Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #1 Skrevet 8. februar 2005 Hei :-) Jeg skal på ferie, og får et par dager i Kairo. Noen som har vært der, og kan fortelle meg hva jeg bør se/gjøre der?
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #2 Skrevet 8. februar 2005 Alabaster Moskeen, pyramidene og et must er markedet! Masse trange gater og masse spennende å shoppe, men mye søppel også..... Bør også få med deg en papyrus fabrikk. Det er mye bedre kvalitet enn det du får kjøpt på gata. Litt dyrere men verdt investeringen. Vi kjøpte begge deler, og de som har hodt seg best er de vi kjøpte på fabrikken. Pass opp for innpåslitne innkastere. Disse er ikke`no i forhold til de man treffer i Syden feks, disse er skikkelig slitsomme og gir seg ikke. Vær bestemt og gå videre med en gang.
Gjest annema Skrevet 9. februar 2005 #4 Skrevet 9. februar 2005 2 dager er så kort tid, men har du mulighet så ville jeg i tillegg til pyramidene og Alabastermoskeen lagt til et besøk i Egyptisk museum, og bl.a. sett funnene fra Tut ank Amons grav. Med flere dager til rådighet ville jeg lagt turen innom en av kirkegårdene hvor det bor mennesker, samt en av søppelfyllingene hvor det bor mennesker...det setter det livet vi lever her i Norge i litt perspektiv. Jeg ønsker deg en god tur til det livlige Kairo...et bilhorn blir aldri det samme.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #5 Skrevet 9. februar 2005 Khan el-Khalili er Karios største suq, eller marked. Det er en gigantisk labyrint av små smug fylt med butikker og verksteder. Her kan du se og kjøpe både krydder, håndverk, stoffer, souvenirer, edelstener, gull etc. Dette anbefales absolutt - en veldig spesiell opplevelse. Anbefaler å komme ditt tidlig - åpner cirka 10 om morgenen, og da kan man få en time eller to før det blir for varmt, og folekmengdene blir for store. Om dere ikke allerede har hotell og skal leve billig anbefaler jeg å reise inn til Talaat Al Harb square. Det ligger veldig sentralt(gangavstand til det Egyptiske museum), og i dette området ligger en masse små billige hoteller.
Gjest annema Skrevet 9. februar 2005 #6 Skrevet 9. februar 2005 Om dere ikke allerede har hotell og skal leve billig anbefaler jeg å reise inn til Talaat Al Harb square. Det ligger veldig sentralt(gangavstand til det Egyptiske museum), og i dette området ligger en masse små billige hoteller. Tiltredes...herfra går også mange av bussene videre utover Epypt. Også er det jo like ved Nilens bredd også.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #7 Skrevet 9. februar 2005 Og en annen ting jeg glemte å nevne. Om dere kun har to dager i Kairo - bruk Taxi mest mulig. Veldig billig og enkelt. Vi forsøkte å forflytte oss rundt i byen delvis til fots og med T-bane og busser. Det var en opplevelse i seg selv, og føltes til tider sucidalt(trafikken er, som annema nevner, virkelig ille). Forsøk å finne ut hva som er en rimelig takst ditt dere skal(spør i resepsjonen e.l). Regn med å betale litt mer enn lokal takst om dere ikke er skikkelig proffe prutere. Det er også ganske greit å leie en bil for et antall timer om dere skal farte mye rundt. Da får dere mulighet til å bli litt kjent med sjåføren også. En ting som er greit å vite er at sjåføren kan ta det som en fornærmelse om dere setter dere bak begge to. Han vil nok ikke vise det, men slik er det.
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #8 Skrevet 10. februar 2005 Takk for flotte tips :-) Stedene skal sjekkes ut ja :-) Vet dere om det er en del lommetjuver der? Litt redd for mitt flotte digital kamera...
Gjest annema Skrevet 10. februar 2005 #9 Skrevet 10. februar 2005 Takk for flotte tips :-) Stedene skal sjekkes ut ja :-) Vet dere om det er en del lommetjuver der? Litt redd for mitt flotte digital kamera... Som det står i ei reisehåndbok jeg har om Egypt :"Egypterne er et ærlig folkeslag, men glemmer du f.eks. kameraet igjen på bussen så vil de nok se på det som en gave fra Allah". Men vi hadde ikke noe problemer, og opplevde det egyptiske folket som både hjelpsomme og gjestfrie. Uansett bør alle ta sine forholdsregler, uansett hvor vi reiser. Pass på kameraet ditt så går det nok bra. Skaff deg en kamerabag til å ha på magen...så har du mer kontroll på det også.
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #10 Skrevet 10. februar 2005 Takk for flotte tips :-) Stedene skal sjekkes ut ja :-) Vet dere om det er en del lommetjuver der? Litt redd for mitt flotte digital kamera... Som andre muslimske land har Egypt svært lite kriminalitet. Selvfølgelig finnes det, og det er greit å passe på verdisakene uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå