Gå til innhold

Hva hjelper mot blomstermygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg en del grønne inneplanter for et par uker siden, og nå er huset fullt av små, irriterede, svarte fluer/mygg. Jeg trodde først det var bananfluer, men å fjerne all frukt og mat på kjøkkenbenken hjalp ikke. Etter å ha googlet litt har jeg kommet frem til at det må være blomstermygg som har kommet med plantene: http://www.viivilla.no/kjokken/skadedyr-pa-kjokkenet/bzzzzz-na-kommer-blomstermyggen/

Ser det anbefales Calypso insektsmiddel i artikkelen, men på nett ser det ut som det selges bare på Felleskjøpet, og da kun til personer med autorisasjon? Noen som vet hva annet som kan ta knekken på de? Kanskje noe sånt: https://www.plantasjen.no/provado-bladlus-pinner-100006217-no ?

Tar gjerne i mot tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

la plantene tørke ut fikk jeg beskjed om hos forhandler. Så om jeg får mer av disse gir jeg de få bort 😃

Skrevet

Jeg lar mine tørke helt mellom hver vanning, da blir det færre mygg. Men til slutt må jo plantene ha vann for å overleve, og da blir det mange mygg igjen 🙈

Skrevet

Er det ikke noe med at du kan butte fyrstikker i jorden?

Skrevet

Her er det noen tips http://forum.hagegal.no/viewtopic.php?f=8&t=33205 f.eks. vanne med svak salmiakkblanding, fluestrips, maurkverk, tørke, bare vanne fra bunnen av potten og å dekke potten med et lag sand slik at ikke de voksne kommer seg ned og legger egg. 

De er ikke bare ekle, de ødelegger også planten ved at larvene spiser på røttene :angry: Selv har jeg endt opp med å kaste infiserte planter før de sprer seg til andre. 

Skrevet

Har hatt mange fighter mot disse. Fyrstikk i jorda funker ikke. Kanel på funker ikke. Hvitløk (æsj) funka ikke, sneiper/aske (æsj) funka ikke. Provado funka egentlig heller ikke, vil dessuten ikke spraye gift inne. La plantene tørke ut før vanning og aldri mer vanne oppå jorda funker litt, det er visst oppå jorda, når den er våt, de legger og klekker egg.

Kjøpt et middel på ebay, tror det het gnatrol (de heter gnats på engelsk om du vil google mer)- et slags pulver som blandes i vann og som man vanner planten med (da oppå jorda)- fungerer utrolig bra, no more gnats, eller hærmygg som jeg syns å huske de het på norsk. 

Skrevet

Takk for alle svar :) 

Fyrstikker må vel være svovelholdige for at de skal funke, noe de ikke er lengre. Jeg har satt ut saft med zalo, noe som tar ganske mange av myggen. Får prøve å vanne med salmiakkvann - skal jeg kun vanne fra bunnen da også, eller ovenfra for å skade larvene mest mulig? Kanskje jeg finner noe sand å ha oppå jorda også.

Den ene planten min (en paraplyplante) mister masse blader nå. Det virker nesten som om hele klaser med blader råtner, selv om jeg ikke vanner. Kan dette skyldes larver i jorda? Bør jeg isåfall kvitte meg med den? De andre plantene virker foreløpig greie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...