AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Dere som sliter med lavt stoffskifte, hvordan artet det seg? Hvilke symptomer hadde/har du, og hva ble gjort? Jeg har lenge slitt med vitaminopptak og fikk påvist massiv mangel av B12 (56) men selv etter sprøyter er jeg fortsatt like slapp med frysninger. Var nylig på ferie på et annet kontinent hvor gradestokken viste 37g, men likevel måtte jeg ta på både joggebukse og strikkegenser. Utredet for cøliaki, chrons og diverse tarmsykdommer men ingen funn utenom påvist cøliakigen, men dog ikke uvanelig og fine tarmtotter (spist gluten som vanlig) Vi tok noen blodprøver for .. nærmer seg vel et år nå, hvor den ene prøven viste lavt stoffskifte (fastende) mens den andre slo ut på høyt stoffskifte (husker ikke nøyaktig tall, men det var altså legen som informerte om disse prøvesvarene). Noe er tydelig galt, har gått opp i vekt uten å forandre på noe særlig, spiser normalt, kanskje mindre enn den gjennomsnittlige nordmannen, skjelvninger, frysninger, tap av energi og føler meg aldri uthvilt. Vitamin D ligger godt innenfor referanseområder. Jeg har en i nær familie som mener det kan minne om hennes symptomer da hun ble diagnosert med lavt stoffskifte, men jeg føler jeg plager legen med å mase, som regel finner vi ikke svar på noe av problemene, men han vil gjerne ha det til at det er psykisk. Tenkte jeg bare ville høre med dere først og deres symptomer før jeg biter i det sure eplet og bestiller en legetime. TD;LR Symptomer på lavt stoffskifte, to forskjellige blodprøver slår ut på lavt + høyt. Anonymkode: 025f9...b4d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Du syns altså det er bedre å spørre folk på forum enn en lege.... Ikke rart du føler deg skal da. Anonymkode: d6bce...23a 2
*Frida* Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 Be om utskrift av de prøvene som viste høyt/lavt stoffskifte. Mulig at legen har tolket disse feil? Symptomene dine samsvarer med lavt stoffskifte, ikke høyt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 Du kan be legen om å skrive ut prøveresultatene til deg, ikke å mase det. Høres ut som du har lavt stoffskifte. Når du har lavt stoffskifte blir hormonverdiene høye, kanskje dette som gjør det forvirret. Anonymkode: 15ed6...d1d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 On 22.1.2018 at 4:00 PM, AnonymBruker said: Dere som sliter med lavt stoffskifte, hvordan artet det seg? Hvilke symptomer hadde/har du, og hva ble gjort? Jeg har lenge slitt med vitaminopptak og fikk påvist massiv mangel av B12 (56) men selv etter sprøyter er jeg fortsatt like slapp med frysninger. Var nylig på ferie på et annet kontinent hvor gradestokken viste 37g, men likevel måtte jeg ta på både joggebukse og strikkegenser. Utredet for cøliaki, chrons og diverse tarmsykdommer men ingen funn utenom påvist cøliakigen, men dog ikke uvanelig og fine tarmtotter (spist gluten som vanlig) Vi tok noen blodprøver for .. nærmer seg vel et år nå, hvor den ene prøven viste lavt stoffskifte (fastende) mens den andre slo ut på høyt stoffskifte (husker ikke nøyaktig tall, men det var altså legen som informerte om disse prøvesvarene). Noe er tydelig galt, har gått opp i vekt uten å forandre på noe særlig, spiser normalt, kanskje mindre enn den gjennomsnittlige nordmannen, skjelvninger, frysninger, tap av energi og føler meg aldri uthvilt. Vitamin D ligger godt innenfor referanseområder. Jeg har en i nær familie som mener det kan minne om hennes symptomer da hun ble diagnosert med lavt stoffskifte, men jeg føler jeg plager legen med å mase, som regel finner vi ikke svar på noe av problemene, men han vil gjerne ha det til at det er psykisk. Tenkte jeg bare ville høre med dere først og deres symptomer før jeg biter i det sure eplet og bestiller en legetime. TD;LR Symptomer på lavt stoffskifte, to forskjellige blodprøver slår ut på lavt + høyt. Anonymkode: 025f9...b4d jeg fikk beskjed om at jeg har lavt stoffskifte av fastlegen sist. Har cøliaki også, da, kan det nevnes. Jeg er mye trøtt og slapp, og sliter mye med at jeg fryser til tross for at jeg har på meg genser når andre rundt meg har på t-skjorte. Jeg har også lav D-vitamin, og sliter med å ta opp D-vitamin selv om jeg mumser vitamintabletter til gullmedalje. I forhold til det som er uthevet: Det er aldri farlig å bestille legetime hvis du mistenker at noe med deg er unormalt og at du burde ha medisiner. Anonymkode: 1275e...0d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå