Gå til innhold

Sukker avhengig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mangen av dere som er avhengig av sukker?

Det er ikke ofte eg spiser snop eller drikker søtt, men når eg først begynner på snop, da er eg ikke ferdig før det er tomt. Da får man gjerne dårlig samvittighet hehe :-) Åssen har dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Søthungeren blir aldri tilfredsstilt - jo mer søtt man unner seg, dess mer søtt har man behov for. Det er ihvertfall min erfaring.

Jeg levde i en lang periode av livet helt uten sukker i kostholdet, med unntak av en liten porsjon frukt hver dag. Da jeg etter dette gikk tilbake til å forsøke sukker igjen, smakte det nesten aggressivt sterkt. Iskrem bød meg imot! :o Siden da har jeg nærmest hatt respekt for sukkeret - det er ikke noe jeg spiser til hverdags overhodet. Jeg er også skeptisk til at sukker brukes i ferdigmat til å gjøre maten appellerende i smak for så mange som mulig, og kompensere for mangel på andre gode ingredienser. Med mye sukker får man det meste til å passere!

Skal jeg idag først spise noe søtt, så må det virkelig være "verdt" det, feks i form av en virkelig god dessert eller kake etter en festmiddag - eller noen biter belgisk konfekt...

Skrevet

Jeg er ikke noe glad i søte ting, jeg.

Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg var ikke noen søtmons før jeg ble gravid. Nå ammer jeg og er hekta på sjokolade. Har nok behov for en avvenningskur. Tror absolutt at man bare vil ha mer og mer dersom man først begynner...

Skrevet

Var slik før, men ikke nå.

Om du "bare" klarer å holde deg unna i en liten periode, vil du etterhvert miste trangen - jeg holdt meg unna godteri i et år, og hadde til slutt ikke lyst på godteri.

Jeg fikk i stedet like lyst på et eple, som jeg hadde lyst på sjokolade før.

Ellers kan du spise litt nøtter i stedet for godt.

Gjest Seleena
Skrevet

Er kjempeglad i godsaker!! :roll:

Favoritter er crispo sjokoladeplate saman med Superchips...åååå......

:wow: rumle

Skrevet

Det er ikke sukkeret jeg er avhengig av, men sjokolade,.... :oops: :oops:

Drikker sjelden brus/saft, spiser så og si aldri potetgull, og sjelden andre søte ting,...men sjokolade, det har jeg et sykt forhold til..... :oops: :oops:

Heldigvis holder jeg på å få kontroll over sjokolade-avhengigheten min. :)

(Har funnet ut at hvis jeg tygger tyggis minker sjokoladebehovet,....men kjeven knekker istedet..)

Skrevet

Eg tror eg skal prøve å slutte med sukker, i lengre periode. Les bare hva "gjest" og Belba skrev, det vil eg prøve. Det er jo sukker og søtstoff i alt man spiser i dag.. Mye man egentlig ikke vet hva inneholder :-)

Skrevet

Jeg har lest boken, Sukkerbomben - uhyre interessant lesning og virkelig en tankevekker. Der står det alt om sukker, sukkerets virkning på kroppen, sukkeravhengighet og sist men ikke minst om alt det "skjulte" sukkeret det er i maten vi spiser. Det er skremmende lesning og som forfatteren skriver - de fleste selvmord begås med gaffel og kniv. Anbefaler boken på det varmeste - spesielt de som har barn bør lese den.

Skrevet
Jeg har lest boken' date=' Sukkerbomben - uhyre interessant lesning og virkelig en tankevekker. Der står det alt om sukker, sukkerets virkning på kroppen, sukkeravhengighet og sist men ikke minst om alt det "skjulte" sukkeret det er i maten vi spiser. Det er skremmende lesning og som forfatteren skriver - de fleste selvmord begås med gaffel og kniv. Anbefaler boken på det varmeste - spesielt de som har barn bør lese den.[/quote']

Tusen takk for informasjonen Leola :-) Den skal eg ut å kjøpe nå. Tror det er flere som ble glade for dette tipset :)

Skrevet

Jeg er nok rimelig avhengig av sukker ja :oops:

Skrevet

Det går liksom ikke å bare slutte heller... Hmm..

Gjest Aurélie
Skrevet

Jeg har nok vært litt for hekta på sjokolade. Sponsa Nidar Bergene veldig i fjor høst.. Har skjerpet meg endel i det siste, men akkurat nå sitter jeg og spekulerer i å stikke på butikken og kjøpe en stor Crispo. Søtsuget er verst rett etter middag. :veldigsur:

Skrevet

Høres nesten ut som røykesuget hehe ;-) Den klarte eg å overvinne for 4 mnd tilbake. Bare slutta plutselig. Men har aldri vært avhengig på sjokolade (... vel.. kremt ..)

Skrevet

Hva med å ta krom tabletter? Det skal hjelpem mot sukker og søtt sug:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er også helt avhengig av sjokolade! Ingenting annet snop, chips o.l, men bare sjokolade. Helt sykt.

Når jeg ammet barna mine som reagerte veldig på sjokolade, klarte jeg å kutte det ut i ca. 9 mnd hver gang. Likevel spiser jeg sjokolade som en gal igjen etter disse periodene. :oops: Så for meg nytter det ikke med lange pauser...

Jeg legger ikke på meg av sjokoladen, men får masse hull i tennene...så jeg skulle så gjerne ha sluttet.

Er det forresten tilfelle at man får høy puls og kan få litt angst av å spise mye sjokolade? Det leste jeg i en kokebok for familier i går og synes det var litt skremmende lesning... :o

Skrevet

Jeg er ikke sukkeravhengig. Spiser sjelden snop og har stort sett ikke lyst på. Men jeg har avvent meg - rett og slett gjennom å utvise selvdisiplin lenge nok til at suget forsvant.

Skrevet

du kan jo prøve krom da, det er vel verdt et forsøk? Prøv å spise frukt istedet for sjokolade, bare sjokolade i helga:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...