Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er fast ansatt i en IA- bedrift og har vært borte hele denne uken og blir borte i morgen og fredag også, altså bruker jeg 5 egenmeldingsdager. Nå er jeg redd barnet mitt begynner å bli syk også, påvirker sykt barn- dagene mine mine egenmeldinger? Slik jeg forstår det må man vente 16 dager før neste egenmelding om man har brukt opp de 8 sammenhengende egenmeldingsdagene sin. Kan jeg ikke da være hjemme med sykt barn, eller påvirker ikke disse hverandre?

Om jeg er frisk på mandag igjen, er det noen begrensning på når jeg kan være syk igjen siden jeg har brukt 5 sammenhengende egenmeldingsdager?

Jeg har aldri brukt opp hverken sykt barn-dagene mine eller egenmeldingene mine, så dette skjønner jeg ikke så mye av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Egenmeldingsdagene og ''sykt barn''-dagene er to forskjellige kvoter :) Tror ikke de påvirker hverandre. Det er jo ganske normalt at en familie er syk samtidig..

Anonymkode: ab3e3...446

Skrevet

Egenmelding og sykt barn dager påvirker ikke hverandre. Det må gå 16 dager mellom hver gang du bruker egenmelding, uansett om det er 1 dag eller 5 dager. 

Anonymkode: aeaa6...0a4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det tror jeg ikke. Egenmeldingsdagene og ''sykt barn''-dagene er to forskjellige kvoter :) Tror ikke de påvirker hverandre. Det er jo ganske normalt at en familie er syk samtidig..

Anonymkode: ab3e3...446

Takk for svar. :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egenmelding og sykt barn dager påvirker ikke hverandre. Det må gå 16 dager mellom hver gang du bruker egenmelding, uansett om det er 1 dag eller 5 dager. 

Takk for svar. :)

Så om jeg er syk mandag må jeg vente 16 dager før jeg er syk igjen med mindre jeg har sykmelding? Gjelder det også i IA-bedrifter? Mange av kollegaene mine er syke med egenmelding med mindre enn 16 dager mellom hver egenmeldingsdag.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Du må ikke vente 16 dager. Men blir du syk før det er gått 16 dager blir alle dagene telt som egenmelding. Er du syk 1.januar, kan du fortsatt bruke egenmelding om du blir syk igjen den 10.januar, men da bruker du 10 dager av kvoten. Så det kan jo være lurt å ta kontakt med legen i slike tilfeller om du er mye syk slik at du ikke går tom.

Anonymkode: 67998...121

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Dersom bedriften du jobber i er en IA-virksomhet, kan du bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager. Egenmelding kan brukes i 24 kalenderdager i løpet av en 12-måneders periode. Det er ikke begrensning på antall ganger retten kan benyttes.

NAV.no

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må ikke gå 16 dager mellom i en IA bedrift;

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding

Anonymkode: 51fd0...23f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...