AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Jeg er en jente på 14år går i 9 klasse. Uansett vi skal bynne med svømming i uke 8 å skal ha det noen ganger... ikke så mange. Å jeg gruer meg så mye! For jeg klarer ikke å se på megselv å spesielt ikke min kropp! Men det jeg lurer på er om det går søke om å ikke ha svømming på skolen? Og hvordan få foreldre enig og hjelpe meg med å ikke ha svømming... for jeg kommer ikke til å klare det! Jeg går på BUP å har akkurat byttet skole pga. En rekke grunner. Og svømming har vi bare noen ganger og det er et avgangsfag i år, så hva skal jeg gjøre? Jeg har stresset med dette i flere uker og jeg er kjempe nervøs. Ikke vits å si at jeg bør prøve først osv.. for jeg klarer ikke å bade/gå veldig lettkledd i offentlighet. Takk på forhånd! Anonymkode: 88b12...b22
Testosteron Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Kanskje du kan snakke med helsesøster om det? 6
ViljaH Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Det er svært viktig å lære seg å svømme, det redder liv. Hvis du ikke er vant til svømmehall så skjønner jeg det er skummelt. Hva med å prøve svømmehall eller badeland noen ganger for å venne deg på situasjonen? Der er det stort sett folk du ikke kjenner. For mange unge er kropp og utseende en kjempegreie. Det er hausset veldig opp. Sannheten er at kropper kommer i mange fasonger, og vi alle har en. Det finnes ikke noe fasit på hvordan man skal se ut. Alle har rumpe og mage osv. Så du må jobbe med å akseptere kroppen din slik den er, og leve godt med den du er. Du skal være deg i maaange år fremover, synes veldig bortkastet å bruke mye tid og energi på å mislike deg selv? Begynn å si til deg selv at du er bra som du er. Begynn å bevisst tenke positivt om deg selv, så går det av seg selv etterhvert når det setter seg. Kjenn at du er sterk, at du får til ting med kroppen din, glede i å være frisk og i bevegelse. Jeg tror det er den minst gode løsningen å kutte svømmingen. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 Det er mulig å søke om fritak, men da må du ha legeerklæring på at det er en sykdom som hindrer deg i å delta. Men kanskje svømmetimene kan tilrettelegges for deg på noen måte? Blir det lettere hvis du fikk bruke handicap-garderoben, for eksempel? Hva skal til for at du kan greie å være med på svømmingen? Har du snakket med noen voksne om dette? Hva med BUP, eller helsesøster som en annen foreslår? Anonymkode: 01dcb...f6b 1
Snowbrigade Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 Jeg vil også anbefale å prate med helsesøster eller en lærer du har tillit til (feks om du har kvinnelig gymlærer). Forklare hvorfor du føler det sånn, er de normalt oppegående mennesker vil de ha medfølelse med deg, selv om de kanskje også vil utfordre deg til å prøve å bli med. Jeg mislikte min egen kropp sterkt særlig i perioder, så forstår godt følelsen. Dersom du faktisk ikke får fritak,så kan du prøve å tenke at mange andre også er ukomfortable, selv om du synes de ser bra ut, at kroppen synes veldig dårlig under vann. Og at du nok er mye mer kritisk til deg selv enn alle andre er, så du trenger jo ikke se på deg selv. Jeg vet godt at disse ordene ikke får det til å føles bedre ut nå, men jeg kan love deg at vi er altfor mange jenter som ser noe stygt når vi ser oss i speilet, uten at andre ser det samme. Og om 10 år vil du se tilbake på hvor søt du var nå og ikke skjønne hvorfor du stresset så fælt. Selv om det jo ikke er så rart når du har opplevd mye tøft. 3
