Gå til innhold

Leiden V Mutasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei jenter. 

Jeg lurer på om noen av dere har leiden v? 

Har lest meg opp på den typen jeg har og pratet med lege (men hun virket litt blank på emnet 😂) 

Lurer egentlig mer på om noen av dere har forandret kost /livsstil etter dere fikk vite om det? 

Leiden v,kort forklart: høyere risiko for å utvikle blodpropp.

Anonymkode: 79ade...186

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det samme, risikoene er litt ulike mtp om du har arvet det fra bare den ene foreldern eller begge. 

Jeg får ikke lov til å bruke ppiller lenger pga at det  høyer risikoen dramatiskt. 

Har ikke forandret kosten, det sa legen at man ikke trenger heller utenom da man kanske går på blodfortynnende - da er det viktig at man spiser balansert. Pga k vitaminets effekt på blodfortynningen. 

Sunn fornuft er vel bra å bruke. Hold deg sunn og aktiv, så har det kanske ikke så mye å si, hvertfall ikke fram til du blir veldig gammel.  Men da kan man begynne på blodfortynnende😅👍

Anonymkode: 0dc6e...fcb

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det samme, risikoene er litt ulike mtp om du har arvet det fra bare den ene foreldern eller begge. 

Jeg får ikke lov til å bruke ppiller lenger pga at det  høyer risikoen dramatiskt. 

Har ikke forandret kosten, det sa legen at man ikke trenger heller utenom da man kanske går på blodfortynnende - da er det viktig at man spiser balansert. Pga k vitaminets effekt på blodfortynningen. 

Sunn fornuft er vel bra å bruke. Hold deg sunn og aktiv, så har det kanske ikke så mye å si, hvertfall ikke fram til du blir veldig gammel.  Men da kan man begynne på blodfortynnende😅👍

Anonymkode: 0dc6e...fcb

Nei. Det er kun på marevan at du trenger å passe på hva du spiser... ikke på xarelto(bortsett fra at du går opp 30 kg i vekt av medisinen  😂😂😂)

Anonymkode: e2738...48f

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jenter. 

Jeg lurer på om noen av dere har leiden v? 

Har lest meg opp på den typen jeg har og pratet med lege (men hun virket litt blank på emnet 😂) 

Lurer egentlig mer på om noen av dere har forandret kost /livsstil etter dere fikk vite om det? 

Leiden v,kort forklart: høyere risiko for å utvikle blodpropp.

Anonymkode: 79ade...186

Jeg har leiden. Heterozygot.

Spiser normalt, men etter at jeg begynte på blodfortynnende gikk jeg opp ekstremt i vekt (bivirkning) + at jeg fikk angioødem(kan få det av xarelto)

Helt jævlig, så du bør velge medisin med omhu om du noen gang skulle behøve det... 

Du må ta sprøyter under hele svangerskapet dersom du ønsker å bli gravid. 

Anonymkode: e2738...48f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...