shagma Skrevet 10. februar 2005 #21 Skrevet 10. februar 2005 Grunnen til at man har søthunger er at man ikke klarer å omdanne den energien man allerede har i kroppen inn i cellene - og cellene våre blir trøtte. Krom hjelper cellene våre å ta opp den energien (sukkeret for eksempel) man har i kroppen - og slik stilles sukkerhunger. Det er jo selvfølgelig individuelle forskjeller da, angående mengde og hva man er vant med av sukker i kosten osv. Noe sukker må man jo ha! Det er den eneste energikilden som hjernen vår bruker!! Ingen glukose, ingen hjernefunksjon! Krom finnes også i svart pepper!! Bruk pepper på maten, så tar kroppen opp energien bedre!
shagma Skrevet 10. februar 2005 #22 Skrevet 10. februar 2005 Altså sukker er ikke bare glukose da, ikke misforstå. Fruktose også.
Gjest miau Skrevet 12. februar 2005 #23 Skrevet 12. februar 2005 Før var jeg og samboer avhengig av masse cola og godteri hver kveld. For 6uker siden kuttet vi det ut, og spiser frukt istedet, vann å drikke. Hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til det?
Veslejenta Skrevet 12. februar 2005 #24 Skrevet 12. februar 2005 Da jeg var liten hadde jeg mange allergier og matintoleranse. Det begynte da jeg gikk fra morsmelk til annen kost. Da var jeg under et halvt år gammel. Noe av det jeg reagerte på var blant annet kumelk og sukker! Jeg ble kvitt dette da jeg var ca to år gammel, men moren min fikk beskjed om at hun spesielt skulle være forsiktig med å gi meg for mye sukker da det kunne komme tilbake. Etterhvert som jeg ble eldre, klarte jo ikke moren min å styre hva jeg putta i munnen. Så nå har jeg antageligvis fått tilbake intoleransen fra da jeg var liten. Spiser jeg ting med mye sukker i får jeg vondt i magen og jeg får ofte hjertebank. Søtmelk blir jeg kvalm av. Jeg har vært hos alle mulige slags doktorer pga magen min, men ingen finner ut av det. Jeg bestemte meg derfor for noen uker siden å gå til en kinesiolog for å se om det var hjelp å få der. Kinesiologen har gitt meg forbud mot å spise ting som irriterer magen min. Det vil si matvarer jeg vet det er mye sukker i, søtmelk og diverse andre matvarer, som drikke med kullsyre og brødvarer. Så de siste to ukene har jeg utrolig nok klart meg uten sukkerholdig godteri og drikke. Jeg har heldigvis klart å finne noen alternativer, som dietorelle godteri, atkins sjokolade og fun light saft. Prøver jo å styre unna det også, men det er ikke så lett.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #25 Skrevet 12. februar 2005 Jeg tror dette handler mye om hvilket kosthold kroppen er vant med. Er man vant med å spise mye raske karbohydrater vil man i overgangen til et mer fiberrikt kosthold være mye sulten og sukkerhungrig, tror jeg. Jeg har lest at på lange ekspedisjoner (nordpolen o.l.) spiser folk mat bestående omtrent utelukkende av fett og proteiner. Det tok visstnok litt tid før kroppen blei vant med å hente energi nesten bare fra fett. Rimi selger sukkerfri sjokolade. Kakao inneholder et stoff som kan virke avhengighetsdannende.
Veslejenta Skrevet 12. februar 2005 #26 Skrevet 12. februar 2005 Jeg tror dette handler mye om hvilket kosthold kroppen er vant med. Er man vant med å spise mye raske karbohydrater vil man i overgangen til et mer fiberrikt kosthold være mye sulten og sukkerhungrig, tror jeg. Jeg har lest at på lange ekspedisjoner (nordpolen o.l.) spiser folk mat bestående omtrent utelukkende av fett og proteiner. Det tok visstnok litt tid før kroppen blei vant med å hente energi nesten bare fra fett. Rimi selger sukkerfri sjokolade. Kakao inneholder et stoff som kan virke avhengighetsdannende. Hva heter den sukkerfrie sjokoladen??
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #27 Skrevet 12. februar 2005 Hva heter den sukkerfrie sjokoladen?? Jeg husker ikke, men den lå lett tilgjengelig nær kassa i den butikken jeg var i. Den var ikke fra freia eller nidar men et eget utenlandsk merke.
shagma Skrevet 13. februar 2005 #28 Skrevet 13. februar 2005 Da jeg var liten hadde jeg mange allergier og matintoleranse. Det begynte da jeg gikk fra morsmelk til annen kost. Da var jeg under et halvt år gammel. Noe av det jeg reagerte på var blant annet kumelk og sukker! Jeg ble kvitt dette da jeg var ca to år gammel, men moren min fikk beskjed om at hun spesielt skulle være forsiktig med å gi meg for mye sukker da det kunne komme tilbake. Etterhvert som jeg ble eldre, klarte jo ikke moren min å styre hva jeg putta i munnen. Så nå har jeg antageligvis fått tilbake intoleransen fra da jeg var liten. Spiser jeg ting med mye sukker i får jeg vondt i magen og jeg får ofte hjertebank. Søtmelk blir jeg kvalm av. Jeg har vært hos alle mulige slags doktorer pga magen min, men ingen finner ut av det. Jeg bestemte meg derfor for noen uker siden å gå til en kinesiolog for å se om det var hjelp å få der. Kinesiologen har gitt meg forbud mot å spise ting som irriterer magen min. Det vil si matvarer jeg vet det er mye sukker i, søtmelk og diverse andre matvarer, som drikke med kullsyre og brødvarer. Så de siste to ukene har jeg utrolig nok klart meg uten sukkerholdig godteri og drikke. Jeg har heldigvis klart å finne noen alternativer, som dietorelle godteri, atkins sjokolade og fun light saft. Prøver jo å styre unna det også, men det er ikke så lett. Har du hørt om bioresonnans? Det er en alternativ metode som både detekterer og retter opp allergier! Det kan ikke få laktoseintoleranse til å forsvinne helt, men man kan bli kvitt ganske mange allerier/intoleranser med den metoden! Det er absolutt verdt et forsøk for folk med kroniske plager!
shagma Skrevet 13. februar 2005 #29 Skrevet 13. februar 2005 Kjæresten min hadde et enormt sukkerbehov, drakk brus og spiste masse sjokolade hver dag. Men han slutta plutselig med det - tenkte at nå er det nok! Og det går veldig bra! Han spiser én sjokolade etter hver trening da (det skal man jo gjøre pga metabolismen i kroppen) - men ellers så er han blitt veldig flink! Det er snakk om viljestyrke også - akkurat som å slutte å røyke. Det er avhengighetsskapende stoffer i kakaofett også, som Are sa, men dagens sjokolader lages av veldig lite kakaofett, da det er så veldig dyrt!! Man bruker andre fett-typer i stedet, som gir de samme egenskapene. Men husk: aspartam (kunstig søtstoff) er jo ikke helt bra det heller da.. Ville heller spist vanlig sukker i moderate inntak enn masse "sukkerfri" sjokolade. Men jeg er egentlig en ikke-viter når det gjelder søthunger, da jeg aldri har hatt det selv..
shagma Skrevet 13. februar 2005 #30 Skrevet 13. februar 2005 du kan jo prøve krom da' date=' det er vel verdt et forsøk? Prøv å spise frukt istedet for sjokolade, bare sjokolade i helga:)[/quote'] Enig! Man skal jo ikke pine seg selv til å bli helt "avholds" heller da! Prøv å bare spise sjokolade i helgene! Det blir jo en skikkelig bra belønning også! Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå