Gå til innhold

Stort barn og bilstol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen av dere med barn som er store for alderen som snudde bilsetet tidligere, eventuelt hva slags bilstol dere brukte bakover? Vi har stor bil, så plass i selve bilen er ikke noe problem.. Har lurt på på å bytte til forover nå til våren, når snøen og glatte veier er borte, da er han tre og et halvt år..

Min gutt på, nettopp fylte, tre år er 108cm lang og 20kg. Det begynner å bli fryktelig trangt i bilstolen når den står bakovervendt. Vi har en veldig stor bilstol, tror det er britax et eller annet, som går til 25kg og som også kan være forover med bilens belter. 

Anonymkode: 4d84e...1ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har axkid minikid og den skal vare lenge, Vi har akkurat begynt å bruke den (min er bare 8 mnd:), men den går til 25 kg og 125 høyt om jeg ikke husker feil. 

Fikk tips om den i bilstolgruppen på fb. Fikk mange gode tips der, men det er jo også selvsagt mange nettroll (som det alltid er i slike grupper) , så man må ta det for hva det er. 

Anonymkode: ad158...36d

Skrevet

Axkid minikid er en fin stol til store barn :) Går til 25 kg og 125 cm 😊

Anonymkode: 305d5...3e6

Skrevet

Nok en gang, som i alle andre bilstol tråder: 

Å snu barnet, uansett grunn, før barnet fyller fire år er ikke anbefalt pga barnets nakke ikke er sterk nok. I en bråstopp vil det være stor fare for å knekke nakken. Så da blir spørsmålet mitt til deg: 

Ønsker du virkelig at barnet heller skal brekke nakken, enn bena i en evnt bråstopp/kollisjon?

Anonymkode: 2622d...504

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nok en gang, som i alle andre bilstol tråder: 

Å snu barnet, uansett grunn, før barnet fyller fire år er ikke anbefalt pga barnets nakke ikke er sterk nok. I en bråstopp vil det være stor fare for å knekke nakken. Så da blir spørsmålet mitt til deg: 

Ønsker du virkelig at barnet heller skal brekke nakken, enn bena i en evnt bråstopp/kollisjon?

Anonymkode: 2622d...504

Selvfølgelig ikke, også derfor jeg spurte etter tips til store bilstoler. Når bilstolen er så trang at beltene nesten ikke vil lukkes, ser jeg ikke noe annen mulighet enn å få tak i en mye større stol, eller snu. Vil jo tro det er bedre å sitte forover med belter, enn bakover uten?

Har allerede byttet bilstol en gang ekstra for å kunne ha han bakover lenger, men vi fikk beskjed fra stedet vi kjøpte bilstolen at dette var en av de med lengst rygg..

Skrevet

3 år og 20 kg😳

Anonymkode: 3a2c7...e2a

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 år og 20 kg😳

Anonymkode: 3a2c7...e2a

Hehe, jepp.:fnise:

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke, også derfor jeg spurte etter tips til store bilstoler. Når bilstolen er så trang at beltene nesten ikke vil lukkes, ser jeg ikke noe annen mulighet enn å få tak i en mye større stol, eller snu. Vil jo tro det er bedre å sitte forover med belter, enn bakover uten?

Har allerede byttet bilstol en gang ekstra for å kunne ha han bakover lenger, men vi fikk beskjed fra stedet vi kjøpte bilstolen at dette var en av de med lengst rygg..

Kanskje et dumt spørsmål, men hva har han på seg av klær i bilen når dere sliter med å lukke? Vi har vår 4-åring bakovervendt fortsatt, og han er også litt stor, men ikke så stor for alderen som din. Nå vil jeg gjerne ta av vinterjakker i bil uansett pga. sikkerhet, men så en dag at svigermor hadde hjulpet barnet i bilen og klagde på at hun ikke fikk igjen selen, og han hadde da vinterjakke på. Når vi tar den av, går det fint, selv om det begynner å bli trangt. Men han sitter nå bak føreren, og jeg tenker egentlig vi skal flytte ham over til andre siden, så det høyre setet foran kan dyttes lengre fram og bilstolen dermed kan justeres litt fram også, så det ikke blir så trangt for beina (kan jo ha litt å si for hvor lett selen er å lukke også). Planen er å snu ham til våren/sommeren, men da ved å kjøpe en beltestol. Vi har nå Brio zento.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min sønn var vel 7 år da han var på størrelse med din, hehe. Jeg tenker at du kan snu han nå, for med den lengden passer jo bilens belter fint. En så stor og kraftig gutt vil jeg tro har såpass sterk nakke at det går greit, - ville ha spurt helsesøster hva hun mener.

Endret av Hanne67
Skrevet
1 minutt siden, Hanne67 skrev:

Min sønn var vel 7 år da han var på størrelse med din, hehe. Jeg tenker at du kan snu han nå, for med den lengden passer jo bilens belter fint. En så stor og kraftig gutt vil jeg tro har såpass sterk nakke at det går greit, - ville ha spurt helesøster hva hun mener.

Helsesøster har mest sannsynlig ikke peiling, så det var et dårlig råd.

Anonymkode: ac5aa...67e

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men hva har han på seg av klær i bilen når dere sliter med å lukke? Vi har vår 4-åring bakovervendt fortsatt, og han er også litt stor, men ikke så stor for alderen som din. Nå vil jeg gjerne ta av vinterjakker i bil uansett pga. sikkerhet, men så en dag at svigermor hadde hjulpet barnet i bilen og klagde på at hun ikke fikk igjen selen, og han hadde da vinterjakke på. Når vi tar den av, går det fint, selv om det begynner å bli trangt. Men han sitter nå bak føreren, og jeg tenker egentlig vi skal flytte ham over til andre siden, så det høyre setet foran kan dyttes lengre fram og bilstolen dermed kan justeres litt fram også, så det ikke blir så trangt for beina (kan jo ha litt å si for hvor lett selen er å lukke også). Planen er å snu ham til våren/sommeren, men da ved å kjøpe en beltestol. Vi har nå Brio zento.

Får ikke igjen i beltet med tykk vinterjakke (gjør det forsåvidt heller ikke med tanke på sikkerheten) nå på vinteren er det oftest ullgenser. Vi har garasje som er varm, så det er bare å sette han inn, når vi har vært ute må jeg ta av jakken først. Høstjakke går. Han står bak passasjer nå. Stolen vi har kan snus fremover og benytte seg av bilens belter.

Skrevet

Vil anta dere har Britax Multi tech, den går for å være en romslig bilstol, men den er egentlig ikke det. Mange barn sitter ukomfortabelt i den. 

Ville vurdert Axkid Minikid i første omgang. Gutten din er ikke større enn at den bør passe en god stund til.

• Liker 1
Skrevet

Vi har Axkid Minikid og har montert den litt ut på setet for bedre benplass. 

Har en på 6 år, 23 kg og 120 cm og en på 4 år, 18 kg og 108 cm og begge har god plass når man monterer den med benplass☺️ Britax har litt høye kanter og er smal. 

Ville ikke snudd! Bakovervendt er tryggest uansett størrelse og alder.

Forresten, det gjør ikke noe å overskride vekten. Det er lengde det går på.

Anonymkode: 0a164...0ef

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke igjen i beltet med tykk vinterjakke (gjør det forsåvidt heller ikke med tanke på sikkerheten) nå på vinteren er det oftest ullgenser. Vi har garasje som er varm, så det er bare å sette han inn, når vi har vært ute må jeg ta av jakken først. Høstjakke går. Han står bak passasjer nå. Stolen vi har kan snus fremover og benytte seg av bilens belter.

Ok. Ja, vår kan også snus og brukes bilens belter, men ut fra hva jeg kunne lese meg fram til da vi snudde eldstemann, er det helst anbefalt med beltestol. Eller, kanskje det bare gjelder vår stol. Jeg så bare at den ikke kom spesielt bra ut i test som forovervendt, men skal være bra bakover. Derfor kjøpte vi ny beltestol.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil anta dere har Britax Multi tech, den går for å være en romslig bilstol, men den er egentlig ikke det. Mange barn sitter ukomfortabelt i den. 

Ville vurdert Axkid Minikid i første omgang. Gutten din er ikke større enn at den bør passe en god stund til.

