AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Jeg har hatt astma siden jeg var bare et par år. Nå er jeg voksen og astmaen blir bare verre og verre. I ungdomstiden og som ung voksen så var jeg lite dårlig, merket omtrent ikke til astmaen. Så vi regnet med at jeg hadde vokst meg av den. Så når jeg ble gravid så ble jeg dårlig igjen. Startet på medisiner som hjalp. Men nå, 12 år etter så føler jeg meg skikkelig dårlig til tider. Har prøvd mye forskjellige medisiner, men ingen er så veldig gode, mulig jeg krever for mye. Jeg hoster ikke så mye, men i perioder så er det en del slim som jeg hoster eller kremter opp. Men jeg blir så tungpusten. På dårlige dager så kan jeg ikke gå inne uten å bli tungpusten jeg kan også bli tungpusten av å prate når det er som verst, eller sitte stille å kjenne at jeg må ta i når jeg puster inn. For det er tungt å puste inn, trodde det skulle være ut som var problemet? Å være i litt mer bevegelse enn å gå kan være grusomt, da kjennes det ut som om jeg får et astmaanfall om jeg ikke stopper. Klarer ikke å puste i det hele tatt, det bare stopper opp. Hvordan er dagen din, som astmatiker? Er du fornøyd med medisineringen? Anonymkode: a6bda...b10
Gjest N-Nøff Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Altså. Du må komme deg til legen og få bedre medisiner! Har du luftrenser innendørs?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Jeg har jo vært hos legen mange ganger, og prøvd mye av forskjellige medisiner. Men jeg synes ikke det er så effektivt. Derfor lurte jeg på om andre også har det sånn, at jeg egentlig ikke kan forvente å bli nærmest symptomfri. Anonymkode: a6bda...b10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Har ingen effekt av akutt medisin og kun noe effekt av daglig med. Har du prøvd Jonas maske og singulair? Tabletten singulair hjelper meg noe vanvittig! Anonymkode: 03c92...599
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Ja, jeg er endelig rimelig fornøyd etter mange år med for dårlig medisinering. Jeg skjønte ikke hvor dårlig form jeg var i før jeg ble godt nok medisinert. Anonymkode: 8908f...45e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ingen effekt av akutt medisin og kun noe effekt av daglig med. Har du prøvd Jonas maske og singulair? Tabletten singulair hjelper meg noe vanvittig! Anonymkode: 03c92...599 Takk for svar. Har prøvd Singulair ja, synes ikke den hadde noe særlig effekt. I følge legen min så er det bare noen som får effekt av Singulair. Jonas maske har jeg ikke prøvd, men det gjelder vel i kulden? Jeg sliter egentlig ikke med kulde, kun om jeg er fysisk aktiv i kulden. Det er fuktighet jeg sliter mest med, når det kommer til vær. Så høsten er vanskelig for meg. Anonymkode: a6bda...b10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg er endelig rimelig fornøyd etter mange år med for dårlig medisinering. Jeg skjønte ikke hvor dårlig form jeg var i før jeg ble godt nok medisinert. Anonymkode: 8908f...45e Kan jeg spørre hva du bruker av medisiner? Anonymkode: a6bda...b10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 Du virker dårlig medisinert. Har du snakket med spesialist? Anonymkode: 84e54...d8b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Har prøvd Singulair ja, synes ikke den hadde noe særlig effekt. I følge legen min så er det bare noen som får effekt av Singulair. Jonas maske har jeg ikke prøvd, men det gjelder vel i kulden? Jeg sliter egentlig ikke med kulde, kun om jeg er fysisk aktiv i kulden. Det er fuktighet jeg sliter mest med, når det kommer til vær. Så høsten er vanskelig for meg. Anonymkode: a6bda...b10 Generelt en maske som kan gjøre pusten lettere når man er ute. Har problemer med kulde, anstrengelse, for varmt type Syden luft, lommert vær gjør det vanskelig å puste. Hvis det ikke er lufting på badet mens jeg dusjer så får jeg hosteanfall med en gang. Har også problemer rundt hele pollensesongen. Går du regelmessig til sjekk? Kanskje du burde be om ny henvisning til lungespesialist? Anonymkode: 03c92...599
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 Jeg har en kontrollert astma av medisiner. Er av og til jeg får en del slim da, men ofte pga at jeg glemmer å ta medisinen. Bruker inuxair. Tar kun anfallsmedisin ved fysisk anstrengelse. Nå når jeg har virus tar jeg met av fast medisin siden jeg har virusutløst astma Anonymkode: 1ed40...c71
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du virker dårlig medisinert. Har du snakket med spesialist? Anonymkode: 84e54...d8b Ja, jeg tenker også at jeg ikke har medisiner som virker optimalt. Nei, har ikke vært hos spesialist på mange år. Har bare gått til fastlegen. Har prøvd så mange medisiner uten at det er noe særlig bedring. Nå bruker jeg Relvar, som er ny og kun trenger å tas på kvelden, men det holder bare ikke. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Generelt en maske som kan gjøre pusten lettere når man er ute. Har problemer med kulde, anstrengelse, for varmt type Syden luft, lommert vær gjør det vanskelig å puste. Hvis det ikke er lufting på badet mens jeg dusjer så får jeg hosteanfall med en gang. Har også problemer rundt hele pollensesongen. Går du regelmessig til sjekk? Kanskje du burde be om ny henvisning til lungespesialist? Anonymkode: 03c92...599 Går bare til fastlegen, men føler han ikke kan så mye. Tror nok jeg skal be om en henvisning. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en kontrollert astma av medisiner. Er av og til jeg får en del slim da, men ofte pga at jeg glemmer å ta medisinen. Bruker inuxair. Tar kun anfallsmedisin ved fysisk anstrengelse. Nå når jeg har virus tar jeg met av fast medisin siden jeg har virusutløst astma Anonymkode: 1ed40...c71 Forkjølelse tåler jeg svært dårlig. Da blir jeg virkelig tett. Anonymkode: a6bda...b10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 Har hatt astma i «alle» år, og bruker ventoline, seretide og singulair. Eier ikke utholdenhet, og klarer ikke trene meg til det heller. Men hos meg surkler det på utpust, ts. Anonymkode: 21221...8ed
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt astma i «alle» år, og bruker ventoline, seretide og singulair. Eier ikke utholdenhet, og klarer ikke trene meg til det heller. Men hos meg surkler det på utpust, ts. Anonymkode: 21221...8ed Jeg har brukt alle dem. Ventoline fungerer ikke lenger på meg, Seretide ble jeg faktisk dårligere av og Singulair virket ikke. Jeg ble veldig overrasket over at jeg ble dårligere av Seretide, det var litt tilfeldig at jeg fant det ut. Går du til spesialist? Anonymkode: a6bda...b10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt alle dem. Ventoline fungerer ikke lenger på meg, Seretide ble jeg faktisk dårligere av og Singulair virket ikke. Jeg ble veldig overrasket over at jeg ble dårligere av Seretide, det var litt tilfeldig at jeg fant det ut. Går du til spesialist? Anonymkode: a6bda...b10 Nei, kun fastlege nå. Har begynt å prøve meg litt med ulike kosttilskudd. Anonymkode: 21221...8ed
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt alle dem. Ventoline fungerer ikke lenger på meg, Seretide ble jeg faktisk dårligere av og Singulair virket ikke. Jeg ble veldig overrasket over at jeg ble dårligere av Seretide, det var litt tilfeldig at jeg fant det ut. Går du til spesialist? Anonymkode: a6bda...b10 Du er skikkelig allergitestet eller? Anonymkode: 21221...8ed
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 Vi er nok litt forsiktige. Anonymkode: 1b6b2...e1e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er skikkelig allergitestet eller? Anonymkode: 21221...8ed Ja. Eller har vært allergisk mot det samme i "alle" år. Så det er en stund siden den siste allergiprøven. Er sikkert lurt å be om det også ja. Anonymkode: a6bda...b10
saltyliquorice Skrevet 22. januar 2018 #18 Skrevet 22. januar 2018 Jeg ble diagnostisert med astma da jeg var typ ..9(?) Det eneste som har hjulpet meg er å være aktiv/trene. Bruker faktisk ingen medisiner i dag, men har en liggende som backup. Løping/sprinting er dog ikke noe for meg, veldig vondt.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #19 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, saltyliquorice skrev: Jeg ble diagnostisert med astma da jeg var typ ..9(?) Det eneste som har hjulpet meg er å være aktiv/trene. Bruker faktisk ingen medisiner i dag, men har en liggende som backup. Løping/sprinting er dog ikke noe for meg, veldig vondt. Hva trener du da? Anonymkode: 8908f...45e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #20 Skrevet 22. januar 2018 Håper flere svarer på hvordan hverdagen med astma fungerer Anonymkode: 21221...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå