AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #21 Del Skrevet 24. januar 2018 Jeg syns ikke bruk av engelske begreper ved mangel på "bedre" (les:passende) ord er problematisk. "Nippel" har riktig nok samme betydning som "brystvorte" selv om det opprinnelig ikke var et norsk begrep. Jeg gremmes mer over folk som ikke behersker regelen for da/når, og og/å. Anonymkode: f6c51...a46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #22 Del Skrevet 24. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Lager man en tråd skal man forvente svar på det man spør om, ikke språk-korrigering. Anonymkode: 6cf0c...3a4 Det ene utelukker ikke det andre. Forøvrig er det nok av håpløse svar på nettforum, det er ikke unikt for språkkorrigering. Av alle tåpelige svar, synes jeg ikke språkkorrigering er det verste. Det har jo faktisk et formål, mer enn "du er teit". Anonymkode: 511e3...7d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 24. januar 2018 #23 Del Skrevet 24. januar 2018 Hvis du leser svangerskaps/barsel-litteratur så skal man visst kalle det brystKNOPPER. Finere enn brystvorter?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 24. januar 2018 #24 Del Skrevet 24. januar 2018 5 timer siden, Kalevala skrev: Nippel er norvagisering av Nipple http://www.sprakradet.no/upload/norvag04.pdf Hvorfor heter det norvagisering, og ikke norvegisering? Det virker mer naturlig for meg. En norvag er det jeg har mellom beina. Står forresten ingenting om nipple eller nippel i linken din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 24. januar 2018 #25 Del Skrevet 24. januar 2018 Jeg synes brystvorte er et nydelig ord, jeg. Dessuten er faktisk ikke norsk i så konstant forandring. Det er bare et utslitt argument fra folk som mener at vi aboslutt skal godta hva som helst av feil. Det er ikke en automatisk sammenheng mellom å gjøre feil og å utvikle språket. Språk er ikke som penicillin, som man bare plutselig kan finne opp ved et øyeblikks uaktsomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. januar 2018 #26 Del Skrevet 24. januar 2018 (endret) Tja, jeg går ikke i taket over det akkurat, men jeg synes det er et tåpelig ord å bruke om brystvorter av flere grunner. For det første har vi ett fullstendig brukbart norsk ord som har fungert utmerket i ganske mange hundre år. (Det samme kan naturlig nok ikke sies om "skateboard" selv om "rullebrett" er et bedre norsk ord. For det annet så har ordet "nippel" en klar betydning: "Nippel, kort rørstykke med utvendige gjenger, brukes som forbindelsesstykke mellom to rørdeler som har innvendige gjenger." (Fra store norske leksikon) Det er dermed ingen grunn til å oppfinne et aldeles likt ord som betegner noe helt annet. Greit nok at språket kan utvikles, men hva med da å bruke den kreativiteten til å finne nye ord for nye gjenstander eller hendelser? Endret 24. januar 2018 av Cata Tillegg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #27 Del Skrevet 24. januar 2018 6 minutter siden, Cata skrev: Tja, jeg går ikke i taket over det akkurat, men jeg synes det er et tåpelig ord å bruke om brystvorter av flere grunner. For det første har vi ett fullstendig brukbart norsk ord som har fungert utmerket i ganske mange hundre år. (Det samme kan naturlig nok ikke sies om "skateboard" selv om "rullebrett" er et bedre norsk ord. For det annet så har ordet "nippel" en klar betydning: "Nippel, kort rørstykke med utvendige gjenger, brukes som forbindelsesstykke mellom to rørdeler som har innvendige gjenger." (Fra store norske leksikon) Det er dermed ingen grunn til å oppfinne et aldeles likt ord som betegner noe helt annet. Greit nok at språket kan utvikles, men hva med da å bruke den kreativiteten til å finne nye ord for nye gjenstander eller hendelser? Melketut? Puppestilk? Brysttupp? Anonymkode: 297fa...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. januar 2018 #28 Del Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Melketut? Puppestilk? Brysttupp? Anonymkode: 297fa...3d0 Tror ikke det gitt. Brystvorter kan neppe defineres som en ny gjenstand. Tror i grunnen de har eksisert i ganske mange hundre år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 24. januar 2018 #29 Del Skrevet 24. januar 2018 3 timer siden, Nicathv skrev: Hvorfor heter det norvagisering, og ikke norvegisering? Det virker mer naturlig for meg På midderalderlatin het ordet 'Norsk' 'Norvagus' Det kommer derfra. 3 timer siden, Nicathv skrev: står forresten ingenting om nipple eller nippel i linken din. Nei, det står ingenting om nippel der. Hensikten med linken var å vise hvorfor vi endrer skrivemåten til et utenlandsk navn for å gjøre det norskere, og historikken bak. Under punkt 4.1 listes det opp en del eksempler på hvordan vi ville skrevet ordene nå om de ikke hadde blitt norvagisert. Det var artig å lese. Jeg var ikke klar over at så mange vanlige ord er endret. 3 timer siden, Nicathv skrev: En norvag er det jeg har mellom beina. Really :-D Vil du forklare det nærmere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 24. januar 2018 #30 Del Skrevet 24. januar 2018 42 minutter siden, Kalevala skrev: På midderalderlatin het ordet 'Norsk' 'Norvagus' Det kommer derfra. Nei, det står ingenting om nippel der. Hensikten med linken var å vise hvorfor vi endrer skrivemåten til et utenlandsk navn for å gjøre det norskere, og historikken bak. Under punkt 4.1 listes det opp en del eksempler på hvordan vi ville skrevet ordene nå om de ikke hadde blitt norvagisert. Det var artig å lese. Jeg var ikke klar over at så mange vanlige ord er endret. Really :-D Vil du forklare det nærmere? Interessant, takk for info. Og jeg tror jeg lar det gå uforklart ;p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #31 Del Skrevet 24. januar 2018 Noen ord roper ung person/tenåring. Nippel er en av dem. Å jo, og svigersøster og svigerbror. Jeg roper ikke ut når jeg ser disse ordene, men det er fristende ja. Det ser så dumt ut, når vi allerede har gode norske ord. Anonymkode: 86787...5a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #32 Del Skrevet 25. januar 2018 På 24.1.2018 den 11.49, AnonymBruker skrev: Det er bare et ord. Anonymkode: 6cf0c...3a4 Sååå altså. Nippel på norsk er et sånt metallstykke. Nipple på engelsk er brystvorte på norsk. Virker bare rimelig teit å bruke et allerede eksisterende ord på noe som er så helt annerledes. Det er svært få som har et velutviklet vokabular gitt! De fleste er omtrent: «Assa nippelen min er jo bare...du vet lissom...sånn assa...også jeg bare...og han bare...assa det er jo bare sååååå kleint assa...» Joa, fremtiden ser lys ut den. Anonymkode: 49c65...a71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #33 Del Skrevet 26. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sååå altså. Nippel på norsk er et sånt metallstykke. Nipple på engelsk er brystvorte på norsk. Virker bare rimelig teit å bruke et allerede eksisterende ord på noe som er så helt annerledes. Det er svært få som har et velutviklet vokabular gitt! De fleste er omtrent: «Assa nippelen min er jo bare...du vet lissom...sånn assa...også jeg bare...og han bare...assa det er jo bare sååååå kleint assa...» Joa, fremtiden ser lys ut den. Anonymkode: 49c65...a71 Hva er vitsen med å generalisere sånn? De som bruker order brystvorte er intellektuelle vesen med godt vokabular, mens de som sier nippel er dumme og sier "assa" hele tiden? Si meg, sier du konsekvent snøbrett også? Blir du sur og tenker at folk er idioter om de sier snowboard? Anonymkode: 6cf0c...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #34 Del Skrevet 26. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er vitsen med å generalisere sånn? De som bruker order brystvorte er intellektuelle vesen med godt vokabular, mens de som sier nippel er dumme og sier "assa" hele tiden? Si meg, sier du konsekvent snøbrett også? Blir du sur og tenker at folk er idioter om de sier snowboard? Anonymkode: 6cf0c...3a4 Hvis de tok ordet snowboard og forsøkte uttale det på norsk, så. Få some bruker nippel om brystvorter legger an til engelsk uttale av ordet. Jeg hadde ledd litt om noen sa "Skal bli digg å kjøre litt snåvv-bo-ard i helgen" (jeg er 101% sikker på at den personen hadde avsluttet setningen med ASSA, men det er en annen ting.) Anonymkode: 297fa...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 26. januar 2018 #35 Del Skrevet 26. januar 2018 (endret) On 24.1.2018 at 12:10 PM, AnonymBruker said: Reaksjonen min kommer mest av latter fordi jeg er borti faktiske og jobber med en nippel og tre nesten daglig på jobb. Og det er ikke akkurat en kroppsdel. Det er som om noen skulle referert til testiklene som "spurvene". Ikke har de fjør, ikke lager de lyd, ikke spiser de småfrø og det blir bare morsomt når den som skrev det forsøkte å skrive et helt annet kult ord, men bomma så hardt. Hadde det ikke vært for at en nippel er en ting som eksisterer, så hadde det ikke vært like gøy. Ser for meg da er med en nippel i hver BH. Ahahaha! Anonymkode: 297fa...3d0 Noe av det som skurrer veldig for meg når nippel brukes om brystvorter, er nettopp at jeg får et bilde i hodet av en nippel - i ordets egentlige betydning. Og som 3d0 skriver, oppleves det forstyrrende og nokså latterlig. Brystvorte er da et helt greit ord. Jeg har aldri noensinne assosiert det ordet med noe negativt. Endret 26. januar 2018 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå