Gå til innhold

Vil gå mer ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet å trene i slutten av november, og har tatt av 2,8 kg til nå. Har trent 3 ganger i uken siden november med unntak av 1 uke uten trening. Kostholdet teller jo likevel mer enn trening, så jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å gå mer ned på kortere tid. Jeg ønsker å ta av 0,5 kg i uken, så i forhold til det skulle jeg da nå ha tatt av 4 kg i stedet for 2,8. Oppskriften er jo sånn sett enkel: Spise mindre, forbrenne mer. Men i praksis synes jeg ikke det er så enkelt. Før spiste jeg veldig mye til middag og forsynte meg mange ganger. Nå spiser jeg kun middag til jeg kjenner jeg er mett. I tillegg spiser jeg ikke noe snop, snacks, pasta, ris, poteter eller brød. Men jeg spiser glutenfrie knekkebrød som er lave på karbohydrater. Drikker også bare vann og kaffe. Til frokost spiser jeg som regel havregryn med mandelmelk. Er det for mye energi i havregryn som gjør at jeg ikke så lett tar av?

Til lunsj blir det som regel knekkebrød med ost eller skinke. Til middag går det i kjøttdeig, kjøttkaker, karbonader, kylling, laks eller koteletter med grønnsaker til. Som mellommåltid blir det noen ganger smoothie med forskjellige grønnsaker, og til kveldsmat blir det som regel havregryn igjen. 

Er det noe jeg burde tenke på å endre? 

Anonymkode: ba597...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser også som regel en banan før trening.

TS 

Skrevet

For å gå ned 0,5 kg i uken må du ligge i 500 kalorier underskudd hver dag. Hva det betyr for deg er umulig å si.

Rekn ut behovet ditt på en BMR kalkulator og spis 500 kalorier under det. Alså ikke 500 under hvileforbrenningen, men under basalforbrenningen.

Anonymkode: 33c6d...4e1

Skrevet

Glutenfri mat har mindre næring i seg enn mat som ikke er glutenfri. Altså, flott for oss som må spise glutenfritt pga cøliaki fordi myten om at det er sunt øker forespørsel som da øker utvalg og kvalitet, men det er sunnere med vanlige knekkebrød :) Hva med å bake knekkebrødene selv og da for eksempel? 

Hvis du skal videre ned i vekt må du telle kalorier. Høres også ut som at du får i deg for lite karbohydrater. Du kommer til å gå tom etterhvert om du fortsetter slik. 

Ser også at du ikke får i deg noen meieriprodukter. Det er ikke helt bra. 

En del undervurderer nok hvor mye de spiser av ting. Og så tror folk av en eller annen merkelig grunn at man må kutte ut en hel masse matvarer om en skal ned i vekt. Det er bare tull. Det som må til er en varig livsstilsendring med et sunt og variert kosthold der man også kan spise snop. 

Anonymkode: 85246...1dc

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

For å gå ned 0,5 kg i uken må du ligge i 500 kalorier underskudd hver dag. Hva det betyr for deg er umulig å si.

Rekn ut behovet ditt på en BMR kalkulator og spis 500 kalorier under det. Alså ikke 500 under hvileforbrenningen, men under basalforbrenningen.

Jeg synes det blir for mye stress å skulle telle kalorier.

TS

Skrevet

For å kunne gå ned en halv kilo i uka, må du ha 1) et daglig kaloriunderskudd på 500 og 2) tilstrekkelige fettreserver. 2,8 kilo på åtte uker er en utmerket nedgang hvis du er i kategorien "overvektig" (hvis du har "fedme", kan du gå ned fortere).

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Glutenfri mat har mindre næring i seg enn mat som ikke er glutenfri. Altså, flott for oss som må spise glutenfritt pga cøliaki fordi myten om at det er sunt øker forespørsel som da øker utvalg og kvalitet, men det er sunnere med vanlige knekkebrød :) Hva med å bake knekkebrødene selv og da for eksempel? 

Hvis du skal videre ned i vekt må du telle kalorier. Høres også ut som at du får i deg for lite karbohydrater. Du kommer til å gå tom etterhvert om du fortsetter slik. 

Ser også at du ikke får i deg noen meieriprodukter. Det er ikke helt bra. 

En del undervurderer nok hvor mye de spiser av ting. Og så tror folk av en eller annen merkelig grunn at man må kutte ut en hel masse matvarer om en skal ned i vekt. Det er bare tull. Det som må til er en varig livsstilsendring med et sunt og variert kosthold der man også kan spise snop. 

Jeg er ikke noe flink til å bake. Hehe. Så det er lettere å kjøpe disse knekkebrødene. Men knekkebrødene er det eneste jeg spiser som er glutenfritt. 

Jeg spiser mye ost på knekkebrødene, og i tillegg bruker jeg melange til å steke med. Er det likevel for lite meieriprodukter?

Det at jeg har kuttet ut snop, ris, pasta og poteter har allerede blitt en livsstilsendring for mange år siden, så det er ikke noe problem. 

TS 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke noe flink til å bake. Hehe. Så det er lettere å kjøpe disse knekkebrødene. Men knekkebrødene er det eneste jeg spiser som er glutenfritt. 

Jeg spiser mye ost på knekkebrødene, og i tillegg bruker jeg melange til å steke med. Er det likevel for lite meieriprodukter?

Det at jeg har kuttet ut snop, ris, pasta og poteter har allerede blitt en livsstilsendring for mange år siden, så det er ikke noe problem. 

TS 

Verken ris, pasta eller poteter er usunne varer du bør kutte ut. Hvorfor har du gjort det?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS 

Åja, men om du spiser ost så er det bra. Melange inneholder ikke melk så vidt jeg vet. 

Skrevet
10 minutter siden, Pringle said:

For å kunne gå ned en halv kilo i uka, må du ha 1) et daglig kaloriunderskudd på 500 og 2) tilstrekkelige fettreserver. 2,8 kilo på åtte uker er en utmerket nedgang hvis du er i kategorien "overvektig" (hvis du har "fedme", kan du gå ned fortere).

Jeg er i kategorien "overvektig".

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i kategorien "overvektig".

TS

Da ville jeg ikke stresset. Bra jobba :)

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir for mye stress å skulle telle kalorier.

TS

Vil anbefale deg å telle i et par uker hvertfall. Da får du en forståelse på hvor mye mat du trenger, og kan ta det på øyemål etter det. Virker som du er utrolig usikker på porsjonsstørrelser, og da vil kaloritelling i en periode hjelpe deg. 

Skrevet

Spis hva du vil bare vit hvor mye du putter i deg hver dag.

Vei alt med kjøkken/brev vekt og loggfør alt du putter i deg. Tar kun noen sekunder på telefonen å skrive hvor mye du har spist.

Jeg gikk fra 120kg til 75kg på 14 måneder. Spiser hva jeg vil og unngår ingen mat varer. Spiste ofte pasta siden jeg elsker italiensk mat. Goodis og potetgull spiser jeg også men ikke ofte. 100g smågodt er jo kun 400kcal om du ikke plukker sjokolade. Isteden for fløteis så spiser jeg masse saftis. Spiser også sjokolade men kjøper kun 1 plate om gangen, 30g 6-7 ruter er kun 150kcal, nok for å slukke søtsuget mitt :P 

Før jeg nådde målet mitt på 75kg spiste jeg 1600kcal/dagen. Nå har jeg holdt vekten stabilt på 75kg med 2000-2200kcal/dagen, ALT for glad i mat til å spise mindre :) 

Så lenge du ligger i minus så skal vekten ned, uansett hva du spiser. 

Anonymkode: 9955a...c18

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kutte ut potet, pasta, ris og brød, men likevel spise havregryn og knekkebrød? :-) 

Anbefaler ellers å bruke en app av typen Myfitnesspal til å loggføre maten din. Ikke for all evighet men for noen dager bare for å få et inntrykk av hvor mye du får i deg av kalorier og hvordan de er fordelt på fett/karbo /protein 

Husk også betydningen av hverdagsmosjon, søvn og stressmeistring som kan ha mye å si for fettforbrenningen 

Matmessig foreslår jeg at du dropper mest mulig bearbeidet mat of velger nat som er minst mulig behandlet. Altså kyllingfilet i stedetfor kyllingpølse, hele kjøttstykker fremfor kjøttkaker /karbonader. Sørg for å ha med en proteinkilde til hvert måltid - havregryn og melk gir ikke særlig mye protein, hva med å blande havregryn inn i skyr eller kesam? Eller variere med litt egg? =) pannekaker av banan og egg er også fantastisk godt og sunt og enkelt. Grunnen til å velge "ren" mat med handler mye om at du får mer mineraler og vitaminer i deg sammenliknet med bearbeidet mat. I tillegg vet du nøyaktig hva du får i deg, og det vil som regel også mette bedre enn halvfabrikata. Ikke at du må være helt kjempestore, men tenk feks at 80% av det du spiser skal være ubehandla /så natur-nært som mulig... Frukt, grønt, kjøtt, fisk, egg osv

Skrevet
1 hour ago, Pringle said:

Da ville jeg ikke stresset. Bra jobba :)

Takk for det :)  

TS 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Verken ris, pasta eller poteter er usunne varer du bør kutte ut. Hvorfor har du gjort det?

Jeg kuttet det ut for å spise færre karbohydrater. Spiste heller ikke havregryn før. Men nå i senere tid har jeg begynt med havregryn igjen. 

TS

Skrevet
57 minutter siden, Lill3My said:

Hvorfor kutte ut potet, pasta, ris og brød, men likevel spise havregryn og knekkebrød? :-) 

Anbefaler ellers å bruke en app av typen Myfitnesspal til å loggføre maten din. Ikke for all evighet men for noen dager bare for å få et inntrykk av hvor mye du får i deg av kalorier og hvordan de er fordelt på fett/karbo /protein 

Husk også betydningen av hverdagsmosjon, søvn og stressmeistring som kan ha mye å si for fettforbrenningen 

Matmessig foreslår jeg at du dropper mest mulig bearbeidet mat of velger nat som er minst mulig behandlet. Altså kyllingfilet i stedetfor kyllingpølse, hele kjøttstykker fremfor kjøttkaker /karbonader. Sørg for å ha med en proteinkilde til hvert måltid - havregryn og melk gir ikke særlig mye protein, hva med å blande havregryn inn i skyr eller kesam? Eller variere med litt egg? =) pannekaker av banan og egg er også fantastisk godt og sunt og enkelt. Grunnen til å velge "ren" mat med handler mye om at du får mer mineraler og vitaminer i deg sammenliknet med bearbeidet mat. I tillegg vet du nøyaktig hva du får i deg, og det vil som regel også mette bedre enn halvfabrikata. Ikke at du må være helt kjempestore, men tenk feks at 80% av det du spiser skal være ubehandla /så natur-nært som mulig... Frukt, grønt, kjøtt, fisk, egg osv

Det er vel fordi at jeg må spise "noe" at jeg begynte med havregryn igjen. Jeg klarer mer å begrense meg når det gjelder havregryn og knekkebrød enn jeg klarer med pasta, ris og poteter. 

Takk for gode råd! :) Du har ikke oppskrift på de pannekakene?

TS 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel fordi at jeg må spise "noe" at jeg begynte med havregryn igjen. Jeg klarer mer å begrense meg når det gjelder havregryn og knekkebrød enn jeg klarer med pasta, ris og poteter. 

Takk for gode råd! :) Du har ikke oppskrift på de pannekakene?

TS 

2 egg, 1 banan, vann/melk,... 

Husker ikke i farten men prøv å google det så finner du nok en rekke varianter du kan prøve :-) 

Skrevet
6 minutter siden, Lill3My skrev:

2 egg, 1 banan, vann/melk,... 

Husker ikke i farten men prøv å google det så finner du nok en rekke varianter du kan prøve :-) 

Oppskrift på bananpannekaker er 1 banan, 1 egg, 1 ts bakepulver og vaniljesukker. Moses med stavmikser og tilsetter melk til det er ok konsistens. 

Lager de hele tiden :)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melange inneholder ikke melk så vidt jeg vet. 

Bare 5% melk, men jo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...