Gjest Furu Skrevet 8. februar 2005 #1 Skrevet 8. februar 2005 Hvor lite intelligent er de jentene som går på sykepleierhøyskolen i vestagder? Så noen av dem på nyhetene i sted uttalte seg at de syntes det var virkelig urettferdig at guttene fikk særbehandling for opptak ved sykepleierstudiene. Hvilket bare er en helt utrolig holdning, da de til motsetning ikke viste noen innvendinger mot at jenter får identisk særbehandling ved studier for mannsdominerte yrkesgrupper. Er dette en representativ holdning blant kvinnelige sykepleierstudenter i resten av landet? Har blondepesten redusert en tidligere respektert yrkesgruppe til overfladiske, korttenkte barbiedukker uten egne meninger, og som ikke greier å tenke lengre en nesetippen?
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #2 Skrevet 8. februar 2005 Å ja! I det jeg ble sykepleierstud ble jeg blond, og ligner Barbie på en prikk. jeg ble forkjønnskvotering for kvinner, men mot for menn! Menn burde egentlig ikke få noen rettigheter mener da jeg. Men klart, jeg sliter litt med å tenke klart ettersom jeg nå ligner for mye på Barbie.
Gjest Furu Skrevet 8. februar 2005 #3 Skrevet 8. februar 2005 M'kay... Du eier i hvert fall selvinnsikt om ikke noe annet.
BlackRose Skrevet 8. februar 2005 #5 Skrevet 8. februar 2005 Ja til flere mannlige sykepleiere! hehehe og sykepleiere (kvinnene)... har aldri sett et studium med flere blondiner. Har sett sykepleiere som har gått opp til medikamentregning 7 ganger... helt utrolig. Det er snakk om litt pluss, minus, gange og dele... ikke vanskligere enn matten vi har på ungdomsskolen!
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #6 Skrevet 8. februar 2005 Hehe... Mannen min har rettet noen eksamener i anatomi og fysiologi for sykepleierstudenter, (dog ikke i Kristiansand) og det er MYE sprøtt de får lirt ut av seg i løpet av noen timer med penn og papir. Det er klart at jeg bare får høre de sprøeste tingene ("Vi puster inn H2O og ut O2") - men imponerende er det ikke. Men selvfølgelig finnes det mange oppegående og intelligente sykepleiestudenter og -studiner. Heldigvis! De skal jo etterhvert utføre en veldig viktig jobb. :-)
loop Skrevet 8. februar 2005 #7 Skrevet 8. februar 2005 Jeg syns slike uttalelser er pinlige. Er selv sykepleier og lurer faktisk på hva det er ved vår yrkesgruppe som lar oss overkjøre både når det kommer til lønnskamp og helsepolitiske standpunkt. Vi er mange, men har ingen makt i det vi gjør. Det enkelte greier å bygge opp, greier resten å rive ned med sin manglende tilstedeværelse. Kanskje vi bare er en flokk søte barbi-høner?
Hu i Svingen Skrevet 9. februar 2005 #8 Skrevet 9. februar 2005 Hvor lite intelligent er de jentene som går på sykepleierhøyskolen i vestagder? Så noen av dem på nyhetene i sted uttalte seg at de syntes det var virkelig urettferdig at guttene fikk særbehandling for opptak ved sykepleierstudiene. Hvilket bare er en helt utrolig holdning' date=' da de til motsetning ikke viste noen innvendinger mot at jenter får identisk særbehandling ved studier for mannsdominerte yrkesgrupper. [/quote'] Hmm ja... For å spore av litt så lurer jeg på hvor hardt Nyhetenes utsendte reporter gned seg i hendene da h*n fikk det ovenfor nevnte scoopet. Sikkert til å få vannblemmer av...? Forøvrig er jeg mellomblond, og klarer ikke å bestemme meg for om jeg enig med disse sykepleierstudentene eller ikke
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #9 Skrevet 9. februar 2005 Hehe... Mannen min har rettet noen eksamener i anatomi og fysiologi for sykepleierstudenter, (dog ikke i Kristiansand) og det er MYE sprøtt de får lirt ut av seg i løpet av noen timer med penn og papir. Det er klart at jeg bare får høre de sprøeste tingene ("Vi puster inn H2O og ut O2") - men imponerende er det ikke. Men selvfølgelig finnes det mange oppegående og intelligente sykepleiestudenter og -studiner. Heldigvis! De skal jo etterhvert utføre en veldig viktig jobb. :-) Vi har 30 timer undervisning i 600 sider fysiologi/anatomi. Skal love deg at når du har fem timer på å få ned alt på papiret, så kommer den noen glipp!
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #10 Skrevet 9. februar 2005 Den myten er vel borte? At en må være intelligent for å gå på den skolen. De går jo under gruppen akademikere,men jeg vet da f hva jeg skal si om den gjengen der. Studiet er slett ikke vanskelig. De er lite på skolebenken det er mest praksis enn teori. jeg kaller det hjelpepleier med fagbrev. faktisk så er hjelpepleier mere på skolen enn sykepleiere. Først ar de opparbeidet erfaring. Så er det grunnfag 1 og 2. ja det er sykepleiere som har mange års erfaring også.,men det er de som gjorde det så dårlig på skolen at de må samle poeng.
loop Skrevet 9. februar 2005 #11 Skrevet 9. februar 2005 Den myten er vel borte? At en må være intelligent for å gå på den skolen. De går jo under gruppen akademikere,men jeg vet da f hva jeg skal si om den gjengen der. Studiet er slett ikke vanskelig. De er lite på skolebenken det er mest praksis enn teori. jeg kaller det hjelpepleier med fagbrev. faktisk så er hjelpepleier mere på skolen enn sykepleiere. Først ar de opparbeidet erfaring. Så er det grunnfag 1 og 2. ja det er sykepleiere som har mange års erfaring også.,men det er de som gjorde det så dårlig på skolen at de må samle poeng. Oi! Du må virkelig være ut etter å provosere! Kammufler brannfakkelen litt bedre neste gang! 1
BlackRose Skrevet 9. februar 2005 #12 Skrevet 9. februar 2005 Vi har 30 timer undervisning i 600 sider fysiologi/anatomi. Skal love deg at når du har fem timer på å få ned alt på papiret, så kommer den noen glipp! 600 sider med anatomi?? Er det alt???!!? I diskusjon med mange sykepleiere har jeg blitt redd... det er jo mange som ikke kan anatomi i det hele tatt! 600 sider er ikke mye. Som feks hvor ligger lillehjernen? Dette var et spm hvor mange sykepleiere ikke kunne svare på. Hallo, dette får vi vite på ungdomsskolen! Og dette er personer som skal ta vare på meg om jeg skulle bli alvorlig syk? Og hva med medikamentregning??? Det er stor strykprosent (ved min skole var det 80%) på dette blandt sykepleiere. Scenario: Du ligger på sykehus og skal få noen medisiner. To sykepleiere står på medisinrommet og blander så godt de kan. Begge har strykt på medikamentregning 7 ganger... ville ikke følt meg trygg. Heldigvis er det oppegående sykepleiere og. Har møtt mange og de er flinke. Men likevel. Sykepleierene er jo legens øyne... er de ikke? Skummelt...
BlackRose Skrevet 9. februar 2005 #13 Skrevet 9. februar 2005 Vi har 30 timer undervisning i 600 sider fysiologi/anatomi. Skal love deg at når du har fem timer på å få ned alt på papiret, så kommer den noen glipp!
Hu i Svingen Skrevet 9. februar 2005 #14 Skrevet 9. februar 2005 For det første: Sykepleiere er ikke leger, derfor har de fokus på sykdomslære inkludert symptomer, ikke anatomi. De skal ikke skjære i noen, og det er derfor ikke anatomi de har mest bruk for. Men å vite hvilke symtomer som trenger legebehandling lærer de faktisk. For det andre: Medikamentberegning er ikke det letteste faget, og det er en god grunn til høy strykprosent: Det tillates ikke en eneste feil på eksamen, ikke noe slingringsmonn, alle oppgavene skal besvares 100% korrekt. Dette synes jeg er betryggende - fordi alle sykepleiere har måttet lære seg medikamentberegning til punkt og prikke. Derfor skjer det veldig sjelden feilmedisinering fra sykepleiere. Jeg synes de som tar sykepleierutdanning fortjener honnør, fordi de har et tøft yrke som ikke er blant de best betalte. De sliter med underbemanning, overtid og må i mange tilfeller se pasienter lide under dette. Selv når en avdeling er fullbemannet burde nok gjerne mange pasienter hatt mer "mental pleie" enn det er mulig å gi. Det er et krevende yrke både fysisk og psykisk. 1
birgitte242 Skrevet 9. februar 2005 #15 Skrevet 9. februar 2005 Studiet er slett ikke vanskelig. De er lite på skolebenken det er mest praksis enn teori. jeg kaller det hjelpepleier med fagbrev. faktisk så er hjelpepleier mere på skolen enn sykepleiere. Det er det dummeste jeg har hørt! Du mener altså at de med 2 år med helse og sosial på videregående skole har sittet mer på skolebenken enn de med videregående pluss tre års høyskoleutdanning? 1
BlackRose Skrevet 9. februar 2005 #16 Skrevet 9. februar 2005 Vet hva medikamentregning er og hva det krever. Skummelt likevel at det kan kreves 7 eksamner. Vet om skoler som har det som krav at de må starte hele studiet omigjen etter stryk 2-3 ganger. Slik jeg ser det er det kvalitetssikring. Ja, honør til dem som tar denne utdannelsen! Er det å være en sykepleier en unnskyldning for å kunne lite anatomi? Det er legens jobb? Eller noen andre? Får det ikke til å henge sammen at det er greit å kunne lite anatomi.... Det finnes mange sammenhenger mellom symptomer og anatomi... Gjør det ikke?
Hu i Svingen Skrevet 9. februar 2005 #17 Skrevet 9. februar 2005 Er det å være en sykepleier en unnskyldning for å kunne lite anatomi? Det er legens jobb? Eller noen andre? Får det ikke til å henge sammen at det er greit å kunne lite anatomi.... Det finnes mange sammenhenger mellom symptomer og anatomi... Gjør det ikke? Jo, selvfølgelig. Men det er ikke et legestudium, og jeg vet at sykepleierne lærer nok om anatomi til å forbinde det med symptomer i alle fall. Og sikkert mer også... Har forresten aldri hørt om at de får mer enn 3 sjanser på medikamenteksamen....
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #18 Skrevet 10. februar 2005 Anatomien er bare en liten del av ett fag som heter anatomi/fysiologi. Og fysiologien er faktisk ikke så enkel at alt du trenger vite er hvor lillehjernen ligger. Dersom du stryker med. regning får ikke vi ialle fall (vet det er forskjeller fra skole til skole) gå ut i praksis andre året. Og vi må da søke permisjon. En ting er å like å provosere, men skjekk ut at det dere slenger rundt med er reelt før dere prøver da
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #19 Skrevet 10. februar 2005 Dersom du stryker med.: Dét er alvorlig, har jeg hørt!
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #20 Skrevet 10. februar 2005 Dét er alvorlig, har jeg hørt! Å? Er det? *tvinner rundt på mitt blonde hår, mens Barbie-hjernen min jobber hardt*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå