Gå til innhold

Uakseptabel oppførsel ved matbordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du gjort noe eller opplevd noe som har fått deg til å miste matlysten, sjokkert deg eller le innvendig (eller høyt)? Har du sagt ifra til noen som har gjort noe under et måltid?

 

Min tante pleier alltid å snyte seg ved matbordet og sist ble en ekkel buse liggende i neseåpningen.  Jeg ba henne om å heretter gå på badet og at hun burde gå dit nå for å sjekke nesa.  Min appetitt var som snytt bort 😣

Har flere eksempler men det får komme etterhvert.

Fyr løs!

 

 

Anonymkode: 68298...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hater at folk smatter, eller dytter maten i seg. Eller barn som smører alt i ansiktet.

Anonymkode: d0f91...71e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater det når folk snyter seg i duken, dypper flettene i sausen, og strør flass i peanøttsmøret. Æsj. 

Anonymkode: 0eb1f...05f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk graver i nesen og spiser det de finner når vi ser på tv/film... (trur story! :hakeslepp:Lider av godt sidesyn :fnise:) så hadde jeg ikke brydd meg om de hadde gjort dette :fnise:

Men, joda, fullstendig forståelse :) noen ting bør holdes til badet!

Anonymkode: ea2c1...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk graver i nesen og spiser det de finner når vi ser på tv/film... (trur story! :hakeslepp:Lider av godt sidesyn :fnise:) så hadde jeg ikke brydd meg om de hadde gjort dette :fnise:

Men, joda, fullstendig forståelse :) noen ting bør holdes til badet!

Anonymkode: ea2c1...702

Ja det har jeg sett en gang også. Men, smågodtskåla var tom, så hva var alternativet liksom? Mye godt å finne oppi nesa. Gammelt og nytt snør, med litt blod og rusk, herrrrlig! Sikkert sunt også.

Anonymkode: 0eb1f...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ting som jeg ikke takler. For noen så høres dette sikkert rart ut, men i vår familie så er det en kjent regel. Fordi jeg brekker meg og kaster opp av synet. Det er på en måte en tvangstanke. Psykologen har prøvd å hjelpe meg.. men det går bare ikke. 
"problemet" mitt er; Folk som tar en slurk med drikke mens de har mat i munnen. 
Takler det ikke. Verste jeg vet. Blir kvalm av bare tanken. Det er nok den aller, aller verste for min del. Beyond snørr og gørr ved matbordet.  Heldigvis så har hele familien min lært dette, da jeg har brekket meg og kastet opp flere ganger. Så ingen gjør det foran meg. Husker det var en på folkehøgskolen som gjorde det foran meg og jeg kastet opp. Skyldte på influensa for jeg ble så flau.  Det var nok det verste jeg har opplevd. Han tok en stor slurk med melk, samtidig som at han hadde brødskive med nugatti i munnen. Da han var ferdig så fløt det en brødbit i glasset og nugatti på kanten av glasset. Det var det ekleste jeg noen gang har opplevd, mitt største mareritt spilt ut rett foran meg.  Kan ikke snakke om det, jeg blir kvalm.  :spy:

Anonymkode: 6a1fd...b86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ting som jeg ikke takler. For noen så høres dette sikkert rart ut, men i vår familie så er det en kjent regel. Fordi jeg brekker meg og kaster opp av synet. Det er på en måte en tvangstanke. Psykologen har prøvd å hjelpe meg.. men det går bare ikke. 
"problemet" mitt er; Folk som tar en slurk med drikke mens de har mat i munnen. 
Takler det ikke. Verste jeg vet. Blir kvalm av bare tanken. Det er nok den aller, aller verste for min del. Beyond snørr og gørr ved matbordet.  Heldigvis så har hele familien min lært dette, da jeg har brekket meg og kastet opp flere ganger. Så ingen gjør det foran meg. Husker det var en på folkehøgskolen som gjorde det foran meg og jeg kastet opp. Skyldte på influensa for jeg ble så flau.  Det var nok det verste jeg har opplevd. Han tok en stor slurk med melk, samtidig som at han hadde brødskive med nugatti i munnen. Da han var ferdig så fløt det en brødbit i glasset og nugatti på kanten av glasset. Det var det ekleste jeg noen gang har opplevd, mitt største mareritt spilt ut rett foran meg.  Kan ikke snakke om det, jeg blir kvalm.  :spy:

Anonymkode: 6a1fd...b86

Skjønner deg godt. Også jeg synes det er ekkelt, selv om jeg ikke reagerer så sterkt som deg. 