Lauv Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 (endret) Jeg tror som andre her at helsesøster er veien å gå. Men du, nå skal du få et råd av ei gammal kjerring. Prøv om du kan la være å fokusere på deg selv. Se på de andre, selv om de ser vakre og problemfrie ut så kan jeg LOVE DEG at alle har sine komplekser og problemer. De fokuserer også på seg selv. Det er sånn vi gjør når vi er unge. Ikke pek på deg selv ved å trekke deg ut av svømmeundervisningen. Hva er det med henne, liksom? Hvorfor skal hun ikke ha svømming? Du har armer og bein og lunger som antageligvis fungerer helt utmerket og som ser helt greie ut. Og jeg kan love deg at om 30 år kommer du til å se på bilder av deg selv som 14-åring og tenke at HERREGUD, jeg skulle ønske jeg visste da hva jeg vet nå. Jeg var jo på mitt aller vakreste også var jeg så REDD. Det er akkurat nå du skal slå ut håret og leve livet. Også skal du stå foran speilet og øve deg på å rulle med øynene, for det er akkurat det du skal gjøre hvis noen våger å pirke på deg. Dessverre husker jeg også veldig godt at sånne råd som dette prellet av meg som vann på gåsa da jeg var ung. Gamle kjerringer, liksom. Hva vet vel de om å ha det vanskelig. Vel, de vet stort sett alt, faktisk. Derfor vet jeg også at du ikke kommer til å følge rådet mitt, så derfor; snakk med helsesøster. Endret 21. januar 2018 av Lauv 2
Lauv Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 9 minutter siden, Snowbrigade skrev: Jeg vil også anbefale å prate med helsesøster eller en lærer du har tillit til (feks om du har kvinnelig gymlærer). Forklare hvorfor du føler det sånn, er de normalt oppegående mennesker vil de ha medfølelse med deg, selv om de kanskje også vil utfordre deg til å prøve å bli med. Jeg mislikte min egen kropp sterkt særlig i perioder, så forstår godt følelsen. Dersom du faktisk ikke får fritak,så kan du prøve å tenke at mange andre også er ukomfortable, selv om du synes de ser bra ut, at kroppen synes veldig dårlig under vann. Og at du nok er mye mer kritisk til deg selv enn alle andre er, så du trenger jo ikke se på deg selv. Jeg vet godt at disse ordene ikke får det til å føles bedre ut nå, men jeg kan love deg at vi er altfor mange jenter som ser noe stygt når vi ser oss i speilet, uten at andre ser det samme. Og om 10 år vil du se tilbake på hvor søt du var nå og ikke skjønne hvorfor du stresset så fælt. Selv om det jo ikke er så rart når du har opplevd mye tøft. Og der hadde du skrevet omtrent det samme. Det betyr selvsagt at vi har fryktelig rett.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en jente på 14år går i 9 klasse. Uansett vi skal bynne med svømming i uke 8 å skal ha det noen ganger... ikke så mange. Å jeg gruer meg så mye! For jeg klarer ikke å se på megselv å spesielt ikke min kropp! Men det jeg lurer på er om det går søke om å ikke ha svømming på skolen? Og hvordan få foreldre enig og hjelpe meg med å ikke ha svømming... for jeg kommer ikke til å klare det! Jeg går på BUP å har akkurat byttet skole pga. En rekke grunner. Og svømming har vi bare noen ganger og det er et avgangsfag i år, så hva skal jeg gjøre? Jeg har stresset med dette i flere uker og jeg er kjempe nervøs. Ikke vits å si at jeg bør prøve først osv.. for jeg klarer ikke å bade/gå veldig lettkledd i offentlighet. Takk på forhånd! Anonymkode: 88b12...b22 I Norge SKAL alle like det samme og synes at ALT er så naturlig. Det må være greit at ikke alle liker ski eller å nesten være naken i offentlighet! Anonymkode: efd7d...462 1
EnPerson Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 Jeg tok aldri med meg svømmetøy, lærerene brydde seg ikke og jeg slapp svømming. Fikk likevel 4 i gym. Så tror du bare kan droppe det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå