Gjest Furu Skrevet 10. februar 2005 #21 Skrevet 10. februar 2005 Å? Er det? *tvinner rundt på mitt blonde hår, mens Barbie-hjernen min jobber hardt* Pass på at du ikke overanstrenger deg nå da. Nå var egentlig denne tråden ment for å legge opp til debatt om kvotering, men vi kom vel skjevt ut fra starten av. Ser for så vidt at det også er kommet en tråd om det jeg egentlig ville ha en debatt om, inne på Aktuelle saker, så denne hopper jeg av. :-)
Sheba Skrevet 11. februar 2005 #22 Skrevet 11. februar 2005 vel - å stryke med er vel aldri noe særlig positivit, er det vel?
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #23 Skrevet 11. februar 2005 vel - å stryke med er vel aldri noe særlig positivit, er det vel? Ikke hvis det finnes mer fristende alternativ...
Caramba Skrevet 11. februar 2005 #24 Skrevet 11. februar 2005 For det første: Sykepleiere er ikke leger, derfor har de fokus på sykdomslære inkludert symptomer, ikke anatomi. De skal ikke skjære i noen, og det er derfor ikke anatomi de har mest bruk for. Men å vite hvilke symtomer som trenger legebehandling lærer de faktisk. For det andre: Medikamentberegning er ikke det letteste faget, og det er en god grunn til høy strykprosent: Det tillates ikke en eneste feil på eksamen, ikke noe slingringsmonn, alle oppgavene skal besvares 100% korrekt. Dette synes jeg er betryggende - fordi alle sykepleiere har måttet lære seg medikamentberegning til punkt og prikke. Derfor skjer det veldig sjelden feilmedisinering fra sykepleiere. Jeg synes de som tar sykepleierutdanning fortjener honnør, fordi de har et tøft yrke som ikke er blant de best betalte. De sliter med underbemanning, overtid og må i mange tilfeller se pasienter lide under dette. Selv når en avdeling er fullbemannet burde nok gjerne mange pasienter hatt mer "mental pleie" enn det er mulig å gi. Det er et krevende yrke både fysisk og psykisk. Veldig bra innlegg!!!! All honør til de som velger å bli sykepleiere. Det er ikke noen dans-på-roser jobb, som mange synes å tro. Hvorfor man skal stemple en hel yrkesgruppe som "dumme og Blonde" kan jeg virkelig ikke fatte, tenker dere er glade det finnes sykepleiere den dagen man faktisk havner på sykehus eller blir pleietrengende.
Gjest Furu Skrevet 11. februar 2005 #25 Skrevet 11. februar 2005 Veldig bra innlegg!!!! All honør til de som velger å bli sykepleiere. Det er ikke noen dans-på-roser jobb, som mange synes å tro. Hvorfor man skal stemple en hel yrkesgruppe som "dumme og Blonde" kan jeg virkelig ikke fatte, tenker dere er glade det finnes sykepleiere den dagen man faktisk havner på sykehus eller blir pleietrengende. Hvor lite intelligent er de jentene som går på sykepleierhøyskolen i vestagder? Så noen av dem på nyhetene i sted uttalte seg at de syntes det var virkelig urettferdig at guttene fikk særbehandling for opptak ved sykepleierstudiene. Hvilket bare er en helt utrolig holdning, da de til motsetning ikke viste noen innvendinger mot at jenter får identisk særbehandling ved studier for mannsdominerte yrkesgrupper. Er dette en representativ holdning blant kvinnelige sykepleierstudenter i resten av landet? Har blondepesten redusert en tidligere respektert yrkesgruppe til overfladiske, korttenkte barbiedukker uten egne meninger, og som ikke greier å tenke lengre en nesetippen? .... derfor.
BlackRose Skrevet 12. februar 2005 #26 Skrevet 12. februar 2005 Jo, selvfølgelig. Men det er ikke et legestudium, og jeg vet at sykepleierne lærer nok om anatomi til å forbinde det med symptomer i alle fall. Og sikkert mer også... Har forresten aldri hørt om at de får mer enn 3 sjanser på medikamenteksamen.... Skolene har forskjellig tolkning på lovverk. Noen har bare 2... andre har 7... Og det er forskjellige krav til hvordan det skal tas opp igjen også. Som feks å starte studiet på nytt. Vet det ikke er legestudie... men til forskjell til hva sykepleiere i dag kan av anatomi, kan de sykepleierene som er av det gamle kalibret mye mer. Og det mine kontakter sier så er det heller ikke mange av dagens studenter som legger så mye vekt på anatomien når de studerer, og at de gjør det dårlig på anatomioppgaver.
Gjest Bertine Skrevet 12. februar 2005 #27 Skrevet 12. februar 2005 for det første: de studentene som utalte seg til tv må være i ett mindretall!!! For maken til flotte sykepleierstudenter som det er i min klasse skal du lete lenge etter! 90% av kullet mitt(deriblant meg; blondinen) stod 1 gang på medikamentregningen. de resterende 10 klarte det på 2 forsøk. For det andre så er anatomien ganske vanskelig, og i løpet av en forelesning gikk vi igjennom et helt kapittel om nervesystemet. neste time var det igang med fordøyelsen. Det er så liten tid på hver at det er umulig å huske alt! DESSUTEN er dette 1 året, og i tilleg til alt stoffet snakker lærerne på latin (altså osteoporose istedet for benskjørhet) og det er ikke lett å lære med en gang, 1året vi begynner på sykepleien. Flott at vi har mye praksis syns jeg, der blir disse "blonde og dumme" luket ut, eller de får beskjed om å skjerpe seg om de skal bestå praksis. Min mening er at sykepleien burde være 4 år, slik at teorien blir en større del av utdannelsen, istedet for korte og heftige veker med forelsesninger før praksis. Jeg er ferdig utdannet til våren, og det er mye jeg føler jeg ikke kan nok om og ikke mestrer. Men en forelser vi hadde sa at det er først nå vi begynner å jobbe at vi virkelig lærer! Du som påstår at sykepleien er hjelpepleier med fagbrev, DU HAR IKKE PEILING! Jeg gikk hjelpepleien først, men har aldri angret et sekund på at jeg tok sykepleien. Og det er ikke bra å fyre opp under striden mellom sykepleiere og hjelpepleiere, den er ille nok enkelte plasser.
Gjest Gjest_marianne_* Skrevet 22. september 2008 #28 Skrevet 22. september 2008 Den myten er vel borte? At en må være intelligent for å gå på den skolen. De går jo under gruppen akademikere,men jeg vet da f hva jeg skal si om den gjengen der. Studiet er slett ikke vanskelig. De er lite på skolebenken det er mest praksis enn teori. jeg kaller det hjelpepleier med fagbrev. faktisk så er hjelpepleier mere på skolen enn sykepleiere. Først ar de opparbeidet erfaring. Så er det grunnfag 1 og 2. ja det er sykepleiere som har mange års erfaring også.,men det er de som gjorde det så dårlig på skolen at de må samle poeng. Sykepleie består hovedsakelig av praksis når man er ferdig utdannet. Å gå ut av 3-årig sykepleierutdanning uten å ha vært i praksis er uforsvarlig! I praksis lærer man å bli den praktiske sykepleieren. Hvem vet hva som ville ha skjedd hvis man sendte ut nyutdannede sykepleiere uten praksiserfaring, de ville vel snudd i døra når de opplevde noe utenom det normale. Teorien fra skolen er viktig å ha med seg for å kunne utføre riktig praksis, så alt henger nøye sammen. Praksis er viktig for å utdanne sykepleiere som er trygge på seg selv og sitt fagfelt, det er her man får erfaring! Og når det kommer til hjelpepleier/fagarbeidere, de er flinke de, men jeg synes det er skremmende at flere og flere hjelpepleiere/fagarbeidere blir delegert sykepleieroppgaver!!! Siste innspill: Flertallet av sykepleierstudenter som ikke passer til yrket blir silt ut i praksisperioder, og man må kunne bestå medikamentreginga for å fortsette på sykepleien. Og jeg tror nok at de som tar prøven 3 ganger virkelig lærer seg matematikken bedre, en de som står på 1. forsøk!!!!!!!!!!!
Gjest Gjest_marianne_* Skrevet 22. september 2008 #29 Skrevet 22. september 2008 for det første: de studentene som utalte seg til tv må være i ett mindretall!!! For maken til flotte sykepleierstudenter som det er i min klasse skal du lete lenge etter! 90% av kullet mitt(deriblant meg; blondinen) stod 1 gang på medikamentregningen. de resterende 10 klarte det på 2 forsøk. For det andre så er anatomien ganske vanskelig, og i løpet av en forelesning gikk vi igjennom et helt kapittel om nervesystemet. neste time var det igang med fordøyelsen. Det er så liten tid på hver at det er umulig å huske alt! DESSUTEN er dette 1 året, og i tilleg til alt stoffet snakker lærerne på latin (altså osteoporose istedet for benskjørhet) og det er ikke lett å lære med en gang, 1året vi begynner på sykepleien. Flott at vi har mye praksis syns jeg, der blir disse "blonde og dumme" luket ut, eller de får beskjed om å skjerpe seg om de skal bestå praksis. Min mening er at sykepleien burde være 4 år, slik at teorien blir en større del av utdannelsen, istedet for korte og heftige veker med forelsesninger før praksis. Jeg er ferdig utdannet til våren, og det er mye jeg føler jeg ikke kan nok om og ikke mestrer. Men en forelser vi hadde sa at det er først nå vi begynner å jobbe at vi virkelig lærer! Du som påstår at sykepleien er hjelpepleier med fagbrev, DU HAR IKKE PEILING! Jeg gikk hjelpepleien først, men har aldri angret et sekund på at jeg tok sykepleien. Og det er ikke bra å fyre opp under striden mellom sykepleiere og hjelpepleiere, den er ille nok enkelte plasser. Helt enig med deg i at sykepleien burde bli utvidet til 4 år! Har siden sommeren sluttet lest nesten hver dag og langt til natt for å komme igjennom og huske alt fagstoff til eksamen i sykdomslære 3 oktober!
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #30 Skrevet 22. september 2008 jeg er sykepleie student på tredje året og dette er garantert det mest avslappendes året. Da er vi i jobb (praksis ) slik som alle andre er og gjør sykepleie oppgaver og sliter oss totalt ut-gratis. Tror det er mange som tror at vi får lærling lønn eller noe... Når folk i fast arbeid kommer hjem fra jobb kan de ha fritid men da venter oppgave skriving+++++ på oss. Ikke mye fritid! likevel sier jeg at dette er det roligste året i forhold til 1. og 2. året for da er det et blodslit. Jeg har venninner som går på lærer og juss og de er helt forbauset over det gedigne pensumet vi har. Det er ekstremt! har nok sikker brukt 20.000 kr på pensum bøker (som jeg seff kunne lånt på biblioteket i stedet for.... ) Legemiddel regningen er noe mange gruer seg for, og mange tror faktisk ikke de er egnet som sykepleiere hvis de stryker flere ganger. det er bare tull! på sykehusene opererer de med kun et lite antall medisiner og det er veldig lett og rekne ut. legemiddeltesten handler om å forstå, og når du først har forstått det så går det veldig greit! den har ingenting med matte og gjør i den forstand... har ett eksempel på en typisk oppgave her, den er ikke vanskelig, men som sagt, det handler om å forstå tegningen...for første års studenter som aldri har vært i praksis og ikke vet hvordan for eksempel en smertepumpe funker eller hva som er normale verdier med for eksempel morfin så er det ikke så lett. Men, det er dette vi går for å lære:) En pasient blir smertebehandlet med morfin subkutant ved hjelp av en smertepumpe. Pumpen benytter en 10 ml sprøyte som skal fylles med væske. Pumpen er innstilt til å levere dette volumet på 12 timer. Pasienten skal behandles med 5 mg Morfin subkutant per time. Ved utregning av oppgavene skal man ta hensyn til det ekstra volumet som tilsetningene utgjør. Hvor mange ml trekkes opp i sprøyten av Morfin injeksjonsløsning 10 mg/ml?
feuerstein Skrevet 22. september 2008 #31 Skrevet 22. september 2008 Det jeg synes er merkelig er at sykepleiere og politi får bachelorgrad etter 3 år inkludert store mengder praksis i skoletiden. For politi er hele 2. året praksis, for sykepleiere er det gjerne mer jevnt fordelt utover, noen uker om gangen? Skulle ikke bachelor egentlig være 3 år skolegang? Andre utdanninger med krav til praksis forutsetter at man finner tid til dette i ferier og helger, eventuelt etter at man har fullført den teoretiske skolegangen på f.eks. 3 år for bachelorgrad. Hadde sykepleierstudenter tilbrakt 3 år på skolebenken ville de fått langt bedre tid til å lære den tunge teorien.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #32 Skrevet 28. september 2008 Sykepleiere må slutte å sette seg i en offerstilling og heller være stolt av den viktige jobben de gjør. Det smitter tydeligvis over på sykepleierstudentene. Det går ann å tenke på problemer som utfordringer istedenfor...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå