen, mens det er helt ok å heller bruke en engelsk forkortelse? 

Sier du Microbølgeovnen også, da, for microen er jo like teit som data? Fryseboksen/skapet, i stedet for frysen? 

Anonymkode: cbb6f...703

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dataen er raskere og enklere enn å si "lap toppen." For de fleste er PC en stasjonær maskin med stor harddisk. Det er ikke noe man bærer med seg og låner bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg sier også dataen, men tror at jeg konsekvent skal gå over til å kalle det for EDB-maskinen min heretter. :nigo: 

EDB-maskin bruker jeg også for å irritere. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sphere said:

EDB-maskin bruker jeg også for å irritere. :fnise:

Popanlegg som erstatning for stereoanlegg fungerer også fint. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DonaldDuck skrev:

Og drosjebil i stedet for taxi. 

Anonymkode: cbb6f...703

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, DonaldDuck skrev:

Det blir enda verre hvis folk sier "stereoen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Nå sitter jeg på dataen." "Mannen har lånt dataen min." "I morgen skal jeg kjøpe ny data."

Faen, det høres bare idiotisk ut. 

Det heter PC eller datamaskin!

Skjerpings!

DATAEN!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gamer på dataen(stasjonær) og gjør skolearbeid på pc'en.

Jeg elsker DATAEN miiiiin❤

Anonymkode: 179b6...1dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mr. Kilmister skrev:

DATAEN!

(T.S er noe man ikke får lov til å si at andre er, på Kg. Men det er et sånt som nordmenn mener bor inne i skogen, har trær i håret, er ganske farlig og blir til stein hvis sola skinner på det. Og tråden er et sånt innlegg som disse legger ut for å få mat.)

Men, jeg anklager ingen. Det kan like godt være noen fra Noregs Mållag som har åpnet denne tråden, og ønsker en seriøs språkdiskusjon. :ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...