Gå til innhold

Du med astma, hvordan er formen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vært plaget i mange år. Mye bytte av medisiner: singulair, ventoline, seretide i ulike styrker. Ingenting fungerte. Røngten av lungene, løpetester, you name it. Lungespesialist ga meg Relvar. Først laveste dose. Fungerte ikke. Fikk høyeste dose og fått en helt ny (og føler meg frisk) hverdag. Bruker kun ventoline før trening. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva trener du da? 

Anonymkode: 8908f...45e

Trener mest tung styrke. 

Zumba og svømming innimellom fordi det er morsom cardio :) 

Jeg har prøvd CrossFit, og det har gått overraskende bra! Har kjent det litt, men ikke nok til at jeg har trengt å stoppe. (Vi var i par da, så vi fikk hvile mens den andre holdt på)

Har drevet med kampsport tidligere, men det var ganske tungt pga utholdenheten (hoppetau er helvete)

Skrevet

Jeg føler det går greit, jeg var veldig dårlig som liten og holdt på å dø flere ganger, men har ikke hatt sykehustrengende anfall siden jeg var kanskje 8-9 år (er 25 nå). Bruker litt medisin i pollensesongen, hvis jeg er forkjølet/influensa og slikt, og enkelte kalde dager. Bruker da Ventoline hovedsaklig, men er det en dårlig pollensesong sånn pustemessig bruker jeg også Alvesco fast til pollensesongen er i ferd med å gå over. 

Kan føle meg litt tungpustet og får noen ganger skikkelig pustetrøbbel hvis jeg løper eller det er veldig kaldt (gjerne i kombinasjon), men prøver å ta det rolig. Får så hjertebank (sliter med det ellers også) av ventoline og blir sånn småkvalm, så prøver å unngå å måtte ta. 

Jeg støvsuger og vasker mye, også under senger/oppå kjøkkenskap og slikt ofte, fordi jeg også har støvallergi. Er jeg steder med mye støv, der det fyres i peis, der det røykes inne/i altandør etc og slikt blir jeg veldig tett. Og vi lufter mye!

Anonymkode: 0ade6...904

Skrevet

Jeg har velmedisinert astma og løper maraton. Har av og til dager der jeg er tett i brystet og forkjølelser sitter lenge i, men ellers tenker jeg sjelden over at jeg er kroniker.

Anonymkode: 84e54...d8b

Skrevet
37 minutter siden, saltyliquorice skrev:

Trener mest tung styrke. 

Zumba og svømming innimellom fordi det er morsom cardio :) 

Jeg har prøvd CrossFit, og det har gått overraskende bra! Har kjent det litt, men ikke nok til at jeg har trengt å stoppe. (Vi var i par da, så vi fikk hvile mens den andre holdt på)

Har drevet med kampsport tidligere, men det var ganske tungt pga utholdenheten (hoppetau er helvete)

Ok, takk for svar. Jeg prøver meg gradvis med løping. Eller det vil si, delvis jogge, delvis gå. Slik at jeg får opp pulsen. Nå prøver jeg meg på ski hvis det ikke er for kaldt. I går var det -8 og det gikk greit. Noe særlig kaldere enn det kan jeg ikke trene ute i. Driver også med yoga. 

Anonymkode: 8908f...45e

Skrevet

Jeg tar inuxair daglig. Jeg merker lite til astmaen, sett bort fra lange forkjølelser og at jeg blir veldig andpusten uten medisin dersom jeg trener. Jeg prøver å dekke meg godt til i kaldt vær, og trener ikke ute dersom det er kaldt. 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at uansett hva slags trening og uansett hvor mye jeg trente ville aldri min lungekapasitet bli bra eller bedre enn hva den er nå. Men min jogging annen hver dag og styrketrening et par dager i uka kan holde meg der jeg er nå.

Har trippel dose med medisiner og hatt det i flere år.

Er gravid nå og aldri vært så tett før. Helt grusomt 

Anonymkode: 03c92...599

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...