Anonymkode: fe1b1...39a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne på middag i går og ble stumt perpleks da hun etter å ha tømt tallerken hold den på høykant foran fjeset og sleiket den ren for saus... Lenge. Tenkte etterpå : "ja ja. så slappet hun vel av hjemme hos meg iallefall." Men snodig var det.

Anonymkode: b332a...dcf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en venninne på middag i går og ble stumt perpleks da hun etter å ha tømt tallerken hold den på høykant foran fjeset og sleiket den ren for saus... Lenge. Tenkte etterpå : "ja ja. så slappet hun vel av hjemme hos meg iallefall." Men snodig var det.

Anonymkode: b332a...dcf

Underlig. Er hun tar på andre måtte? 

Anonymkode: 0eb1f...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en venninne på middag i går og ble stumt perpleks da hun etter å ha tømt tallerken hold den på høykant foran fjeset og sleiket den ren for saus... Lenge. Tenkte etterpå : "ja ja. så slappet hun vel av hjemme hos meg iallefall." Men snodig var det.

Anonymkode: b332a...dcf

Lol:fnise:

Anonymkode: ea2c1...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en venninne på middag i går og ble stumt perpleks da hun etter å ha tømt tallerken hold den på høykant foran fjeset og sleiket den ren for saus... Lenge. Tenkte etterpå : "ja ja. så slappet hun vel av hjemme hos meg iallefall." Men snodig var det.

Anonymkode: b332a...dcf

Det husker jeg min tante gjorde i min konfirmasjon. Hun er ikke helt god og var nok proppfull i piller og hasj den dagen. Satt og slikket seg på fingrene og brukte tommelen som kniv for å skyve maten opp på gaffelen. Var flere i familien som satt med store øyne og kikket på henne. Heldigvis vet de fleste at hun er litt kort og hun er jo snill og grei sånn ellers.

Gikk på universitetet med et par stykker som virkelig ikke klarte å spise med lukket munn. De slafset og smattet så mye at jeg ikke orket å spise sammen med dem. Noen ganger lurte jeg på om de gjorde det med vilje. Satt også og slikket seg på fingrene i kantina uten å vaske seg etterpå. ÆSJ!

Min bestefar (faren til den snåle tanta mi) pleide å drikke saus rett fra kjelen da alle var ferdig med å spise. Han elsket saus og veide sikkert 180 kg på det meste. Han spiste også med åpen munn og slafset og smattet så det ofte ramlet mat ut av munnen hans ned på helsetrøya. 

Anonymkode: 2c956...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Underlig. Er hun tar på andre måtte? 

Anonymkode: 0eb1f...05f

Jo... hun er kanskje det. Men mest når det kommer til meninger og naivitet. Har ikke sett henne gjøre så mye rart. Nuvel. Ikke så farlig da. Bare rart ja. he he

Anonymkode: b332a...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Når det serveres tresis med sjokolade, vanilje og jordbær, og en unge sier: "Jeg liker bare sjokolade jeg".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Safsing, smatting og snyting ved bordet er sånn som tar fra meg matlysten (og som frå det til å koke innvendig). 

Å forsyne seg med langt mer enn sin del, er også uakseptabelt. Er man x stk til bords, tar man ikke mer enn x del av en rett. Jeg gremmer meg halvt til døde av ungene til en av brødrene til mannen min. Senest i julen forsynte ene guttungen (i tenårene) seg med tilnærmet lik en fjerdedel av sjokoladekaken, slik at det ikke rakk rundt bordet og ikke alle fikk. 

Å dominere hele samtalen synes jeg også er uhøflig. Alle skal få komme til orde, og ingen skal være ordstyrer og være den som bestemmer hva som skal snakkes om hele tiden. 

Å skrape is av isskjeen med sin egen skje som man har hatt i munnen er også utrolig ekkelt. 

Anonymkode: 8cfbe...e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har jeg sett en gang også. Men, smågodtskåla var tom, så hva var alternativet liksom? Mye godt å finne oppi nesa. Gammelt og nytt snør, med litt blod og rusk, herrrrlig! Sikkert sunt også.

Anonymkode: 0eb1f...05f

Bare for å ta det, å spise snørr styrker faktisk immunforsvaret. Så fra et helseperspektiv er det veldig smart. Det er jo ikke kulturelt akseptabelt, så jeg lærer barna at dette er noe de kun skal gjøre når de er alene og hjemme.

Finnes en del studier på dette faktisk. :)

Anonymkode: ee357...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Safsing, smatting og snyting ved bordet er sånn som tar fra meg matlysten (og som frå det til å koke innvendig). 

Å forsyne seg med langt mer enn sin del, er også uakseptabelt. Er man x stk til bords, tar man ikke mer enn x del av en rett. Jeg gremmer meg halvt til døde av ungene til en av brødrene til mannen min. Senest i julen forsynte ene guttungen (i tenårene) seg med tilnærmet lik en fjerdedel av sjokoladekaken, slik at det ikke rakk rundt bordet og ikke alle fikk. 

Å dominere hele samtalen synes jeg også er uhøflig. Alle skal få komme til orde, og ingen skal være ordstyrer og være den som bestemmer hva som skal snakkes om hele tiden. 

Å skrape is av isskjeen med sin egen skje som man har hatt i munnen er også utrolig ekkelt. 

Anonymkode: 8cfbe...e8a

Helt enig! Utrolig mange som har den uvanen der. Også de som snyter seg ved bordet. Æsj.

Takler ikke folk som «tygger» på bestikket. Får frysninger bare av å tenke på det. Og søsteren min som ikke klarer å spise pent  med kniv og gaffel. Hun har også vane for å hive over det hun ikke liker/ vil ha over til kjærestens tallerken, selv om det er halvspist. 

 

Anonymkode: 36dcc...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ting som jeg ikke takler. For noen så høres dette sikkert rart ut, men i vår familie så er det en kjent regel. Fordi jeg brekker meg og kaster opp av synet. Det er på en måte en tvangstanke. Psykologen har prøvd å hjelpe meg.. men det går bare ikke. 
"problemet" mitt er; Folk som tar en slurk med drikke mens de har mat i munnen. 
Takler det ikke. Verste jeg vet. Blir kvalm av bare tanken. Det er nok den aller, aller verste for min del. Beyond snørr og gørr ved matbordet.  Heldigvis så har hele familien min lært dette, da jeg har brekket meg og kastet opp flere ganger. Så ingen gjør det foran meg. Husker det var en på folkehøgskolen som gjorde det foran meg og jeg kastet opp. Skyldte på influensa for jeg ble så flau.  Det var nok det verste jeg har opplevd. Han tok en stor slurk med melk, samtidig som at han hadde brødskive med nugatti i munnen. Da han var ferdig så fløt det en brødbit i glasset og nugatti på kanten av glasset. Det var det ekleste jeg noen gang har opplevd, mitt største mareritt spilt ut rett foran meg.  Kan ikke snakke om det, jeg blir kvalm.  :spy:

Anonymkode: 6a1fd...b86

Jeg må drikke mens jeg spiser frokost for å få ned maten. Har pga tarmsykdom ikke all verdens matlyst, men må få i meg mat likevel. Det som da hjelper er å ta en bit med brød og en slurk kaffe. 

Anonymkode: 44e02...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som legger tyggisen på kanten av tallerkenen er noe som får meg til å grøsse i avsky 🤢 

 

 

 

 

Anonymkode: 68298...a1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen skal snyte seg eller tørke seg rundt munnen med servietten og lar deretter servietten ligge med restene oppover synlig for alle :dry:

Anonymkode: 51ca6...5e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...