Gå til innhold

Sør-Afrika, tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi lurer på å dra et sted vi aldri har vært før, og av mange alternativer endte vi opp med å kikke litt på Sør-Afrika. Er det noen som har vært der? Hva er et must å få med seg, synes dere? Gode tips? Vi er to voksne og et barn på seks, og tenker å være der i ca to-tre uker. Takker for svar! 

Anonymkode: f35e7...e66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Cape Town er den vakreste byen jeg noen gang har sett. Dro dit for første gang for 4 år siden, og har vært tilbake 5 ganger siden :P Bruk 1 uke i Cape Town, så bruk noen dager på Garden Route, og Krügerparken.

En fordel om dere er litt streetsmarte, SA er stort sett trygt for turister, men ran eller tyveri er veldig vanlig.

Anonymkode: 6150b...c81

Skrevet

Vært i Durban noen dager etter et lengre opphold i en av utkant byene. Var veldig bra, stranda hadde mye liv på kvelden med boder å slikt. Også er det et veldig stort badeland/akvarium der som er vært et opphold 😊

Skrevet (endret)

Sør-Afrika er et supert ferieland!  Jeg synes det er en stor fordel at det ikke er tidsforskjell (bortsett fra en time på vinteren, pga at de ikke har sommer-/vintertid der), så man slipper jetlag.

Når på året har dere tenkt å reise?  Husk at SA ligger på sørlige halvkule, så det er sommer der når det er vinter her og vice versa.  I sommerferien (juni til august) ligger mediantemperaturen på 10-12 grader, men kan krype opp mot 20 grader enkelte dager.  November til januar er de varmeste månedene, med temperaturer godt oppå 30-tallet. 

Prismessig er SA gunstig for oss nordmenn, selv med svak krone.  Randet er svakt og prisnivået i SA er generelt lavt sammenlignet med i Norge.  Å spise ute er billig. En hovedrett på restaurant koster gjerne 100-150 kr.   En lunsjrett bestående av burger, pommes frites og coleslaw koster gjerne 60-70 kr.  På kjeder som Wimpy (Sør-Afrikas svar på McDonalds (den amerikanske originalen finnes også)) kan man få frokost (2 speilegg, 2 stykker bacon, toast, smør og syltetøy) for så lite som 25 kr.  

Cape Town er en fantastisk by, så anbefaler absolutt å tilbringe litt tid der.  Akvariet, Two Oceans Akvarium, er en fin aktivitet å ta med barn på.  Vær klar over at Cape Town står i fare for å gå tom for vann, vannreservoarene nærmer seg tomme og om det ikke kommer mye regn og de blir fyllt opp vil det bli vannrasjonering fra begynnelsen av april. Hvordan dette vil påvirke turistnæringen vet jeg ikke, men det er greit å følge med litt. https://edition.cnn.com/2018/01/24/africa/cape-town-water-crisis-trnd/index.html

Selv har jeg tilbrakt mest tid lenger nord, i områdene rundt Johannesburg og Pretoria.  Noen ting som kan være hyggelige aktiviteter i området:

Både Pretoria og Johannesburg har fine zoologiske haver, men for lokale dyr er det bedre å ta en tur på safari og se dem i sitt naturlige element.

I Pretoria her de reservatet Rietvlei.  Dette er et lite reservat rett utenfor byen der man kan se mange antiloper, sebra, struts og neshorn.  Fint sted å tilbringe en formiddag eller ettermiddag og man ser alltid en god del dyr der.

Ca to timers kjøring nord for Pretoria ligger Pilanesberg National Park.  Her har de alle "big five" dyrene, samt et stort antall antiloper, gnu, rikt fugleliv.  Man kan kjøre egen bil eller melde seg på safarier.  Jeg har bare vært på dagstur, men det ligger flere store overnattingssteder tilknyttet parken.  

I nærheten av Pilansberg ligger Sun City, med bl.a. badeland/vannpark.  Virker litt turistfelle på meg, men vennene mine der nede tar med ungene innimellom og det er visstnok gøy der.

I Johannesburg bør man få med seg apartheid museet, som gir god innsikt i dette mørke kapittelet i landets historie.  

I Pretoria er Freedom Park vel verdt et besøk.  Gir god innsikt i landets flerkulturelle sammensetning.

Om barnet er interessert i teknikk (typ liker teknisk museum) er Sci-Bono i Johannesburg verdt et besøk.

Kruger har jeg dessverre ikke verdt i, men det er på toppen av "bucket lista" for neste SA tur for min del.

Husk at det er venstrekjøring i SA om dere vurderer å leie bil der.  Husk også å holde dørene låst og vinduene lukket underkjøring, da "carjacking" og annen kriminalitet dessverre forekommer.  Generelt er kriminaliteten høyere der nede og man må bruke sunn fornuft og ikke ta sjanser.

Angående reise til Sør-Afrika så er det jo mange muligheter med ulike flyselskap:

Lufthansa via Frankfurt eller München

Turkish Airlines via Istanbul

British Airways via London

Emirates via Dubai

South African Airways flyr fra både Frankfurt og London.

Ethiopian Airways via Stockholm (bare mellomlanding, man blir på flyet) og Addis Abeba

Min favoritt er Emirates via Dubai.  Både fordi Emirates sin økonomiklasse er den beste jeg har vært borti, både mtp komfort (i den grad Economy kan være komfortabelt), service og servering ombord og service på bakken.  

Endret av Christiane_W
Skrevet

Obs! Dersom dere reiser med barn til Sør-Afrika, MÅ dere ha med barnets fødselsattest når dere reiser. Det kom noen nye regler på det for et par år siden, pga problemer med barnesmugling. Jeg har noen venner som reiste med barna sine og ikke slapp på flyet fordi de ikke hadde fått med seg disse reglene, og mistet hele ferien (og sykt mye penger). 

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_sorafrika/id2424513/

Anonymkode: a44c5...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...