Kan være den, ja. Skal få sjekket ut Axkid og se hvordan han sitter i den. Kan den brukes forover med bilens belter når den tid kommer? Begynner å bli noen tusenlapper som er brukt på bilstoler nå:fnise:

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være den, ja. Skal få sjekket ut Axkid og se hvordan han sitter i den. Kan den brukes forover med bilens belter når den tid kommer? Begynner å bli noen tusenlapper som er brukt på bilstoler nå:fnise:

Axkid er kun bakovervendt

Bilstoler som kan brukes begge veier anbefales ikke(de blir som oftest for tunge, nettopp derfor frarådes spesielt Multi tech å brukes framovervendt). Kjøp en ren beltestol når den tid kommer

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Axkid er kun bakovervendt

Bilstoler som kan brukes begge veier anbefales ikke(de blir som oftest for tunge, nettopp derfor frarådes spesielt Multi tech å brukes framovervendt). Kjøp en ren beltestol når den tid kommer

Åh, dette var jeg ikke klar over! Tusen takk!:lillesky2:

Skrevet

Eldstemann er også lang for alderen og i tillegg hadde han spesielt lang rygg, men kunne sitte bakovervendt til han var nesten 5 år. Det var i en Britax MultiTech. Britax Hiway II (heter vel Maxway nå) har også lang rygg. Som andre har nevnt er det ikke anbefalt å bruke stoler som kan snus forovervendt, til det er de for tunge, men det er greit om de brukes som rene bakovervendte stoler. Når barnet er for stort for bakovervendt bør det gå over i beltestol. Selv om han er stor ville jeg vegret meg for å snu en treåring (det er et helt år før anbefalt alder, og mange kan sitte bakovervendt lenger enn det også, man bør generelt sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig), særlig når det finnes bakovervendte stoler med lang nok rygg. Ta ham med til butikker som selger stoler og prøv dem så finner du en som passer. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør her for å unngå å lage enda en tråd om bilstoler. Vi har ei jente som etterhvert skal over i klasse 1 stol. Vi vurderte å kjøpe beltestol til storebror, men har gått bort i fra det. Han har ett izi plus sete, men vi kan ikke ha to så store seter i bilen. Bilene våre er også såppass trange at han ikke kan sitte bakover stort lenger enn 4 år, pga plass fremme. I bilen til mannen er det isofix så der kjøper vi enten cybex sirona eller besafe modular. Men hva slags nett sete kan passe i en bil uten isofix? Britax multi tech passer ikke. Det prøvde vi til storebror. Storer bror blir tre i mars. Og lillesøster skal nok ikke bytte sete før til sommeren. Hun er født i november og er rimelig liten.

Skrevet
7 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Jeg spør her for å unngå å lage enda en tråd om bilstoler. Vi har ei jente som etterhvert skal over i klasse 1 stol. Vi vurderte å kjøpe beltestol til storebror, men har gått bort i fra det. Han har ett izi plus sete, men vi kan ikke ha to så store seter i bilen. Bilene våre er også såppass trange at han ikke kan sitte bakover stort lenger enn 4 år, pga plass fremme. I bilen til mannen er det isofix så der kjøper vi enten cybex sirona eller besafe modular. Men hva slags nett sete kan passe i en bil uten isofix? Britax multi tech passer ikke. Det prøvde vi til storebror. Storer bror blir tre i mars. Og lillesøster skal nok ikke bytte sete før til sommeren. Hun er født i november og er rimelig liten.

Besafe Izi plus er kjent for å være stort og ta mye plass. Axkid Minikid har lave kanter så barna lettere kan sitte med beina utover og ikke så bøyd. Har selv byttet ut et Britax MaxWay for at stolen skulle kunne monteres helt inntil.

En fremovervendt stol tar ofte mer plass enn bakovervendt en fordi det skal være minst (!) 55 cm til seteryggen foran. 

Hvis bilen deres er produsert etter 2002 kan dere også skru av airbagen og ha den største stolen foran. Dette gjelder kun dersom det ikke er stor fare for villtpåkjørsel der dere bor. Det er faktisk tryggere foran på nyere biler.

Anbefaler gruppen «Bilstoler» på Facebook. De har masse kunnskap!

Anonymkode: 0a164...0ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...